Gratis iPhone och Android mobilappar
Registrera dig här
skenethorsten
skenethorsten säger: Jag kommer att lämna kristen dejt. Jag har träffat den kvinna som jag vill leva ihop med tills Herren kallar oss hem. ??
Skriv i megafonen

Forum >> Religion och tro >> Debatt

Öppna profilen till SweKiwi

Rationella argument för en gud?

I plattjordstråden hörde jag Flight61 beklaga sig (inlägg #5319) över att han inte kunnat övertyga ateister med rationella argument.

Nu har jag haft diskussioner i frågan förut lite här och var på forumet, men jag tänkte ändå starta en tråd som specifikt ska handla om just rationella argument för en gud.

Själv är jag (som bekant) icke-troende och känner att jag har rationella argument för det. Hade de inte varit rationella, så hade jag inte haft dem.  Men så känner förstås en troende också.

Så... vad finns det för rationella argument att tro på en gud?

Jag säger inte att jag kommer att bli övertygad troende eller att någon av er kommer att »konvertera till ateismen«, utan se det som ett intressant samtal mellan två olika världsbilder.

/ Kiwi
Öppna profilen till olw
Det finns bara inte en chans i univerum att Naturen med dess fortplantning , förfining mm bla bla kan ha kommit till utan en tanke och mening, också med tanke på hur ändamålsenligt allt är ända ner till kängurens (ficka på magen  ;-) Alla vackra färger och dräkter som djur ka ha.
Öppna profilen till Ljus och salt
Svaren är:

- Allt från mikrokosmos till makrokosmos.
- Hur människan är uppbyggd
- Hur människan skiljer sig som unik skapelse

Allt är alldeles för perfekt för att ha tillkommit under en slumpartad evolution, utan en intelligent Designer, som man kallar Honom.
Systemen är för finkänsliga och perfekta, alla komponenter för beroende av varandra, att systemen inte skulle kunna fungera utan dessa specifika komponenter tillsammans.
Människan är född med unika egenskaper, med vilja, samvete och förstånd som endast finns hos människan, och som visar en avbild av Skaparen. Alla människor är helt unika, i sig och tillsammans. 
Öppna profilen till Flight61
I plattjordstråden hörde jag Flight61 beklaga sig (inlägg #5319) över att han inte kunnat övertyga ateister med rationella argument.

Nu har jag haft diskussioner i frågan förut lite här och var på forumet, men jag tänkte ändå starta en tråd som specifikt ska handla om just rationella argument för en gud.

Själv är jag (som bekant) icke-troende och känner att jag har rationella argument för det. Hade de inte varit rationella, så hade jag inte haft dem.  Men så känner förstås en troende också.

Så... vad finns det för rationella argument att tro på en gud?

Jag säger inte att jag kommer att bli övertygad troende eller att någon av er kommer att »konvertera till ateismen«, utan se det som ett intressant samtal mellan två olika världsbilder.

/ Kiwi

Det var inte så mycket ett beklagande som ett konstaterande att det inte räcker med rationella argument. Den enda som kan övertyga en människa är Gud själv. Jag har på sistone bara blivit påmind om det - och om vikten av att BE för människors frälsning, inte bara prata. Gud och vi arbetar tillsammans på så sätt. (Av någon anledning har han valt att samarbeta med oss i denna viktiga sak. Jag kan inte till fullo förstå varför.)

Vad gäller sakfrågan nu så menar jag att det inte finns några rationella skäl alls till att tro att universum och livet bara "uppkommit", av sig självt. Att självmedvetna varelser kommit till utifrån först ingenting och sedan kaos. Jag har heller inte hört någon ateist ge några sådana skäl, utan det brukar handla om skäl att INTE tro på en skapare.

Varken Big Bang-teorin eller evolutionsläran säger någonting som indikerar att dessa processer kunnat starta och fortgå spontant. Givetvis filosoferas det omkring just den frågan, och vissa försöker sig på att bevisa möjligheten, men vad jag vet har ingen lyckats.

Kanske anser du det vara ett rationellt argument att vi "säkerligen någon gång i framtiden" kommer att ha utforskat även detta?

För övrigt undrar jag hur ett medvetande som uppkommit ur materia och inte är något annat än tillfälliga kopplingar mellan nervceller kan vara tillförlitligt över huvud taget. Varför tror du att dina tankar har någonting alls med den fysiska verkligheten att göra om hela din existens bygger på den premissen?
Öppna profilen till AllanE
Kiwi,
Vi har ju varit inne på det här förut.
Du säger dig ha rationella argument för att vara icke-troende.
Vilka?

Jag frågar det här pga vad som hände i Bogota för ett halvår sedan. När spanska versionen av min bok Fotspår i Kosmos släpptes, var jag där. Då var jag bland annat inbjuden till National University of Colombia för att ge ett seminarium om tro och naturvetenskap. Efter frågestunden, när det hela var slut, kom en student fram till mig och berättade.

Han var ateist, och hans avsikt med att gå på seminariet var att bevisa under frågestunden att allt prat om Gud är nonsens, och att jag är en idiot, som tror på sådant. Han hade samlat på sig en massa fakta och argument som skulle få alla att inse hur dumt det är att tro på Gud.

Under mitt föredrag "råkade" jag ta upp alla hans argument och göra mos av dem. Efter hand gick det upp för honom att Gud är verklig, och att Jesus är Herre.

Jag var så tacksam för att han berättade.
Trots all annan uppskattning, var den händelsen det bästa som hände under hela resan.

Så därför vore det intressant att höra rationella argument du anser dig ha.

Allan