Skogsvandraren säger: Nu är det Helg! Önskar Er alla en välsignad helg!
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Anonym
Skapat 2020-04-07 av Anonym.
Förlåt mig
Förlåt mig, om jag har raderat en massa inlägg och två trådar. Jag upplever att det har varit mycket lögner blandat med sanning samt något orent. Jag menar inte att anklaga er andra men många av oss inklusive mig själv snärjs lätt av att se profetiornas symboler och tecken i då-, nu- och framtid varefter vi tolkar och ofta med referenser till de som säger vad vi tolkat det som, eller det som vi tycker upplevs som förståndigt. Skrifterna kan bara tolkas på ett sant sätt och jag står fast vid att Anden vill hjälpa med detta och att skrifterna tolkar skrifterna. Det säger vi alla men ofta har vi fel. Det är svårt att veta när vi har rätt, vem kan säga i sanning att de har uttydning? Vi är bara barn för vår Fader om Gud är det och vi är bångstyriga får för vår Herde om Herren är det. Han suckar säkert ofta över oss över hurdana vi är men desto mer älskar Han oss, mer än vi kan förstå. Han gav oss bud om att vi ska älska varandra. Vår relation till Honom är det viktigaste av allt, är vi kända av Honom? Jag har bett över mycket och prövat saker och vissa saker har varit lärorika här. Exempelvis det Ljus och Salt hjälpte mig att se om millenniet och vad jag själv tillsammans med er har kommit fram till att se om annat, exempelvis om Babylon. Jag tänker skapa en ny tråd om detta men inte om det andra. Jag tänker inte gå in i diskussioner mer om jag inte upplever efter att ha gett det en tid av prövande, att Gud vill det. Jag tenderar att springa i förväg ibland och börja förlita mig mer på mitt förstånd än att förtrösta på Gud. Det är en förmaning till er med, då jag upplever att jag skulle dela det. I fortsättningen kommer jag att posta verser talande för sig själv liknande tråden om Ordspråksboken eller andra skrifter. Frid

