Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Anonym
Skapat 2017-07-27 av Anonym.
En världsreligion på gång
Påven har kommit långt i att ena världens religioner..längre än vad många tror och vet.

Här är en kort video från påven själv. (1,5 min.) 2016

https://www.youtube.com/watch?v=Nq7us5Lf5IU

Och här är en video som har gått ut i världen, med uppmaning till dom evangeliska kyrkorna att skriva på ett avtal. Lutherska Världsförbundet och Metodisterna har skrivit på.

Titeln är: "The miracle of unity has begun" (ca 34 min.) 2014

https://www.youtube.com/watch?v=NHbEWw7l_Ek

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2017-07-27 av Anonym
Tänker påven göra gemensam sak med "Den Nya Världsordningen", en rörelse bland banker, massmedia och den så kallade eliten med familjen Rothschild i spetsen? D.N.V.vill avskaffa den gamla världsordningen med fria, självständiga nationer och stater och på deras ruiner etablera en "världsregering".
Anonym
#2. Publicerat 2017-07-27 av Anonym
Han har nyligen gått ut och ordagrant uppmanat till "en ny världsordning"..så fort som möjligt..med den globala miljön som skäl.
Tillit
#3. Publicerat 2017-07-28 av Tillit
Några reflektioner från den andra videon. Biskopen talar inte bara om splittring som en synd utan Synden mot korset. Han talar om fädernas synder när kristna blev oense och separerade från varandra. Alltså säger han underförstått att Luther och andra reformstorer gjorde en stor synd "synden mot korset" genom att skapa splittring.

Men när han talar så är det så mycket sanningar och så mycket rätt i förhållande till hur vi ska se på varandra som syskon i Herren, dvs vårt hjärtas inställning till Guds folk och Guds barn oavsett dogmer, doktriner och liturgi. Men sen drar han ut det till att det är en synd att ha en hållning som skapar splittring. Att protestera. För vi är alla del av den katolska dvs allmäna kyrkan... För mig är det två helt skilda saker. Att betrakta en pånyttfödd katolik som mitt syskon i Herren och att säga att vi är också del av samma kyrka om man med kyrka menar den mänskliga förening eller organisation som omfattar ett kyrkosamfund.....

Han menar att Luthers stora invändning mot RKK och därmed hela protestantismen är borta i och med avtalet som signerades av Lutherska världssamfundet, Metodisterna och RKK år 1999 där de tillsammans bekänner sig till att frälsningen kommer av tron på Jesus endast och att goda gärningar kommer som en frukt av det... Låter ju bra men är det det enda som detta avtal innehåller?

Sen är det väl stor skillnad på att vilja ena alla kristna som den här biskopen talar om och att vilja ena alla religioner som den första videon handlar om...?
Anonym
#4. Publicerat 2017-07-28 av Anonym
Varför tror ni att det skrivs ett avtal?

Är vi inte redan ett med alla pånyttfödda kristna som har Jesus som ende Herre och frälsare?

Om man påtrycker med hjälp av Jesus ord om enhet...för att avtalet ska skrivas på...och menar att man går emot Jesus och Korset annars...kan då avtalet innebära någonting mera och större, i konsekvensväg?
Tillit
#5. Publicerat 2017-07-28 av Tillit
Absolut och på det viset tycker jag att hans framtoning och sättet att skuldbelägga den som inte går in under detta är väldigt obehaglig helt enkelt...
Anonym
#6. Publicerat 2017-07-28 av Anonym
Dom lägger fram det, i den andra videon, som att "vi ska mötas på halva vägen". Men det handlar om att protestantiska kyrkorna ska ta tillbaka reformationen och erkänna Katolska kyrkan som moderkyrka samt påven som överhuvud för alla.
Är Katolska kyrkan idag den ursprungliga kyrkan? Står dom för samma lära, som dom första kristna...eller har doktrinerna förändrats?
Varför vill t.ex. påven införa en Maria-dogm i Norden?
Varför varnar han kristna för att inte ha en egen relation med Kristus...utan att man ska vara beroende av "kyrkan" (läs KK) istället för Kristus, för att i KK finns frälsningen?
Tillit
#7. Publicerat 2017-07-28 av Tillit
Hans svepande historieskrivning var skrämmande. Alla andra rörelser har brutit sig loss (söndrat=synd) från den ursprungliga allmänna (katolska) kyrkan. Och ändå är detta en evangelisk biskop.

Jag lyssnade febrilt efter det han sa var att mötas på halva vägen i påvens inspelning. Vad bestod den vandringen av?
Anonym
#8. Publicerat 2017-07-28 av Anonym
Han var en av påvens allra närmaste, under lång tid, och passade bra för uppgiften.
Jag ska visa ikväll vad allting handlar om.
Anonym
#9. Publicerat 2017-07-28 av Anonym
Bra "Impressionisten", jag kommer att läsa.
Anonym
#10. Publicerat 2017-07-28 av Anonym
Påven har kommit långt i att ena världens religioner..längre än vad många tror och vet.

Här är en kort video från påven själv. (1,5 min.) 2016

https://www.youtube.com/watch?v=Nq7us5Lf5IU

Och här är en video som har gått ut i världen, med uppmaning till dom evangeliska kyrkorna att skriva på ett avtal. Lutherska Världssamfundet och Metodisterna har skrivit på.

Titeln är: "The miracle of unity has begun" (ca 34 min.) 2014

https://www.youtube.com/watch?v=NHbEWw7l_Ek
En världsreligion syns inte till. Däremot acceptans av alla religioner som vägar till Gud.
Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen