Qui86 säger: Spendera all tid med vår Herren, Jesus Kristus i helgen!
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Anonym
Skapat 2019-09-10 av Anonym.
Tron på Treenigheten som krav för medlemskap i den lokala församlingen
För några år sedan startade jag en tråd i det här forumet där jag ställde frågan om man behöver tro på Treenigheten för att bli frälst. Efter en lång diskussion var koncensus att man inte behövde tro det. Nästa fråga blir: Behöver man tro på Treenigheten för att bli medlem i en likal kristen församling? Säkert skulle svaren variera beroende på ledarskap, lokal församling och samfund.

Jag sökte för ett antal år sedan medlemskap i en pingstförsamling i centrala Sthlm. Jag hade läst på hemsidan om deras trosbekännelse, vilket var den apostoliska trosbekännelsen, och kände att det kunde jag skriva under på. När man efter gudstjänsten samlade samtliga kandidater, tog man fram det finstilta kontraktet, där man följde pingströrelsens samfundsnormer. Där stod vad man skulle tro, och bl a om tron på Treenigheten. Jag meddelade att jag dessvärre inte trodde så längre, och därmed tog den resan slut för min del.

I mejlkonversation med församlingspastorn efteråt meddelade han att jag var välkommen att närvara i gudstjänsterna, men att medlemskap inte kunde bli av. Han förstod emellertid att Treenigheten kunde vara svår att ta till sig, men om jag inte tror att Jesus är Gud i samma mening som Fadern är det, då var han orolig för min frälsning. Jag tänkte att det på längre sikt inte var så smart att strida om saken, men tänkte för mig själv: "Hur kan man tro Jesus är Gud i samma mening som Fadern utan att tro på Treenigheten? Då hamnar man ju i trinitarism eller i modalism."

Han menade dock att jag var frälst och därmed medlem i den universella kyrkan. Ändå kunde jag inte bli medlem i just den lokala församlingen. Han vet att jag är teologiskt bevandrad, men jag förklarade att jag inte har någon agenda, endast ett perspektiv. Det hjälpte inte. Jag klandrar varken honom eller ledningen för det, utan förstår hur jobbigt en sådan här sak kan vara, och att man har nog med bekymmer än att behöva hålla koll på en teologisk vilde.

En av äldstebröderna kallade mig senare till ett möte med honom och en äldre pingstpionjär. Jag förklarade min tro, och till min förvåning såg pingstpionjären stora likheter med sin egen tro kring Fadern och hans förhållande till Sonen. Han uppmanade äldstebrodern att kontakta pastorn och föra ett samtal med honom och se till att jag blev medlem i församlingen. Det blev emellertid inget av det.

Ni som anser att man kan vara frälst utan att tro på Treenigheten, hur ser ni på möjligheten till medlemskap i den lokala församlingen för någon med en sådan tro?

Svar på inlägg

AllanE
#1. Publicerat 2019-09-10 av AllanE
I Svenska Kyrkan är du välkommen som medlem om du är döpt.
Frälsingen är inte en fråga om att kunna ge rätt svar på ett antal frågor.
Det handlar om att tro på Jesus.
Att Han har dött och uppstått igen för att vi skall bli fria från vår synd.
Dessutom att var glad över det.
Demonerna vet det, och avskyr tanken.
Anonym
#2. Publicerat 2019-09-10 av Anonym
I Svenska Kyrkan är du välkommen som medlem om du är döpt.
Frälsingen är inte en fråga om att kunna ge rätt svar på ett antal frågor.
Det handlar om att tro på Jesus.
Att Han har dött och uppstått igen för att vi skall bli fria från vår synd.
Dessutom att var glad över det.
Demonerna vet det, och avskyr tanken.
Tack Allan!:)
Anonym
#3. Publicerat 2019-09-11 av Anonym
Hej! Hur tror du det är/ ligger till angående treenigheten?

Personligen har jag inget bra svar. Är svårt när man börjar fundera. Frågorna är många!
Anonym
#4. Publicerat 2019-09-11 av Anonym
Hej! Hur tror du det är/ ligger till angående treenigheten?

Personligen har jag inget bra svar. Är svårt när man börjar fundera. Frågorna är många!

Den enkla tron på Guds klara ord är bäst. Inga grubblerier behövs. Enligt missionsbefallningen döps vi till den Treenige Gudens namn, ordet namn står i singularis, som är Faderns, Sonen och den helige Andes namn. Judarna hyste sådan vördnad för Guds namn att de inte uttalade det, utan använde ordet HERREN. Likadant gjorde lärjungarna i Nya förbundet.

Anonym
#5. Publicerat 2019-09-12 av Anonym
Hej! Hur tror du det är/ ligger till angående treenigheten?

Personligen har jag inget bra svar. Är svårt när man börjar fundera. Frågorna är många!
Egentligen handlar inte tråden om Treenigheten, men om att låta två perspektiv samexistera. Så var det på NTs tid, då Paulus i Romarbrevet 14 säger att två perspektiv (att äta viss mat och att inte äta den; att ta hänsyn till en dag och att inte göra det) förenas i ett - hjärtats! Det man gör, gör man för Herren. Detta trots att Lagen och Nåden är två oförenliga perspektiv. Ett modernt exempel är dopet. Här får två dopsyner samexistera i många församlingar. Trots att perspektiven är helt oförenliga, låter man dessa samexistera i hjärtats perspektiv.

Jag har alltid haft mer eller mindre svårt att ta Treenigheten till mig, men jag kan förstå och acceptera att någon har det perspektivet. Perspektiven är i sig oförenliga med varandra, men kan tillåtas samexistera i hjärtats perspektiv. Ja ser på det vi har gemensamt:
Trinitarier
- ber till Fadern och till Jesus, precis som jag.
- ber till 'Gud' och menar Fadern, precis som jag.
- säger 'du' till Gud som till en person, precis som jag.
- bekänner Jesus som Herren och Messias, precis som jag.
- vill efterleva Guds vilja, precis som jag.

Vilka frågor har du?
Anonym
#6. Publicerat 2019-09-12 av Anonym

Den enkla tron på Guds klara ord är bäst. Inga grubblerier behövs. Enligt missionsbefallningen döps vi till den Treenige Gudens namn, ordet namn står i singularis, som är Faderns, Sonen och den helige Andes namn. Judarna hyste sådan vördnad för Guds namn att de inte uttalade det, utan använde ordet HERREN. Likadant gjorde lärjungarna i Nya förbundet.

I praktiken döpte man genom hela Apg i Jesu Kristi namn (2:38, 8:12, 10:48), och i Herren Jesu namn (8:16, 19:5), och aldrig i Faderns eller Den Helige Andes namn. Hur harmonierar du det?
Anonym
#7. Publicerat 2019-09-12 av Anonym
Gillar dina tankar om att samexistera! Håller också med om andra saker du skriver.

Tror personligen ( nyfattad tanke) Det är ok att döpas i Faderns, Sonens, Och Den Heklige Andes Namn.

Är också ok att döpas i Jesu Kristi namn.

Sen böjs ju inte ordet namn - det kan vara singular eller plural om jag förstår det rätt.

Heter ju ett namn, flera namn.

Jag ber också till Fadern och Jesus.

Man kanske kan be till den Helige Ande också - är ju en del av treenigheten. Men det brukar jag inte göra.

Håller också med Asterix man ska inte krångla till det - men ibland så kan jag snöa in på saker i bibeln som jag inte förstå.
Huldah
#8. Publicerat 2019-09-12 av Huldah

Den enkla tron på Guds klara ord är bäst. Inga grubblerier behövs. Enligt missionsbefallningen döps vi till den Treenige Gudens namn, ordet namn står i singularis, som är Faderns, Sonen och den helige Andes namn. Judarna hyste sådan vördnad för Guds namn att de inte uttalade det, utan använde ordet HERREN. Likadant gjorde lärjungarna i Nya förbundet.

Judarna trodde på EN Gud, JHWH, inte 3. Dom hade det goda omdömet att inte ta bort Guds egennamn från Bibeln, vilket de flesta andra bibelöversättare har gjort!
Huldah
#9. Publicerat 2019-09-12 av Huldah
Hej! Hur tror du det är/ ligger till angående treenigheten?

Personligen har jag inget bra svar. Är svårt när man börjar fundera. Frågorna är många!
Treenighetsläran är obiblisk och uppkom på 300 talet i samband med det förutsagda avfallet från sann kristendom.
Anonym
#10. Publicerat 2019-09-12 av Anonym
Treenighetsläran är obiblisk och uppkom på 300 talet i samband med det förutsagda avfallet från sann kristendom.
Den kunde ju knappast ha uppstått innan "Ordet blev kött" i a f.
Qui86 säger: Spendera all tid med vår Herren, Jesus Kristus i helgen!
Skriv Skriv här Skriv i megafonen