Kärlek säger: Gud är den samme i går idag och i all evighet. Amen.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Anonym
Skapat 2020-02-10 av Anonym.
Finn Fem Fel..!
När man känner det äkta väl ser man direkt när det är en kopia!
Och det gäller även falska profeter och villoläror.

Och sekter har väl funnits i alla tider och i olika former, och
dragit in sökande människor i ett liv av galenskap och hjärntvätt.


Det är svårt att ta sig ur en sekt och många behöver hjälp med att bearbeta livslånga trauman.

Så tänkte att vi kunde ta en titt på sekter och villoläror och se vad vi finner och börjar
med eget exempel, ett liter blad från
Jehovas Vittnen delades ut i brevlådor inför förra påsken.

Det finns många fler än fem fel med Jehovas sektverksamhet men här första.
Ser ni vad som inte stämmer..?
(Har dolt adressen ifall ngn får för sig ngt...)


Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2020-02-10 av Anonym
Ja, jag ser fel.

Dels så behöver Jehovas vittnen kämpa för att nå "det verkliga livet", och dels så firar de "minnesmåltiden" en gång/år.

Båda sakerna visar att de har missat vad det handlar om i Bibeln.
Anonym
#2. Publicerat 2020-02-10 av Anonym
Ja, jag ser fel.

Dels så behöver Jehovas vittnen kämpa för att nå "det verkliga livet", och dels så firar de "minnesmåltiden" en gång/år.

Båda sakerna visar att de har missat vad det handlar om i Bibeln.
[/

Hoppas man förstår detta

Är det prestationsångest som förleder och som många verkar ha, i synnerhet vi svenskar. Kan det vara så,för det finns ju överallt
Anonym
#3. Publicerat 2020-02-10 av Anonym
1.Luka 22:19 I folkbibeln står det "Gör detta till minne av mej""Instiftelseorden finns inte med.2. Plats finns inte med men det står kanske under lapparna?3. På den vänstra finns inget årtal
Läste någonstans att JW inte firar med bröd och vin eftersom de 144000 redan kommit in (kommer inte ihåg var jag läste det)
Anonym
#4. Publicerat 2020-02-10 av Anonym
En sammanställning av Trosrörelsens förkunnare i USA och citat från dem. Det finns mer att kritisera än det som tas upp, men videon visar en hel del fel.

Bl.a. sprider de JDS-läran om att Jesus blev en 100% syndare och ett med Satans natur nere i helvetet. En del predikar även om att Jesus blev född på nytt där nere i helvetet.

Titta gärna färdigt, för det han säger efteråt är också bra. Endast 28 minuter lång.

FALSE TEACHERS EXPOSED: Word of Faith/Prosperity Gospel

https://www.youtube.com/watch?v=ptN2KQ7-euQ

(Däremot upptäckte jag ett fel han säger, men förstår vad han menar i betydelsen av det han visar.)

Själv har jag fått reviderat mycket i mitt liv, eftersom jag är andligt "uppfostrad" i kyrkor som tillhör Trosrörelsen, som både predikade JDS-läran, framgångsteologin och den dispensationalistiska eskatologin m.m. Många av Trosrörelsens predikanter har jag förr följt och trott vara äkta i sina budskap. Jag har följt strömmen, helt enkelt..
Man får ta av sig de färgade glasögonen, ödmjuka sig och be att Gud öppnar Ordet och visar vad det egentligen står och vad Han egentligen menar med det som står.
Vi sårar den Helige Ande när vi bara öppnar munnen som fågelungar och låter andra mata oss med sina egna doktriner..
Till alla som läser:
Pröva alltid allting med vad Guds Ord säger, och låt inte de egna känslorna och det enga "tyckandet" styra över tolkningarna.
Lyssna inte bara till vad jag och alla andra skriver och säger här, utan pröva ALLT. Se själv i Ordet tillsammans med Ordet som är Kristus. Låt Anden sanktionera i din ande vad Gud säger. Och SÖK sanningen.
Anonym
#5. Publicerat 2020-02-10 av Anonym
1."Instiftelseorden finns inte med.2. Plats finns inte med men det står kanske under lapparna?3. På den vänstra finns inget årtal
Läste någonstans att JW inte firar med bröd och vin eftersom de 144000 redan kommit in (kommer inte ihåg var jag läste det)
Det är bara de utvalda 144.000 som får fira med osyrat bröd och vin (måste vara med alkohol).
De övriga i organisationen har inte fått ingå i det nya förbundet, utan för "nöja sig" med ett evigt liv på jorden.
Anonym
#6. Publicerat 2020-02-10 av Anonym
Flyttade över mitt inlägg om Trosrörelsen till tråden om falska profeter istället. Jag tror att du vill att det ska vara villoläror utanför kyrkorna här, eller hur?
Anonym
#7. Publicerat 2020-02-10 av Anonym
Så intressant att ni ser sånt som jag inte såg. Tänkvärt...

Nää, jag tänkte på något annat, som de har skrivit ut på två ställen.

Att de firar Jesus död! - Inte Jesus död
och Återuppståndelse.

Kan man verkligen skilja dem åt?
Återuppståndelsen är väl det absolut viktigaste i kristen tro?
Vi vet att Jesus fortfarande lever! Och ska komma tillbaka.

Jag tolkar det som att för Jehovas vittnen är Jesus död.
Han har inte återuppstått och de firar hans död varje påsk...


Anonym
#8. Publicerat 2020-02-10 av Anonym


Baksidan: Åååh, såg inte att det stod även på bakdsidan. 3 ggr blir det då.

Anonym
#9. Publicerat 2020-02-10 av Anonym
Så intressant att ni ser sånt som jag inte såg. Tänkvärt...

Nää, jag tänkte på något annat, som de har skrivit ut på två ställen.

Att de firar Jesus död! - Inte Jesus död
och Återuppståndelse.

Kan man verkligen skilja dem åt?
Återuppståndelsen är väl det absolut viktigaste i kristen tro?
Vi vet att Jesus fortfarande lever! Och ska komma tillbaka.

Jag tolkar det som att för Jehovas vittnen är Jesus död.
Han har inte återuppstått och de firar hans död varje påsk...


Måltiden skulle vi dela för att minnas att han gav sin kropp och sitt blod för allas frälsning, och måltiden var en minnesmåltid om instiftan av en nytt förbund, istället för att minnas uttåget ur Egypten och det gamla förbundet. Så vi minns hans död, men glädjs ju åt hans försoningverk som inte kan vara utan uppståndelsen.

Jehovas vittnen tror att Jesus är ärkeängeln Mikael, som först är skapad av Gud och sedan inkarneras och blir "Jesus". Sedan när han uppstod (Gud hjälpte honom) så blev han åter ängeln Mikael och gick tillbaka till sin tjänst bland de andra änglarna.

Här svarar de själva:

Är Jesus ärkeängeln Mikael?

https://wol.jw.org/sv/wol/d/r14/lp-z/2010250#h=2
Anonym
#10. Publicerat 2020-02-10 av Anonym
Till denna sammankomst hör en ritual,

de fyller ett glas med vin som får gå runt till alla
man bara passerar glaset vidare till nästa person, utan att dricka av det...

(Ska leta reda på videon som visar live med dold Kamera...)
Kärlek säger: Gud är den samme i går idag och i all evighet. Amen.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen