snömannen säger: Ja så är de Sommarsol! :) Dom är helt enkelt som en sommarsol! :)
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Diverse saker > Diskussion

Roffe
Skapat 2019-03-26 av Roffe, man, 76 år, Dalarnas län.
VAD ÄTER DU?

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2019-03-26 av Anonym
Jag äter inte längre industriuppfödda djur. Som du visar i länken så är det ett grymt djurplågeri, och det har visats så många gånger i TV och i sociala medier så att alla nu kan veta hur det går till.

Roten till allt ont ligger i begärelsen efter pengar. Inom livsmedelsvärlden så ligger pengar och företagsframgång bakom all farlig, oduglig, besprutad och grymt hanterad mat (djur). Kvantitet går nästan alltid före kvalitet.

För mig är det en moralisk fråga att inte gynna och sponsra djurplågeriet och handeln av plågade olyckliga vanskötta djur. Ofta går detta hand i hand med olika smittor också, som kan leda till att vi kan få olika svåra sjukdomar.
Om djuren lider i hela sina liv, varför ska vi låta dessa djurägare få fortsätta plåga djuren?

Jag har under femton år varit intresserad av kost och näringslära, så jag vet för mycket för att inte bry mig om vad jag äter.
Är jättenoga med att köpa ekologiskt, mat utan kemiska tillsatser och numera nästan helt vegetariskt. Äter ekologiska ägg och ickeodlad fisk från hav och sjöar, annars bara mat från växtvärlden.

Djuren inom matindustrin idag får otjänlig mat. De kan t.ex. matas med kadavermjöl, alltså malda döda djurdelar. Denna mat går in i varje muskel som vi sedan äter upp och hamnar in i våra egna muskler.
Programmet "du är vad du äter" har rätt. Vi får in allt in i våra kroppar och det stannar där till viss del, och blir våra byggstenar.

Jag lärde mig för länge sedan vilka ämnen som jag ska undvika, så det är väldigt enkelt att handla efter det. Men man behöver kunskapen själv idag. Livsmedelverket har ändrats efter vårt medlemsskap i EU. Det som förr var förbjudet här har nu blivit tillåtet och släpps in över våra gränser igen. Giftiga bannlysta ämnen finns i våra varor igen. T.ex. giftiga AZO-färger. De finns i godis, läsk och annat färgglatt. Det kan t.o.m. finnas varningstext på godispåsar för "förändrat beteende hos barn". Och det är bara en av "biverkningarna".

Livsmedelverket resonerar så här nu:
Ansvaret ligger på kunden att ta reda på fakta runt den mat kunden köper och äter.

Tro inte att allt som finns i affärerna är bra för kroppen och att alla E-ämnen är ok och ofarliga. Ta reda på fakta!
Ca 5% av alla kunder tittar på innehållsförteckningen och ca 2% är medvetna om vad de handlar och äter.
Anonym
#2. Publicerat 2019-03-26 av Anonym
Här är en bra sida, med en seriös och kunnig man som föreläst om kost och näringslära i många år. Utbildad inom kemi, så han vet vad han talar om.
Han har jättebra häften där han har samlat ihop alla viktigaste fakta.
Jag kan rekommendera dessa:
http://www.utbildningscenter.se/
"Handbok för den kräsne konsumenten" borde alla ha.

Här är samme man igen, Tommy Svensson:
http://www.kostdemokrati.se/tommysvensson/2013/08/28/vi-maste-sluta-jaga-lagprisvaror/

Föreläsning av Tommy Svensson:
http://www.tankarnastradgard.se/at-dig-till-ett-halsosammare-liv-mot-tommy-svensson/
Ferguson
#3. Publicerat 2019-03-27 av Ferguson
Jag äter inte längre industriuppfödda djur. Som du visar i länken så är det ett grymt djurplågeri, och det har visats så många gånger i TV och i sociala medier så att alla nu kan veta hur det går till.

Roten till allt ont ligger i begärelsen efter pengar. Inom livsmedelsvärlden så ligger pengar och företagsframgång bakom all farlig, oduglig, besprutad och grymt hanterad mat (djur). Kvantitet går nästan alltid före kvalitet.

För mig är det en moralisk fråga att inte gynna och sponsra djurplågeriet och handeln av plågade olyckliga vanskötta djur. Ofta går detta hand i hand med olika smittor också, som kan leda till att vi kan få olika svåra sjukdomar.
Om djuren lider i hela sina liv, varför ska vi låta dessa djurägare få fortsätta plåga djuren?

Jag har under femton år varit intresserad av kost och näringslära, så jag vet för mycket för att inte bry mig om vad jag äter.
Är jättenoga med att köpa ekologiskt, mat utan kemiska tillsatser och numera nästan helt vegetariskt. Äter ekologiska ägg och ickeodlad fisk från hav och sjöar, annars bara mat från växtvärlden.

Djuren inom matindustrin idag får otjänlig mat. De kan t.ex. matas med kadavermjöl, alltså malda döda djurdelar. Denna mat går in i varje muskel som vi sedan äter upp och hamnar in i våra egna muskler.
Programmet "du är vad du äter" har rätt. Vi får in allt in i våra kroppar och det stannar där till viss del, och blir våra byggstenar.

Jag lärde mig för länge sedan vilka ämnen som jag ska undvika, så det är väldigt enkelt att handla efter det. Men man behöver kunskapen själv idag. Livsmedelverket har ändrats efter vårt medlemsskap i EU. Det som förr var förbjudet här har nu blivit tillåtet och släpps in över våra gränser igen. Giftiga bannlysta ämnen finns i våra varor igen. T.ex. giftiga AZO-färger. De finns i godis, läsk och annat färgglatt. Det kan t.o.m. finnas varningstext på godispåsar för "förändrat beteende hos barn". Och det är bara en av "biverkningarna".

Livsmedelverket resonerar så här nu:
Ansvaret ligger på kunden att ta reda på fakta runt den mat kunden köper och äter.

Tro inte att allt som finns i affärerna är bra för kroppen och att alla E-ämnen är ok och ofarliga. Ta reda på fakta!
Ca 5% av alla kunder tittar på innehållsförteckningen och ca 2% är medvetna om vad de handlar och äter.
Det är säkert som du säger i stort men det finns undantag, de mindre köttgårdarna med egen gårdsbutik. Jag har en sån gård runt hörnet och det finns inget av det du säger om gifttillägg och annat i kornas kost. De äter ensilerat gräs och egen producerat krossat korn plus saltstenar och mineraler. Det kostar mer att producera men vill vi äta "riktig" mat är det där vi finner både kött, fläsk, kyckling och ägg som ryms under den gamla etiketten om hur mat borde produderas.
Anonym
#4. Publicerat 2019-03-27 av Anonym
Det är säkert som du säger i stort men det finns undantag, de mindre köttgårdarna med egen gårdsbutik. Jag har en sån gård runt hörnet och det finns inget av det du säger om gifttillägg och annat i kornas kost. De äter ensilerat gräs och egen producerat krossat korn plus saltstenar och mineraler. Det kostar mer att producera men vill vi äta "riktig" mat är det där vi finner både kött, fläsk, kyckling och ägg som ryms under den gamla etiketten om hur mat borde produderas.
Ja, de finns..tack och lov. Uppfödare med hjärta för både djuren och dem som ska köpa köttet. Som också utesluter antibiotika och hormoner.
Men bönder idag måste ha giftlicens, för att få bespruta med allt som de vill. Alla eko-bönder visar däremot att gifterna inte alls behövs.
Roffe
#5. Publicerat 2019-03-27 av Roffe
Jag äter inte längre industriuppfödda djur. Som du visar i länken så är det ett grymt djurplågeri, och det har visats så många gånger i TV och i sociala medier så att alla nu kan veta hur det går till.

Roten till allt ont ligger i begärelsen efter pengar. Inom livsmedelsvärlden så ligger pengar och företagsframgång bakom all farlig, oduglig, besprutad och grymt hanterad mat (djur). Kvantitet går nästan alltid före kvalitet.

För mig är det en moralisk fråga att inte gynna och sponsra djurplågeriet och handeln av plågade olyckliga vanskötta djur. Ofta går detta hand i hand med olika smittor också, som kan leda till att vi kan få olika svåra sjukdomar.
Om djuren lider i hela sina liv, varför ska vi låta dessa djurägare få fortsätta plåga djuren?

Jag har under femton år varit intresserad av kost och näringslära, så jag vet för mycket för att inte bry mig om vad jag äter.
Är jättenoga med att köpa ekologiskt, mat utan kemiska tillsatser och numera nästan helt vegetariskt. Äter ekologiska ägg och ickeodlad fisk från hav och sjöar, annars bara mat från växtvärlden.

Djuren inom matindustrin idag får otjänlig mat. De kan t.ex. matas med kadavermjöl, alltså malda döda djurdelar. Denna mat går in i varje muskel som vi sedan äter upp och hamnar in i våra egna muskler.
Programmet "du är vad du äter" har rätt. Vi får in allt in i våra kroppar och det stannar där till viss del, och blir våra byggstenar.

Jag lärde mig för länge sedan vilka ämnen som jag ska undvika, så det är väldigt enkelt att handla efter det. Men man behöver kunskapen själv idag. Livsmedelverket har ändrats efter vårt medlemsskap i EU. Det som förr var förbjudet här har nu blivit tillåtet och släpps in över våra gränser igen. Giftiga bannlysta ämnen finns i våra varor igen. T.ex. giftiga AZO-färger. De finns i godis, läsk och annat färgglatt. Det kan t.o.m. finnas varningstext på godispåsar för "förändrat beteende hos barn". Och det är bara en av "biverkningarna".

Livsmedelverket resonerar så här nu:
Ansvaret ligger på kunden att ta reda på fakta runt den mat kunden köper och äter.

Tro inte att allt som finns i affärerna är bra för kroppen och att alla E-ämnen är ok och ofarliga. Ta reda på fakta!
Ca 5% av alla kunder tittar på innehållsförteckningen och ca 2% är medvetna om vad de handlar och äter.
Heder till dig Ljus!
Du är ett föredömme i mycket, teologi och mat mm.
Själv äter jag mer och mera ekomat. Det har blivit mer grönsaker och fisk.
När man ser på djurskyddet så känns det svårare att äta kött.
Alla har vi inte som Ferguson tillgång till lokalt kött.
Anonym
#6. Publicerat 2019-03-27 av Anonym
Heder till dig Ljus!
Du är ett föredömme i mycket, teologi och mat mm.
Själv äter jag mer och mera ekomat. Det har blivit mer grönsaker och fisk.
När man ser på djurskyddet så känns det svårare att äta kött.
Alla har vi inte som Ferguson tillgång till lokalt kött.
Då tänker och prioriterar vi lika, du och jag. :-)
Och tack snälla, för dina uppmuntrande ord!
Eli77
#7. Publicerat 2019-04-15 av Eli77
Det är viktigt att veta vilken mat vi ska äta för att inte bli sjuka. Mycket av födan som produceras nu är genmanipulerad, för att stå emot skadeinsekter och bli mer motståndskraftig. Men det innebär också att dessa födoämnen även blir giftigare. Detta gift samlas i våra inre organ, och orsakar så småningom cancer och andra sjukdomar. Satan är aktiv, och infiltrerar livsmedelsindustrin på många sätt. Det gäller att vara en medveten konsument, och välja bort processad mat, och välja så obehandlad, och obesprutad mat som möjligt. Tyvärr lyckas fröpoducenter tvinaga små bolag som säljer fröer att betala skyhöga licensavgifter för att få sälja sina ekologiska fröer, och tvingas istället sälja genmanipulerade fröer till konsumentledet.
Själv äter jag mest, avokado, nötter, spenat, och massor och gröna bladväxter. potatis, som jag odlar själv på sommarhalvåret. Grönsaker som odlas dels själv, och närproducerat. och så dricker jag en del olika örtteer:D
Anonym
#8. Publicerat 2019-04-16 av Anonym
Jag har slutat köpa kyckling, då jag köpt vanlig affärskyckling. Av:

  • hälsoskäl, då häromåret 36% av all svensk kyckling innehöll multiresistenta ESBL-bakterier, vilket enligt forskare är "det sista slaget" innan vi står utan antibiotika mot multiresistenta bakterier.
    https://www.svtplay.se/video/5416696/dokument-inifran-varldens-basta-kyckling

  • etiska skäl, då det i svt, som du länkar till i TS, tydligt framkommer hur mängder med höns plågas svårt varje dag på vissa slakterier - och vingbrott förekommer, vad jag förstår i alla slakterier, frågan är bara hur många. Om jag äter X kilo kött/år så går det åt väldigt många fler kycklingar för att jag ska få kött, än om jag äter nöt eller gris. Dessutom har grisarna det skapligt och kossorna det oftast bra/mycket bra, om de inte står inne hela året. De får inga brutna ben som kycklingarna, plågas o.s.v.
  • fler etiska skäl, vilka framgår av artikeln i dagens Sydsvenskan nedan:
Anonym
#9. Publicerat 2019-04-17 av Anonym
"På slakterierna är gasning med koldioxid den vanligaste bedövningsmetoden vid slakt av grisar,(10) både ekologiskt och konventionellt uppfödda.Grisarna drivs in i en hisskorg som sänks ned i ett schakt med koldioxid för att de ska förlora medvetandet. Grisar upplever starkt obehag och får kvävningskänslor av koldioxid, vilket gör att de kämpar för att ta sig ur hissarna under de 20 sekunder som det minst tar innan de blir orörliga.(11) Det kan ta uppemot 1½ minut i gasen innan de förlorar medvetandet.(12) Efter bedövningen dödas grisarna genom att halsen skärs upp och de förblöder, hängandes upp och ner."

https://www.djurensratt.se/djur-i-livsmedelsindustrin/grisar

Tillit
#10. Publicerat 2019-04-17 av Tillit
"På slakterierna är gasning med koldioxid den vanligaste bedövningsmetoden vid slakt av grisar,(10) både ekologiskt och konventionellt uppfödda.Grisarna drivs in i en hisskorg som sänks ned i ett schakt med koldioxid för att de ska förlora medvetandet. Grisar upplever starkt obehag och får kvävningskänslor av koldioxid, vilket gör att de kämpar för att ta sig ur hissarna under de 20 sekunder som det minst tar innan de blir orörliga.(11) Det kan ta uppemot 1½ minut i gasen innan de förlorar medvetandet.(12) Efter bedövningen dödas grisarna genom att halsen skärs upp och de förblöder, hängandes upp och ner."

https://www.djurensratt.se/djur-i-livsmedelsindustrin/grisar
Alltså det är inte värdigt. Inte nog med en sån död, men "hela" livet innan som också beskrivs i artikeln. Nej, även om jag försökt att köpa krav-uppfött fläskkött så blir det BARA det i fortsättningen. Det är inte klokt att det får fortsätta....
snömannen säger: Ja så är de Sommarsol! :) Dom är helt enkelt som en sommarsol! :)
Skriv Skriv här Skriv i megafonen