Höstlöv säger: Cyklar hem i fantastisk solnedgång med rapsfält som just börjar färga fälten smått gula & gläds över allt som är positivt. Tacka Herren i allt!
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Jesusmagnus
Skapat 2020-05-22 av Jesusmagnus, man, 51 år, Norrbottens län.
en fråga för debatt och tankar...
hej!
jag har en fråga^^

varför skapade Gud kvinnan, från Adams revben?

mina tankar kring denna fråga ;

Gud kunde valt nåt annat kroppsligt, till att bli Eva. så...
varför ett revben?
jag kommer återkomma med mina tankar om det,
men nu skulle det va kul å höra
er brainstorming, kring detta^^
väl mött!
gvd,
/magnus

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2020-05-22 av Anonym
Det ligger närmast hjärtat, som ett skydd av hjärtat. Och den relationen tror jag att både kvinnan och mannen ska ha till varandra. Att skydda varandras hjärtan, i Kristus och genom Kristus. Och också att vara så nära varandra.
Anonym
#2. Publicerat 2020-05-22 av Anonym
Gud visste vad han gjorde :-) lämnade Gud benhinnan på benvävnaden kvar så växte Adams revben ut igen.
Gud stympade inte Adams skelett i syfte att ge honom något annat i byte, utan Gud använde det redan ur stoft skapade till att föra människan vidare i skapelsen.. Adam är därmed inte den färdiga mallen utan en påbörjad skapelse i Guds händer som avslutas med kvinnan i Eden.
"Ett kött" med 48 revben går så vidare och jorden fylls av revben.. ;-)

Kul att fundera lite :-)
Och intressant att få höra dina tankar "om detta"..
Jesusmagnus
#3. Publicerat 2020-05-23 av Jesusmagnus
Det ligger närmast hjärtat, som ett skydd av hjärtat. Och den relationen tror jag att både kvinnan och mannen ska ha till varandra. Att skydda varandras hjärtan, i Kristus och genom Kristus. Och också att vara så nära varandra.
ja! jag tror Gud använde revbenet från adam när han förgyllde adams liv
med eva^^ Evas uppgift som kvinna, är att beskydda mannens hjärta??
ett revben skyddar hjärtat??
och mannen har fått sin muskulära styrka för att beskydda familjen??

fina svar ni funderat ut^^ glädjande att ni kunde se sambanden, ni med.
jag tror Helige Ande giver oss insikter i mångt och mkt^^
tack!

/m.
Jesusmagnus
#4. Publicerat 2020-05-23 av Jesusmagnus
Gud visste vad han gjorde :-) lämnade Gud benhinnan på benvävnaden kvar så växte Adams revben ut igen.
Gud stympade inte Adams skelett i syfte att ge honom något annat i byte, utan Gud använde det redan ur stoft skapade till att föra människan vidare i skapelsen.. Adam är därmed inte den färdiga mallen utan en påbörjad skapelse i Guds händer som avslutas med kvinnan i Eden.
"Ett kött" med 48 revben går så vidare och jorden fylls av revben.. ;-)

Kul att fundera lite :-)
Och intressant att få höra dina tankar "om detta"..
fina tankar. mera!^^

/m.
Anonym
#5. Publicerat 2020-05-23 av Anonym
Gud visste vad han gjorde :-) lämnade Gud benhinnan på benvävnaden kvar så växte Adams revben ut igen.
Gud stympade inte Adams skelett i syfte att ge honom något annat i byte, utan Gud använde det redan ur stoft skapade till att föra människan vidare i skapelsen.. Adam är därmed inte den färdiga mallen utan en påbörjad skapelse i Guds händer som avslutas med kvinnan i Eden.
"Ett kött" med 48 revben går så vidare och jorden fylls av revben.. ;-)

Kul att fundera lite :-)
Och intressant att få höra dina tankar "om detta"..
Det var nog bara Adam som miste ett revben, uppgiften var slutförd! De andra kvinnorna föddes väl naturligt?
Anonym
#6. Publicerat 2020-05-23 av Anonym
Det var nog bara Adam som miste ett revben, uppgiften var slutförd! De andra kvinnorna föddes väl naturligt?
Ja men han miste inte revbenet eftersom det nog växte ut igen.. Gud vet nog hur han skapat kroppen och det där med benhinnan.. ;-)
Och jag skojar bara med det där om revbenen.. menar att nog föddes det väl en otrolig mängd revben genom kvinnan..
Anonym
#7. Publicerat 2020-05-23 av Anonym
.
Höstlöv säger: Cyklar hem i fantastisk solnedgång med rapsfält som just börjar färga fälten smått gula & gläds över allt som är positivt. Tacka Herren i allt!
Skriv Skriv här Skriv i megafonen