Höstlöv säger: "I'm just a poor wayfaring stranger. Traveling through this world of woe. There's no sickness, no tail, no danger in that bright land I'm going to"...
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Roliga saker > Diskussion

Anonym
Skapat 2017-06-09 av Anonym.
Roliga...
....böcker.
Har ni tips på författare som skriver roligt?

Tycker det är svårt att hitta några bra böcker inom den genren.
Har läst några av Karin Brunk Holmqvist. Tyckte om "Rosa elefanter". Men inte de andra.

Svar på inlägg

Snöflingan
#1. Publicerat 2017-06-11 av Snöflingan

Den lyckliga pessimisten : varför negativt tänkande är positivt

av Mattias Lundberg, Jan Bylund

Anonym
#2. Publicerat 2017-06-11 av Anonym

Den lyckliga pessimisten : varför negativt tänkande är positivt

av Mattias Lundberg, Jan Bylund

Åh, ett tips, jättekul o tack :))

Nu är jag visserligen inte en fan av negativt tänkande, men jag förstår grejen. Den hypade lyckatänkaren är lite väl långt gången i positivt tänk. Man ska inte bli blind i sitt positiva tänkande.
Man KAN också bli blind i sitt negativa tänkande,....
Det pratas mycket om hur de som tänker positivt inte är realister,....protesterar starkt mot detta.
Men förstår att det blir en pendelgång här tillbaka när positivt tänkade mycket länge har höjts till skyarna som nån medicin mot allt elände.
Men negativt tänkande kan också ha alla de nackdelar som positivt tänkande beskylls för :)

Jag fortsätter att tala varmt om att vara positiv

Haha, som du ser väcker det här en del i mig.
Har inte ens tittat på boken du tipsat om hehe.



Tillit
#3. Publicerat 2017-06-11 av Tillit
Utvecklade ju det i din blogg tidigare. Jag är hellre en realistisk optimist än realistisk pessimist. Om allt alltid sker oavsett vår förväntan och inställning så blir man ju oftare positivt överraskad om man är pessimist och har låga förväntningar. Blir således oftare besviken om förväntningarna är för höga.

Ordspråksboken 13:12
Utdragen längtan tär på hjärtat, uppfylld önskan är livet träd.

Jag väljer ändå att fortsätta förvänta mig goda saker, att tro och hoppas. Jag tror att min inställning kan påverka vad som sker. Även om det ibland betyder besvikelse och ett tärande på hjärtat.
Anonym
#4. Publicerat 2017-06-11 av Anonym
Utvecklade ju det i din blogg tidigare. Jag är hellre en realistisk optimist än realistisk pessimist. Om allt alltid sker oavsett vår förväntan och inställning så blir man ju oftare positivt överraskad om man är pessimist och har låga förväntningar. Blir således oftare besviken om förväntningarna är för höga.

Ordspråksboken 13:12
Utdragen längtan tär på hjärtat, uppfylld önskan är livet träd.

Jag väljer ändå att fortsätta förvänta mig goda saker, att tro och hoppas. Jag tror att min inställning kan påverka vad som sker. Även om det ibland betyder besvikelse och ett tärande på hjärtat.
Ja, minns att du skrev :)

Jag är också hellre realisitisk optimist.
Försöker låta realisten då styra över förväntningar o så, så de inte är helt uppe i de blå hehe.
O försöker också att vara här o nu o det sätter inte så stor press på förväntningar o längtan.

Man formas oavbrutet av livet, till det o dit man inte vill o till det o dit man vill. När man knökas o bökas med andra runt om en, o med det man har i sitt inre. Som vuxen har man större chans att styra över påverkan,.....kanske inte alltid den omständighet man har av miljö, situation eller hälsa,....men över sin attityd, inställning osv.....
Om det är dåligt varför lägga på bördan av att tänka elände runt det också. Är det inte bättre att försöke ge sig själv lite ljus mitt i eländet....
Jag tänker mycket på detta just nu,.....jag vill bli marinerad i ljuset hehe.

ps jag menar inte att man ska förtränga eller förneka,....man behöver få uttrycka det som är jobbigt. Måste nog göra det för att klara av. :) men du förstår nog hehe
Anonym
#5. Publicerat 2017-06-11 av Anonym

Tre män i en båt av Jerome K Jerome.
Anonym
#6. Publicerat 2017-06-12 av Anonym

Tre män i en båt av Jerome K Jerome.
Anonym
#7. Publicerat 2017-06-12 av Anonym
Har inte läst så mycket humor, men om man vill ha en bok med kristen touch så kan jag rekommendera Adrian Plass Hemliga Dagbok av Adrian Plass.
Annars så är Liftarens Guide till Galaxen av Douglas Adams en riktig höjdare.
Höstlöv säger: "I'm just a poor wayfaring stranger. Traveling through this world of woe. There's no sickness, no tail, no danger in that bright land I'm going to"...
Skriv Skriv här Skriv i megafonen