Kärlek säger: Jesus är vägen sanningen och livet.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Kärlek och relationer > Diskussion

Anonym
Skapat 2020-01-27 av Anonym.
appropå möjliga och omöjliga relationer...
ofr


Kvinnans roll enligt Gud...

Med risk för att bli stenad av feminister och annat pk-folk sticker jag ändå ut hakan och pekar på elefanten i rummet, kvinnans roll i skapelseberättelsen, som inte berörs så ofta (känsligt ämne?) men som är extremt viktigt att prata om. Och intressant. Tycker jag.

För relationer är svårt för oss människor, annars skullde det inte finnas så många singlar? Och skilsmässostatistiken verkar öka även bland de kristna.

Dock har ju tiderna förändrats, eller inte..? Finns det sådana relationer i verkligheten? Som Gud avsåg när han bestämde sig för att skapa Eva åt Adam (oavsett översättning) så att han inte skulle känna sig så ensam i Eden..? Och hade Adam tackat nej till Eva om han blivit tillfrågad först?

And the Lord God said, It is not good that the man should be alone; I will make him an help meet for him.....Therefore shall a man leave his father and his mother, and shall cleave unto his wife: and they shall be one flesh. KJV Genesis 2:18/24

I så fall är det ju väldigt viktigt att som kvinna vänta in rätt man, tänker jag.
Ännu viktigare att överlåta till Gud att välja partner åt en...så det blir rätt man...



Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2020-01-28 av Anonym
Detta är ett intressant och aktuellt ämne, men jag förstår inte exakt vad du vill diskutera.. kan du förtydliga? Det finns säkerligen andra här som uppfattar vad du konkret menar men jag gör det inte.. hm..

"Finns det sådana relationer i verkligheten" frågar du, menar du då en relation där mannen är orsaken till att kvinnan skapades och att relationen då bör utgå från mannens vilja, och att kvinnan skall invänta den viljan i relationen?
Anonym
#2. Publicerat 2020-01-28 av Anonym

Svar #1. Postat i dag kl 15:06 av Vingen. Detta är ett intressant och aktuellt ämne, men jag förstår inte exakt vad du vill diskutera.. kan du förtydliga? Det finns säkerligen andra här som uppfattar vad du konkret menar men jag gör det inte.. hm.."Finns det sådana relationer i verkligheten" frågar du, menar du då en relation där mannen är orsaken till att kvinnan skapades och att relationen då bör utgå från mannens vilja, och att kvinnan skall invänta den viljan i relationen?

Vi är ju på en kristen dejtingsida så att prata om nära relationer känns naturligt. Och varför inte börja från början då, tänker jag - Guds syfte med att skapa kvinnan åt mannen. Så får man väl se vartåt diskussionen utvecklas. Har inte tänkt ha ensam monopol på tråden. Min personliga förhoppning är att vi kan försöka komma närmare varanda i förståelse och en chans att utveckla djupare samförstånd. Fast jag är väl medveten om att det kan krascha också...

Och jag är helt övertygad om att Gud inte skapade kvinnan till att vara mannens slav och lyda mannen blint i allt.
Tror vår Herre hade en djupare tanke med Eva än så…

Anonym
#3. Publicerat 2020-01-28 av Anonym

Vi är ju på en kristen dejtingsida så att prata om nära relationer känns naturligt. Och varför inte börja från början då, tänker jag - Guds syfte med att skapa kvinnan åt mannen. Så får man väl se vartåt diskussionen utvecklas. Har inte tänkt ha ensam monopol på tråden. Min personliga förhoppning är att vi kan försöka komma närmare varanda i förståelse och en chans att utveckla djupare samförstånd. Fast jag är väl medveten om att det kan krascha också...

Och jag är helt övertygad om att Gud inte skapade kvinnan till att vara mannens slav och lyda mannen blint i allt.
Tror vår Herre hade en djupare tanke med Eva än så…

Jag skulle tro att ytterst få män här är ute efter en slav. Paulus ord i sammanhanget, om att mannen är kvinnans huvud, är besvärande men man försöker nog gira runt det med olika förklaringar - eller bara lyfta på hatten och gå vidare.

Det är ju en vän och jämlike vi vill ha! Eller hur, bröder?
Anonym
#4. Publicerat 2020-01-28 av Anonym

Vi är ju på en kristen dejtingsida så att prata om nära relationer känns naturligt. Och varför inte börja från början då, tänker jag - Guds syfte med att skapa kvinnan åt mannen. Så får man väl se vartåt diskussionen utvecklas. Har inte tänkt ha ensam monopol på tråden. Min personliga förhoppning är att vi kan försöka komma närmare varanda i förståelse och en chans att utveckla djupare samförstånd. Fast jag är väl medveten om att det kan krascha också...

Och jag är helt övertygad om att Gud inte skapade kvinnan till att vara mannens slav och lyda mannen blint i allt.
Tror vår Herre hade en djupare tanke med Eva än så…

Rent krasst finner jag svar på frågan "varför Gud skapade kvinnan åt mannen" i 1 Mos.
Det fanns två av varje sort bland djuren, hona hane.
Guds uppgift till paret är: Föröka er och uppfyll jorden. Adam stod där ensam.. han kunde inte följa Guds bud ensam.
Så, det är alltså inte gott för mannen att vara alena, som Gud sa.
Därför skapades Eva - alltså kvinnan som hjälpare åt mannen.

Men är det allt? Jorden är uppfylld idag, vad är då parets uppgift? Ur ett kristet perspektiv bör det idag handla om en andlig familj, en andlig frukt. Ett andligt samarbete där Eva som mannens hjälpare har ersatts med Hjälparen, den Helige Ande.
Eller hur tänker du?
Anonym
#5. Publicerat 2020-01-28 av Anonym
Förresten behöver nog inte det där med mannen som huvud vara så besvärande. Det lär inte vara hjärnan som styr våra beslut i någon större utsträckning, utan snarare "känslan". Det vi kallar mage och hjärta alltså. Och inte minst det endokrina systemet. Så vad huvudet gör är då mest att logiskt och rationellt motivera de beslut som redan fattats - i resten av kroppen.

Anonym
#6. Publicerat 2020-01-28 av Anonym
Svar #3. Postat i dag kl 16:29 av Flight61. Jag skulle tro att ytterst få män här är ute efter en slav. Paulus ord i sammanhanget, om att mannen är kvinnans huvud, är besvärande men man försöker nog gira runt det med olika förklaringar - eller bara lyfta på hatten och gå vidare. Det är ju en vän och jämlike vi vill ha! Eller hur, bröder?


Den där Paulus delade generöst med sig av sina egna åsikter om kvinnor/relationer.
Undrar om han hade någon kvinna i sitt liv? Han verkar ju ha stenkoll på relationer, menar jag...
Och han går ju faktiskt emot Gud...

" I fråga om de kvinnor som lever ogifta har jag ingen befallning från Herren, men jag ger ett råd såsom den som genom Herrens barmhärtighet är trovärdig. Jag menar då att i det svåra läge som nu råder är det bäst för en människa att förbli som hon är. Är du bunden vid en hustru, försök då inte att bli fri.
Är du inte bunden, så försök inte att få hustru. "
1 Korinthierbrevet 7:25-27

smålänning i norr
#7. Publicerat 2020-01-28 av smålänning i norr
Den här boken Äktenskapets friskvård av Sven Reichmann http://www.uttrycket.se/books/Frisk/friskvard.pdf har mycket bra helgelse undervisning, det tas upp om syndafallet och dess konsekvenser och tar upp om äktenskap och relationer.Läs gärna kapitlet Identitetslöshet och fikonlövsjakt i den boken

Lite om manligt o kvinnligt o vänskapsrelationer:
Män o kvinnor är olika inte bara kroppsligen.När det gäller manligheten handlar det inte bara om att vara stark kroppsligen(vi män är ju olika här)utan om kärlek,omsorg o ansvar o kunna ta intiativ där det behövs-detta är inte lätt alltid bla pga omständigheter kring en.Är man gift att älska sin hustru som sin egen kropp-sig själv.Att visa varandra respekt.Att kunna lita på varandra,trohet o se på sig själv med självdistans o kunna erkänna fel o förlåta(mycket av detta gäller även vänskapsrelationer).Ef5:25-33 Kol3 läs gärna hela kapitlet 1Petr3:7 Jes32:2 - här känner jag mig liten!Läs Jes32:1-2 Rom13:8-14 Rom5:1-11 Rom8 Rom12:1-2 2Petr1:1-10Värderingar tankar behöver prövas i förhållande till Bibeln som Är Guds Ord och låta Bibelställe förklara Bibelställe bla 2Tim3:16-17
Mannen ska ju älska sin hustru som sig själv så innebär det att han inte ska förtrycka henne!Både manne o kvinna kan behöva tillrättavisa varandra med kärlek o respekt(se även 1Kor13)men hustrun ska också respektera sin man.
Det är viktigt att kunna läsa Bibeln o be tillsammans men detta är viktigt också i kristna vänskapsrelationer.
Ett snyggt utsende på en kvinna är vackert men jag tittar ännu mer på hennes personlighet o värderingar!Är hon en Bibelälskande, ödmjuk,trogen kristen kvinna som säger sätter gränser där det behövs o i kärlek som också kan erkänna fel o svagheter?Att bygga ett stabilt äktenskap långsiktigt och se o varandras olikheter där vi kan kompletera varandra.Att ta tid för varandra o gjöra saker tillsamans.(tid är ofta idag tyvärr en bristvara)
Nära vänskapsband är också något som byggs långsiktigt o som behöver ta tid o vårdas.
Att vara restriktiv med skulder.
Det är lite om manligt o kvinnligt o vänskapsrelationer
Anonym
#8. Publicerat 2020-01-28 av Anonym
Rent krasst finner jag svar på frågan "varför Gud skapade kvinnan åt mannen" i 1 Mos.
Det fanns två av varje sort bland djuren, hona hane.
Guds uppgift till paret är: Föröka er och uppfyll jorden. Adam stod där ensam.. han kunde inte följa Guds bud ensam.
Så, det är alltså inte gott för mannen att vara alena, som Gud sa.
Därför skapades Eva - alltså kvinnan som hjälpare åt mannen.

Men är det allt? Jorden är uppfylld idag, vad är då parets uppgift? Ur ett kristet perspektiv bör det idag handla om en andlig familj, en andlig frukt. Ett andligt samarbete där Eva som mannens hjälpare har ersatts med Hjälparen, den Helige Ande.
Eller hur tänker du?
Om vi anser att det fysiska uppdraget är slutfört genom att jorden uppfyllts (vilket kan diskuteras om den är), och vi därmed slutar föröka oss, då dör vi ju ut inom max ca ett sekel. Det krävs visst underhåll av populationen.

Men alltså... kvinnan var väl redan från början tänkt att vara till mer hjälp åt mannen än bara när det gällde att sätta barn till världen? Hur många framgångsrika män har genom historien stått helt ensamma?

För egen del ser jag att livet ur flera aspekter gick i stå när äktenskapet sprack. Jag klarar mig ensam, men jag gör inga storverk...
Ferguson
#9. Publicerat 2020-01-28 av Ferguson
Jag skulle tro att ytterst få män här är ute efter en slav. Paulus ord i sammanhanget, om att mannen är kvinnans huvud, är besvärande men man försöker nog gira runt det med olika förklaringar - eller bara lyfta på hatten och gå vidare.

Det är ju en vän och jämlike vi vill ha! Eller hur, bröder?
Tycker Paulus förklarar hur han tänker om att mannen är kvinnans huvud när han säger att mannen är pliktig att älska sin hustru som Jesus älskade församlingen, att ge sitt liv för henne. Nått som de som ogillar Paulus sällan citerar!
Kvinan ska lyda mannen så de båda har i sina kallelser fått "omöjliga" uppgifter om det inte vore för dHA.
Anonym
#10. Publicerat 2020-01-28 av Anonym


Den där Paulus delade generöst med sig av sina egna åsikter om kvinnor/relationer.
Undrar om han hade någon kvinna i sitt liv? Han verkar ju ha stenkoll på relationer, menar jag...
Och han går ju faktiskt emot Gud...

" I fråga om de kvinnor som lever ogifta har jag ingen befallning från Herren, men jag ger ett råd såsom den som genom Herrens barmhärtighet är trovärdig. Jag menar då att i det svåra läge som nu råder är det bäst för en människa att förbli som hon är. Är du bunden vid en hustru, försök då inte att bli fri.
Är du inte bunden, så försök inte att få hustru. "
1 Korinthierbrevet 7:25-27

Paulus såg ju till hur ond tiden var och hur svårt det skulle bli att leva i familjerelation med barnuppfostran osv. Det kan vi ju se också idag, vi som har barn. Det är sannerligen inte bara glädje att se dem växa upp och gå sina egna vägar. Ibland blir det bra men långt ifrån alltid.

Jag tänker själv ofta på dessa verser...
Kärlek säger: Jesus är vägen sanningen och livet.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen