Rosie säger: Hej! Är du frälst? Ja då vill du förbli i Kristus och hans ord och följer dem. Då ska Kristus aldrig någonsin överge dig! I kärlek: Rosie
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Anonym
Skapat 2020-02-03 av Anonym.
The End Times - hur blir det med Israel?
Jag blir fascinerad av judarnas märkliga inställning till sin ”messias” - min Jesus.
Har inte tänkt så mycket på judarnas förnekelse av Jesus tidigare och låtit dem hållas, och har nog inte heller tagit dem på allvar. Hur kan man förneka Jesus som Messias?

Men inser nu att de menar allvar, så ett viktigt ämne att lägga upp på bordet. Inte i avsikt att fördöma. Men att förstå hur det kommer sig att judar inte ser Jesus som vi kristna? Fastän vi använder samma Bibel. Och jag inser också nu att jag sticker ut hakan igen, och pekar på en annan elefanten i rummet…

Vi är inne i "The End Times", men "The End Times" har varat länge, i ca 2000 år närmare bestämt. Men nu är vi i slutet på The End Times, och det är nog de flesta överens om i alla fall och jag vill veta mer om Israels roll i denna tid. Och eftersom jag hellre lyssnar direkt på folk än läser deras översatta böcker sökte jag och fann en intressant intervju med
Dr Roger Liebi - Theologian, om "Are we living in the last days?”

bibelfokus.se finns mer info om denne lärde man, väl värt att ta sig en titt.

Startar därför en ny tråd, om Judarnas motvilja att erkänna Jesus som Messias
i The End Times, och välkomnar alla till en insiktsfull andlig resa. Hoppas innerligt att även du som aldrig deltar på forumet kommer med i båten och delar med dig.

Hur tänker du?

"Jag ber att denna tråd ska tjäna Herren, och att Helige Ande
övervakar och leder den i rätt riktning. Amen"

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2020-02-03 av Anonym
Jag har lyssnat på Dr Roger Liebi, i den första länken. Och det han beskriver är just den läran som jag förklarade för dig förut, som kallas "dispensationalismen".

Han räknar upp många av läran punkter, och det som är karaktäristiskt är att man läser Bibeln helt bokstavligt och tolkar allt efter bokstaven.
Problemet med läran blir att massor av motsägelser skapas, som helt motsäger det Nya testamentet och även går utanför det nya förbundet. Och det är mycket allvarligt.

När man tolkar allt i det Gamla testamentet bokstavligt, så stämmer nästan ingenting i det Nya testamentet. När profetiorna måste gå i uppfyllelse bokstavligt, så går man helt emot mängder av viktiga ord som Jesus och apostlarna säger och skriver.
Motivet att tolka bokstavligt är att ha respekt för Guds ord i Bibeln, men om man helt kör över allt som Gud har sagt, gjort och förmedlat i det Nya testamentet....var finns då respekten kvar för Gud?

Här finns en sammanställning av de allra allvarligaste felen som läran har, i en lista på 39 punkter.
Dessa ligger i de 3 sista inläggen i tråden.

https://www.kristendate.se/templates/sections/community/forum/thread.aspx?topic=15433

Och här finns en grundlig genomgång om var läran kommer ifrån.

https://www.kristendate.se/templates/sections/community/forum/thread.aspx?topic=15088

Ytterligare en sak som jag reagerade på att denne Dr Liebi sa, var att han menar att Gud har rest upp islam som ett verktyg för en straffdom över hela västvärlden.

Så...jag tror inte på något av det som presenteras av denne Dr Liebi, och det har jag motiverat väldigt grundligt i de två länkarna här.
Det stämmer helt enkelt inte med hela det Nya testamentet och dess grekiska grundtext. Läran stämmer endast om man hoppar över det Nya testamentet och det nya förbundet.

Judarna som vill öppna sina hjärtan för Kristus, och se vad de messianska profetiorna verkligen säger, skulle göra Gud väldigt glad om de ville omvända sig. Han har gett dem allt redan. Nåden, barmhärtigheten, kärlek och sitt rike fyllt av frid och välsignelse.
Nu väntar vi bara på Herrens återkomst i skyn och allas uppståndelse och alltings fullkomnande. :-)
Inget mer profetiskt fattas, utan Herren kan komma närsomhelst.
Anonym
#2. Publicerat 2020-02-03 av Anonym

Hinner inte läsa så mycket i dina länkar men hittade tidigare den här artikeln som heter ”Antikrist kommer” och väl handlar om judarnas messias.

http://www.eaec-se.org/articles/Torell/antikrist.htm

Kabbalan och Talmud som rabbinerna läser har högre dignitet än Gamla testamentets skrifter, så det är inte många judar som förstår att GT handlar om Jesus. Än värre är det med förståelsen av NT, ty talmudjudendomen förtalar Jesus. Det var främst Talmud som gjorde att Luther skrev sin lilla bok ”Om judarna och deras lögner”, där han kritiserar judendomen av teologiska skäl. Detta är ett axplock vad Talmud säger:

"En jude får skända en icke-judisk flicka när hon har fyllt tre år och en dag. Jesus var skyldig till trolldom och avfall; han förtjänade att avrättas. Jesus var en oäkting, född genom äktenskapsbrott. Om en vuxen man har samlag med en liten flicka som är mindre än tre år är alla överens om att detta inte är någon betydelsefull sexuell handling. När Messias kommer så blir alla folk judarnas slavar. Maria var en sköka. När Messias kommer skall han förgöra alla kristna. Evangelierna är falska som blankt papper och syndiga. De som läser evangelierna är dömda till helvetet. Jesus sändes till helvetet, där han straffas i kokande avföring för att han hånade våra rabbis. Kristendomen är värre än incest. Att bli kristen är det samma som att gå till skökor. "

Anonym
#3. Publicerat 2020-02-03 av Anonym

Detta är ett axplock vad Talmud säger:

"En jude får skända en icke-judisk flicka när hon har fyllt tre år och en dag. Jesus var skyldig till trolldom och avfall; han förtjänade att avrättas. Jesus var en oäkting, född genom äktenskapsbrott. Om en vuxen man har samlag med en liten flicka som är mindre än tre år är alla överens om att detta inte är någon betydelsefull sexuell handling. När Messias kommer så blir alla folk judarnas slavar. Maria var en sköka. När Messias kommer skall han förgöra alla kristna. Evangelierna är falska som blankt papper och syndiga. De som läser evangelierna är dömda till helvetet. Jesus sändes till helvetet, där han straffas i kokande avföring för att han hånade våra rabbis. Kristendomen är värre än incest. Att bli kristen är det samma som att gå till skökor. "

Kommentar till det understrukna ovan..

Om man som religiös jude läser profetiorna bokstavligt så att en bokstavlig uppfyllelse gäller, samtidigt som man förkastar Kristus, så kan ni se vart orden kan leda:

"Men riket, makten och väldet över alla riken under himlen skall ges åt det folk som är den Högstes heliga. Hans rike är ett evigt rike, och alla välden skall tjäna och lyda det." (Dan. 7:27)


"Begär av mig, så skall jag ge dig hednafolken till arvedel och hela jorden till egendom. Du skall krossa dem med järnspira, slå sönder dem som lerkrukor." (Ps. 2:8-9)


Om man läser detta utan att vara frälst och ha den Helige Andes ledning och förståelse av hela Bibeln, så kan allt detta missbrukas och misstolkas.&

Anonym
#4. Publicerat 2020-02-03 av Anonym

Hinner inte läsa så mycket i dina länkar men hittade tidigare den här artikeln som heter ”Antikrist kommer” och väl handlar om judarnas messias.

http://www.eaec-se.org/articles/Torell/antikrist.htm

Kabbalan och Talmud som rabbinerna läser har högre dignitet än Gamla testamentets skrifter, så det är inte många judar som förstår att GT handlar om Jesus. Än värre är det med förståelsen av NT, ty talmudjudendomen förtalar Jesus. Det var främst Talmud som gjorde att Luther skrev sin lilla bok ”Om judarna och deras lögner”, där han kritiserar judendomen av teologiska skäl.

