Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Diverse saker > Diskussion

Anonym
Skapat 2019-12-29 av Anonym.
Tid
Någon som är hyfsad på matte?
Enligt en bok jag läste påstod författare att solen minskar i diam. med 1,5 meter i timmen!? Enligt wikipedia har solen en diameter av ca 1391 000 km, och bildades för ungefär 4,6 miljoner år sedan.
Hur stor borde jorden då ha varit vid dess begynnelse?

Svar på inlägg

Tillit
#1. Publicerat 2019-12-29 av Tillit
Det blir 60 miljarder km i diameter för 4,6 miljarder år sedan. Om hastigheten har varit konstant. Jordens rotationsdiameter runt solen är bara 300 miljoner kilometer, så den skulle ha varit uppslukad redan för en miljard år sedan med den hastigheten. Sa de något mer? Har den minskningen av diametern ökat väsentligt på "senare" år och i så fall varför?

Det stämmer inte med hur Wikipedia beskriver solens livscykel och var den befinner sig på den.
Anonym
#2. Publicerat 2019-12-29 av Anonym
Jag har inte gjort någta efterforskningar om hur mycket solen minskar i diameter, jag råka läsa det i en bok av Hannu Haukka där han beskriver det då han studerade i Canada på -70 talet, hans lärare var evulotionist.
Hannu H. är grundare av IRR-TV/MedieMission International, de andra uppgifterna är från Wikipedia. Enligt Hannu H. skulle solen ha varit dubbelt så stor för 100 000 år sedan, det var kanske samma som du skrev ungefär.
Der borde vara ett skapligt problem för evulotionisterna!
Tillit
#3. Publicerat 2019-12-30 av Tillit
Jag har inte gjort någta efterforskningar om hur mycket solen minskar i diameter, jag råka läsa det i en bok av Hannu Haukka där han beskriver det då han studerade i Canada på -70 talet, hans lärare var evulotionist.
Hannu H. är grundare av IRR-TV/MedieMission International, de andra uppgifterna är från Wikipedia. Enligt Hannu H. skulle solen ha varit dubbelt så stor för 100 000 år sedan, det var kanske samma som du skrev ungefär.
Der borde vara ett skapligt problem för evulotionisterna!
Så är denne Hannu kreationist? Jag skulle vilja ha förstahandsuppgifter från en evolutionist som menar att han har forskning med fakta för en sådan snabb minskning av solens diameter och dessutom en förklaring hur han får ihop det med den gängse tidsskalan. Här ser jag en brist i diskussionen skapelse/evolution ganska ofta. Man får reda på fakta som talar för en ung jord, men inte hur evolutionister som är medvetna om samma fakta förklarar dessa, för sådana måste väl finnas? Kreationisten som pekar på dem visar inte på den evolutionistiska förklaringen och en eventuell evolutionist som kritiserar kreationisten bemöter den inte heller utan är kritisk rent generellt. Fick ett svar från min ateistiska vän som visade på en artikel där en evolutionist förklarade att ögats utveckling inte alls var ett problem som kreationister påstod. Men artikeln utelämnade helt och hållet de faktiska argument som kreationister har. Jag sa bara goddag yxskaft. Skilda världar och olika språk. De hade missat hela poängen och svarat på något annat. Hur ska man då kunna ta ställning eller eventuellt ändra åsikt?

Lyssnade förresten på en podd av en kristen paleontolog som tror helt och fullt på evolutionsteorin och att människan kommer från en gemensam förfader med chimpanserna osv. Väldigt intressant faktiskt. Jag fick en betydligt större förståelse av hur han/de läser skapelseberättelsen och att människan skapades till Guds avbild. De gjorde mig inte till evolutionist, men fick mig att förstå lite bättre hur andra tänker MEN jag störde mig på att han hade samma felaktiga syn på hur kreationister tänker som ateister har. Hans kritik grundade sig på sådant som inte nutida kreationister står för. Bland annat så påstod han att kreationister menar att det inte sker någon evolution, vilket är felaktigt.
Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen