BoazNovax säger: En liten sång till alla som längtar efter en solstrålande vän.. ”You Are My Sunshine!” https://youtu.be/4Oc6PTtcthA?feature=shared
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Anonym
Skapat 2020-03-11 av Anonym.
Stöd och hjälp för avhoppade Jehovas vittnen
Här kommer det att finnas hjälp för dig som är Jehovas vittne och vill gå ur organisationen, men kanske inte har fått tillräckligt med mod och kraft att göra det.

Många vittnar om svårigheterna med att gå ur. Och många vittnar om utfrysning, hot och förföljelser från organisationens medlemmar och ledning.

Men det finns rutinerad hjälp, och det finns de som förstår och vet precis vad man går igenom.

Om man tänker på att man har levt under en långvarig typ av hjärntvätt, så är det lättare att se varför både ångest, rädslor och motstånd kan finnas.

Jehovas vittnens organisation och religion är en sekt, en toppstyrd sekt, där ledarna anses vara de enda som vet gudomliga saker. Och alla medlemmar måste alltid lyda ledarna.
Enbart där går man emot Bibelns ord.
Och man går emot Bibelns ord i många saker, och därför måste all tolkning av Bibeln ske genom Vakttornet och ledningen. Som aldrig får ifrågasättas.
På detta sätt förbjuder man kritik och ifrågasättande av redan bestämda dogmer.

Men bilden som Jehovas vittnens organisation har skapat av alla dem som är utanför sekten stämmer naturligtvis inte.
Det är enbart ett sätt att få kontroll och makt, både globalt och över varje enskild medlem, som med denna taktik inte ska våga bryta med dem och lämna sekten.

Här samlas nu hjälp och stöd och vittnesbörd från de som fått hjälp.

Syftet med denna websida är att: forska och informera om sund kristen tro till gagn bl a för människor som på grund av en sekterisk bakgrund inom organisationen Jehovas Vittnen behöver hjälp att reorientera sig i sitt förhållande till Bibeln och den kristna tron.

http://kristenfrihet.se/index.htm

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2020-03-11 av Anonym
Hederskulturen är så stark att föräldrar kan offra sina barn i Guds namn. Suvi Kling har brutit sig ur Jehovas vittnen och vill stötta andra som är fast i destruktiva miljöer. – Om du lämnar blir du utfryst, helt osynlig för släkt och vänner som är kvar i församlingen, berättar hon.

Ingen hälsade i Rikets sal när hon gick på sin mammas begravning, inte ens hennes bröder. Värst med att hoppa av från Jehovas vittnen är utfrysningen, förklarar Umeåbon Suvi Kling som vill berätta sin historia för att hjälpa andra som vill lämna destruktiva miljöer.

– Jag kan ge hopp. I dag är jag glad för min frihet varje dag, och för mina barns frihet. Barn ska få välja själva hur deras liv ska bli, och få vara som alla andra utan att tutas i någon annans religion eller övertygelse, säger hon.

Om du är programmerad till att lyda, då går lydnaden före eget tänkande. Så funkar nazisterna också, nu är det här väldigt fredligt men om det finns våldsamma inslag så kan det bli farligt.

När jag blev utesluten som 25-åring var jag så rädd att jag sov med bibeln under kudden. Min hjärna är i dag helt omprogrammerad men då var den präglad av skuld, skam och rädsla.



https://www.folkbladet.nu/2019-03-31/hon-brot-sig-ur-jehovas-vittnen
Anonym
#2. Publicerat 2020-03-11 av Anonym

Nytt stödcenter för de som lämnat Jehovas

Varje år hoppar hundratals svenskar av rörelser, som till exempel Jehovas Vittnen. Om de inte får hjälp kan konsekvenserna bli enorma. Snart får Sverige sitt första behandlingshem för avhoppare.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/nytt-stodcenter-for-de-som-lamnat-jehovas


Anonym
#3. Publicerat 2020-03-11 av Anonym
Äntligen fri från skräcken

Sandra Mämpel växte upp med en ständig skräck för Guds vrede.

– Man fick ständigt höra att man inte skulle prata med avhoppare eller gå in på sådana hemsidor. Att de som skrev där var avfällingar som var i Satans våld.

Det skulle dröja 27 år innan Sandra Mämpel vågade trotsa förbudet.

– Vissa har hela släkten och alla vänner inom Jehovas vittnen. Och när de väljer att gå ur har de plötsligt ingenting kvar. Vanligtvis klipper alla, till och med familjen, banden med dig. De måste låtsas att du är död. Men min mamma orkade inte. Hon sa att hon älskade mig ändå.

https://www.sydsvenskan.se/2009-05-04/antligen-fri-fran-skracken
Anonym
#4. Publicerat 2020-03-11 av Anonym

Så är det att växa upp i en sekt - Nyhetsmorgon (TV4)

Nyhetsmorgon i TV4 från 2017-09-07: Hur är det att som barn växa upp i en kontroversiell religiös grupp som Jehovas vittnen, Hare Krishna eller Scientologi kyrkan? Hur påverkas man och hur kan man bygga en egen identitet i en grupp med starka religiösa föreställningar?

https://www.youtube.com/watch?v=DeuhBXm1SbY
Anonym
#5. Publicerat 2020-03-11 av Anonym

Dan Johansson - info om Jehovas vittnen

https://www.youtube.com/watch?v=2ZmM77Qso-0
Anonym
#6. Publicerat 2020-03-11 av Anonym

SEKTER Och Hemliga Sällskap i Sverige och Världen.

Boken är skriven av Claes Svahn

Claes Svahn berättar om hur vi människor dras till hemligheter och låter oss utnyttjas av sekter trots att vi borde veta bättre och hur lite svenska politiker gör för att stoppa detta.

En svensk riksdagsledamot berättar om hur hennes telefon avlyssnades, avhoppare från omstridda sekter som Jehovas Vittnen och Scientologerna talar om förtryck och iskall beräkning och en medlem i Moon-kyrkan ger sin bild av hur denna högerextrema sekt fungerar.



https://gospel.jesuslever.eu/category/sanningar-om-jehovas-vittnen/

Anonym
#7. Publicerat 2020-03-11 av Anonym

Sektbarn. Ett reportage om de utvalda för paradiset

Familjen, Hare Krishna, Knutby Filadelfia, Jehovas vittnen… Med ojämna mellanrum beskrivs dessa extrema, religiösa rörelser i pressen. Ofta är det en avhoppare som anonymt berättar om den strikt reglerade tillvaron i sekten. Men sekterna skildras sällan ur ett barnperspektiv, vare sig i tidningsartiklar, böcker eller akademisk litteratur. Okunskapen är stor hos såväl politiker som socialtjänst och sjukvård.

Charlotte Essén, frilansjournalist med medicinsk inriktning, intervjuar i boken barn som har vuxit upp i en extremrörelse. De berättar om fasansfulla upplevelser och om omgivningens oförmåga att se. Essén efterlyser en ökad kunskap om sektproblematiken i skolan; kuratorer och skolsköterskor behöver utbildning så att dessa barn kan få hjälp. Någon sakkunning rehabilitering av den typ som exempelvis finns i usa saknas helt i Sverige.

https://www.vardfokus.se/tidningen/2008/nr-11-2008-11/sektbarn.-ett-reportage-om-de-utvalda-for-paradiset/
Anonym
#8. Publicerat 2020-03-11 av Anonym

Att lämna en värld

– om utgångsprocessen från Jehovas vittnen


Vad innebär det att komma till insikt om att allt det man hittills har trott varit sant är en illusion?

Hur hanterar man en sådan situation och hur går man vidare?

Artikeln behandlar exit-processer hos Jehovas vittnen som tvivlat på sin tro och lämnat organisationen.


http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:520509/FULLTEXT01.pdf
Anonym
#9. Publicerat 2020-03-18 av Anonym
Gud, jag blir bedrövad i mitt hjärta när jag läser Jehovas vittnens bibelöversättning (NWT). Må hända att jag kan bli det av andra översättningar också. Men, de ändrar mycket på Guds Ord. De är laglösa och gör anspråk på dig. Ve dem, de som har antikrists ande och förnekar dig. Förbarma dig över dem att de må omvända sig i Jesu namn. Amen

Hebréerbrevet 1:1–6 (NWT)
1 I forna tider talade Gud vid många tillfällen och på många sätt till våra förfäder genom profeterna. 2 Men nu vid slutet av dessa dagar har han talat till oss genom en son, som han har insatt till arvinge av allt, och genom honom har han gjort allt i himlen och på jorden. 3 Sonen återspeglar Guds härlighet och är den exakta bilden av själva hans väsen, och han uppehåller allt med hans mäktiga ord. Och efter att ha renat oss från våra synder satte han sig på Majestätets högra sida i höjden. 4 Därmed har han blivit mäktigare än änglarna, för han har ärvt ett namn som överträffar deras. 5 För till vilken av änglarna har Gud någonsin sagt: ”Du är min son, i dag har jag blivit din far”, eller: ”Jag ska vara hans far, och han ska vara min son”? 6 Och när han återigen sänder sin förstfödde till världen säger han: ”Alla Guds änglar ska visa honom ära.”

Hebréerbrevet 1:1–6 (SFB15)
1 I forna tider talade Gud många gånger och på många sätt till fäderna genom profeterna, 2 men nu i den sista tiden har han talat till oss genom sin Son. Honom har han insatt som arvinge till allt, och genom honom har han också skapat universum. 3 Sonen är utstrålningen av Guds härlighet och hans väsens avbild, och han bär allt med sitt mäktiga ord. Och sedan han fullbordat en rening från synderna sitter han nu på Majestätets högra sida i höjden. 4 Sonen är så mycket större än änglarna som namnet han har ärvt är högre än deras. 5 Till vilken av änglarna har Gud någonsin sagt: Du är min Son, jag har fött dig i dag? Eller: Jag ska vara hans Far, och han ska vara min Son? 6 Men när han låter den Förstfödde träda in i världen, säger han: Alla Guds änglar ska tillbe honom.
Anonym
#10. Publicerat 2020-03-18 av Anonym
Andra översättningar

Hebréerbrevet 1:1–6 (SV1917)
1 Sedan Gud fordom många gånger och på många sätt hade talat till fäderna genom profeterna, 2 har han nu, på det yttersta av denna tid, talat till oss genom sin Son, som han har insatt till arvinge av allt, genom vilken han ock har skapat världen. 3 Och eftersom denne är hans härlighets återsken och hans väsens avbild och genom sin makts ord bär allt, har han -- sedan han hade utfört en rening från synderna -- satt sig på Majestätets högra sida i höjden. 4 Och han har blivit så mycket större än änglarna som det namn han har ärvt är förmer än deras. 5 Ty till vilken av änglarna har han någonsin sagt: »Du är min Son, jag har i dag fött dig»? eller: »Jag skall vara hans Fader, och han skall vara min Son»? 6 Likaså säger han, med tanke på den tid då han åter skall låta den förstfödde inträda i världen: »Och alla Guds änglar skola tillbedja honom.»

Hebréerbrevet 1 arameisk-engelsk interlinjär översättning med engelska utan svensk översättning med grammatisk korrektur
1 In all parts and by all forms spoke God with our fathers by the prophets from the first 2 and in these days last He has spoken with us by His Son Whom He ordained the Heir of all things and by Him He made the universe 3 for He is The Brilliance of His glory and The Image of His Being and upholding all things by the power of His word and He in His Person has accomplished the purification of our sins and He sat down at the right of the Majesty on High 4 and This One altogether is greater than the angels according to how much more excellent is The Name Which He possesses than theirs 5 to which one of the angels ever said God "My son You are I today have begotten You" and again "I shall be to Him The Father and He shall be to Me The Son" 6 again but when He brings The Firstborn into the universe He says "Him shall worship all of them the angels of God"
BoazNovax säger: En liten sång till alla som längtar efter en solstrålande vän.. ”You Are My Sunshine!” https://youtu.be/4Oc6PTtcthA?feature=shared
Skriv Skriv här Skriv i megafonen