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2020-04-24 av Anonym
Förlåt mig igen, jag tog bort tråden om Babylon och annat då den spårade ur från syftet. Många viktiga saker skrevs av de som bidrog men samtidigt finns detta att läsa i andra trådar. Jag står fast vid att Babylon var Jerusalem och Juda som förgjordes år 70 och att odjuret var Romarriket och dess tio kungar dess tio kungadömen. Jag står fast vid partiell amillennialism och preterism, där Jesus profetior i Lukas 21 och Matteus 24 uppfylldes inom den generationen som Jesus sa att den skulle och att det är en fråga om tolkning av allegorier. Detta kan vi läsa i Daniel fram till kapitel 12 där profetiorna uppfylldes århundradena före Kristus fram tills det att det att Jesus dog och uppstod då gravarna öppnades och människor uppstod och visade sig i staden för många. Detta kan vi läsa om i Matteus kapitel 27 verserna 51-53. Från det att Jesus vunnit huset så tog han över det när Herren kom omkring år 70. Herren besegrade odjuret för att budskapet om de goda nyheterna skulle spridas ut i världen under millenniet. Alla de som dör i Kristus tar del av den första uppståndelsen och får vila från sina verk, till domens dag. Jag står fast vid att vi är i millenniet och att Jesus är Herren vilken regerar i himlen vid Faderns högra sida där Herren lägger fiender under sig och sist draken och Gog. Herren kommer som en tjuv om natten, och då på den dagen ska draken och döden samt Gog besegras i strålglansen av Herren och alla ska dömas och Fadern ska ges riket där Gud ska vara allt i alla. Det ska vara en ny himmel och jord där det himmelska Jerusalem kommer ner. Detta med hänsyn till vad profeter som Hesekiel, och apostlar som Paulus och Petrus skriver. Detta kan vi läsa i Hesekiel från kapitel 38 till dess slut och i första Korintierbrevet 15 verserna 20-28 och 46-56 samt i andra Petrusbrevet kapitel 3 verserna 5-13. Frid
Anonym
#2. Publicerat 2020-04-24 av Anonym
Förlåt mig igen, jag tog bort tråden om Babylon och annat då den spårade ur från syftet. Många viktiga saker skrevs av de som bidrog men samtidigt finns detta att läsa i andra trådar. Jag står fast vid att Babylon var Jerusalem och Juda som förgjordes år 70 och att odjuret var Romarriket och dess tio kungar dess tio kungadömen. Jag står fast vid partiell amillennialism och preterism, där Jesus profetior i Lukas 21 och Matteus 24 uppfylldes inom den generationen som Jesus sa att den skulle och att det är en fråga om tolkning av allegorier. Detta kan vi läsa i Daniel fram till kapitel 12 där profetiorna uppfylldes århundradena före Kristus fram tills det att det att Jesus dog och uppstod då gravarna öppnades och människor uppstod och visade sig i staden för många. Detta kan vi läsa om i Matteus kapitel 27 verserna 51-53. Från det att Jesus vunnit huset så tog han över det när Herren kom omkring år 70. Herren besegrade odjuret för att budskapet om de goda nyheterna skulle spridas ut i världen under millenniet. Alla de som dör i Kristus tar del av den första uppståndelsen och får vila från sina verk, till domens dag. Jag står fast vid att vi är i millenniet och att Jesus är Herren vilken regerar i himlen vid Faderns högra sida där Herren lägger fiender under sig och sist draken och Gog. Herren kommer som en tjuv om natten, och då på den dagen ska draken och döden samt Gog besegras i strålglansen av Herren och alla ska dömas och Fadern ska ges riket där Gud ska vara allt i alla. Det ska vara en ny himmel och jord där det himmelska Jerusalem kommer ner. Detta med hänsyn till vad profeter som Hesekiel, och apostlar som Paulus och Petrus skriver. Detta kan vi läsa i Hesekiel från kapitel 38 till dess slut och i första Korintierbrevet 15 verserna 20-28 och 46-56 samt i andra Petrusbrevet kapitel 3 verserna 5-13. Frid
Ok.. Jag väntade på att få någon slags reflektion från dig på det jag skrev sist..eftersom det hade med Babylon att göra.
Anonym
#3. Publicerat 2020-04-24 av Anonym
Ok.. Jag väntade på att få någon slags reflektion från dig på det jag skrev sist..eftersom det hade med Babylon att göra.
Ok, instämde. Skökan substituerar för det himmelska Jerusalem. Frid
Tillit
#4. Publicerat 2020-04-25 av Tillit
Att ta bort sina egna inlägg är väl okej, men att ta bort en hel tråd där andra bemödat sig med tid och engagemang att skriva tycker jag är minst sagt respektlöst. Det är väl betydligt bättre att rätta sig själv, be om ursäkt om man förivrat sig och skrivit något dumt. Sagt är ändå sagt.

Om vi ska ta bort varje tråd där någon ibland skrivit dumheter här, då blir det tyvärr inte mycket kvar. Men är det inte så det måste få vara? Att människor får uttrycka sig även om du eller någon annan tycker att det är fel det som sägs?
Ferguson
#5. Publicerat 2020-04-25 av Ferguson
Att ta bort sina egna inlägg är väl okej, men att ta bort en hel tråd där andra bemödat sig med tid och engagemang att skriva tycker jag är minst sagt respektlöst. Det är väl betydligt bättre att rätta sig själv, be om ursäkt om man förivrat sig och skrivit något dumt. Sagt är ändå sagt.

Om vi ska ta bort varje tråd där någon ibland skrivit dumheter här, då blir det tyvärr inte mycket kvar. Men är det inte så det måste få vara? Att människor får uttrycka sig även om du eller någon annan tycker att det är fel det som sägs? [/quote

Väl sagt, delar dina tankar!
Anonym
#6. Publicerat 2020-04-25 av Anonym
Att ta bort sina egna inlägg är väl okej, men att ta bort en hel tråd där andra bemödat sig med tid och engagemang att skriva tycker jag är minst sagt respektlöst. Det är väl betydligt bättre att rätta sig själv, be om ursäkt om man förivrat sig och skrivit något dumt. Sagt är ändå sagt.

Om vi ska ta bort varje tråd där någon ibland skrivit dumheter här, då blir det tyvärr inte mycket kvar. Men är det inte så det måste få vara? Att människor får uttrycka sig även om du eller någon annan tycker att det är fel det som sägs?
Ja...tråden hade över 200 inlägg.
Och mina senaste inlägg blev inte ens värda att fundera kring och att kommentera och bolla tankar runt.
Inte för att just jag och mina inlägg är viktigare än andras...utan att man skriver och lägger ner tid och engagemang på att svara på andras ställda frågor och diskuterar i bredare och i djupare grad...men allt är helt plötsligt bara försvunnet.
Kan man inte förvarna..? Fråga om det är ok?
Tråden hade över 2000 visningar, så det kanske fanns ett intresse av diskussionen dessutom.
..oavsett om vi hamnade på sidospår ibland...men gör inte alla trådar det, lite grann i alla fall?
Är det förbjudet och fel..?
Men jag kanske tänker utifrån trådar jag har startat, och då är dessa fria att måla ut i allt som hör till ämnet och som man kommer in på. Likt diskussioner irl...emellan människor som möts på riktigt. Inte går man sin väg om de kommer in på sidospår...och associerar in i annat relevant?
Jag förstår inte vad felet blev....
Måste allt skrivas så att det blir "perfekt enligt Anden"..?
Vilken tråd är det...här...rakt igenom?
Vi är människor som tolkar. Anden är med. Men inte i allt. Då blev det inte debatter och tolkningsskillnader. Då måste vi enbart citera Guds Ord, och enbart tolka Skrift med Skrift. Men vi kan inte diskutera.
Tillit
#7. Publicerat 2020-04-25 av Tillit
Ja, det kan knappast vara trådstartarens "rätt" att när som helst bara ta bort andra människors tankar uttryckta i välformulerade förklaringar. Även om han eller hon har den möjligheten, så betyder det inte det är en rättighet. Jag ser det snarare som någon form av stöld, som inte går att göra ogjord dessutom. Man borde åtminstone få möjlighet att kopiera över det man skrivit och kanske posta det i en annan tråd som är "säker"..

Jag skulle bli jätteledsen om jag gick in här en dag och någon hade tagit bort en av de trådar där jag skrivit mycket i.
Anonym
#8. Publicerat 2020-05-05 av Anonym
Ja, det kan knappast vara trådstartarens "rätt" att när som helst bara ta bort andra människors tankar uttryckta i välformulerade förklaringar. Även om han eller hon har den möjligheten, så betyder det inte det är en rättighet. Jag ser det snarare som någon form av stöld, som inte går att göra ogjord dessutom. Man borde åtminstone få möjlighet att kopiera över det man skrivit och kanske posta det i en annan tråd som är "säker"..

Jag skulle bli jätteledsen om jag gick in här en dag och någon hade tagit bort en av de trådar där jag skrivit mycket i.
Man äger inte sina inlägg på ett offentligt Forum.

Om man tycker att sitt ändlösa svamlande är så värdefullt så får man ta eget ansvar och spara ner det på egen dator. Sajten kan krascha när som helst och då kan alla inlägg plötsligt bara försvinna *POFF*

Killen ber ju om ursäkt men ni vägrar svara honom och fortsätter sparka?
Vad håller ni på med?
Anonym
#9. Publicerat 2020-05-05 av Anonym
Man äger inte sina inlägg på ett offentligt Forum.

Om man tycker att sitt ändlösa svamlande är så värdefullt så får man ta eget ansvar och spara ner det på egen dator. Sajten kan krascha när som helst och då kan alla inlägg plötsligt bara försvinna *POFF*

Killen ber ju om ursäkt men ni vägrar svara honom och fortsätter sparka?
Vad håller ni på med?
Vem avgör att det är "ändlöst svammel"? Du..?

Får vi inte framföra vår uppfattning? Vem bestämmer det? Du igen..?
AllanE
#10. Publicerat 2020-05-07 av AllanE
Är nu reglerna sådana att den som startar en tråd har rätt att också ta bort den, så är det något vi alla måste respektera. Den som har något viktigt att säga kan ju alltid göra det genom att starta en egen tråd.
Skogsvandraren säger: Nu är det Helg! Önskar Er alla en välsignad helg!
Skriv Skriv här Skriv i megafonen