Rosie säger: Hej! Är du frälst? Ja då vill du förbli i Kristus och hans ord och följer dem. Då ska Kristus aldrig någonsin överge dig! I kärlek: Rosie
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Politik och samfund > Diskussion

Anonym
Skapat 2020-01-05 av Anonym.
Mellanöstern.
Är Trump farlig för världsfreden om han får sitta kvar efter nästa val?
När man läser om mordet på Soleimani och att Irans väntande hämnd får världen att hålla andan, ja då funderar man över Trumps lämplighet som USA:s president.

Skapar mordet inte mer oro och terror i främst MÖ nu.. eller är Trumps ord sanna: "Vi känner oss trygga i att hans (Soleimanis) terrorvälde är över"?

Hur tänker du?

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2020-01-05 av Anonym
Det känns som att världsfreden hänger i luften oavsett vad just Trump gör. Är det inte den ena så är det den andra..
Alltid är det konflikter i världen, hot i luften eller dramatiskt uttalade, terrorgrupper från olika håll och i samma eller olika länder... även här hos oss nu, fast inte lika kompakt.
När någon ledare eliminerats så händer samma sak, hela tiden. Några klappar sig för bröstet, medan andra ruvar på hämnd. Folken får vara livrädda, fly och/eller dödas/skadas.
Terrororganisationer verkar finnas nästan överallt, försvagas ibland och ökar igen.
Om man stoppar dem tillfälligt, så blir människor lidande av repressalier. Om man inte stoppar dem, så blir människor lidande.
Allt för att mäktiga ledare vill ha ännu mer makt, kontroll, inflytande, ära och rikedomar.
Blir så trött på allt detta...

Men det finns en grupp kristna...som vill skynda på ett krig i mellanöstern: de som tror att Jesus och uppryckelsen kommer snabbare då. Men då handlar det ju om att det är Israel som blir "omringat". Trump kan möjligtvis bli inblandad i ett sådant krig, där USA och Israel står mot arabländerna. Det skulle nog dessa kristna ta som ett profetiskt tecken.
Å andra sidan...hade USA haft en regering med Hillary i spetsen så hade steget till en ny världsordning varit kortare och snabbare.
Anonym
#2. Publicerat 2020-01-05 av Anonym
Det känns som att världsfreden hänger i luften oavsett vad just Trump gör. Är det inte den ena så är det den andra..
Alltid är det konflikter i världen, hot i luften eller dramatiskt uttalade, terrorgrupper från olika håll och i samma eller olika länder... även här hos oss nu, fast inte lika kompakt.
När någon ledare eliminerats så händer samma sak, hela tiden. Några klappar sig för bröstet, medan andra ruvar på hämnd. Folken får vara livrädda, fly och/eller dödas/skadas.
Terrororganisationer verkar finnas nästan överallt, försvagas ibland och ökar igen.
Om man stoppar dem tillfälligt, så blir människor lidande av repressalier. Om man inte stoppar dem, så blir människor lidande.
Allt för att mäktiga ledare vill ha ännu mer makt, kontroll, inflytande, ära och rikedomar.
Blir så trött på allt detta...

Men det finns en grupp kristna...som vill skynda på ett krig i mellanöstern: de som tror att Jesus och uppryckelsen kommer snabbare då. Men då handlar det ju om att det är Israel som blir "omringat". Trump kan möjligtvis bli inblandad i ett sådant krig, där USA och Israel står mot arabländerna. Det skulle nog dessa kristna ta som ett profetiskt tecken.
Å andra sidan...hade USA haft en regering med Hillary i spetsen så hade steget till en ny världsordning varit kortare och snabbare.
Vilken grupp kristna är det?
Anonym
#3. Publicerat 2020-01-05 av Anonym
Vilken grupp kristna är det?
Jag kan givetvis inte säga varje individ inom gruppen, men det finns grupperingar inom denna. Börjar på D och slutar på ispensationalisterna.
Anonym
#4. Publicerat 2020-01-05 av Anonym
Å andra sidan...hade USA haft en regering med Hillary i spetsen så hade steget till en ny världsordning varit kortare och snabbare.
Världsordning? Kortare och snabbare? Kan du utveckla detta?

Oavsett vilket hoppas jag att Trump inte blir omvald. Om han ställer till elände nu, så är det ingenting mot vad kan kan ställa till i nästa period om han blir omvald. För det första kan han inte sitta fler perioder och har inget mer att riskera, såvida världen inte dras in i ett värdskrig, som "tvingar" honom att sitta kvar utöver sina två perioder, vilket redan skedde under andra världskriget, och för det andra, eftersom han med 95% blir frikänd i riksrätten, kommer han också ta ännu större risker och tro att han är helt immun.

Jag säger inte att Bibeln indirekt påstår att Trump blir omvald, för det vore en fånig, långsökt och ganska farlig tolkning. Men vad som står skrivet är att de sista dagarna ska bli mycket värre, och jag tror i alla fall inte att Joe Biden eller Bernie Sanders skulle göra saken värre än Trump.

Men som Jesus har lärt oss, ska vi be "Må ditt rike komma". Kommer det inom kort, så välkomnar jag det, så att vi blir av med all ondska.

/Magnus
Anonym
#5. Publicerat 2020-01-05 av Anonym
Världsordning? Kortare och snabbare? Kan du utveckla detta?

Oavsett vilket hoppas jag att Trump inte blir omvald. Om han ställer till elände nu, så är det ingenting mot vad kan kan ställa till i nästa period om han blir omvald. För det första kan han inte sitta fler perioder och har inget mer att riskera, såvida världen inte dras in i ett värdskrig, som "tvingar" honom att sitta kvar utöver sina två perioder, vilket redan skedde under andra världskriget, och för det andra, eftersom han med 95% blir frikänd i riksrätten, kommer han också ta ännu större risker och tro att han är helt immun.

Jag säger inte att Bibeln indirekt påstår att Trump blir omvald, för det vore en fånig, långsökt och ganska farlig tolkning. Men vad som står skrivet är att de sista dagarna ska bli mycket värre, och jag tror i alla fall inte att Joe Biden eller Bernie Sanders skulle göra saken värre än Trump.

Men som Jesus har lärt oss, ska vi be "Må ditt rike komma". Kommer det inom kort, så välkomnar jag det, så att vi blir av med all ondska.

/Magnus
Ja.
Vi vet ju att både gamle Bush och hans son öppet har gått ut och sagt att de gör allt för att en ny världsordning ska verkställas. Det är många fler som är inblandade i samma mål. Vi ser det redan på dollarsedeln. (Och många presidenter har varit Frimurare.) Dessa presidenter var och är medlemmar i orden "Skull and Bones". Alla ordnar kontrolleras av Freemason/Frimurarna och deras regelbok "Morals and Dogma" av Albert Pike. Frimurarna och Illuminati styrs alla av samma motiv: att verkställa den nya världsordningen. I detta nätverk finns också alla andra ordnar inom Romersk-katolska kyrkan (i vissa är kända kyrkliga predikanter med), även i ordnarna i vårt land och övriga världen. "Bilderberger" och "Commitée of 300" är också två grupper inom detta nätverk, och där är även svenska politiker med. Illuminati startades från början av Ignatius av Loyola och Adam Weishaupt, medlemmar i den katolska jesuit-orden, på uppdraget av påven. Båda dessa grupper arbetar mot samma mål och hör samman. Allt styrs av högsta ledarna i Illuminati som också är Frimurare.
Läser man på t.ex. Wikipedia om detta, så avfärdas det som konspirationsteorier, men forskar man grundligare så kommer man snart till de fakta och bevis som finns.
Hillary är medlem i Illuminati. Men det finns bilder på när Trump gör hälsningar med Frimurarnas handslag också. Så då kommer de i så fall från grupper med samma agenda i botten.
Ferguson
#6. Publicerat 2020-01-06 av Ferguson
Det känns som att världsfreden hänger i luften oavsett vad just Trump gör. Är det inte den ena så är det den andra..
Alltid är det konflikter i världen, hot i luften eller dramatiskt uttalade, terrorgrupper från olika håll och i samma eller olika länder... även här hos oss nu, fast inte lika kompakt.
När någon ledare eliminerats så händer samma sak, hela tiden. Några klappar sig för bröstet, medan andra ruvar på hämnd. Folken får vara livrädda, fly och/eller dödas/skadas.
Terrororganisationer verkar finnas nästan överallt, försvagas ibland och ökar igen.
Om man stoppar dem tillfälligt, så blir människor lidande av repressalier. Om man inte stoppar dem, så blir människor lidande.
Allt för att mäktiga ledare vill ha ännu mer makt, kontroll, inflytande, ära och rikedomar.
Blir så trött på allt detta...

Men det finns en grupp kristna...som vill skynda på ett krig i mellanöstern: de som tror att Jesus och uppryckelsen kommer snabbare då. Men då handlar det ju om att det är Israel som blir "omringat". Trump kan möjligtvis bli inblandad i ett sådant krig, där USA och Israel står mot arabländerna. Det skulle nog dessa kristna ta som ett profetiskt tecken.
Å andra sidan...hade USA haft en regering med Hillary i spetsen så hade steget till en ny världsordning varit kortare och snabbare.
Vilka dispensationalister är det som vill skynda på ett krig i mellanöstern? Utifrån dispensationalistiskt tro kan uppryckandet ske när som helst, "at any moment", det finns inget profetiskt som först måste ske.
Anonym
#7. Publicerat 2020-01-06 av Anonym
"They also supported the war against Iraq in large numbers and currently are pushing for war with Iran. The majority of U.S. Christians who give unqualified support for Israel today has been influenced in one way or another by the tenets of Christian Zionism disseminated over the last 150 years by conferences, missions, the Moody Bible School, the Scofield bible study guide, sermons, tracts, articles, and best-selling books and movies such as the “Left Behind” series."
"It is clear the Christian Zionist lobby has established a pervasive influence in Washington DC. Decades ago, Jewish pro-Israel leaders recognized the crucial resources that Christian Zionists could bring to their campaign for unqualified support for Israel’s aggression in the Middle East. U.S. ruling elites and the U.S. military/industrial complex have their own imperialist agendas and are only too willing to “respond” to lobbying from Jewish and Christian Zionists when it suits their purposes."
"It is time for us to understand and challenge the role Christian Zionist institutions and leaders play in supporting Israel’s devastating occupation of Palestine and fomenting continuing aggression and war throughout the Middle East."

https://christianhegemony.org/christian-zionism-extended-version


"Många av dem vill också ha krig i Mellanöstern eftersom det är kampen om den sista dagen då Jesus Kristus kommer att återvända till jorden och besegra alla Guds fiender.
För dessa evangelikala kristna lever vi i historiens slut och Trump tar dem dit.
De som inte tvivlar på att de tillhör de utvalda är inte rädda eftersom de vet att Gud kommer att rädda dem när alla andra blir lämnade kvar för att möta Antikrist."

https://www.blankspot.se/darfor-erkanner-trump-jerusalem-som-israels-huvudstad/

"Vissa menar att Israel ska ta över större landområden än så. Och några av de mest fanatiska kristna sionisterna menar att en fredsprocess mellan Israel och palestinierna är upptakten till antikrists ankomst och att Israel bör använda kärnvapen till att utplåna alla palestinier, inte bara Hamas. Denna irrlära har dödliga konsekvenser."

"Kristen sionism - en irrlära med dödliga konsekvenser" -

https://helapingsten.com/2009/12/15/kristen-sionism-en-irrlara-med-dodliga-konsekvenser/


Anonym
#8. Publicerat 2020-01-06 av Anonym
Är Trump farlig för världsfreden om han får sitta kvar efter nästa val?
När man läser om mordet på Soleimani och att Irans väntande hämnd får världen att hålla andan, ja då funderar man över Trumps lämplighet som USA:s president.

Skapar mordet inte mer oro och terror i främst MÖ nu.. eller är Trumps ord sanna: "Vi känner oss trygga i att hans (Soleimanis) terrorvälde är över"?

Hur tänker du?
Vingen!
Jag tänker så här.
Iran, Ryssland, Kina, Nordkorea verkar inte ha något större intresse av fred och stabilitet. De vill öka sin makt och/ eller sitt territorium.
Jag försvarar inte Trump.
Frågorna (för mig) är vad som skulle hända i Mellanöstern om Iran får agera helt fritt? Vad händer i så fall med Israel?

Om inte jag har missförstått allt för mycket så var det Obama som drastiskt ökade användningen av drönar- attacker vilket bl.a. Har resulterat i att många oskyldiga blev dödade.
Trump är allt annat än smidig och sympatisk men frågan är om han är farligare än föregående presidenter...
USA spenderar en rejäl summa på sin krigsmakt. Mer än de påföljande 15 länderna TILLSAMMANS inklusive Ryssland och Kina. Jag skulle vara betydligt mer oroad om Iran, Kina eller Ryssland hade motsvarande militära övertag.

Jag tror inte att Irans terrorvälde är över med detta.
Ferguson
#9. Publicerat 2020-01-06 av Ferguson
Ljus och Salt, sund kristen sionism är tron på att Gud en dag kommer att återupprätta Israel och det judiska folket. Vilket jag tror är vad bibeln lär. Men att "hjälpa" Gud på traven på annat sätt än att göra det som Jesus lärde oss i bönen Fader vår, tillkomme ditt rike och välsigna landet och folket har inget stöd i bibeln vad jag kan förstå.

Problemet vad gäller sionism i församlingen idag är den andliga antisionismen. Den som började med Justinus Martyren och via Origenes och Augustinos har format teologin för de stora samfunden. RKK Lutheraner Ortodoxa Reformerta osv ända in i frikyrkorna i dagens Sverige. Till skillnad från kristen sionism och dispenastationalism (det är inte likhetstecken mellan de två i fråga om teologi) tolkar dessa Israels roll idag och eskatologiskt som överspelad. Israel har ingen roll i Guds frälsningsplan och budskapet är att församlingen är det nya sanna Israel. Därför är inte "ersättnings teologi" ett skällsord för det är precis vad det är.

Vilken glädje det har varit för mörkrets makter att kristna i generationer har trott detta vara sanning. Den onde som velat utrota Israel ända sen landets tillkomst i GT har lyckats förmörka oss kristna fram till dess det i modern tid återupptäcktes att Guds löften till judarna och Israel kommer att uppfyllas. Herren gör alltid som han säger.
Anonym
#10. Publicerat 2020-01-06 av Anonym
Ljus och Salt, sund kristen sionism är tron på att Gud en dag kommer att återupprätta Israel och det judiska folket. Vilket jag tror är vad bibeln lär. Men att "hjälpa" Gud på traven på annat sätt än att göra det som Jesus lärde oss i bönen Fader vår, tillkomme ditt rike och välsigna landet och folket har inget stöd i bibeln vad jag kan förstå.

Problemet vad gäller sionism i församlingen idag är den andliga antisionismen. Den som började med Justinus Martyren och via Origenes och Augustinos har format teologin för de stora samfunden. RKK Lutheraner Ortodoxa Reformerta osv ända in i frikyrkorna i dagens Sverige. Till skillnad från kristen sionism och dispenastationalism (det är inte likhetstecken mellan de två i fråga om teologi) tolkar dessa Israels roll idag och eskatologiskt som överspelad. Israel har ingen roll i Guds frälsningsplan och budskapet är att församlingen är det nya sanna Israel. Därför är inte "ersättnings teologi" ett skällsord för det är precis vad det är.

Vilken glädje det har varit för mörkrets makter att kristna i generationer har trott detta vara sanning. Den onde som velat utrota Israel ända sen landets tillkomst i GT har lyckats förmörka oss kristna fram till dess det i modern tid återupptäcktes att Guds löften till judarna och Israel kommer att uppfyllas. Herren gör alltid som han säger.
Det där var både arrogant och ovist.. Du skriver "oss" men menar mig (och de som tror som jag). Riktigt lågt och obehagligt..
Rosie säger: Hej! Är du frälst? Ja då vill du förbli i Kristus och hans ord och följer dem. Då ska Kristus aldrig någonsin överge dig! I kärlek: Rosie
Skriv Skriv här Skriv i megafonen