Höstlöv säger: Gott Aquilina. Jag uppfattar det tyvärr som att flera här på KD mår dåligt av olika skäl och det ömmar mitt hjärta. Att be & välsigna gör skillnad.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Diverse saker > Diskussion

Anonym
Skapat 2020-02-02 av Anonym.
Ett jordat liv - ett hållbart förebyggande liv innan kriserna kommer
Gud har all kontroll. Allt som Gud har sagt kommer att ske. Att som Gud inte har sagt kommer inte att ske.

Men vi behöver se oss omkring och förändra vår livsstil, våra samhällsstrukturer och vår ekonomi, och vi behöver tänka och leva ett mycket mer hållbart och ekonomiskt liv. Enskilt och tillsammans.

Lyssna på denna: "Leva inom planetgränserna, Ett jordat liv" (50 min.)

https://www.youtube.com/watch?v=H83jeIFT4Xw

Här får vi lyssna på kloka människor som ser att kriserna kommer, men också ser vad vi och samhället behöver göra för att klara av dem.

Vi behöver agrohood och agroforestry till exempel.

Och vi behöver leva som om vi är intresserade av att klara av kriserna i landet, inte så att vi lever som om vi hade 4 jordklot att förbruka.

Citat från länken:

"Det är nästan en religiös tro på teknikens förmåga."

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2020-02-02 av Anonym
Här finns en bra blogg från Maribel Lindberg, en av författarna till boken "Ut ur ekorrhjulet":

Enkelboning - ett fritt liv i all enkelhet

https://enkelboning.com/

Här finns jättebra böcker i ämnet ett hållbart och jordklokt liv, fulla med spartips för bättre hållbar framtida ekonomi och tips om vägen till bättre hälsa:

https://www.kristendate.se/templates/sections/community/forum/thread.aspx?topic=15389

Anonym
#2. Publicerat 2020-02-02 av Anonym
Om vi tänker logiskt...som intelligenta varelser med insikter....hur väl rimmar dagens mantraord "expansion" och "konsumtion" med vad vi egentligen vet i dagsläget?

Ska vi sporras till en livsstil och ekonomi som stjälper både oss själva och miljön omkring oss?

Ska vi förbruka, handla, konsumera och ständigt byta och förnya allt....för att "välfärden" i samhället ska växa?

Vad är det för samhälle vi har byggt...och vill bygga?
Anonym
#3. Publicerat 2020-02-02 av Anonym
"Vi är så insnärjda i det här tillväxtsystemet, så allting är riggat så att vi till varje pris ska hålla igång tillväxten, dvs vi måste konsumera mer och mer för varje år som går. Och det sätts in så oerhörda resurser för att vi ska göra det. Med andra ord, det skapas en massa behov i oss av saker som vi egentligen klarar oss ganska bra utan. Och för att kunna upprätthålla den här enorma konsumtionen, historiskt sett, ja då får vi också slita så att vi kan konsumera själva, men också för att hålla igång hela det här maskineriet."

Citat från länken till "Ett jordat liv".

Och jag frågar då.....har världen och landet gradvis lurats in i en skapad livsstil som binder människor i lånesystem, beroenden, tvång och fysisk och psykisk ohälsa?

Är vi verkligen kloka....eller är allt galenskaper, som sakta intagit sinnena hos befolkningen?
Höstlöv säger: Gott Aquilina. Jag uppfattar det tyvärr som att flera här på KD mår dåligt av olika skäl och det ömmar mitt hjärta. Att be & välsigna gör skillnad.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen