Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Diverse saker > Diskussion

Anonym
Skapat 2020-03-17 av Anonym.
Information om coronaviruset (COVID-19)
Jag vill dela något eftersom jag är akademiker i ämnet, magister i hälsovetenskap och jag arbetar inom hälso- och sjukvården inom Region Gävleborg. Vi har fått direktiv från Folkhälsomyndigheten med flera. Vi har strikta rutiner om patienter eller personal insjuknar, då det finns riskgrupper som innefattar de med lungsjukdom eller nedsatt somatisk status i övrigt samt äldre över 70 år. Det är med hänsyn till dessa som vi har karantäner med mera. En i övrigt frisk människa kan knappt uppvisa symtom, men kan än dock vara smittsam. Om en i en riskgrupp smittas kan det vara livsfarligt. Vi må ha en tro somliga av oss, men vi ska vara förnuftiga. Detta är inte ett influensavirus utan ett virus som flera förkylningsvirus hör till där skillnaden är att detta angriper andningsorganet varav ett symtom är andfåddhet. Utöver det feber, halsont och snuva samt trötthet med mera. Den information som utgår från bland andra Folkhälsomyndigheten är giltig utifrån vad vi vet om viruset men där kunskapen uppdateras dagligen. Vi kan följa smittospridningen via denna visuella karta som bygger på globalt insamlad data, vilken jag använder i arbetet. Det finns inget preparat som kan förhindra oss från infektion men vi kan bland annat stärka immunförsvaret med askorbinsyra (vitamin C) och zink. Kollidialt silver avråder jag från, och det handlar inte om att läkemedelsindustrin ska tjäna läkemedel. Vilka läkemedel kan de tjäna på? Det finns inget vaccin, det finns må hända sådant som kan lindra symtom om en väl är insjuknad. Medicinteknisk utrustning kan hjälpa andningen om lunginflammation påvisas relaterat till infektion. Tyvärr lider vi brist på skyddsutrustning inom hälso- och sjukvården, bland annat godkända munskydd för motverka inhalation av partiklar med virus i samband med vård av smittad. Viruset smittar bland annat genom nysningar där minst 1 till 2 meters avstånd rekommenderas men dessvärre kan viruset överleva i flera dygn på exempelvis dörrhandtag. Det är därför viktigt att vi använder handsprit och tvål och vatten noggrannt utifrån basala hygienrutiner om rengöring av händer. Det är också viktigt att vi inte tar i vårt ansikte i onödan, gnuggar i ögonen med mera. Sök på webben om basala hygienrutiner för detta kan hjälpa i att förhindra smittspridningen. Tänk på detta när ni lämnar och återkommer till ert hem, att ni först tvättar händerna och sen tar av er kläderna och att ni sedan tvättar händerna igen. Utöver förebyggande behandling för att stärka immunförsvaret. Sen andligt talat i Kristus, be över detta och låt er fyllas med kärlek för att ni må om ni är friska hjälpa de sjuka med att handla mat och annat som de kan komma att behöva då de är i karantän om 14 dagar enligt smittskyddslagen

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2020-03-17 av Anonym
Det är viktigt att vi bejakar vår andliga relation till Gud för att han kan stärka oss och trösta oss i dessa tider av sjukdom. En tid som har funnits tidigare i historien och som är nu och som kan komma att vara igen, och då möjligen än värre. När människan förstör skapelsen så förändras djurs migrationsmönster varpå dessa för med sig smittor som människan tidigare inte varit utsatta för och som det kollektivt tar tid att bygga upp immunitet för. Då tänker jag exempelvis på när västerlänningar kom till amerika och indianer blev sjuka, de hade tidigare inte utsatts för de virus som de i väst hade utsatts för. Däribland coronavirus. Kraft, kärlek och läkedom av Gud genom Jesus i Anden önskar jag er. Frid
Anonym
#2. Publicerat 2020-03-17 av Anonym
För att belysa allvaret, idag är dödstalet omkring 7,7 procent av alla insjuknade i Italien. Idag är det globalt sett omkring 3,9 procent. Flera saker avgör skillnaden mellan länder. Bland annat om information går ut till allmänheten om basala hygienrutiner och karantän, om äldre bor hemma som i fattiga och konservativa länder eller vad ländernas myndigheter rapporterar om antalet smittade och döda. Frid
Anonym
#3. Publicerat 2020-03-17 av Anonym
För att belysa allvaret, idag är dödstalet omkring 7,7 procent av alla insjuknade i Italien. Idag är det globalt sett omkring 3,9 procent. Flera saker avgör skillnaden mellan länder. Bland annat om information går ut till allmänheten om basala hygienrutiner och karantän, om äldre bor hemma som i fattiga och konservativa länder eller vad ländernas myndigheter rapporterar om antalet smittade och döda. Frid
Dödstalet måste väl vara en lägre %, eftersom massor förväntas ha smittan men inte vet att det är covid19 och inte heller rapporterar eller besöker sjukhus och testas?
Mörkertalet är nog enormt..
Anonym
#4. Publicerat 2020-03-17 av Anonym
Nej, detta är baserat på där viruset är konstaterat och det är idag. Denna siffra kan komma att förändras och har redan gjort det. En dag var siffran under 7 procent i italien, men sedan gick den upp över 7 och nu närmar den sig 8. Det är nästan var tioende smittad. Men Sverige skiljer sig från Italien på så många sätt. Frid
Growitz
#5. Publicerat 2020-03-17 av Growitz
Det går inte att ge en exakt procentuell dödlighet av coronaviruset eftersom den exakta antalet smittade är okänd och dom med lindriga eller med inga symtom aldrig testas och därför inte kommer med i statistiken.
Anonym
#6. Publicerat 2020-03-17 av Anonym
Det går inte att ge en exakt procentuell dödlighet av coronaviruset eftersom den exakta antalet smittade är okänd och dom med lindriga eller med inga symtom aldrig testas och därför inte kommer med i statistiken.
Det är sant, och jag skrev omkring. Men detta är baserat på de siffror en har av konstaterade smittade och döda. Ska en göra en beräkning nu baserad på insamlad global data, 189160 smittade och 7497 dödsfall är detta omkring 3,9 procent. Men det är sant det du skriver och det Ljus och Salt skrev om mörkertal. Det är bara början dock. Frid
Anonym
#7. Publicerat 2020-03-17 av Anonym

Tack för att du delar med dig av viktig information. I förebyggande syfte tror jag också det är bra att motionera och gärna utomhus. Då stimuleras det egna immunförsvaret, enligt min erfarenhet. Inte för tuffa pass dock, eftersom man då blir mer mottaglig för infektioner de närmaste timmarna efter ett riktigt tufft träningspass.

Anonym
#8. Publicerat 2020-03-17 av Anonym

Har du information om ifall de som haft viruset och sedan tillfrisknat, har blivit helt återställda utan bestående men?

Anonym
#9. Publicerat 2020-03-18 av Anonym

Har du information om ifall de som haft viruset och sedan tillfrisknat, har blivit helt återställda utan bestående men?


Det sprids mycket information på nätet eller webben och en ska vara källkritisk, men jag läste en artikel i internationella nyheter för några dagar sedan om tillfrisknade att deras lungkapacitet var nedsatt omkring 30-40 procent och med det sagt inte menat syresättning. Det bildades ärrvävnad i lungorna på dessa men de förväntades också återhämta sig med tiden genom träning. Rökstopp för rökare. Frid
Anonym
#10. Publicerat 2020-03-18 av Anonym
Tillägg efter tidigare läst artikel i internationella nyheter efter en vetenskaplig studie, är att viruset har observerats överleva flera timmar i luften och olika antal timmar på olika material där plast och stålfritt hade längst tid. Åter igen vill jag belysa vikten av basala hygienrutiner innefattande tvätt av händerna med tvål och vatten eller handsprit där det finns. Munskydd vid egen smitta. Frid
Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen