Höstlöv säger: "I'm just a poor wayfaring stranger. Traveling through this world of woe. There's no sickness, no tail, no danger in that bright land I'm going to"...
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Kärlek och relationer > Diskussion

Anonym
Skapat 2019-08-06 av Anonym.
Jesus kommer i maj 2020
Ingen vet dagen och stunden när Jesus återkommer, i makt och härlighet med änglarna.

Men om du visste att Jesus kommer i t.ex. maj 2020....vad skulle du göra med ditt sista år, på den här jorden?

Skulle du prioritera annorlunda?

Vårda dina relationer annorlunda?

Använda tiden annorlunda?

Hjälpa andra mer?

Uppfylla din bucket-list?

Vi har fått tiden och dagarna av Gud. Och vi gör våra val.

Skulle du försöka att snabbt finna någon att gifta dig med....eller skulle du försöka att vara ensam och använda din tid som du själv vill?

Skulle du stanna kvar på ditt jobb som du har?

Skulle du dela med dig mer av dina pengar?

Söka upp någon du behöver förlåta....eller få förlåtelse av?

Människan tenderar att skjuta upp saker....och att längre fram ångra saker..

Att "livet är dagarna som passerar", det har vi hört.

Men vad fyller vi de passerande dagarna med...?

Vilka skatter samlar vi in....och vilka stenar släpar vi på?

Vilka skördar deltar vi i....och vilka öknar fastnar vi i?

Vi vet inte dagen och stunden när Jesus kommer..
Men låt oss uppmuntra varandra till att vara redo i själ och hjärta.
Att med frid och glädje välkomna den dagen, vilken den än är: på måndag, maj 2020 eller om 100 år. :-)

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2019-08-07 av Anonym
Intressant ämne.
Jag skulle fortsätta på mitt pågående projekt att:

- Söka upp de som jag tidigare i livet ville ( och skulle, om jag hade träffat dom) fysiskt slå in skallen på och säga att " du var ett pucko, men jag förlåter dig". Eller, det som var vanligast förekommande; "JAG var en idiot, kan DU förlåta mig!?".

- Söka upp alla de kvinnor som har älskat mig men som jag bara utnyttjade för sex och säga att det dom hade att ge var jag inte mogen för att ta emot.

- Söka upp de människor som jag på olika sätt omedvetet, på grund av bristande insikt, har sårat och be om ursäkt.
Några från min skolgång och tidiga tonår har jag träffat och fått möjligheten att göra just detta, vilket har varit mycket uppskattat från båda håll. Just insikten och erkännandet från min sida har varit det som har betytt mest. Verkar det som. Vi har i alla fall skiljts som vänner, även om vi där efter inte har haft någon kontakt.

Mycket mer än så kan jag inte göra. En del av de människor som jag umgicks med tidigare i livet är nu döda.
Några få av sjukdom, en del av olyckor men flertalet som ett resultat av det kriminella och våldsamma liv vi levde då.

Det enda jag kan säga är att: om du som läser detta vet med dig i ditt inre att du har saker du vill säga till någon, så se till att göra det NU. För varken du eller jag kan garantera att någon av oss kommer att vakna upp i morgon.

Så länge vi har livets (läs Yahwe´s) ande i oss kan vi ändra oss och vända om. När vi har tagit det sista andetaget finns inte längre den möjligheten kvar och allt är för sent.
Anonym
#2. Publicerat 2019-08-07 av Anonym
Verkligen intressant tanke! Det skulle bli en hel del omprioriteringar! För övrigt så kan man ju hoppas det blir snart!
AllanE
#3. Publicerat 2019-08-07 av AllanE
Jag skulle knappast ändra något.
Skriva vidare på min kommande bok, "Vem Skapade Gud?"
Fortsätta att öva sång och sjunga i körerna.
Investera på börsen, forska, flyga mitt flygplan.
Om det tilläts mig, så skulle jag berätta den glada nyheten för mina bekanta.
Jag skulle såga ned lagom mycket träd för att ge varmvatten närmaste året.

Varför?

Svaret är enkelt. När Jesus kommer tillbaka inträder Tusenårsriket - Fridsriket (Jesaja).
Då kommer allt jag har gjort här till nytta även om jag inte är kvar här på jorden.
Mina blygsamma tillgångar kan bli till glädje för dem som lämnats kvar, och som nu skall leva i Fridsriket.
Och dem som föds under den perioden.


snömannen
#4. Publicerat 2019-08-08 av snömannen
Verkligen intressant tanke! Det skulle bli en hel del omprioriteringar! För övrigt så kan man ju hoppas det blir snart!
Ja en verkligen bra tanke att tänka till att Jesus kommer snart. Hur skulle jag leva? De sista 5åren för mig har blivit betydligt mer i att jag lever i en väntan på Jesu andra tillkommelse, när han ska ta oss hem. Jag har haft två väldigt tydliga drömmar om Jesu tillkommelse, jag förstår att de är nära! När vi läser ordet, ser vi hur tidens tecken slår in, vi ser Israel, vi ser allt i samhället o vår värd. Vi ska hjälpa varandra o uppmuntra varandra i detta ämne att Jesus kommer snart tillbaka hämtar de sina hem, måtte vi alla vara redo! Jag längtar!!
Anonym
#5. Publicerat 2019-08-12 av Anonym
"Ljus och salt " är 2020 enbart ett årtal eller finns det en annan koppling av det till ämnet?
Anonym
#6. Publicerat 2019-08-12 av Anonym
"Ljus och salt " är 2020 enbart ett årtal eller finns det en annan koppling av det till ämnet?
Nej, det är ett exempel bara.
Tillit
#7. Publicerat 2019-08-12 av Tillit
Jag hörde en kollega vars vän fått en dödsdom i form av obotlig cancer. Han valde att sälja sin lägenhet och resa till alla platser han drömt om att besöka. Han har inga barn. Kollegan och jag som har barn sa att vi snarare skulle spendera så mycket tid som möjligt med dem. Utan tvekan. En bucket list blir ganska oväsentlig i det läget.

Men när Jesus kommer och om vi visste tiden för det så kanske vi skulle bete oss annorlunda? Fast Luther sa att om jag visste att Jesus kommer tillbaka i morgon så vill jag idag plantera mitt äppelträd.

Handlar det inte om tillgänglighet och lyhördhet? Om jag är upptagen av allt mitt eget och mina jordiska bekymmer och strävanden så kan jag ju missa medmänniskan till vilken Jesus skulle komma i morgon genom att jag delar med mig av vad jag har fått? Är det inte den vakenheten Jesus talar om i många av sina liknelser? Det betyder inte att vi slutar leva på ett jordisk sätt så länge vi är här, men var har vi vårt hjärta? "Där din skatt är ska också ditt hjärta att vara"
SweKiwi
#8. Publicerat 2019-08-12 av SweKiwi
Jag hörde en kollega vars vän fått en dödsdom i form av obotlig cancer. Han valde att sälja sin lägenhet och resa till alla platser han drömt om att besöka. Han har inga barn. Kollegan och jag som har barn sa att vi snarare skulle spendera så mycket tid som möjligt med dem. Utan tvekan. En bucket list blir ganska oväsentlig i det läget.
Jag hade rest till dessa platser tillsammans med min familj.

Jag försöker i möjligaste mån att göra allt på min »bucket list« medan jag lever, och inte vänta till slutet. För slutet kan komma tidigare än jag tror. Därför pensionssparar jag inte, utan lägger hellre pengarna på här och nu. Hellre ett rikt liv med massor av bilder i fotoalbumet och sitta och titta på dessa när jag blir gammal, än att spara och gneta och vara rik som ett troll när jag blir 65 år – bara för att inse att den där cancern har kommit och kommer att röva bort mig inom ett år.

Folk pratar om ett liv efter döden. Jag tror på ett liv före döden.

/ Kiwi
Anonym
#9. Publicerat 2019-08-12 av Anonym
Jag hade rest till dessa platser tillsammans med min familj.

Jag försöker i möjligaste mån att göra allt på min »bucket list« medan jag lever, och inte vänta till slutet. För slutet kan komma tidigare än jag tror. Därför pensionssparar jag inte, utan lägger hellre pengarna på här och nu. Hellre ett rikt liv med massor av bilder i fotoalbumet och sitta och titta på dessa när jag blir gammal, än att spara och gneta och vara rik som ett troll när jag blir 65 år – bara för att inse att den där cancern har kommit och kommer att röva bort mig inom ett år.

Folk pratar om ett liv efter döden. Jag tror på ett liv före döden.

/ Kiwi
Det ena behöver inte utesluta det andra. Vi som tror på och ser fram emot livet efter detta kan leva fullt ut här och nu utan att gneta och lida. Men OM vi tvingas lida, t.ex. genom svår sjukdom, då kan vi ändå känna att vi lever just för att vi har detta hopp.

For the record: Jag pensionssparar inte heller.

Men du, Kiwi... Frågan var vad du skulle göra om du fick full visshet om att JESUS SKULLE KOMMA TILLBAKA nästa år. Inte bara om du skulle dö då. Skulle det förändra något?
Anonym
#10. Publicerat 2019-08-13 av Anonym
Ja då gäller det att sträckbe för vänner och bekantas frälsning... mer än idag, varje sekund...
Tänk själv om de måste gå förlorade...denna hemska tanke blir då verklighet iaf för mig.
Höstlöv säger: "I'm just a poor wayfaring stranger. Traveling through this world of woe. There's no sickness, no tail, no danger in that bright land I'm going to"...
Skriv Skriv här Skriv i megafonen