Ben säger: Hej Turbotant! Tack detsamma, Gud välsignelse över dig.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Anonym
Skapat 2020-02-15 av Anonym.
Tron
En del människor undrar av texten vad de ska tro!

Johannes 3:13

Ingen har stigit upp till himlen utom den som kom ner från himlen, Människosonen som är i himlen.? 14 Och så som Mose upphöjde ormen i öknen måste Människosonen bli upphöjd,? 15 för att var och en som tror på honom ska ha evigt liv. 16 Så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att var och en som tror på honom inte ska gå förlorad utan ha evigt liv. 17 Gud har inte sänt sin Son till världen för att döma världen, utan för att världen ska bli frälst genom honom. 18 Den som tror på honom blir inte dömd. Men den som inte tror är redan dömd, eftersom han inte tror på Guds enfödde Sons namn.

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2020-02-15 av Anonym

Rom 10: (folkbibeln)

4 Kristus är lagens fullbordan, till rättfärdighet för var och en som tror. 5 Mose skriver om den rättfärdighet som kommer av lagen: Den människa som håller buden ska leva genom dem.? 6 Men rättfärdigheten som kommer av tron säger: Fråga inte i ditt hjärta: Vem ska stiga upp till himlen? – alltså för att hämta ner Kristus – 7 eller: Vem ska stiga ner i avgrunden? – alltså för att hämta upp Kristus från de döda.?

8 Vad säger den då? Ordet är nära dig, i din mun och i ditt hjärta, alltså trons ord som vi predikar. 9 För om du med din mun bekänner att Jesus är Herren och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, ska du bli frälst. 10 Med hjärtat tror man och blir rättfärdig, med munnen bekänner man och blir frälst. 11 Skriften säger: Ingen som tror på honom ska stå där med skam. 12 Här är ingen skillnad mellan jude och grek. Alla har samme Herre, och han ger av sin rikedom till alla som åkallar honom. 13 Var och en som åkallar Herrens namn ska bli frälst.?

14 Men hur ska de kunna åkalla den som de inte har kommit till tro på? Och hur ska de kunna tro på den som de inte har hört? Och hur ska de kunna höra om ingen predikar?

Rom 10: (1917)
5Moses skriver ju om den rättfärdighet som kommer av lagen, att den människa som övar sådan rättfärdighet skall leva genom den. 6Men den rättfärdighet som kommer av tro säger så: »Du behöver icke fråga i ditt hjärta: 'Vem vill fara upp till himmelen (nämligen för att hämta Kristus ned)?' 7ej heller: 'Vem vill fara ned till avgrunden (nämligen för att hämta Kristus upp ifrån de döda?'» 8Vad säger den då? »Ordet är dig nära, i din mun och i ditt hjärta (nämligen ordet om tron, det som vi predika).» 9Ty om du med din mun bekänner Jesus vara Herre och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, då bliver du frälst.
<
sestir
#2. Publicerat 2020-02-15 av sestir
Om jag ska tro att min bil är vältvättad, ska jag då:

A: Alltid blunda när jag går till den?
B: Tvätta den ofta?
C: Lära mig att fokusera på dess andliga motsvarighet i himlen?
Anonym
#3. Publicerat 2020-02-15 av Anonym
Det står:

"18 Den som tror på honom blir inte dömd. Men den som inte tror är redan dömd, eftersom han inte tror på
Guds enfödde Sons namn."

Jesus Kristus har flera namn:

- Jesus Kristus har namnet "Yeshua" (Iesos på grekiska, Jesus på svenska), som är två ord i ett: "Yeho-shua" = "Herren frälser"

-..."hans namn är Guds Ord." Upp. 19:13 Kristus är allt, Guds Logos: Kol. 1:15-20

- Vi är döpta "till Kristus" och "iklär oss Kristus" när vi döps i Jesu Kristi namn. Gal. 3:27 Vi får en tillhörighet till personen genom tron på namnet.

- Kristus namn är: "Under, Rådgivare, Mäktig Gud, Evig Fader, Fridsfurste." Jes. 9:6

Tror vi på detta så blir vi frälsta.
Då tror vi på Guds enfödde Sons namn, alltså den han Är och det han har gjort.
Growitz
#4. Publicerat 2020-02-15 av Growitz
Jag vet i alla fall vad jag tro på nämligen att när Jesus på korset sa att det är fullbordat och förlåten in i det alla heligaste brast så var min frälsning och min rättfärdiggörelse full bordat. Jag själv i egen kraft kan inte på något sätt kan bidrag till min frälsning och rättfärdighet men att jag tillsammans med den helige Andens hjälp kan leva ett liv som för mig närmare och närmare Gud.
Ben säger: Hej Turbotant! Tack detsamma, Gud välsignelse över dig.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen