Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Diverse saker > Diskussion

Anonym
Skapat 2019-12-16 av Anonym.
Hur firar ni jul?
Såhär inför helgerna jul och nyår kan det vara intressant att dryfta hur vi kontaktsökande singlar på KD firar.

För min egen del börjar julafton med julspelet i kyrkan för att sedan övergå till firande med mor, far och bror med familj. Till kvällen hoppas jag få sitta vid granen själv och bara minnas flydda tider, drömma om nya äventyr.

Nyår är ännu ett oplanerat kort, men det blir iallafall tillsammans med några av barnen.

Firar ni själva? Med familjen/barnen? Eller med nästan hela släkten? Trivs ni med hur ni firar? Skriv och dela med er!

Svar på inlägg

snömannen
#1. Publicerat 2019-12-17 av snömannen
Var själv förberedd på att sitta i lastbilen på väg söderut, men åker på Sönd så jag kommer hem Måndkväll, alltså blir ledig hela julhelgen. Åker upp till Lycksele på Julafton, evt stannar till på jullunch i Granö, i Sionförsamlingen. Sedan julafton hemma hos mor o far, med bror o hans familj. Hoppas på mer snö, så de blir lite julstämning! ;) Förståss, så tänker man tillbaka på flydda tider när vi alla var samlade, mormor, gammel moster, o andra släktingar som gått ur tiden. // Hoppas en dag få mötas i Himlen, de är hoppet!!
Anonym
#2. Publicerat 2019-12-17 av Anonym
På julaftons förmiddag har jag barnen hos mig. När de ska till sin pappa åker jag på bio istället. annars kommer det bli en del släkt o vänner som övriga juldagar spenderas tillsammans med.
Anonym
#3. Publicerat 2019-12-17 av Anonym
En sak måste jag säga, och det är att jag är så glad att ett par av mina vuxna pojkar nu för tiden tar väldigt mycket av ansvaret för matlagandet till julmiddagen. Ofta jobbar jag juldagarna, om än inte i år - vad jag vet än i alla fall. Jag älskar att laga mat, men jag blir ju tröttare ju äldre jag blir! Så det är väldigt skönt att få dela ansvaret med någon. En av juldagarna ska vi även fira hos en annan son med familj.
Så med lite fördelning av bördorna, så kan nog även jag få sitta ner och titta på Kalle Anka klockan 3! Annars var det många, många år när jag inte hann det utan bara stod i köket... för övrigt tycker jag också är skönt om man inte har pressen att det måste vara lika varje år. Vissa år, när exmannen levde och vi var gifta, var vi också med och firade ”alternativ jul” i samarbete med kyrkor och frivilligorganisationer.
Frid och ro - ja tack. Galna ungar som dansar, sjunger och tokar sej - ja tack.
Bästa stunden för mig är i alla fall när jag sitter ensam tidigt på julaftons morgon innan någon annan vaknat, och lyssnar på julmusik och umgås med Jesus.
Anonym
#4. Publicerat 2019-12-17 av Anonym
Firar inte Saturnalia eller Jule eller påsk eller nån annan hedniskt eller satanisk högtid.
Håller mig medvetet ifrån sådan skit. Av samma anledning som jag inte sätter min fot i en kyrka.
Att ena dagen hänge sig åt avgudadyrkan genom att deltaga i en högtid som är tillägnad Saturnus/Satan (Saturnalia) och nästa dag inbilla sig att man ska tillbringa tid med Yahshua är så infantilt okunnigt och naivt att man blir bedrövad. Minst sagt. Men det är klart. Ni tillber ju Jesus/Tammuz. Då funkar det nog bättre. För då ligger det i linje med resten av kristendomen.



Jeremia 10 Svenska Folkbibeln 2015 (SFB15)
Gud och avgudarna
10 Hör det ord
som Herren talar till er,
ni av Israels hus.
2 Så säger Herren:
Ta inte efter hednafolkens sätt,
låt er inte skrämmas
av tecknen på himlen
därför att hednafolken
skräms av dem,
3 för folkens seder är tomhet.
Man hugger ett träd i skogen,
och hantverkarens händer
formar det med yxan.
4 Man pryder det med silver och guld
och fäster det med hammare
och spik

så att det inte faller omkull.
5 Som fågelskrämmor på ett gurkfält
står de där och kan inte tala.
Man måste bära dem,
för de kan inte gå.
Var inte rädd för dem,
för de kan inte göra något ont,
inte heller något gott.
sanningssökare
#5. Publicerat 2019-12-17 av sanningssökare
Ensamen, så det blir inget firande. Så jag kommer att ta på mig att köra extra pass på taxi, får då lite vara med om andra människors firande genom att skjutsa dem och prata med dem om det som de är på väg till.

Shit happens! Gud Jul och ett God New Year

Anonym
#6. Publicerat 2019-12-18 av Anonym
Ensamen, så det blir inget firande. Så jag kommer att ta på mig att köra extra pass på taxi, får då lite vara med om andra människors firande genom att skjutsa dem och prata med dem om det som de är på väg till.

Shit happens! Gud Jul och ett God New Year

Det låter ju lite ledsamt. Men jag hoppas och ber att du iaf ska få en god jul. Och varför inte lite fler klara nätter då du kan vara ute med din fina kamera och ta nya bilder som du kan fundera över..
Anonym
#7. Publicerat 2019-12-18 av Anonym
En sak måste jag säga, och det är att jag är så glad att ett par av mina vuxna pojkar nu för tiden tar väldigt mycket av ansvaret för matlagandet till julmiddagen. Ofta jobbar jag juldagarna, om än inte i år - vad jag vet än i alla fall. Jag älskar att laga mat, men jag blir ju tröttare ju äldre jag blir! Så det är väldigt skönt att få dela ansvaret med någon. En av juldagarna ska vi även fira hos en annan son med familj.
Så med lite fördelning av bördorna, så kan nog även jag få sitta ner och titta på Kalle Anka klockan 3! Annars var det många, många år när jag inte hann det utan bara stod i köket... för övrigt tycker jag också är skönt om man inte har pressen att det måste vara lika varje år. Vissa år, när exmannen levde och vi var gifta, var vi också med och firade ”alternativ jul” i samarbete med kyrkor och frivilligorganisationer.
Frid och ro - ja tack. Galna ungar som dansar, sjunger och tokar sej - ja tack.
Bästa stunden för mig är i alla fall när jag sitter ensam tidigt på julaftons morgon innan någon annan vaknat, och lyssnar på julmusik och umgås med Jesus.
Jag håller med dig, det är skönt när barnen man fostrat själva kan stå för det mesta av jobbet. I mitt fall dottern som nyligen fyllde vuxen (30).

Men ingen Kalle här. Det där har vi tröttnat på för länge sen. Men en hel del mat, så klart - vegetariskt blir det - och trevligt umgänge i vår lilla skara, tre vuxna och en liten hund. Hon älskar förresten julen. Åh... alla dessa paket under granen! Vilka är till mig, tro? Sniff, sniff, sniff...
Anonym
#8. Publicerat 2019-12-18 av Anonym
Firar inte Saturnalia eller Jule eller påsk eller nån annan hedniskt eller satanisk högtid.
Håller mig medvetet ifrån sådan skit. Av samma anledning som jag inte sätter min fot i en kyrka.
Att ena dagen hänge sig åt avgudadyrkan genom att deltaga i en högtid som är tillägnad Saturnus/Satan (Saturnalia) och nästa dag inbilla sig att man ska tillbringa tid med Yahshua är så infantilt okunnigt och naivt att man blir bedrövad. Minst sagt. Men det är klart. Ni tillber ju Jesus/Tammuz. Då funkar det nog bättre. För då ligger det i linje med resten av kristendomen.



Jeremia 10 Svenska Folkbibeln 2015 (SFB15)
Gud och avgudarna
10 Hör det ord
som Herren talar till er,
ni av Israels hus.
2 Så säger Herren:
Ta inte efter hednafolkens sätt,
låt er inte skrämmas
av tecknen på himlen
därför att hednafolken
skräms av dem,
3 för folkens seder är tomhet.
Man hugger ett träd i skogen,
och hantverkarens händer
formar det med yxan.
4 Man pryder det med silver och guld
och fäster det med hammare
och spik

så att det inte faller omkull.
5 Som fågelskrämmor på ett gurkfält
står de där och kan inte tala.
Man måste bära dem,
för de kan inte gå.
Var inte rädd för dem,
för de kan inte göra något ont,
inte heller något gott.
Men så bra då, att du följer din övertygelse. Fortsätt med det. Men försök slappna av lite när det gäller oss andra. Jag kan förstås inte tala för alla här, men jag själv och de jag känner tillber verkligen inte någon Tammuz. Du har fått det där totalt om bakfoten.

Umgänge, tända ljus i vintermörkret, god mat och presenter - inget av det där missunnar vår Far oss. Fira Jesu födelse? Ja, vissa gör det - även om det är fel tid på året. Och att då prisa Gud för att han sände den utlovade Messias - längre bort från avgudadyrkan går det knappast att komma.

PS Jeremia beskriver inte julgranen. Det lär snarare ha handlat om Aseran - som man gjorde av trä och tillbad. Vem tror du tillber sin julgran?
Anonym
#9. Publicerat 2019-12-18 av Anonym
En av de mest trösterika sånger jag vet att lyssna på inför julen, när man känner sig ensam och berövad på den kärlek och närhet som ”alla andra” har - är ”Have Yourself A Merry Little Christmas”. Många är de kvällar innan jul när jag har gråtit och varit ledsen och känt mig ensammast i världen. Naturligtvis i sådana stunder söker jag mig till Jesus. Den där sången är ju ingen ”andlig” sång, men på något sätt så är det Jesu röst, och Faderns röst, som jag hör när jag lyssnar på den där sången. På något sätt så blir budskapet till mig, att det är bara i ensamheten tillsammans med Jesus, som jag kan hitta julfriden.
Och då blir ensamheten ingen ensamhet. Då blir ensamheten Faderns trygga famn.
Anonym
#10. Publicerat 2019-12-18 av Anonym
Firar inte Saturnalia eller Jule eller påsk eller nån annan hedniskt eller satanisk högtid.
Håller mig medvetet ifrån sådan skit. Av samma anledning som jag inte sätter min fot i en kyrka.
Att ena dagen hänge sig åt avgudadyrkan genom att deltaga i en högtid som är tillägnad Saturnus/Satan (Saturnalia) och nästa dag inbilla sig att man ska tillbringa tid med Yahshua är så infantilt okunnigt och naivt att man blir bedrövad. Minst sagt. Men det är klart. Ni tillber ju Jesus/Tammuz. Då funkar det nog bättre. För då ligger det i linje med resten av kristendomen.



Jeremia 10 Svenska Folkbibeln 2015 (SFB15)
Gud och avgudarna
10 Hör det ord
som Herren talar till er,
ni av Israels hus.
2 Så säger Herren:
Ta inte efter hednafolkens sätt,
låt er inte skrämmas
av tecknen på himlen
därför att hednafolken
skräms av dem,
3 för folkens seder är tomhet.
Man hugger ett träd i skogen,
och hantverkarens händer
formar det med yxan.
4 Man pryder det med silver och guld
och fäster det med hammare
och spik

så att det inte faller omkull.
5 Som fågelskrämmor på ett gurkfält
står de där och kan inte tala.
Man måste bära dem,
för de kan inte gå.
Var inte rädd för dem,
för de kan inte göra något ont,
inte heller något gott.
Hugaligen, det där var som inget feelgood inlägg får jag då säga, nog för att vi lever i världen men att säga att fira jul skulle vara sataniskt det är nog lite väl magstarkt tycker jag allt. Jag ska både sitta framför julgranen och gå till kyrkan men det betyder då verkligen inte att jag tillber vare sig kyrkan eller granen, däremot beundrar jag gärna det vackra i skapelsen för att ge lite tröst åt det som är eländigt här i världen.
Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen