Treenigheten - ett mysterium?
Skapad 2014-09-23 kl 08:11 av anonym.
När trinitaristernas argument sinar, hänfaller de till att treenigheten är ett mysterium. Denna lära, som i sig själv bygger så starkt på filosofi och en viss typ av logik, och som också anses vara logisk, anses samtidigt inte kunna omfattas av logik. Här finns en inneboende konflikt och motstridighet.
I själva verket är inte treenighetskonceptet särskilt svåt att förstå. I treenighetn är Gud ett "vad" bestående av tre "vem". Man talar om en sammansatt enhet bestående av tre personer: Fadern, Sonen och Anden. Gud är ett väsen, en natur, en substans, tillskriven personliga egenskaper och pronomen beroende på dess inneboende tre personer. Gud blir här en art, där Fadern, Sonen och Anden är av samma art, och bildar därför en enhet. På samma sätt kan man tala om mänsklighetn som en enhet bestående av flera människor, eller en vindruvsklase bestående av ett flertal vindruvor. Många människor och en mänsklighet. Många vindruvor och en vindruvsklase. Ganska enkelt, eller hur?
Problemet med treenigheten är inte att den är svår att förklara. Problemen är att den är obiblisk och inkonsekvent. När vi talar om en mänsklighet betående av människor, menar vi att varje människa inte enbart är människa i meningen "natur". Vi talar om enskilda människor som enskilda individer och personer som människor. Vi säger "en människa". Vi sätter alltså obestämd artikel framför. På samma sätt i exemplet med vindruvorna. vi säger t ex inte: "Vill du ha vindruva?", syftande på vindruvans natur. vi säger: "Vill du ha EN vindruva?". Överför på treenigheten fungerar det plötsligt inte. Här är varje person i treenigheten en individ. Varje person är Gud, syftande på deras natur. Däremot är varje person inte EN Gud. Det är här det blir problem. Det är denna motsägelse och inkonsekvens som trinitaristerna inte kan förklara.
Ett annat problem: Om man inte kan säga att Jesus är en Gud, kan man inte heller säga att Fadern är en Gud. I GT omtalas Fadern som den Gud som frälser Israel. Den som beskrivs med "den" kan också beskrivas med "en". Och det är här som trinitaristerna i sin desperation hänfaller till detta "mysterium".