Rosie säger: Hej! Stå upp och var ljus! Låt Herren lysa genom dig! Ta ditt kors varje dag, i ödmjukhet och gudsfruktan! I kärlek: Rosie
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Diverse saker > Diskussion

Lundgren
Skapat 2019-10-08 av Lundgren, man, 31 år, Stockholms län.
Vad får man göra i kyrkan och inte?
Hej!

I den församling jag är med i så har vi ibland kvällar där vi leker på tonårssamlingarna.
Frågan är här, är det t.ex. ok att springa runt och leka t.ex. "capture the flag" i hela kyrkan dvs inkluderat själva Gudstjänstsalen?
Någon gång var det några ungdommar som skulle försöka klättra upp till läktaren nedifrån (och några lyckades tillslut)
Jag har reagerat på detta men vill höra vad andra tänker om detta.
Det är väl möjligen ok leka så i t.ex. serveringslokal eller liknande men ändå inte helt lämpligt.
Jag tänker på Matt 21:12-13

"Jesus kom in på tempelplatsen och drev ut alla som sålde och köpte där i templet. Han välte växlarnas bord och duvförsäljarnas stolar och sade till dem: "Det står skrivet: Mitt hus ska kallas ett bönens hus. Men ni har gjort det till ett rövarnäste!"

Jag är en av många ledare, men tänkte ta upp detta med de andra ledarna. De andra ledarna verkar vara ok med att man håller på så.
Försökte googla på det men hittade inget.

Svar på inlägg

Tillit
#1. Publicerat 2019-10-08 av Tillit
Jag ser det som en lokal. Templet är vi numera och där två eller tre är församlade i hans namn där är han mitt ibland oss.

Se det mer som att det är bra att ungdomarna får lämna sig som hemma i kyrkolokalen. Så att det blir naturligt och attraktivt att komma både för allvar och lek. Som det ska vara i ett hem.
Självklart ska de inte störa när andra är där för att stilla sig inför Gud.

Så går mina tankar.

Jesus vände sig emot kommersen och att man slog mynt av offertjänsten. Men de lekande barnen som lärjungarna visade bort bjöd han till sig.
Anonym
#2. Publicerat 2019-10-16 av Anonym
Bibelordet i Matteus har ingen koppling till situationen du beskriver. Väldigt långsökt.
Rosie säger: Hej! Stå upp och var ljus! Låt Herren lysa genom dig! Ta ditt kors varje dag, i ödmjukhet och gudsfruktan! I kärlek: Rosie
Skriv Skriv här Skriv i megafonen