Maranatha säger: Nu vet man inte om det är riktiga profiler här eller om de är AI-genererade, det känns nästan så :-) Vem/vad är du? :-)
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Synpunkter > Diskussion

Anonym
Skapat 2020-02-11 av Anonym.
Fejkkonton
Jag har varit med här sedan ett par månader nu. De enda som interagerat med mig är uppenbara fejkkonton. De är ganska lätta att känna igen. KristenDate borde kunna ha bättre koll på vilka de är och varför de finns. Är de bootar eller är de bara fejk?
Vi andra får vara uppmärksamma, anmäla och blockera.

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2020-03-10 av Anonym
Jag har också kontaktats av en hel del som uppenbarligen bara är fejk. Lite naiv som jag är så tog det ett tag innan jag märkte det.. Jag förstår bara inte varför... Är det någon som har svar på det?
Anonym
#2. Publicerat 2020-03-10 av Anonym

Ok nu har jag läst lite mer i olika forum här, förstår visst att det har varit och är väldigt vanligt… Chockerande tycker jag, fruktansvärt!! Det finns mycket ondska här i världen, och det är väl meningen att vi ska få syn på den..

Men ljuset segrar, efter man har blivit mosad av besvikelse sorg och smärta så ska jag upp och vidare, förhoppningsvis ännu lite starkare (och de som håller på, förmodligen ännu svagare).

Frågan är, finns det seriösare kontaktsajter? Någon som har tips?

Anonym
#3. Publicerat 2020-03-11 av Anonym
Jag vet inte om administrationen på KristenDate har möjlighet att hålla koll på fejkprofilerna?
Hur som helst, de ploppar upp lite då och då. Det tråkiga är, att när jag titter närmare på deras konton, så kan jag se att de i många fall redan kan ha en eller flera ”vänner” här. På något sätt är de ju ute efter att lura människor, att man ska ge ut information som de kan skada med.
Vet inte om det finns någonstans man kan undgå sånt här!
Anonym
#4. Publicerat 2020-03-23 av Anonym
Jag har bara varit på den här siten nån vecka, men börjar redan bli misstänksam då majoriteten av dem som kontaktar mig snabbt går över till engelska. De säger sig ha jobb där mycket av arbetet sker utomlands, specifikt inom gas/petroleum branchen. Och 2 av 3 är dessutom "på väg till Sverige", dvs bor inte här just nu. Nån mer som känner igen det här?

Min grundinställning är att lita på folk, men hur ska man veta vem det är man pratar här inne?
Anonym
#5. Publicerat 2020-03-23 av Anonym
Det finns sorgligt nog många falska profiler här, som utger sig för att vara både kvinnor eller män.. och jag vet många som har gått på dem..
De har blivit duktigare på att inte vara så uppenbara. De har fattat att de måste verka mer "normala". Språket i profilen är inte ren googleöversatt engelska, vilket det var förut.

Men se upp med dessa saker:
De vill snabbt gå över till privatmejl, och mejladressen har oftast ett par siffror före @-tecknet.
De är överambitiösa, överdrivna, övertrevliga, överdrivet "på".
MEN det finns de som mejlväxlat en tid och längre fram börjat ana något skumt...så de verkar ha skaffat sig lite uthållighet.
De vill alltid på något sätt låna eller få pengar. Till resa, till att mötas, till sjuk släkting o.dyl.

Ge aldrig privata uppgifter till människor som magkänslan säger är skumma. Det går inte att vara naiv och tro att alla är goda kristna här...tyvärr.
Det finns dessutom profiler här som INTE är fejkkonton som enbart är ute efter sexuella relationer. Förfrågningar om sexköp och närbilder på könsorgan har också kommit från personer här.

Men de flesta är nog människor att lita på. Det gäller bara att ha tålamod, vara vaken, och sålla ogräset från vetet.
Men jag tror att vi kristna kan vara lite godtrogna, och litar på att på en kristen webbsida så finns det bara fina trossyskon som vill och tror samma saker.

Jag har i alla fall träffat fina människor, och fått flera fina vänner här. :-)
Anonym
#6. Publicerat 2020-03-23 av Anonym
Tack! Det bekräftar min magkänsla. Som du säger, så skickar de meddelanden med halv-bra språk, väver än i lite av det jag skriver. Väldigt lurigt!

Är det lönt att anmäla sånna här profiler till siten, gör de någon koll om man säger till? Som svensk hade jag inte haft nåt emot en site som kräver BankID inloggning, så att man vet att siten åtminstone har gjort en riktigt ID koll. Sedan vill vi inte ha nån "storbror som ser oss"
Anonym
#7. Publicerat 2020-03-23 av Anonym
Ja, anmäl alla. Det har ledningen svarat att de vill, många gånger. Man registrerar sig ju idag enbart med ett mobilnummer, så det är jätteenkelt att vara bedragare. Men anmälda profiler granskas mer i detalj.
Bank-ID vore en riktigt bra lösning, och skulle ju inte missbrukas vidare av sajten, men ändå få koll på vilka dessa bluffprofiler är som personer.
Det borde framföras som förslag.
Anonym
#8. Publicerat 2020-03-23 av Anonym
Jag har bara varit på den här siten nån vecka, men börjar redan bli misstänksam då majoriteten av dem som kontaktar mig snabbt går över till engelska. De säger sig ha jobb där mycket av arbetet sker utomlands, specifikt inom gas/petroleum branchen. Och 2 av 3 är dessutom "på väg till Sverige", dvs bor inte här just nu. Nån mer som känner igen det här?

Min grundinställning är att lita på folk, men hur ska man veta vem det är man pratar här inne?
Detta du beskriver är typiskt, och du behöver inte fundera en sekund till på om det eventuellt kan vara något skumt. Det är det!

Själv refererar jag gärna till annat jag gjort och gör offentligt utanför kd, just för att bli mer "verklig". Men alla kan förstås inte göra det, så i slutänden gäller ändå att vi behöver ha ett visst mått av misstänksamhet inkopplad när vi rör oss på nätet. Tyvärr.
Anonym
#9. Publicerat 2020-03-23 av Anonym
Ja, anmäl alla. Det har ledningen svarat att de vill, många gånger. Man registrerar sig ju idag enbart med ett mobilnummer, så det är jätteenkelt att vara bedragare. Men anmälda profiler granskas mer i detalj.
Bank-ID vore en riktigt bra lösning, och skulle ju inte missbrukas vidare av sajten, men ändå få koll på vilka dessa bluffprofiler är som personer.
Det borde framföras som förslag.
Tyvärr sker ingen utveckling av sajten, så det är ingen idé att föreslå något. Men anmäla ska vi förstås göra. Dock är det som du skrev nyss att de har blivit skickligare, och flera som jag jag anmält har inte blivit avstängda. I dialog med admin har jag då fått som svar att de "inte bryter mot någon av reglerna".
Anonym
#10. Publicerat 2020-03-23 av Anonym
Trist! Siten lär självdö om den inte vidareutvecklas. Kikar redan på andra alternativ, och jag reggade mig i förra veckan...
Maranatha säger: Nu vet man inte om det är riktiga profiler här eller om de är AI-genererade, det känns nästan så :-) Vem/vad är du? :-)
Skriv Skriv här Skriv i megafonen