smålänning i norr säger: Det är 500 år sedan Sverige fick sin första bibelöversättning, Gustav Vasas Bibel, som kom att kallas Reformationsbibeln.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Anonym
Skapat 2017-10-03 av Anonym.
Blod eller inte
Det blir en tvist när några lär o vill att hedningarna ska omskäras för att kunna bli frälsta.
Paulus m.fl. åker till Jerusalem för att ta upp frågan.

De kommer fram till Apg15:19-21

"Därför anser jag att vi inte ska göra det svårt för de hedningar som vänder sig till Gud utan endast skriva till dem att de ska avhålla sig från sådant som orenats genom avgudadyrkan, från otukt, från köttet av kvävda djur och från blod. Ty Mose har i tidigare släktled haft sina förkunnare i alla städer, då han föreläses i synagogorna varje sabbat."

I Rom kap 14 säger Paulus sedan att maten inte kan göra oss orena. I 1Kor6:12-13 står det lite mer om detta.

Hur kommer det sig att Paulus tar bort att hedningarna ska avhålla sig från kvävda djur o blod.

Kan någon förklara hela bilden för mig.....vad missar jag.....

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2017-10-04 av Anonym
Jadu Bina, även jag undrar över detta.

Paulus och Petrus samråder om huruvida hedningarna skall gå in under judarnas bud. Omskärelsen försvinner, och en massa annat. Kvar blir, det som orenats genom avgudadyrkan, otukt och att avhålla sig från köttet av kvävda djur och blod.

Av dessa fyra förhållningsregler kvarstår otukt, och avgudadyrkan, i de flesta teologier,...köttet från kvävda djur har inget speciellt förbud och i brevet till Rom, blir t.ex. blodmat rent.. all mat förklaras ren.

Är blod något vi idag skall avstå från, eller gäller "all mat ren" även blodmat? Eller handlar det inte om mat utan blodhantering i allmänhet..

Är blod ok idag utifrån Paulus brev där han förklarar all mat ren.. (vi käkar ju blodpudding idag)?

Någon som kan reda ut detta, som är kunnig i Gudsordet..frågar även jag..
Anonym
#2. Publicerat 2017-10-04 av Anonym
Jag tänker, en del saker man läser i bibeln som först verkar motsäga varandra, blir att styrka varandra när man ser hela bibeln, ser den röda tråden....
.....men i detta hittar jag inte den,.....ena stunden ska hedningarna avhålla sig från blod,.....o andra är all mat ren....
Jag hade förstått om det ena stod i GT, o det andra i NT.
Men så är inte fallet,..ju....
O jag tycker det senare, att all mat är ren, stämmer mer överens med den röda tråden i bibeln,....men det står dock också att hedningarna ska avhålla sig från blod....

??
Anonym
#3. Publicerat 2017-10-04 av Anonym
Har ni läst här?

"Äta blodpudding?"

http://bibelfokus.se/qa/q8
Anonym
#4. Publicerat 2017-10-04 av Anonym
Har ni läst här?

"Äta blodpudding?"

http://bibelfokus.se/qa/q8
Tack för den länken!

Har tänkt att den där versen med att Moses predikas i synagogorna, hade nått med saken att göra,.....men jag fick inte ihop det.....
Nu känns det som att den röda tråden infinner sig :)
Anonym
#5. Publicerat 2017-10-04 av Anonym
Ja, det är så här man får hålla på. :) Söka och söka.
Tillit
#6. Publicerat 2017-10-04 av Tillit
Jag har svårt att se att bibelord som "att förklara all mat för ren" och Jesu ord att "det är inte det som går in i människan som gör henne oren" som tillräckligt för att ignorera "budet" från apostlamötet. "Den Helige Ande och vi har beslutat" och det finns ett bud till hela mänskligheten till Noa (alltså inte bara till Judarna) om att inte äta blod med motiveringen "där bor djurets själ". Tror ni att de räknade blod som mat överhuvudtaget när han förklarade all mat för ren? Knappast med tanke på de ord som talar om att inte äta djurens blod...

Jag lägger ingen stor sak i detta så ta det inte som kritik den som ser det annorlunda. Var och en gör som den har tro för, men jag skulle inte äta blod. Finns väl inte så många tydligare bud (och enkla att hålla) egentligen så varför är det "svårt"?

Bina. På vilket sätt anser du att Paulus upphäver detta bud? Betraktas självdöda djur och blod som mat?

Jag skulle kunna spetsa till det ordentligt om man anser att Paulus ger fritt fram för att äta precis vad som helst, men jag skulle nog betraktas som alltför grotesk då.... Så jag avstår....
Anonym
#7. Publicerat 2017-10-04 av Anonym
Vilken blodmat är god, och vem slaktar genom kvävning? ;)

Nej, jag skulle säga att det handlar om andra saker.

När stötte någon av er på ett kvävt djur senast? Jag tror aldrig att jag har sett ett djur som dött genom kvävning.
Tillit
#8. Publicerat 2017-10-04 av Tillit
Så det är något annat även till Noa?
Anonym
#9. Publicerat 2017-10-04 av Anonym
Om nu någon har en gås, och är så fattig att han till och med saknar en kniv så att han måste slakta gåsen genom att kväva den, hur ska han då kunna skära upp skinnet? Lyckas han, så unnar då jag honom själva måltiden ;)

Men jo; Guds ord är sant i alla lager, och det är nog egentligen inte så bra att äta blod och kvävda djur, bokstavligen heller.
Anonym
#10. Publicerat 2017-10-04 av Anonym
Så det är något annat även till Noa?
Det skulle jag säga, ja.

Blodet handlar om att vi enkom ska dricka Lammets blod, och kvävning om att djuret då saknar ande(dräkt).
smålänning i norr säger: Det är 500 år sedan Sverige fick sin första bibelöversättning, Gustav Vasas Bibel, som kom att kallas Reformationsbibeln.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen
annonsKristenDate Magasinet – Tro och hopp, kärlek, historier
annonsKristna Dejtingpodden