snömannen säger: Ja så är de Sommarsol! :) Dom är helt enkelt som en sommarsol! :)
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Anonym
Skapat 2019-08-27 av Anonym.
Moses tio bud
Han får bud men han rekommenderar att ta livet
av mänskor som han tycker begått brott mot hans lagar.
Hur förhåller ni er till det??

Svar på inlägg

Tillit
#1. Publicerat 2019-08-27 av Tillit
Om jag läser rätt så finns det inte någon dödsdom i tio Guds bud men konsekvenser. Fast ja det är korrekt att syndens lön är döden... Men Guds gåva är evigt liv i Kristus Jesus vår Herre. Konsekvensen av synd är död och ingen av oss kan undkomma det genom att försöka leva rättfärdigt själva... Men genom tron på Jesus som levde syndfritt och därför kunde dö i ditt och mitt ställe så bevisar Gud sin nåd och att han redan från början hade tänkt en utväg för oss...

Det är ungefär så som jag ser det. Det är när vi förminskar synden som vi tänker att Gud är grym. Istället för att se hur oerhört nåderik han är att det inte är ute med oss alla.
Anonym
#2. Publicerat 2019-08-27 av Anonym
Om jag läser rätt så finns det inte någon dödsdom i tio Guds bud men konsekvenser. Fast ja det är korrekt att syndens lön är döden... Men Guds gåva är evigt liv i Kristus Jesus vår Herre. Konsekvensen av synd är död och ingen av oss kan undkomma det genom att försöka leva rättfärdigt själva... Men genom tron på Jesus som levde syndfritt och därför kunde dö i ditt och mitt ställe så bevisar Gud sin nåd och att han redan från början hade tänkt en utväg för oss...

Det är ungefär så som jag ser det. Det är när vi förminskar synden som vi tänker att Gud är grym. Istället för att se hur oerhört nåderik han är att det inte är ute med oss alla.
I tio guds bud får man inte döda människor. Men Moses vill det.han skriver vilka själ man skall för att död kvinnor och barn
SweKiwi
#3. Publicerat 2019-08-27 av SweKiwi
I tio guds bud får man inte döda människor. Men Moses vill det.han skriver vilka själ man skall för att död kvinnor och barn
Det är väl Gud som ställer upp dessa villkor? Moses är bara förmedlaren.

/ Kiwi
Tillit
#4. Publicerat 2019-08-27 av Tillit
I tio guds bud får man inte döda människor. Men Moses vill det.han skriver vilka själ man skall för att död kvinnor och barn
Ja, Mose lag beskrivet syndens konsekvenser och hur allvarlig den egentligen är. Men när Jesus ställs inför frågan om kvinnan som ska stenas på grund av äktenskapsbrott (hon togs på bar gärning så jag har alltid undrat varför de inte släpade fram mannen också) så säger han inte att Mose hade fel, utan han säger "den som är utan synd kastar första stenen." Då lägger de ner sina stenar en efter en.. Ingen kunde stå emot den auktoriteten. En vanlig pöbel skulle struntat i om en annan människa sa så, men de kunde inte strunta i när Jesus sa det... Deras egen synd avslöjades... Men Jesus.. Som själv var syndfri och därmed hade rätt att utdöma straffet sa "Inte heller jag dömer dig...."
Där har du vem Gud är. Han ser inte genom fingrarna med vad synd är och säger att det inte är så farligt, men han ger nåd.

Världen säger att det inte är så farligt.. Synd finns inte... Men Gud är så helig att vi skulle dö på fläcken i hans närhet om vi inte hade Jesus. Gud är ljus och inget mörker finns i honom. Hur skulle han kunna se igenom fingrarna med ondska? Han måste ta bort synd och ondska från oss för att vi överhuvudtaget ska överleva i hans närhet. Det gjorde han genom Jesus. Det finns ingen fördömelse för den som är i Kristus Jesus, men det betyder inte att Gud har accepterat synden. Det kan han aldrig göra.
Tillit
#5. Publicerat 2019-08-27 av Tillit
Det är väl Gud som ställer upp dessa villkor? Moses är bara förmedlaren.

/ Kiwi
Ja. Helt korrekt.
Anonym
#6. Publicerat 2019-08-27 av Anonym
Om ett barn är väldigt brokig så skall enligt Mose församlingar mörda dom
Anonym
#7. Publicerat 2019-08-27 av Anonym
En kvinna och man gifter sig. På kvällen upptäcker mannen att hon inte är oskuld. Hon skall då tas ner till kyrkan för undersökning. Om det då visar sig att hon är oskuld så skall mannen betala böter till hennes föräldrar. Är hon inte oskuld så skall församlingen mörda henne. Ingen tar upp hur det är med mannens oskuld.
Tillit
#8. Publicerat 2019-08-27 av Tillit
Om ett barn är väldigt brokig så skall enligt Mose församlingar mörda dom
Femte moseboken 21:18 f.. Jag hänvisar till det jag har sagt tidigare. Uppror är synd. Syndens lön är döden.... MEN GUDS GÅVA ÄR EVIGT LIV GENOM JESUS KRISTUS VÅR HERRE.

Se lagen i rätt perspektiv. Hur ser du själv på vad som är synd? Vad gör att en människa inte kan leva syndfritt även om hon håller alla tio Guds bud? Vad är det som gör att ingen kan berömma sig inför Gud? Tycker du att det finns människor som inte behöver fräslning som är helt och hållet rättfärdiga av sig själva? Vilka skulle klara att komma inför Guds ansikte utan att någon synd eller fläck avslöjas.

Du rabblar upp Mose lag och om jag förstår saken rätt så ifrågasätter du den. Hur menar du att den skulle vara? Ser du helheten? Även i gamla testamentet är det tron som leder till rättfärdighet. "Abraham trodde på Gud och det räknades honom till rättfärdighet". Vi läser om David som var en man efter Guds hjärta, men uppfyllde han lagen till hundra procent? Knappast. Han var till och med en mördare. Det står att Gud älskade Jakob men hatade Esau. Var Jakob rättfärdig genom sina gärningar? Knappast. Han var en bedragare. Försök att se helheten. Utan Jesus så skulle INGEN människa befinnas rättfärdig inför Gud vare sig i gamla eller nya testamentet. Det är omöjligt. "Alla har syndat och saknar härligheten från Gud". Den uppnosige tonåringen liksom du och jag.
Tillit
#9. Publicerat 2019-08-27 av Tillit
En kvinna och man gifter sig. På kvällen upptäcker mannen att hon inte är oskuld. Hon skall då tas ner till kyrkan för undersökning. Om det då visar sig att hon är oskuld så skall mannen betala böter till hennes föräldrar. Är hon inte oskuld så skall församlingen mörda henne. Ingen tar upp hur det är med mannens oskuld.
Återigen se helheten. En man som bedrev otukt skulle också stenas....

Men var står du själv? Du säger i din profil att du är troende. Hur ställer du dig själv till även gamla testamentet som Guds ord? Är dina påståenden här i tråden frågor eller är det bara förakt? jag skulle gärna vilja förstå vart du vill komma. Säg det rakt ut. Var ärlig.
LarsA
#10. Publicerat 2019-08-27 av LarsA

Hej

Det femte Budet lyder : Du skall inte Mörda.

hebreiska " Lo Tirtzach "

Att Mörda är ett specialfall av " att döda "
Specifikt att jag som människa får inte betämma mig för att avsiktligt ta livet av en Medmänniska och genomföra denna plan.

Moses utfärdar alltså inte ett generellt förbud att döda på samma sätt som Hinduismen gör.

Jag är medveten om att sv bibel 1917 och 2000 översätter 2 Mos 20:13 - Du skall inte dräpa.
Men grundtexten skriver "lo tirtzach" - " inte Mörda "


snömannen säger: Ja så är de Sommarsol! :) Dom är helt enkelt som en sommarsol! :)
Skriv Skriv här Skriv i megafonen