Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Huldah
Skapat 2019-04-19 av Huldah, kvinna, 73 år, Stockholms län.
Minneshögtiden
Idag, den 14e Nisan samlas miljoner människor över hela världen för att komma ihåg vad Jesus gjort för oss! Är du en av dem?

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2019-04-19 av Anonym
Idag, den 14e Nisan samlas miljoner människor över hela världen för att komma ihåg vad Jesus gjort för oss! Är du en av dem?
Bör kristna praktisera Lagen?
Huldah
#2. Publicerat 2019-04-19 av Huldah
Bör kristna praktisera Lagen?
Menar du den judiska? 10 buden m m?
Anonym
#3. Publicerat 2019-04-20 av Anonym
Menar du den judiska? 10 buden m m?
Jag menar, någon del av det gamla förbundet.
Huldah
#4. Publicerat 2019-04-20 av Huldah
Jag menar, någon del av det gamla förbundet.
Jag ser det som Lagens ande mening finns kvar i det nya förbundet som Jesus instiftade. Han sammanfattade Lagen i två bud 1) Älska Gud 2) Älska din medmänniska. Om du älskar din nästa då själ du inte hennes ägodelar eller livskamrat.
Gud vill att alla människor ska bli räddade, därför vill han vi ska uppskatta att hans son offrade sitt liv för os. Jesus vill at t vi ska fullfölja arbetet med att berätta om det för alla som idag inte känner till det. "Ni har fått för intet, ni skall ge för intet."
Anonym
#5. Publicerat 2019-04-21 av Anonym
Jag ser det som Lagens ande mening finns kvar i det nya förbundet som Jesus instiftade. Han sammanfattade Lagen i två bud 1) Älska Gud 2) Älska din medmänniska. Om du älskar din nästa då själ du inte hennes ägodelar eller livskamrat.
Gud vill att alla människor ska bli räddade, därför vill han vi ska uppskatta att hans son offrade sitt liv för os. Jesus vill at t vi ska fullfölja arbetet med att berätta om det för alla som idag inte känner till det. "Ni har fått för intet, ni skall ge för intet."
Det håller jag med om, men jag bara tänkte på att detta sker en gång om året och att man hänvisar till den 14e Nisan. Det ger ju association till den ceremoniella Lagen. Varför inte kalla det för Påsk?
Huldah
#6. Publicerat 2019-04-21 av Huldah
Det håller jag med om, men jag bara tänkte på att detta sker en gång om året och att man hänvisar till den 14e Nisan. Det ger ju association till den ceremoniella Lagen. Varför inte kalla det för Påsk?
Jesus själv firade påsk, judarnas befrielse ur Egypten, som skulle ersättas av slaktandet av Lammet, Messias den utlovade, han själv den ultimata Befriaren!
Anonym
#7. Publicerat 2019-04-21 av Anonym
Jesus själv firade påsk, judarnas befrielse ur Egypten, som skulle ersättas av slaktandet av Lammet, Messias den utlovade, han själv den ultimata Befriaren!
Men fiar JV påsk?
Huldah
#8. Publicerat 2019-04-21 av Huldah
Men fiar JV påsk?
Nej inte den judiska påsken och inte heller den traditionella.
Anonym
#9. Publicerat 2019-04-22 av Anonym
Nej inte den judiska påsken och inte heller den traditionella.
Varför firar ni inte den traditionella?
Även om ni inte firar den traditionella påsken, varför kallar ni det inte "påsk"?
Firade Jesus två olika påskar, parallellt?
Huldah
#10. Publicerat 2019-04-24 av Huldah
Varför firar ni inte den traditionella?
Även om ni inte firar den traditionella påsken, varför kallar ni det inte "påsk"?
Firade Jesus två olika påskar, parallellt?
Jesus firade den judiska först, 14 Nisan. Därefter införde han firandet av sitt eget offer, Guds lamm som tar bort världens synder. Mycket tyder på att han ville att det skulle firas på årsdagen, den 14 Nisan. Eftersom det är till minne av Jesus offer kallar vi den Minneshögtiden.
Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen