Forum > Religion och tro > Diskussion

Roffe
Skapat 2019-12-30 av Roffe, man, 76 år, Dalarnas län.
Vad kännetecknar en sann kristen tro?

Vad kännetecknar en sann kristen tro?

http://bibelfokus.se/sann_kristen_tro

Svar på inlägg

Huldah
#1. Publicerat 2019-12-30 av Huldah

Kärlek inbördes:

"Om ni har kärlek till varandra ska alla förstå att ni är mina lärjungar."

Joh 13:35

Anonym
#2. Publicerat 2019-12-30 av Anonym
Huldah...det här är ditt samfund Jehovas vittnens syn på vilka som är de "sanna kristna" och den "onda kristenheten":

"Kristenheten avslöjad som den som främjar falsk tillbedjan
Miljoner människor ur nästan alla religioner och sekter i kristenheten har letts till att tro att de är ”födda på nytt” och ”frälsta” " https://wol.jw.org/sv/wol/d/r14/lp-z/1988244


"Hur kristenheten förödes av detta ”vämjeliga ting”


KRISTENHETEN är representerad av sina hundratals religiösa sekter. Den har ett registrerat medlemsantal av över nio hundra millioner. Hur skulle en så talrik, mäktig organisation någonsin kunna bli förödd, bli lagd i ruiner? Och ändå är det så det skall gå med den!"
https://wol.jw.org/sv/wol/d/r14/lp-z/1970884


"Är Jesus ärkeängeln Mikael?

Svaret är kort och gott ja." https://wol.jw.org/sv/wol/d/r14/lp-z/2010250
Anonym
#3. Publicerat 2019-12-30 av Anonym
Huldah...det här är ditt samfund Jehovas vittnens syn på vilka som är de "sanna kristna" och den "onda kristenheten":

...


"Är Jesus ärkeängeln Mikael?

Svaret är kort och gott ja." https://wol.jw.org/sv/wol/d/r14/lp-z/2010250
Hur är det möjligt att hamna så totalt fel? Det står ju tydligt och klart i Hebr. 1 att Sonen INTE är en ängel! Och det upprepas och läggs ut genom hela kapitlet, vilket bör innebära att det är en viktig distinktion som görs:

”Sonen är så mycket större än änglarna som namnet han har ärvt är högre än deras. Till vilken av änglarna har Gud någonsin sagt: Du är min Son, jag har fött dig i dag? Eller: Jag ska vara hans Far, och han ska vara min Son? Men när han låter den Förstfödde träda in i världen, säger han: Alla Guds änglar ska tillbe honom. Om änglarna säger han: Han gör sina änglar till vindar och sina tjänare till eldslågor. Men om Sonen säger han: Gud, din tron består i evigheters evighet, och ditt rikes spira är rättens spira. Du älskar rättfärdighet och hatar orättfärdighet. Därför, Gud, har din Gud smort dig med glädjens olja mer än dina medbröder. Och: I begynnelsen lade du, Herre, jordens grund, och himlarna är dina händers verk. De ska gå under, men du ska bestå. De ska alla nötas ut som kläder, du ska rulla ihop dem som en mantel och de ska bytas ut som kläder. Men du är densamme, och dina år har inget slut. Till vilken av änglarna har han någonsin sagt: Sätt dig på min högra sida tills jag lagt dina fiender som en pall under dina fötter? Är inte änglarna andar i Guds tjänst, utsända för att hjälpa dem som ska ärva frälsningen?”
Hebreerbrevet 1:4-14 SFB15
Anonym
#4. Publicerat 2019-12-30 av Anonym

Kärlek inbördes:

"Om ni har kärlek till varandra ska alla förstå att ni är mina lärjungar."

Joh 13:35

Detta är ju dock alldeles sant, oavsett hur vi i övrigt lyckas snurra till teologin.
Vi bör alltid sträva efter kärleken! (1 Kor 14:1)
Anonym
#5. Publicerat 2019-12-30 av Anonym
Hur är det möjligt att hamna så totalt fel? Det står ju tydligt och klart i Hebr. 1 att Sonen INTE är en ängel! Och det upprepas och läggs ut genom hela kapitlet, vilket bör innebära att det är en viktig distinktion som görs:

”Sonen är så mycket större än änglarna som namnet han har ärvt är högre än deras. Till vilken av änglarna har Gud någonsin sagt: Du är min Son, jag har fött dig i dag? Eller: Jag ska vara hans Far, och han ska vara min Son? Men när han låter den Förstfödde träda in i världen, säger han: Alla Guds änglar ska tillbe honom. Om änglarna säger han: Han gör sina änglar till vindar och sina tjänare till eldslågor. Men om Sonen säger han: Gud, din tron består i evigheters evighet, och ditt rikes spira är rättens spira. Du älskar rättfärdighet och hatar orättfärdighet. Därför, Gud, har din Gud smort dig med glädjens olja mer än dina medbröder. Och: I begynnelsen lade du, Herre, jordens grund, och himlarna är dina händers verk. De ska gå under, men du ska bestå. De ska alla nötas ut som kläder, du ska rulla ihop dem som en mantel och de ska bytas ut som kläder. Men du är densamme, och dina år har inget slut. Till vilken av änglarna har han någonsin sagt: Sätt dig på min högra sida tills jag lagt dina fiender som en pall under dina fötter? Är inte änglarna andar i Guds tjänst, utsända för att hjälpa dem som ska ärva frälsningen?”
Hebreerbrevet 1:4-14 SFB15
Ja, det är solklart i bibeln.

Men de skriver bl.a. detta...förmodligen för att få ihop det med en tro på att Jesus/Mikael ändå levde innan han föddes på jorden:

"Ärkeängeln Mikael är alltså Jesus innan han kom till jorden. Efter sin uppståndelse återvände han till himlen och fortsatte då sin tjänst som Mikael, den främste ängeln, ”till ära för Gud, Fadern”. (Filipperna 2:11)"

Jesus förvandlas alltså tillbaka till Mikael. och är aldrig Guds enfödde Son och av samma väsen som Fadern.
Hela "kristenheten" anses som skökan/Babylon som är värd helvetet.
Men själva tror de på en ängels blod som frälsande lösen för hela världen.

De skriver:

"Men de förstod Guds befallning ”Gå ut ur henne, mitt folk”, dvs. ut ur det stora Babylon, som ju inbegriper kristenheten."

"En helt kort tid må det åttonde världsväldet skryta med att det har förött all falsk religion, som varit inbegripen i det stora Babylon, men det kommer aldrig att kunna skryta med att det har utrotat Guds enda, sanna religion, den mirakulöst bevarade sanna kristendomen."

Anonym
#6. Publicerat 2019-12-30 av Anonym
Detta är ju dock alldeles sant, oavsett hur vi i övrigt lyckas snurra till teologin.
Vi bör alltid sträva efter kärleken! (1 Kor 14:1)
Jo, dessa ord är alltid sanna. Men man kan inte åtskilja dem från vem Jesus Kristus är och vilka Kristus lärjungar är.
Growitz
#7. Publicerat 2019-12-30 av Growitz
Synen på Jesus och det han gjorde på korset.
Ferguson
#8. Publicerat 2019-12-30 av Ferguson
För mig är kristen tro att lita på Gud att kunna leva och dö med Jesus. Nått som denna sång beskriver, livets kamp men att veta det håller hela vägen. I feel like going home;

https://www.youtube.com/watch?v=kXVO_BYcxgM
Tillit
#9. Publicerat 2019-12-30 av Tillit
Jo, dessa ord är alltid sanna. Men man kan inte åtskilja dem från vem Jesus Kristus är och vilka Kristus lärjungar är.
Precis. Om vi INTE älskar varandra så är det uppenbart att vi INTE är Jesu lärjungar, men det räcker väl knappast att peka på en grupp människor som älskar varandra och därmed säga att de tillhör Kristus. Kärlek inbördes är väl knappast bara kristna som kan ha?
Anonym
#10. Publicerat 2019-12-30 av Anonym
Precis. Om vi INTE älskar varandra så är det uppenbart att vi INTE är Jesu lärjungar, men det räcker väl knappast att peka på en grupp människor som älskar varandra och därmed säga att de tillhör Kristus. Kärlek inbördes är väl knappast bara kristna som kan ha?
Kärlek inbördes kan nog de flesta ha.
Men att älska sina fiender...vilka klarar det, i annan kraft än agape-kärleken från Kristus själv?