Aquilina säger: Den Stora Älgvandringen gillar jag. Vara i nuet i skogen, där fast samtidigt här hos mig. En fin start på våren.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Anonym
Skapat 2019-08-31 av Anonym.
Hur ser ni på detta?
Lots

Lots döttrar30Lot lämnade Soar och slog sig ner i bergsbygden tillsammans med sina båda döttrar. Han vågade inte stanna i Soar, och nu bodde han och hans båda döttrar i en grotta. 31Då sade en dag den äldre dottern till den yngre: ”Vår far är gammal, och det finns inga män här i landet som kan göra oss med barn på vanligt vis. 32Vi ger vår far vin att dricka och sedan ligger vi med honom. Så skaffar vi barn genom vår far.” 33När det blev kväll gav de sin far vin att dricka, och sedan gick den äldre systern in till honom och låg med honom, och han märkte varken när hon lade sig eller när hon steg upp. 34Nästa dag sade den äldre systern till den yngre: ”I natt låg jag med vår far. Vi ger honom vin att dricka i kväll också, sedan kan du gå in och ligga med honom. Så skaffar vi barn genom vår far.”35De gav sin far vin att dricka den kvällen också, och den yngre systern låg med honom, och han märkte varken när hon lade sig eller när hon steg upp. 36Så blev Lots båda döttrar havande genom sin far. 37Den äldre födde en son, som hon gav namnet Moab, och han blev stamfar till våra dagars moabiter. 38Också den yngre systern födde en son; hon gav honom namnet Ben-Ammi, och han blev stamfar till våra dagars ammoniter.

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2019-08-31 av Anonym
Idag hade han blivet fängslad
Tillit
#2. Publicerat 2019-08-31 av Tillit
Det är en av de saker som jag tycker är så fantastiskt med bibeln. Den beskriver ofta rakt upp och ner hur det var och vad som hände, utan moraliska aspekter på själva händelsen i sig.
Tillit
#3. Publicerat 2019-08-31 av Tillit
Idag hade han blivet fängslad
Knappast. Det var ju döttrarna som såg till att det hände.
Anonym
#4. Publicerat 2019-08-31 av Anonym
Det är en av de saker som jag tycker är så fantastiskt med bibeln. Den beskriver ofta rakt upp och ner hur det var och vad som hände, utan moraliska aspekter på själva händelsen i sig.
Precis. Detta är ju inte ett exempel på hur Bibeln i egenskap av Guds Ord lär ut något helt förkastligt. (Som du väl menade, Kusten?) Den återberättar bara vad som hände.

Sen kan jag själv undra lite över berättelsen. Varifrån kom fakta om händelseförloppet? Och framför allt: Hur var det alls möjligt att "få till det" när gubben var så berusad att han hade noll koll på vad som hände? Alkohol sägs ju öka lusten men minska förmågan - och då gäller det män som ännu är vakna och någorlunda med.

Hm...
Anonym
#5. Publicerat 2019-08-31 av Anonym
Han hade sexövergrepp på sina barn och slagit ihjäl sin fru när man läser vad han skrivit.
Tillit
#6. Publicerat 2019-08-31 av Tillit
Han hade sexövergrepp på sina barn och slagit ihjäl sin fru när man läser vad han skrivit.
Va? Hur läser du bibeln? Sexövergrepp? Det var väl hans vuxna döttrar som våldtog honom? Någon som har samlag med en drogad person utan dennes vetskap får två års fängelse i Sverige.
Slagit ihjäl sin fru? Hon blev en saltstod av att vända sig om och se tillbaka på staden när Gud straffade den. Varifrån får du det att Lot slog ihjäl henne?
Tillit
#7. Publicerat 2019-08-31 av Tillit
Sen kan jag själv undra lite över berättelsen. Varifrån kom fakta om händelseförloppet? Och framför allt: Hur var det alls möjligt att "få till det" när gubben var så berusad att han hade noll koll på vad som hände? Alkohol sägs ju öka lusten men minska förmågan - och då gäller det män som ännu är vakna och någorlunda med.

Hm...
Det är fullt möjligt att en alkoholpåverkad sovande man får erektion.
Anonym
#8. Publicerat 2019-08-31 av Anonym
Va? Hur läser du bibeln? Sexövergrepp? Det var väl hans vuxna döttrar som våldtog honom? Någon som har samlag med en drogad person utan dennes vetskap får två års fängelse i Sverige.
Slagit ihjäl sin fru? Hon blev en saltstod av att vända sig om och se tillbaka på staden när Gud straffade den. Varifrån får du det att Lot slog ihjäl henne?
Läs igen han påstår att dom gjorde han så ful att han inte märkte att dom låg på han och hade sex.
Tillit
#9. Publicerat 2019-08-31 av Tillit
Läs igen han påstår att dom gjorde han så ful att han inte märkte att dom låg på han och hade sex.
Vem påstår? Läs texten som den står och förutsätt att den är som det var. Det står att döttrarna (vuxna kvinnor) söp honom så full att han inte märkte att de hade sex med honom. Vem är det då som gör ett sexuellt övergrepp?
Anonym
#10. Publicerat 2019-08-31 av Anonym
Läs hela
Aquilina säger: Den Stora Älgvandringen gillar jag. Vara i nuet i skogen, där fast samtidigt här hos mig. En fin start på våren.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen