Gratis iPhone och Android mobilappar
Registrera dig här
linmoff8
linmoff8 säger: Jag är ny här och letar efter någon att dela mitt liv med om du är intresserad vänligen kontakta mig på rmoff8@gmail.com.
Skriv i megafonen

Forum >> Religion och tro >> Debatt

Öppna profilen till Kusten

Sluta skära små barn

Hur ser ni på det att det skall bli förbjudet
att skära små barn??
Visar sida 1 av 4 sidor, 10 kommentarer per sida
Första |   << Föregående  Nästa >>  |  Sista
Öppna profilen till SweKiwi
En något vinklad fråga. 

Jag tycker det är bra om det blir ett förbud. Kirurgiska ingrepp på småbarn som saknar medicinsk motivering ska inte förekomma.

Det sägs att det slår undan benen på två religioner (islam och judendom), men de står knappast och faller med detta. Det kommer även fortsättningsvis att vara tillåtet att utföra omskärelser, men då får det bli när vederbörande 1) är tillräckligt gammal för att kunna fatta beslutet själv och 2) går med på det frivilligt.

Vi kan inte låta sådana ingrepp fortsätta vara tillåtna med hänvisning till att man har gjort det under lång tid, eller att de har en religiös eller kulturell bakgrund. Välkommen till 2000-talet.

/ Kiwi
Öppna profilen till olw
En något vinklad fråga. 

Jag tycker det är bra om det blir ett förbud. Kirurgiska ingrepp på småbarn som saknar medicinsk motivering ska inte förekomma.

Det sägs att det slår undan benen på två religioner (islam och judendom), men de står knappast och faller med detta. Det kommer även fortsättningsvis att vara tillåtet att utföra omskärelser, men då får det bli när vederbörande 1) är tillräckligt gammal för att kunna fatta beslutet själv och 2) går med på det frivilligt.

Vi kan inte låta sådana ingrepp fortsätta vara tillåtna med hänvisning till att man har gjort det under lång tid, eller att de har en religiös eller kulturell bakgrund. Välkommen till 2000-talet.

/ Kiwi

Könstymtning av flickor är så groteskt att det finns inte ord, omskärelsen av pojkar i Judendomen tycker jag inte är så mycket att bry sej om. Omskärelsen av pojkar lär ju ha en hygeinisk effekt !
Könstymtning av flickor är så groteskt att det finns inte ord, omskärelsen av pojkar i Judendomen tycker jag inte är så mycket att bry sej om. Omskärelsen av pojkar lär ju ha en hygeinisk effekt !

Att skära sin kropp kan man vänta tills 18år.
Att dom skär små barn är att dom inte kan säja nej och försvara sig
Öppna profilen till olw
Att skära sin kropp kan man vänta tills 18år.
Att dom skär små barn är att dom inte kan säja nej och försvara sig
Annie Lööf ville förbjuda manlig omskärelse . Tramsigt politikerförslag, tycka bäst kanske !Hon hade väl inget bättre på agendan den dagen.
Omskärelsen av pojkar lär ju ha en hygeinisk effekt !

Du menar att det är svårt att tvätta ollonet om man är oomskuren?

Det påstås finnas fördelar med att bli omskuren. Ingen av dessa motiverar att man utför ett oåterkalleligt kirurigiskt ingrepp på småbarn.

För övrigt var Annie Lööf motståndare till förslaget; det var Centerstämman i stort som var positiva.

/ Kiwi
Dom hänvisar till  Moses och då får man sig ett skratt. 
Öppna profilen till olw
Dom hänvisar till  Moses och då får man sig ett skratt. 

Var det nått att skratta åt ? Religiösa Judar som inte tror på Kristus lever oftas i gamla förbundet ( Mose)
Öppna profilen till Ljus och salt
Är det inte en väsentligt stor skillnad på att omskära pojkbebisar för att det är ett bibliskt tecken på att tillhöra Guds folk (tänker på GT och även på när Jesus föddes)...och att skära bort flickors hela könsdelar (och sy igen dem) för att de absolut inte ska få ha någon egen sexuell lustkänsla?
Är det inte en väsentligt stor skillnad på att omskära pojkbebisar för att det är ett bibliskt tecken på att tillhöra Guds folk (tänker på GT och även på när Jesus föddes)...och att skära bort flickors hela könsdelar (och sy igen dem) för att de absolut inte ska få ha någon egen sexuell lustkänsla?

Det är skillnad. Det är mer groteskt att göra det på flickor, eftersom det är så mycket mer som förstås och påverkar. Särskilt när det avslutas med att sy igen allting så att man bara (eller knappt) kan kissa.

Men det påverkar pojkar också. Ett exponerat ollon gör att huden på det blir mindre känsligt. Visserligen bra om man skulle ha problem med att få utlösning för tidigt, men det är fortfarande ett val man själv borde få göra.

Det är som argumentet att det blir svårare att få HIV om man är omskuren. Det kan stämma. Men det är inte många spädbarn som har sex – förhoppningsvis.

/ Kiwi
Var det nått att skratta åt ? Religiösa Judar som inte tror på Kristus lever oftas i gamla förbundet ( Mose)[/quote

Han är en förespråkare att slå ihjäl människor 
Visar sida 1 av 4 sidor, 10 kommentarer per sida
Första |   << Föregående  Nästa >>  |  Sista