(...)

(klipper av utrymmesskäl)

Jag söker fortfarande detaljer som skapar helheten i Israelfrågan, därför kollade jag din länk och fann där ett litet frågetecken.. en detalj.
Jag frångår nog sakfrågan nu men ställer frågan ändå. Detta sägs i länken:

"Bibeln säger oss att denna onda Kabal kommer att uppnå en judisk stat i landet Palestina samt ta kontroll över världens finanser. Genom ett långvarigt hemligt arbete gjorde det möjligt för det kabbalistiska ledarskapet att stadfästa den politiska staten Israel år 1948."

Var finner jag detta i Bibeln?
Anonym
#5. Publicerat 2020-02-04 av Anonym
(klipper av utrymmesskäl)

Jag söker fortfarande detaljer som skapar helheten i Israelfrågan, därför kollade jag din länk och fann där ett litet frågetecken.. en detalj.
Jag frångår nog sakfrågan nu men ställer frågan ändå. Detta sägs i länken:

"Bibeln säger oss att denna onda Kabal kommer att uppnå en judisk stat i landet Palestina samt ta kontroll över världens finanser. Genom ett långvarigt hemligt arbete gjorde det möjligt för det kabbalistiska ledarskapet att stadfästa den politiska staten Israel år 1948."

Var finner jag detta i Bibeln?
Vet inte, det är inget jag direkt känner igen från Bibeln, men som Ljus och salt var inne på så läser satan Bibeln på sitt vis. Samme pastor har skrivit artikeln "Rothschild den som har guldet styr ", och kopplar det till bibeln.
Däremot är det ungefär så det ser ut för den som vet något om de senaste hundra årens historia och judendomen läror.
Anonym
#6. Publicerat 2020-02-04 av Anonym
Vet inte, det är inget jag direkt känner igen från Bibeln, men som Ljus och salt var inne på så läser satan Bibeln på sitt vis. Samme pastor har skrivit artikeln "Rothschild den som har guldet styr ", och kopplar det till bibeln.
Däremot är det ungefär så det ser ut för den som vet något om de senaste hundra årens historia och judendomen läror.
Är denne Torell då trovärdig när han "läser Bibeln på ett sataniskt sätt"? Det är han som skriver orden och påståendet i din länk..
Anonym
#7. Publicerat 2020-02-04 av Anonym
Är denne Torell då trovärdig när han "läser Bibeln på ett sataniskt sätt"? Det är han som skriver orden och påståendet i din länk..
Artikeln är en översättning. Man får man pröva från fall till fall. Torell är frikyrkopastor med baptist/pingst teologi typ. Han tror dock inte på dispensationalismen och kristen sionism så där är han rätt ute enligt mig. Men han tror att DHA talar direkt till honom. I länkarna till artiklarna kan man lyssna på hans utläggningar. Jag har inte gjort det dock.
Anonym
#8. Publicerat 2020-02-04 av Anonym
Jag blir fascinerad av judarnas märkliga inställning till sin ”messias” - min Jesus.
Har inte tänkt så mycket på judarnas förnekelse av Jesus tidigare och låtit dem hållas, och har nog inte heller tagit dem på allvar. Hur kan man förneka Jesus som Messias?

Men inser nu att de menar allvar, så ett viktigt ämne att lägga upp på bordet. Inte i avsikt att fördöma. Men att förstå hur det kommer sig att judar inte ser Jesus som vi kristna? Fastän vi använder samma Bibel. Och jag inser också nu att jag sticker ut hakan igen, och pekar på en annan elefanten i rummet…

Vi är inne i "The End Times", men "The End Times" har varat länge, i ca 2000 år närmare bestämt. Men nu är vi i slutet på The End Times, och det är nog de flesta överens om i alla fall och jag vill veta mer om Israels roll i denna tid. Och eftersom jag hellre lyssnar direkt på folk än läser deras översatta böcker sökte jag och fann en intressant intervju med
Dr Roger Liebi - Theologian, om "Are we living in the last days?”

bibelfokus.se finns mer info om denne lärde man, väl värt att ta sig en titt.

Startar därför en ny tråd, om Judarnas motvilja att erkänna Jesus som Messias
i The End Times, och välkomnar alla till en insiktsfull andlig resa. Hoppas innerligt att även du som aldrig deltar på forumet kommer med i båten och delar med dig.

Hur tänker du?

"Jag ber att denna tråd ska tjäna Herren, och att Helige Ande
övervakar och leder den i rätt riktning. Amen"
Judarnas motvilja att erkänna Jesus som Messias tror jag bottnar i Mose lag, 5 Mos 21:23 där står det: "Den som blivit upphängd är en Guds förbannelse"

När den Helige Andes utgjutelse över allt kött förnekas, förnekas även orden som förklarar, i Gal 3:13, där står det: Kristus har friköpt oss från lagens förbannelse genom att bli en förbannelse i vårt ställe".

Judarna fastnar här i den lag som är vår förbannelse eftersom vi aldrig kan uppfylla den av egen kraft. Endast i Kristus är lagen uppfylld.
Anonym
#9. Publicerat 2020-02-04 av Anonym
Svar #8. Postat i dag kl 12:17 av Vingen.
Judarnas motvilja att erkänna Jesus som Messias tror jag bottnar i Mose lag, 5 Mos 21:23 där står det: "Den som blivit upphängd är en Guds förbannelse"..."Judarna fastnar här i den lag som är vår förbannelse eftersom vi aldrig kan uppfylla den av egen kraft. Endast i Kristus är lagen uppfylld."


Då måste man vara rejält skruvad om man ska misstolka den texten som judarna gör.
Hur kan folk ta judarna på allvar när de misstolkar så grovt..? Och sen hittar på egna slutsatser som leder dem till att avskriva Jesus som Messias...? Beats me. Helt otroligt att jag inte satt mig in mer ämnet tidigare. Beklagligt.
Finns nog många som mig också...tyvärr.

Vad tjänar de (judarna) på det, undrar man? Vad vill de åstadkomma? Att behålla sin "upphöjda" position hos Gud är enda vettiga svaret jag kommer fram till, men det är inte ens logiskt för det är ju "Guds enfödde son" de dissar.
Tror man verkligen att man blir populär hos Fadern då...?
Anonym
#10. Publicerat 2020-02-04 av Anonym


Då måste man vara rejält skruvad om man ska tolka den texten som judarna gör.
Hur kan folk ta judarna på allvar när de misstolkar så grovt..? Och sen hittar på egna slutsatser som leder dem till att avskriva Jesus som Messias...? Beats me. Helt otroligt att jag inte satt mig in mer ämnet tidigare. Beklagligt.
Finns nog många som mig också...tyvärr.

Vad tjänar de (judarna) på det, undrar man? Vad vill de åstadkomma? Att behålla sin "upphöjda" position hos Gud är enda vettiga svaret jag kommer fram till, men det är inte ens logiskt för det är ju "Guds enfödde son" de dissar.
Tror man verkligen att man blir populär hos Fadern då...?
Plocka bort Nya testamenet, vad får du då? Mose lag och profeterna.
Ur dessa båda tolkas och tydes en lära fram som visar att en Messias, en räddare, skall komma.
Utan förklaringen och fullkomningen i det nya förbundet blir det en mänsklig lära som ser ut som den gör.
Orden ger inte liv utan död.

Först när en människa finner och bejakar att Jesus verkligen är Messias kommen i köttet, ser hon vem Gud är i lagen och profeterna. Detta är beslöjat hos den som förnekar Sanningen, såväl hos juden som hos greken.
tror jag.
Rosie säger: Hej! Är du frälst? Ja då vill du förbli i Kristus och hans ord och följer dem. Då ska Kristus aldrig någonsin överge dig! I kärlek: Rosie
Skriv Skriv här Skriv i megafonen