BoazNovax säger: Moand Välkommen! Så damerna här har väntat på dig. Och nu är du äntligen här.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Anonym
Skapat 2019-01-14 av Anonym.
Underordning
Läste ett inlägg på megafonen : "I hustrur underordnen eder edra män, såsom I underordnen eder Herren, ty en man är sin hustrus huvud, såsom Kristus är församlingens huvud"

Denna uppmaning har klingat genom kristenheten i åratal, direkt riktad till kvinnan. Vad innebär det i praktiken? Hur ska kvinnan underordna sig, alltså inte som en svepande regel utan i praktisk handling..?

Någon som kan skriva ut underordningens praktiska innehåll, i församlingen, hemmet, samhället i stort?

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2019-01-14 av Anonym
Har inte läst i tråden, men det känns som det finns en del att hämta i denna tråd:
https://www.kristendate.se/templates/sections/community/forum/thread.aspx?topic=13854

Detta ämne finns väl också avhandlat i en hel del kristna äktenskapsböcker, vad jag vet. Några kristna äktenskapsböcker jag har är:
Äktenskapsboken (Nicky & Sila Lee)
Verktyg för varaktig kärlek
Delad kärlek - dubbel kärlek

"Älska din nästa som dig själv" kanske?...

En variant av svar på din fråga som jag fått mig undervisad (utan att jag för den sakens skull påstår att jag tycker så) är att man respekterar varandras viljor och är lyhörda, älskar varandra etc. Men, att när man står inför något viktigt beslut (inte vilken film man ska se alltså) där man tycker olika, så kan mannens röst väga tyngre. MEN! Då följer också, att mannen har det fulla ansvaret för konsekvenserna.

Sen är det ju så, att en man som älskar sin kvinna lyssnar på henne och vill behaga henne. Så det är väl lite hönan och ägget eller vad man ska säga. Liksom många andra relationella frågor en svår fråga, som jag tror det är mycket svårt att ge tydliga svar på. Men ett är det jag fick höra, ovan.

Krama varandra.
Anonym
#2. Publicerat 2019-01-14 av Anonym
Har inte läst i tråden, men det känns som det finns en del att hämta i denna tråd:
https://www.kristendate.se/templates/sections/community/forum/thread.aspx?topic=13854

Detta ämne finns väl också avhandlat i en hel del kristna äktenskapsböcker, vad jag vet. Några kristna äktenskapsböcker jag har är:
Äktenskapsboken (Nicky & Sila Lee)
Verktyg för varaktig kärlek
Delad kärlek - dubbel kärlek

"Älska din nästa som dig själv" kanske?...

En variant av svar på din fråga som jag fått mig undervisad (utan att jag för den sakens skull påstår att jag tycker så) är att man respekterar varandras viljor och är lyhörda, älskar varandra etc. Men, att när man står inför något viktigt beslut (inte vilken film man ska se alltså) där man tycker olika, så kan mannens röst väga tyngre. MEN! Då följer också, att mannen har det fulla ansvaret för konsekvenserna.

Sen är det ju så, att en man som älskar sin kvinna lyssnar på henne och vill behaga henne. Så det är väl lite hönan och ägget eller vad man ska säga. Liksom många andra relationella frågor en svår fråga, som jag tror det är mycket svårt att ge tydliga svar på. Men ett är det jag fick höra, ovan.

Krama varandra.
Tack för boktipsen och trådlänk.

Jag tänker att denna tråd skall plocka fram underordningens betydelse i handling, kvinnor får ofta höra detta bibelställe som en kristen kvinnas uppgift, men själva utlevnaden irl (uppgiften/uppgifterna) ligger trassligt dold bakom bibelcitatet. Som du säger tycks det finnas en mängd olika tolkningar utifrån lika många relationer.. Underordningen blir ett flytande begrepp utan egentlig substans..

Du har nu tillfört det understrukna i ditt inlägg, "mannens röst skall väga tyngre vid gemensamma beslut, och mannen skall ta konsekvenserna av sitt beslut. Tack för det.

Efterlyser fler betydelser i praktiken, alltså vad gäller kvinnans underordning.
ferguson
#3. Publicerat 2019-01-14 av ferguson
Läste ett inlägg på megafonen : "I hustrur underordnen eder edra män, såsom I underordnen eder Herren, ty en man är sin hustrus huvud, såsom Kristus är församlingens huvud"

Denna uppmaning har klingat genom kristenheten i åratal, direkt riktad till kvinnan. Vad innebär det i praktiken? Hur ska kvinnan underordna sig, alltså inte som en svepande regel utan i praktisk handling..?

Någon som kan skriva ut underordningens praktiska innehåll, i församlingen, hemmet, samhället i stort?
Bibelns undervisning om förhållandet mellan man och hustru är att mannen ska älska sin hustru. Det står inte att kvinnan ska älska mannen men två gånger står det att mannen ska göra det;

"Ni män, älska era hustrur och var inte bittra emot dem" Kol 3:18b
"Ni män, älska era hustrur såsom också Kristus har älskat församlingen" Ef 5:25

Hustrun ska underorna sig mannen. Ja, men i versen innan står det;
"Underordna er varandra i fruktan för Gud" Ef 5:21

Denna vers är den som en klok man och en klok kvinna gör till sin i ett äktenskap.
Anonym
#4. Publicerat 2019-01-14 av Anonym
Bibelns undervisning om förhållandet mellan man och hustru är att mannen ska älska sin hustru. Det står inte att kvinnan ska älska mannen men två gånger står det att mannen ska göra det;

"Ni män, älska era hustrur och var inte bittra emot dem" Kol 3:18b
"Ni män, älska era hustrur såsom också Kristus har älskat församlingen" Ef 5:25

Hustrun ska underorna sig mannen. Ja, men i versen innan står det;
"Underordna er varandra i fruktan för Gud" Ef 5:21

Denna vers är den som en klok man och en klok kvinna gör till sin i ett äktenskap.
Tack för ditt inlägg.
Fint.

Utifrån trådens önskan, om upplysning kring underordningens praktiska utlevnad, läser jag fram i ditt inlägg att underordningen blir ömsesidig och den ömsesidigheten täcker kvinnans specifika underordningsbud.

Man och kvinnor blir därmed underordnade varandra i lydnad och kärlek.
Det är fint, men tar inte bort bibelverserna om "kvinnan ensidigt underordnad mannen".. och män som ser detta vara viktigt i tron bör kunna förklara och följa upp hur det skall av kvinnan utlevas..i detalj
Anonym
#5. Publicerat 2019-01-14 av Anonym
Jag tycker att det skulle vara intressant att höra, av männen här, om det är tillåtet och önskvärt att kvinnan jobbar i samhället?

I trådar här har det hävdats att kvinnan är skapad till att enbart vara hemma och ta hand om barn, man, hushåll och jag gissar även äldre släktingar. MEN hon kan tillåtas att jobba inom vården...hur nu detta går ihop rent åsiktsmässigt utan att bli dubbelmoral.
Att vara hemma är väl att vara hemma..?

Ja, vad får vi egentligen, enligt kristna män? Buden är olika.

Kan tillägga att forskningsstudier visar att kvinnor är minst lika intelligenta som män, eftersom vi nu fått chansen att visa det i samhället, genom studier och jobb. Gör detta faktum någon skillnad i skapelseordningen?

Kan vi tillföra någonting i samhället...eller är det genom barnuppfostran som vi tillför det vi ska? Alltså indirekt och inte direkt.

Jag kan inte säga att historieböckerna visar på något bra och lugnt samhälle eller nation med ett enda kön som styr.
Anonym
#6. Publicerat 2019-01-14 av Anonym
Bibelns undervisning om förhållandet mellan man och hustru är att mannen ska älska sin hustru. Det står inte att kvinnan ska älska mannen men två gånger står det att mannen ska göra det;

"Ni män, älska era hustrur och var inte bittra emot dem" Kol 3:18b
"Ni män, älska era hustrur såsom också Kristus har älskat församlingen" Ef 5:25

Hustrun ska underorna sig mannen. Ja, men i versen innan står det;
"Underordna er varandra i fruktan för Gud" Ef 5:21

Denna vers är den som en klok man och en klok kvinna gör till sin i ett äktenskap.
Anonym
#7. Publicerat 2019-01-14 av Anonym
Bibelns undervisning om förhållandet mellan man och hustru är att mannen ska älska sin hustru. Det står inte att kvinnan ska älska mannen men två gånger står det att mannen ska göra det;

"Ni män, älska era hustrur och var inte bittra emot dem" Kol 3:18b
"Ni män, älska era hustrur såsom också Kristus har älskat församlingen" Ef 5:25

Hustrun ska underorna sig mannen. Ja, men i versen innan står det;
"Underordna er varandra i fruktan för Gud" Ef 5:21

Denna vers är den som en klok man och en klok kvinna gör till sin i ett äktenskap.
Ja, det gäller att inte gallra ut en del verser, eftersom man inte ser Guds hela och fullkomliga vilja då, och det leder lätt till missbruk istället.
Anonym
#8. Publicerat 2019-01-14 av Anonym
Jag tycker att det skulle vara intressant att höra, av männen här, om det är tillåtet och önskvärt att kvinnan jobbar i samhället?

I trådar här har det hävdats att kvinnan är skapad till att enbart vara hemma och ta hand om barn, man, hushåll och jag gissar även äldre släktingar. MEN hon kan tillåtas att jobba inom vården...hur nu detta går ihop rent åsiktsmässigt utan att bli dubbelmoral.
Att vara hemma är väl att vara hemma..?

Ja, vad får vi egentligen, enligt kristna män? Buden är olika.

Kan tillägga att forskningsstudier visar att kvinnor är minst lika intelligenta som män, eftersom vi nu fått chansen att visa det i samhället, genom studier och jobb. Gör detta faktum någon skillnad i skapelseordningen?

Kan vi tillföra någonting i samhället...eller är det genom barnuppfostran som vi tillför det vi ska? Alltså indirekt och inte direkt.

Jag kan inte säga att historieböckerna visar på något bra och lugnt samhälle eller nation med ett enda kön som styr.
Ja, det finns en hel del förändringar i samhället/människan, och underordningen får ett sken av tomma ord, och när orden inte förklaras i nutid blir den ensidiga underordningen faktiskt endast tomma ord.

Har ofta funderat över vad dessa män som förespråkar total underordning vill se hos kvinnan. Total lydnad på alla plan? Eller endast i hemmet? Eller i församlingen? Har aldrig hört någon av dessa män, som förespråkar och citerar verser kring underordning, förklara kvinnans underordning när det gäller praktiskt utförande, i modern tid.

Vad gäller egentligen utifrån kravet att underordna sig helt? Hur går det till i verkliga livet?

Det finns även förespråkare av total underordning här inne på KD men än har jag inte fått ett ärligt svar från någon av dem... som jag önskar här.
Anonym
#9. Publicerat 2019-01-14 av Anonym
Tack för ditt inlägg.
Fint.

Utifrån trådens önskan, om upplysning kring underordningens praktiska utlevnad, läser jag fram i ditt inlägg att underordningen blir ömsesidig och den ömsesidigheten täcker kvinnans specifika underordningsbud.

Man och kvinnor blir därmed underordnade varandra i lydnad och kärlek.
Det är fint, men tar inte bort bibelverserna om "kvinnan ensidigt underordnad mannen".. och män som ser detta vara viktigt i tron bör kunna förklara och följa upp hur det skall av kvinnan utlevas..i detalj
Precis. Det står att vi ska underordna oss varandra. Men därefter följer orden om att kvinnan skall underordna sig mannen, två gånger. Till synes svårt att få ihop. Ska båda underordna sig varandra; hur gör man vid intressekonflikt? Eller skall kvinnan då, efter mycket resonerande och bön, underordna sig och då även ge mannen ansvaret för det beslut han fattar? Detta är ett ställe som jag tror kräver ödmjukhet, och livserfarenhet, ty livet tuktar oss och visar oss att vi inte vet så mycket som vi tror och inte har så rätt i allt. Är man ung och nitisk tror jag faran är att detta ställe kan tillämpas så som jag skrev ovan lite för ofta så att säga. Fel tillämpat kan detta resultera i förtryck/förminskande av kvinnan. Men Gud menar ju något med detta ställe. Det är det kluriga, att förstå det rätt.

Jag tror vi får ta några steg bakåt och se den större bilden - sammanhanget. Kapitel 4 och 5 i Ef. talar om hur vi ska leva och det står att vi ska lägga bort lögnen och tala sanning med varandra (4:25), "Låt inte solen gå ner över er vrede" (4:26), "Bli Guds efterföljare, ni som är hans älskade barn, och lev i kärlek, så som Kristus har älskat oss och utlämnat sig själv för oss som offergåva, ett välluktande offer åt Gud." (5:1-2) (jfr. 5:25: Ni män, älska era hustrur, så som Kristus har älskat församlingen och offrat sig för den...). Liksom 5:21 talar om att båda ska underordna sig varandra i kärlek så talar 5:2 om att båda skall älska varandra/leva i kärlek så som Kristus utlämnade sig för oss. Sen talar Paulus i Kol. 3:18-19 om att hustrun skall underordna sig sin man, "för så bör det vara i Herren", och att mannen skall älska sin hustru.
Anonym
#10. Publicerat 2019-01-14 av Anonym
Spekulation: Skulle det kunna ha att göra med omständigheterna då brevet skrevs? I boken "Skilsmässa och omgifte i kyrkan" berättar bibelforskaren, teologen, pastorn m.m. David Instone-Brewer att orden om att kvinnan inte skall utsmycka sig med annat än sitt hår, samt att hon skall lyda sin man, kommer från Aristoteles morallag, som då under århundraden hade varit det moraliska rättesnöret. Frigjordheten och utsvävningarna bredde ut sig i överklassen, och kvinnorna ville få samma rättigheter som män att leva i utsvävelser, slavar började göra uppror etc. Samhällsordningen och stabiliteten kunde alltså riskeras. För att inte riskera att den nya kristna tron skulle smutskastas med förtal och evangelisation därmed skulle försvåras så valde Paulus att predika denna aristoteliska moral, men med kristna tillägg som nyanserade och mildrade lagarna. Jag lägger upp foton på sidorna i boken. Jag tycker det är upplysande och klargörande information, som nog också kan upplevas som "befriande" för både kvinnor och män. Om det är så som Instone-Brewer hävdar (och han är expert på GT:s lag och judiska traditioner; boken är en lättläst version av hans doktorsavhandling, som är en större bok) så verkar detta vara något som var speciellt bundet till den tiden och kulturen. Å andra sidan är väl Guds ord evigt giltigt?...

Likaså menar han att Pauli ord "Jag menar då att i det svåra läger som nu råder är det bäst för en människa att förbli som hon är (ogift), skrevs till församlingen i Korint under en tid av svält, och då det var mannens skyldighet att förse kvinnan med den mat och det materiel (tyg t.ex.) som krävdes för att ge familjen mat, kläder, skor o.s.v. så riskerade han att inte kunna det och familjen skulle kunna drabbas av armod och elände, till och med död, om man inte kunde ge barnen mat. Instone-Brewer menar alltså att dessa föreskrifter bottnar i de situationer som de skrevs i, vad jag förstår.
BoazNovax säger: Moand Välkommen! Så damerna här har väntat på dig. Och nu är du äntligen här.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen