Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Politik och samfund > Diskussion

Anonym
Skapat 2019-08-12 av Anonym.
Om obestämd könstillhörighet: "hen"

Varför använda det engelska uttrycket för höna när man kan säga han eller hon?

Från Wikipedia ” Hen är ett svenskt könsneutralt personligt pronomen som används på samma sätt som orden han och hon. Ordet kan användas då könstillhörigheten är okänd”...

Kommentar: könstillhörigheten är aldrig okänd, den är definierad senast vid födseln. "Hen" är inget svenskt ord. Uttrycket "hen" är kulturmarxistiskt, och därmed sataniskt, genustrams med andra ord.

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2019-08-12 av Anonym

Varför använda det engelska uttrycket för höna när man kan säga han eller hon?

Från Wikipedia ” Hen är ett svenskt könsneutralt personligt pronomen som används på samma sätt som orden han och hon. Ordet kan användas då könstillhörigheten är okänd”...

Kommentar: könstillhörigheten är aldrig okänd, den är definierad senast vid födseln. "Hen" är inget svenskt ord. Uttrycket "hen" är kulturmarxistiskt, och därmed sataniskt, genustrams med andra ord.

Att hänvisa till vad hen betyder på engelska är knappast relevant. Det finns massor av ord som betyder något annat på engelska. Eller på andra språk.

Jag förstår dock vad du är ute efter. Och det är nog sant att ordet bl.a. används i vissa "icke binära" sammanhang. Men artikeln du citerar handlar om språket, inte om könstillhörighet som sådan. Om jag vill uttrycka något om en okänd person har jag hittills fått skriva just "han eller hon". Ordet hen blir då en språklig förenkling. Inte ett uttryck för att personen man hänvisar till skulle ha oklar könsidentitet.

Språket har alltid förändrats och utvecklats. Jag har själv lite svårt att vänja mig just vid den här förändringen, men det är bara att gilla läget. Att kalla detta kulturmarxistiskt och sataniskt är nog för övrigt att göra en "hen" av en fjäder...
AllanE
#2. Publicerat 2019-08-12 av AllanE
Jodå, könstillhörigheten är väldigt ofta okänd.
Jag använder ofta ordet 'hen'.
Det är först när man vet precis vilken person (eller grupp) man talar om, som könstillhörigheten kan vara känd.
Se t.ex. följande exempel:
Innan piloten startar flygplanets motorer måste hen begära tillstånd från kontrolltornet.

Hen är ett ord som har saknats väldigt länge i svenska sprpket, och som lett till besvärliga omskrivningar.
Äntligen har det kommit in.

Däremot är det fel att använda om en person vars kön är känt.
Och det kan nästan alltid fastställas.
Ett undantag är om någon istället för kombinationerna XX eller XY har t.ex. XXY i sin kromosomuppsättning.
Anonym
#3. Publicerat 2019-08-12 av Anonym

Tack för kommentarer. Eftersom kulturmarxismen och Frankfurtskolan är överideologi i Sverige och synonymt med den politiska korrektheten, så utgår jag från att ordet ”hen” införts i denna sataniska anda, som strider mot allt vad biblisk kristen tro och sann biologi står för, att människan är skapad till man och kvinna. Då är syftet att främja könsförvirring hos barn och ungdomar.

Queer betyder att ifrågasätta heteronormativiteten. Queerteorin används både för att skapa en ny slags könsidentitet, för att dekonstruera själva tanken om fasta könsidentiteter och som analytiskt redskap i den så kallade queer-forskningen.

Den som hittade på ordet, Teresa de Lauretis, övergav det redan efter tre år eftersom hon menade att det tagits över av de institutioner och grupper som begreppet var menat att positionera sig emot. Hon ansåg att det förlorat sin funktion. Kända queerteoretiker i Sverige är Tiina Rosenberg och Don Kulick.”

https://www.levandehistoria.se/heteronormen/vad-ar-queer

Kommentar till citerad text: De två sistnämnda personerna är judiska. Därmed har vi fastställt kopplingen mellan uttrycket ”hen” och judisk satanism. I alla fall enligt min mening.

Anonym
#4. Publicerat 2019-08-12 av Anonym

Tack för kommentarer. Eftersom kulturmarxismen och Frankfurtskolan är överideologi i Sverige och synonymt med den politiska korrektheten, så utgår jag från att ordet ”hen” införts i denna sataniska anda, som strider mot allt vad biblisk kristen tro och sann biologi står för, att människan är skapad till man och kvinna. Då är syftet att främja könsförvirring hos barn och ungdomar.

Queer betyder att ifrågasätta heteronormativiteten. Queerteorin används både för att skapa en ny slags könsidentitet, för att dekonstruera själva tanken om fasta könsidentiteter och som analytiskt redskap i den så kallade queer-forskningen.

Den som hittade på ordet, Teresa de Lauretis, övergav det redan efter tre år eftersom hon menade att det tagits över av de institutioner och grupper som begreppet var menat att positionera sig emot. Hon ansåg att det förlorat sin funktion. Kända queerteoretiker i Sverige är Tiina Rosenberg och Don Kulick.”

https://www.levandehistoria.se/heteronormen/vad-ar-queer

Kommentar till citerad text: De två sistnämnda personerna är judiska. Därmed har vi fastställt kopplingen mellan uttrycket ”hen” och judisk satanism. I alla fall enligt min mening.

Jag kan inte riktigt se att den kopplingen är fastställd. Det du citerar handlar ju om ordet queer. Dessutom utgår du i vanlig ordning från att alla judar är satanister, vilket knappast kan bevisas.
Anonym
#5. Publicerat 2019-08-12 av Anonym

Jag kan inte riktigt se att den kopplingen är fastställd. Det du citerar handlar ju om ordet queer. Dessutom utgår du i vanlig ordning från att alla judar är satanister, vilket knappast kan bevisas.

Ett snabbt skissat kopplingsschema ser ut så här: Politiskt korrekt överideologi/Frankfurtskolan och kulturell marxism/=judisk satanism/ – hen – ”Qeerteori”/=judisk satanism/=Frankfurtskolan etc. Cirkeln sluten. Att två judiska personer medverkar, vilket är långt ifrån alla, spelar då ingen roll. ”hen” har införts under kulturmarxistisk ideologi där ”Queer” ingår och dit ”hen” också kan hänföras i viss mening.


Ferguson
#6. Publicerat 2019-08-12 av Ferguson

Ett snabbt skissat kopplingsschema ser ut så här: Politiskt korrekt överideologi/Frankfurtskolan och kulturell marxism/=judisk satanism/ – hen – ”Qeerteori”/=judisk satanism/=Frankfurtskolan etc. Cirkeln sluten. Att två judiska personer medverkar, vilket är långt ifrån alla, spelar då ingen roll. ”hen” har införts under kulturmarxistisk ideologi där ”Queer” ingår och dit ”hen” också kan hänföras i viss mening.


Asterix, det märkliga är du inte ser helheten för satan kommer inte endast att använda sig av kulturmarxistiska ideologier du talar om i sin strävan att överta denna värld. Nej, han använder alla, även de konservativa krafter du förmodligen tillhör för att nå sina mål.

Ditt oförblommade judehat klär dig inte men förvånad kommer du att bli när allt avslöjas och den tid profeten talar om är här, då hedningar kommer att söka efter juden för Gud är med dem Sak 8:23

"23Så säger HERREN Sebaot: På den tiden skall det ske att tio män av allahanda tungomål som talas bland hednafolken skola fatta en judisk man i mantelfliken och säga: ”Låt oss gå med eder, ty vi hava hört att Gud är med eder.”

Anonym
#7. Publicerat 2019-08-13 av Anonym
Ferguson, ser du inte att din kommentar är osaklig och ligger utanför trådens ämne?
Anonym
#8. Publicerat 2019-08-13 av Anonym
Jodå, könstillhörigheten är väldigt ofta okänd.
Jag använder ofta ordet 'hen'.
Det är först när man vet precis vilken person (eller grupp) man talar om, som könstillhörigheten kan vara känd.
Se t.ex. följande exempel:
Innan piloten startar flygplanets motorer måste hen begära tillstånd från kontrolltornet.

Hen är ett ord som har saknats väldigt länge i svenska sprpket, och som lett till besvärliga omskrivningar.
Äntligen har det kommit in.

Däremot är det fel att använda om en person vars kön är känt.
Och det kan nästan alltid fastställas.
Ett undantag är om någon istället för kombinationerna XX eller XY har t.ex. XXY i sin kromosomuppsättning.
Allan, jag undrar över ordet "Denne".
Är det inte helt ok att även säga: Innan piloten startar flygplanets motorer måste denne begära tillstånd från kontrolltornet.

eller -Innan hyresgästen skriver under kontraktet måste denne...bla bla bla..

Varför togs "denne" bort? Är det ett ord som visar könstillhörighet? Eller anses det föråldrat?
Ferguson
#9. Publicerat 2019-08-13 av Ferguson
Ferguson, ser du inte att din kommentar är osaklig och ligger utanför trådens ämne?
Nej det ser jag inte och även om så vore, vad är problemet med det? Vi brukar "spåra ur" rätt ofta här.
Tillit
#10. Publicerat 2019-08-13 av Tillit
Numera ser man även att "man" tas bort i tal och skrift. Jag vet flera som säger "en" istället eftersom "man" skulle vara ett tecken på en mansnorm. På engelska heter människa "man" och bibeln har man och maninna (kvinna). Jag vet inte hur detta är i grundtexten, men det finns förstås inom feminismen en "allergi" mot att mannen är normen för människan. Annars har vi ju att man säger hon och henne när man talar om människan generellt. "Vad är då en människa att du tänker på henne..."

Fast jag tycker att det låter fånigt om en ska skriva så här istället. Liksom att säga hen. Men som Flight säger så måste en vänja sig med förändringar för de är omöjligt att det inte sker en utveckling av språket. Sär skrivningar kommer jag där emot att ha jätte svårt att acceptera ;)
Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen