Fluffig säger: En härlig lördag här i Åsa utanför Kungsbacka. Hade varit kul med en fika med nån som bor i närheten ?? Var välsignade alla idag.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Politik och samfund > Diskussion

Anonym
Skapat 2019-11-05 av Anonym.
Jag överlevde förintelsen
https://webb-tv.nu/jag-overlevde-forintelsen-svt-play/

PlayHenia Bryer: fånge nummer A26188.
Jag överlevde förintelsen. Brittisk dokumentär från 2015 på SVT Play.

Hur skickas man till fyra olika koncentrationsläger och överlever samtliga? Henia Bryer föddes i en medelklassfamilj, men den tyska invasionen av Polen avslutade hennes lyckliga barndom. Hon förlorade sin pappa, bror och syster under ockupationen. Själv överlevde hon, som fånge nummer A26188. Här berättar hon med egna ord hur hon överlevde Förintelsen.

Läs mer om Jag överlevde förintelsen på bbc.com

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2019-11-06 av Anonym
"Hur skickas man till fyra olika koncentrationsläger och överlever samtliga?"

Ha ha. Men snälla VAKNA! Den kvinnan är ingen överlevande utan en före detta fånge. Hon är ett levande bevis på att någon förintelse aldrig ägde rum. Tron på förintelsen är exempel på massugession och hysteri. En falsk religion!

Lägervistelsen var inte som att bo på Vingresohotell, men en tryggare plats att vistas på än i en tysk stad.

Alla tyska städer med mer än 50 000 invånare terrorbombades med avsikt att döda så många tyska civila som möjligt. Först släpptes luftminor som sprängde bort taken på bostadskvarteren. Nästa steg var brandbomberna som satte fyr på allt brännbart. Sist fällde det brittisk amerikanska terrorflyget sprängbomber som slog ut vattenledningen så att bränderna inte kunde bekämpas. Detta var det verkliga "Holocaust", brännoffret. VAKNA!
Anonym
#2. Publicerat 2019-11-06 av Anonym
"Hur skickas man till fyra olika koncentrationsläger och överlever samtliga?"

Ha ha. Men snälla VAKNA! Den kvinnan är ingen överlevande utan en före detta fånge. Hon är ett levande bevis på att någon förintelse aldrig ägde rum. Tron på förintelsen är exempel på massugession och hysteri. En falsk religion!

Lägervistelsen var inte som att bo på Vingresohotell, men en tryggare plats att vistas på än i en tysk stad.
Är du onykter, jag börjar undra
Anonym
#3. Publicerat 2019-11-06 av Anonym
"Hur skickas man till fyra olika koncentrationsläger och överlever samtliga?"

Ha ha. Men snälla VAKNA! Den kvinnan är ingen överlevande utan en före detta fånge. Hon är ett levande bevis på att någon förintelse aldrig ägde rum. Tron på förintelsen är exempel på massugession och hysteri. En falsk religion!
"Ha ha" Jag gissar att du håller på att tappa greppet, troligen har du sett filmen
Anonym
#4. Publicerat 2019-11-06 av Anonym
Alla tyska städer med mer än 50 000 invånare terrorbombades med avsikt att döda så många tyska civila som möjligt. Först släpptes luftminor som sprängde bort taken på bostadskvarteren. Nästa steg var brandbomberna som satte fyr på allt brännbart. Sist fällde det brittisk amerikanska terrorflyget sprängbomber som slog ut vattenledningen så att bränderna inte kunde bekämpas. Detta var det verkliga "Holocaust", brännoffret. VAKNA!
Är det någon som har förnekat det? Tyskarna fick betala ett högt pris på grund av Hitler bl a.
sanningssökare
#5. Publicerat 2019-11-06 av sanningssökare
Är det någon som har förnekat det? Tyskarna fick betala ett högt pris på grund av Hitler bl a.
Ja det bör man ju nästan kunna säga när det aldrig talas om detta terrror krig mot tysklands befolning. WW2 är ett krig där de allierade riktade så enormt mkt resurser till att döa civila tyskar. Vad jag vet så har de alierade världsrekordet i WW2 att mörda civilbefolkning. Och det enda, mer än 90 procetn, som det talas om från WW2 är den sk. förintelsen. Bara att välja namndet förintelsen. Hur kan man förinta ett folk som är spritt över hela värdlen? Jättemånga judar bodde i USA, Ryssland. Jag vet inte vartifrån och vem som kom på namnet förintelsen. Och genom att de inte blev förintade så har ju ingen förintelse heller skett om man bara skall se till ordet förintelsen. Lyssna i alla fall lite på Asterix, han är mkt duktig på detta området. Det kan du väl hålla med om att det är en mkt snedvriden beskrivning som berättar om vad som hände under WWW2.
Anonym
#6. Publicerat 2019-11-06 av Anonym
[...] Lyssna i alla fall lite på Asterix, han är mkt duktig på detta området. [...]
Mycket duktig [adj]: En person som under lång till mycket lång tid fyllt sig med imponerande mängd stoff av någon alternativ sanning (som majoriteten av mänskligheten anser sig veta vara lögn).

Ur en "sanningssökares" ordbok.
Anonym
#7. Publicerat 2019-11-07 av Anonym
Det kan du väl hålla med om att det är en mkt snedvriden beskrivning som berättar om vad som hände under WWW2.
Nej det gör jag absolut inte, anledningen till att mycket handlar om Judarnas situation beror på att vissa förnekar att det hänt.
Growitz
#8. Publicerat 2019-12-14 av Growitz
Att terrorbomba städer var en strategi både tyskarna och dom allierade höll på med. Man gjorde detta för att bryta krigsmoralen hos sina motståndare. En grym strategi men krig är grym.

Dock att jemföra detta med tillfånga tagandet och mördantet av judar u syfte med att utrota dessa är helt absurd. Men sedan är det ju Asterix som kommer med påståendet en person som gärna gör nazisterna till offer av judarna.
LarsA
#9. Publicerat 2019-12-14 av LarsA


Vittnesmål från Yad Vashem


https://www.youtube.com/watch?v=QZv9DlPSofs&list=PLj1tRCohZq80yL7gqocgEwrHOF2pYphfQ


Ställ in You tube spelaren på att visa under texter så kan ni förstå dessa vittnens berättelser.

Anonym
#10. Publicerat 2019-12-14 av Anonym
Att terrorbomba städer var en strategi både tyskarna och dom allierade höll på med. Man gjorde detta för att bryta krigsmoralen hos sina motståndare. En grym strategi men krig är grym.

Dock att jemföra detta med tillfånga tagandet och mördantet av judar u syfte med att utrota dessa är helt absurd. Men sedan är det ju Asterix som kommer med påståendet en person som gärna gör nazisterna till offer av judarna.

Jag kan ge dig klart besked angående bombningarna. Skrev nämligen en PM om saken när jag läste grundkursen i historia på högskolan. Det var britterna som började bomba tyska civila städer i strid med Genevekonventionen av år 1929, där man lovade att skydda civila i krig bland annat. Alla Europeiska stater hade undertecknat konventionen förutom Sovjetunionen, som vägrade.

Britterna påbörjade den strategiska bombningen mot Freiburg, maj 1940, främst nattetid, då tyskarna inte ens hade långdistansbombare. Det tyska flygvapnet var uppbyggt för samarbete med markstyrkor.

Britterna bombade helt urskillningslöst flera tyska städer och först i augusti 1940 reagerade den tyska pressen häftigt och tyskarna svarade med att bomba London.

Under hela kriget fällde tyskarna som mest 450 ton bomber per gång över London. Att jämföra med t.ex. Hamburg, som vid tre tillfällen fick 2300 ton bomber över sig.

Angående Dresden där skilda källor anger antalet offer till mellan 150 000- 300 000:

För att undvika epidemier brände man offren från Dresden i travar med ca 500 lik i varje, vilket tog flera veckor. Jag har sett fotografier.

Fluffig säger: En härlig lördag här i Åsa utanför Kungsbacka. Hade varit kul med en fika med nån som bor i närheten ?? Var välsignade alla idag.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen