Ande säger: Någon trevlig seriös singel kvinna här ??????
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Anonym
Skapat 2020-04-08 av Anonym.
Babylon och annat
Babylon har vi alla en uppfattning om, en uppfattning som för somliga inklusive mig själv ändrats flera gånger under åren sen jag kom till tro. Från den avfälliga kyrkan, Rom, USA, Jerusalem som jag först skrev om i en tråd, världen som jag först gjorde en tråd om och idag Israel eller Juda och Jerusalem som jag uppdaterade den tråden om. Så mycket falskt, fel och lögner under åren vilket jag ber om förlåtelse för. Nämnvärt är att somliga tror Mecca. Det har alltid varit bekymrande för mig detta om Antikrist och odjuret samt Babylon, då det har varit som ett problem jag vill lösa. En vill förstå det en tror på där skrifterna är en del i detta. Men, vi är kallade till förtröstan och inte till att förstå. Somliga av oss inklusive mig själv som jag skrev i tråden om där jag bad om förlåtelse snärjs lätt i att försöka tolka symboler och tecken. De stunder då jag tyckt mig förstå har jag varit glad, ni kanske känner igen er. Det har varit en falsk glädje eller en halv då en kommit närmare men inte hela vägen fram. Våra sinnen behöver förnyas av Anden, och det tar tid. Om vi låter Gud göra det. Att läsa skrifterna är att låta det ske, och vi stärker tron genom att vi påminner oss om löftena. Det är viktigare att vi fokuserar på Jesus än på exempelvis vem odjuret är. Vi behöver alla förtrösta på Gud, och låta skrifterna tolka skrifterna. Det ska jag försöka göra denna gång och inget utöver det. Babylon enligt skrifterna? Juda och Jerusalem. Israel. Varför? Exempelvis fanns profeternas blod i den stora staden och i ingen annan stad dödades profeterna. Jesu vittnesbörd dödades också på grund av den. Det finns många böcker och verser om en öppnar skrifterna. Exempelvis Jesaja kapitel 1-4. Jämför med Jesu undervisning i Lukasevangeliet kapitel 17 och 21 samt Matteusevangeliet kapitel 24 samt Uppenbarelseboken kapitel 11. Uppdaterat inlägg. För uteckling se trådens sista inlägg. Frid

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2020-04-11 av Anonym
Även om det är som jag skriver ovan kan Babylon som jag skrev i ett borttaget inlägg utgöras av länder som Australien, Europas och Amerikas förenta stater (USA). Jag har prövat detta sedan jag tog bort det förra inlägget. Babylon tronar på vattnen som är folk av länder och språk, det kan symbolisera Israels inflytande i väst men det kan också symbolisera ett stort avfall från Gud genom det nya förbundet, inte enbart gamla, i länder av väst vilka blir en del av Babylon vilket är det avfälliga Israel. På så vis har systrar som Ljus och Salt och andra bröder och systrar också rätt. Men, vi bör vara försiktiga med att härleda profetian till att centrera sig kring Rom då profetiorna centrerar sig kring Israel. Vi bör förstå att Babylon är Israel enligt skrifterna av exempelvis Jesaja kapitel 1-4. Det stämmer att odjuret bränner Babylon som är Israel, men det utesluter inte att det bränner länder av väst. Om inte dessa enbart utgörs av profetian om att länder ska kriga mot varandra. Detta med hänsyn till profetior om att Australien, Europa och USA ska utsättas för krig där konventionella vapen och kärnvapen används. Sådana vapen beskrivs i skrifterna av Sakarja kapitel 5 om en översätter med hebreiska synonymer av exempelvis ordet för kvinna som också betyder eldoffer. Odjuret är Israels fiender men de är också fiender till de länder som är av väst, då odjurets länder som bränner Babylon är av öst. Gog i Hesekiel kapitel 38 vilken leder odjuret i öst, vilket utgörs av länder som Irak, Iran och Turkiet med flera, mot Babylon. Iran vilken är fiende och uttrycker hatet och planen att förgöra Israel, landet som Daniel och andra profeter och Jesus sa ska invaderas i den yttersta tiden och ödeläggas varefter Jesus kommer på Herrens dag. Det ska vara sådan ödeläggelse att om inte den tiden förkortades skulle inget kött räddas. Men, de som dör i Herren får vila och de får nytt liv på Herrens dag. Frid
Anonym
#3. Publicerat 2020-04-12 av Anonym

Olof Edsinger är en av mina nutida favoritteologer. Han skriver om Babylon, som kan ses som ett begrepp snarare än en stad:

Staden, som även kallas för ”den stora skökan”, kan ses som ett täcknamn för Rom, men det kan också ses som ett kodord för det ekonomiska systemet i stort. Eller kanske snarare: För det ekonomiskt-politiska system som låter sig förföras av de klassiska frestelserna pengar, sex och makt.

I den yttersta tiden, säger Skriften, ska det babyloniska systemet få sin dom. Även den strukturella ondskan – den som är så svår att sätta fingret på, och som därför är närmast omöjlig att ställa till svars för sina illgärningar – ska störtas ner från sin maktposition.

Det här är ett skeende som vi har goda skäl att se fram emot som kristna”.

https://www.varldenidag.se/ledare/systemet-hanger-ihop-men-en-dag-ska-det-domas/reptcz!Y2xAbYCIdvxEdU3ZldH@A/

Anonym
#4. Publicerat 2020-04-12 av Anonym
Galaterbrevet 4, Hesekiel 16, Jeremia 2-3, Jesaja 1 säger Jerusalem. Jesus sa det också. Jerusalem som dödar profeterna. Profeterna kan inte dö i någon annan stad än Jerusalem. I Uppenbarelseboken 18 är Babylon den stora staden som dödar profeterna, deras blod finns i staden. Babylon är också landet Israel. I Daniel 9, 11 samt Uppenbarelseboken 11 är odjuret det som kommer in i det härliga landet Israel och trampar ner staden Jerusalem enligt Jesus i Lukas 21 och Matteus 24. Detta var inte år 70 då ängeln sa till Daniel att det är den yttersta tiden innan de som sover i mullen vaknar och Jesus sa att det är inom den generation som får se Herren komma. I Uppenbarelseboken 17 inges odjuret viljan av Gud att bränna upp Babylon i eld, för att hämnas profeternas blod och alla de som dött i Guds namn. Med konventionella vapen och eventuellt kärnvapen. Odjuret kommer även att strida mot de heliga, vilket dess islamiska länder gör idag i exempelvis Iran. Även i det ateistiska Kina. Detta sker tills att odjurets tid är uppfylld för detta, och då kommer Herren för att besegra odjuret som leds av Gog. Herren kommer med dom och uppståndelse för de som sover i mullen och de som fortfarande lever som en överlevande rest. Israels inflytande i världen är stort och det är ett av världens rikaste länder, och ett av de ledande inom forskning. Deras främsta handelspartners är USA, Kina, Storbritannien och Hong Kong med en stor hamn i Haifa. Det har inflytande i länder som USA i väst men också i länder som Egypten i öst. Frimureriet är en antikristlig religion som knyter samman dessa länder där deras grundare anses vara kung Salomon och Nimrods murare. Judendomen förnekar att Jesus är Herren vilket gör det till en antikristlig religion, liksom islam. Kristendomen är avfällig och lyder under antikrist ande vilket kan ses av de demoniska läror som förekommer inom alla samfund även om främst inom den Romersk katolska kyrkan. Frid
Anonym
#5. Publicerat 2020-04-13 av Anonym
Delar Edsingers tankar men vill lägga till att förutom det politiskt/ekonomiskt systemet kommer ett andligt system att råda hand i hand med det politisk/ekonomiska där all falsk andlighet kommer attt rymmas i världsreligionen. Antikrist kommer förmodligen till sist ha makten över de båda. De kommer att ha sitt säte nånstans och det andliga sätet kan mycket väl bli Jerusalem. Var politiken och ekonomin kommer att styras frå blir än mer spekulation än vad Jerusalem är.
Antikrist i Johannes brev eller Gog i Hesekiel eller kungen från norr i Daniel är emot det heliga förbundet, han hädar Gud och trampar ner det härliga landet och staden. Han har inte sitt säte i Jerusalem annat än att han slår upp sina palatstält mellan havet och helgedomens berg. Han ska avbryta offrandet och förstöra helgedomen, vilket vi bör förstå det som att det ska byggas ett nytt tempel. Det står att läsaren bör förstå det rätt efter att Jesus säger att templet ska rivas. Jesus säger också att det sker inom den generation som får se Herren kommer, vilket inte skedde år 70. Kungen hör rykten från norr och öst vilket är hans allierade då norr är hans hem och öst hans persiska allierade, Iran. Vad säger ryktena? Han går ut i vrede för att förgöra och förinta många, och kanske är det detta som är den tid där senare givna profetior uppfylls om kärnvapen mot länder i väst som USA vilka han upplever som ett hot. Jag trodde förut att Babylon var Israel med väst men även i domen mot Babylon i Uppenbarelseboken 18 är Babylon den stora staden som dödade profeterna. Ingen annan stor stad är det för Gud, då Jerusalem har varit Guds brud men blivit en sköka. Men även andra städer går under i jordbävningar när den stora staden går under. Israels fiender idag är i huvudsak islamiska, exempelvis Iran. Iran är observatör i en ekonomisk och militär koalition som heter Shanghai Co-operative Organization (SCO). Israels vänner idag är delvis islamiska och kristna, exempelvis Egypten. Turkiet går mot konflikt med Egypten och Turkiet är partner med SCO. Problemet är att Turkiet är medlem i NATO, och Iran har sanktioner i FN. Det är en tidsfråga innan de blir medlemmar. Turkiet har köpt vapensystem av Ryssland, och intresserar sig för stridsflygplan. Vi bör förstå att profetiorna centrerar sig kring Israel och inte hela världen. Även om andra delar av hela världen nämns gällande jordbävningar, krig och sjukdomar. Frid
Anonym
#6. Publicerat 2020-04-13 av Anonym
Antikrist i Johannes brev eller Gog i Hesekiel eller kungen från norr i Daniel är emot det heliga förbundet, han hädar Gud och trampar ner det härliga landet och staden. Han har inte sitt säte i Jerusalem annat än att han slår upp sina palatstält mellan havet och helgedomens berg. Han ska avbryta offrandet och förstöra helgedomen, vilket vi bör förstå rätt som att det ska byggas ett nytt tempel. Det står att läsaren bör förstå det rätt efter att Jesus säger att templet ska rivas. Jesus säger också att det sker inom den generation som får se Herren komma, vilket inte skedde år 70. Kungen hör rykten från norr och öst vilket är hans allierade då norr är hans hem och öst hans persiska allierade, Iran. Vad säger ryktena? Han går ut i vrede för att förgöra och förinta många, och kanske är det detta som är den tid där senare givna profetior uppfylls om kärnvapen mot länder i väst som USA vilka han upplever som ett hot. Jag trodde förut att Babylon var Israel med väst men även i domen mot Babylon i Uppenbarelseboken 18 är Babylon den stora staden som dödade profeterna. Ingen annan stor stad är det för Gud, då Jerusalem har varit Guds brud men blivit en sköka. Men även andra städer går under i jordbävningar när den stora staden går under. Israels fiender idag är i huvudsak islamiska, exempelvis Iran. Iran är observatör i en ekonomisk och militär koalition som heter Shanghai Cooperation Organisation (SCO). Israels vänner idag är delvis islamiska och kristna, exempelvis Egypten. Turkiet går mot konflikt med Egypten och Turkiet är partner med SCO. Problemet är att Turkiet är medlem i NATO, och Iran har sanktioner i FN. Det är en tidsfråga innan de blir medlemmar. Turkiet har köpt vapensystem av Ryssland, och intresserar sig för stridsflygplan. Vi bör förstå att profetiorna centrerar sig kring Israel och inte hela världen. Även om andra delar av hela världen nämns gällande jordbävningar, krig och sjukdomar. Frid
Anonym
#7. Publicerat 2020-04-13 av Anonym

Babylon

Huvudstaden i Neo-Babylon Empire under mitten av första årtusendet f.Kr. Babylon har både en historisk roll och en teologisk roll i Bibeln. Vissa teman blir kopplade till det. I Uppenbarelseboken kulminerar dessa teman i bilden av Babels hora. Som ett resultat av detta bibliska bildspråk har Babylon överskridit sin historiska betydelse för att bli synonymt med synd och stolthet i västerländsk konst och litteratur.

Babylon visas först i Bibeln under skenet av Babel-tornet (1 Mos 11). Det hebreiska ordet för "förvirrad" i vers 9 är babal, vilket låter som babel [l, b'B] (Babylon). Tornbyggarnas stora ondska är deras syndiga stolthet mot Guds styre. Detta tema kommer att dyka upp igen i de profetiska skrifterna mot staden.

Under Hiskias regering kom sändebud från Babylon till Jerusalem (2 Kon 20: 12-19). Profeten Jesaja straffade kungen för att han hade visat upp Judas skatter och förutspådde att Babylon en dag skulle föra bort dessa rikedomar. Detta var en häpnadsväckande uppenbarelse, för Assyria var dagens stora kraft och till synes inte tillgänglig. Besöket var förmodligen ett Babylons försök att främja problem för Assyria i väst, och därmed avleda uppmärksamheten från Babylon. Den postexiliska läsaren skulle ha sett rötter till förstörelsen av Jerusalem i Hiskias dumma stolthet och i Babylons girighet.

Profeterna beskriver Babylon som en stad med stolthet och avgudadyrkan. Ändå gör Babylons förstörelse av Jerusalem ett dilemma för profeterna. Om Gud är suverän och använder Babylon för att straffa Juda, kan Babylon - som ett verktyg i sin mästares hand klandras för dess beteende? Jesaja hanterar detta problem genom att framställa Babylon som en kvinna, drottningen av kungariket (47: 5), som borde vara öm och ömtålig men inte är det. Gud gav sitt folk över i hennes makt, men snarare än att ta hand om dem har hon inte visat dem någon barmhärtighet. Detta är ett resultat av hennes överdrivna stolthet, vilket framgår av hennes uttalande att "jag är, och det finns ingen förutom mig" (v. 8). Även om erövringen av Jerusalem överensstämmer med Guds vilja, är inte erövringarnas brutalitet och girighet fruktan av Babylons avgudadyrkan och misslyckande med att erkänna Guds kungadöme. På grund av Babylons stolthet kommer hon att förstöras. Psalm 137 personifierar Babylon som en kvinna som är dömd till förstörelse och vars spädbarn kommer att bli dödligt.

forts..

Anonym
#8. Publicerat 2020-04-13 av Anonym

Jeremia ser den framtida förstörelsen av Babylon som en straff eftersom babylonierna gladde sig över Judas förstörelse och plundrade plötsligt Guds folk (50:11). Babylon själv kommer att bli en "hög med ruiner" (51:37). Daniel förstärker bilden av Babylon som full av stolthet och motstånd mot Gud. Nebukadnezzar, kung av Babylon, straffas med galenskap eftersom han förnekade Guds kontroll över "Babylon den stora" (4:30).

Århundraden efter förstörelsen av det neo-babyloniska staten av Kyros av Persien, återkommer Babylon i en dramatisk roll i Uppenbarelseboken en roll som präglas av många referenser till Gamla testamentets bilder. Stolthet, avgudadyrkan, grymhet och girighet är förknippade med staden.

Den dominerande bilden av Babylon i Uppenbarelsen är stadens personifiering av en rik kvinna, "prostituerade mor" (17: 5). Babylon är en stor stad som styr över jorden.

Babylon, den historiska förtryckaren av Guds folk, representerar den nya förtryckaren av Kristus kyrka. Liksom den mesopotamiska staden kommer den "stora staden" (Rom) att bedömas och bli en öde vildmark. Metaforen sträcker sig utöver det fysiska Rom till hela världen, "berusad av hennes äktenskaps vin" (17: 2). Guds folk kommer emellertid att bli befriade från den profetiska Babylons grepp, precis som Hesekiel förutspådde för de exil som fångades i det historiska Babylon.

https://www.biblestudytools.com/dictionary/babylon/
Anonym
#9. Publicerat 2020-04-13 av Anonym
Babylon/skökan:

- Hon är moder till alla skökorna och till alla skändligheterna på hela jorden

- Hon var drucken av de heligas blod och av Jesu martyrers blod

- Hon sitter på många vatten (folk, skaror, länder och språk), och kungarna på hela jorden har bedrivit otukt med henne

- Hon regerar övar hela jordens kungar

- Alla folk har druckit av hennes otukts vredes vin

- Köpmännen på hela jorden har blivit rika genom överflödet av hennes lyx

- Hon sitter som en drottning på jorden och är inte någon änka

"Ty se, dagar skall komma då jag skall straffa Babels avgudar och då hela dess land skall stå med skam och alla bli slagna därinne. Då skall de jubla över Babel, himmel och jord och allt som finns där, ty norrifrån kommer härjarna över det, säger HERREN. På grund av dem som i Israel dräpts, måste Babel falla, som dräpta över hela jorden har fallit för Babels skull."
Jer. 51:47-49
Anonym
#10. Publicerat 2020-04-13 av Anonym
Antikrist i Johannes brev eller Gog i Hesekiel eller kungen från norr i Daniel är emot det heliga förbundet, han hädar Gud och trampar ner det härliga landet och staden. Han har inte sitt säte i Jerusalem annat än att han slår upp sina palatstält mellan havet och helgedomens berg. Han ska avbryta offrandet och förstöra helgedomen, vilket vi bör förstå rätt som att det ska byggas ett nytt tempel. Det står att läsaren bör förstå det rätt efter att Jesus säger att templet ska rivas. Jesus säger också att det sker inom den generation som får se Herren komma, vilket inte skedde år 70. Kungen hör rykten från norr och öst vilket är hans allierade då norr är hans hem och öst hans persiska allierade, Iran. Vad säger ryktena? Han går ut i vrede för att förgöra och förinta många, och kanske är det detta som är den tid där senare givna profetior uppfylls om kärnvapen mot länder i väst som USA vilka han upplever som ett hot. Jag trodde förut att Babylon var Israel med väst men även i domen mot Babylon i Uppenbarelseboken 18 är Babylon den stora staden som dödade profeterna. Ingen annan stor stad är det för Gud, då Jerusalem har varit Guds brud men blivit en sköka. Men även andra städer går under i jordbävningar när den stora staden går under. Israels fiender idag är i huvudsak islamiska, exempelvis Iran. Iran är observatör i en ekonomisk och militär koalition som heter Shanghai Cooperation Organisation (SCO). Israels vänner idag är delvis islamiska och kristna, exempelvis Egypten. Turkiet går mot konflikt med Egypten och Turkiet är partner med SCO. Problemet är att Turkiet är medlem i NATO, och Iran har sanktioner i FN. Det är en tidsfråga innan de blir medlemmar. Turkiet har köpt vapensystem av Ryssland, och intresserar sig för stridsflygplan. Vi bör förstå att profetiorna centrerar sig kring Israel och inte hela världen. Även om andra delar av hela världen nämns gällande jordbävningar, krig och sjukdomar. Frid
Nej, vi behöver inte alls förstå det som att ett nytt tempel ska byggas. Helt enkelt för att Jesus tvärtom säger att templet ska "lämnas öde för er". Det ska heller inte återinföra nya djuroffer i det nya förbundet, eftersom detta inte behagar Gud och pga att Jesus var det fullkomliga offret.
Om NT säger att ingen mer ska tillbe och offra i tempel mer, då följer vi detta.
Vi behöver ha bibelord på det vi predikar och undervisar.
Både judar och hedningar som blir frälsta ska tillbe i ande och sanning, och de är ett prästerskap som offrar andliga offer. Om judarna bygger upp ett nytt stentempel så blir det inte Guds tempel eller Guds helgedom, eftersom Gud inte kommer att finnas där utan endast finns i Guds tempel för den Helige Ande: människans hjärta. Judarnas tempel blir ett avgudatempel istället.
Ande säger: Någon trevlig seriös singel kvinna här ??????
Skriv Skriv här Skriv i megafonen