Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

ferguson
Skapat 2014-05-21 av ferguson, man, 71 år, Jämtlands län.
Förberedelser inför vedermödan
Såg ett progrm om hur många i USA förbereder sig inför den dom som måste gåöver världen. Man samlar förnödenheter av allehanda slag, gräver skydsrum osv.

Så befriande Guds ord är 1 Pet 4:7-8 "Men nu är slutet på allting nära. Var då samlade och nyktra, så att ni kan be. 8Framför allt skall ni älska varandra hängivet" En gammal Petrus har en annan strategi, var nyktra, bedjande och framför allt ska vi älska varandra. Det är så vi kristna ska gå in i det som kommer vad det nu än blir.

Hur tänker ni inför vedermödan och dess prövnningar.Skall församlingvara med hela vägen, halva eller vi blir uppryckta för vedermödan?

Själv hoppas jag att vi inte ska vara med men jag förbereder mig som om vi ska. Men inte med konserver utan jag övar mig i andlig nykterhet, bön och kärlek till mina trossyskon

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2014-05-21 av Anonym
Såg ett progrm om hur många i USA förbereder sig inför den dom som måste gåöver världen. Man samlar förnödenheter av allehanda slag, gräver skydsrum osv.

Så befriande Guds ord är 1 Pet 4:7-8 "Men nu är slutet på allting nära. Var då samlade och nyktra, så att ni kan be. 8Framför allt skall ni älska varandra hängivet" En gammal Petrus har en annan strategi, var nyktra, bedjande och framför allt ska vi älska varandra. Det är så vi kristna ska gå in i det som kommer vad det nu än blir.

Hur tänker ni inför vedermödan och dess prövnningar.Skall församlingvara med hela vägen, halva eller vi blir uppryckta för vedermödan?

Själv hoppas jag att vi inte ska vara med men jag förbereder mig som om vi ska. Men inte med konserver utan jag övar mig i andlig nykterhet, bön och kärlek till mina trossyskon
Tack Ferguson,,,,finnner han oss vakna och bedjande,eller som (lärjungarna) sovande.
Vi behöver ha olja i våra lampor,och ej som de andra tärnorna hade lampor, men utan olja.
Han kännde dem inte,de fick inte komma in,, så blir det för dem som inte har en relation till vår Fader i himlen
Gud är en RELATION och inte en religion
Gud välsigne dig/er
Anonym
#2. Publicerat 2014-05-24 av Anonym
Tror ni att det ska bli ett världskrig? Det har liksom förr varit bl a två ww. Vad tror ni kommer att hända? Kan ni svara utan att skriva i sagoform och bara bibelhänvisningar?
Anonym
#3. Publicerat 2014-05-24 av Anonym
Tror ni att det ska bli ett världskrig? Det har liksom förr varit bl a två ww. Vad tror ni kommer att hända? Kan ni svara utan att skriva i sagoform och bara bibelhänvisningar?
Ettvärldskrig.. ja, men det betyder itne att alla länder kommer vara med i kriget, kanske..
Atombomber.. troligtvis.. eftersom Biblen talar om sådant som mycket väl kan kopplas till konsekvenserna av atombomer.
Matt 24:7

7 Folk skall resa sig mot folk och rike mot rike, och det skall bli hungersnöd och jordbävningar på den ena platsen efter den andra.


Lukas 21:9-11

Svenska Folkbibeln (SFB)

9 Och när ni får höra om krig och uppror, så bli inte förskräckta. Ty sådant måste först hända, men det betyder inte att slutet kommer omedelbart." 10 Vidare sade han till dem: "Folk skall resa sig mot folk och rike mot rike. 11 Det skall bli stora jordbävningar och svält och pest på den ena platsen efter den andra. Fasansfulla ting och stora tecken skall visa sig från himlen.

Anonym
#4. Publicerat 2014-05-24 av Anonym
Såg ett progrm om hur många i USA förbereder sig inför den dom som måste gåöver världen. Man samlar förnödenheter av allehanda slag, gräver skydsrum osv.

Så befriande Guds ord är 1 Pet 4:7-8 "Men nu är slutet på allting nära. Var då samlade och nyktra, så att ni kan be. 8Framför allt skall ni älska varandra hängivet" En gammal Petrus har en annan strategi, var nyktra, bedjande och framför allt ska vi älska varandra. Det är så vi kristna ska gå in i det som kommer vad det nu än blir.

Hur tänker ni inför vedermödan och dess prövnningar.Skall församlingvara med hela vägen, halva eller vi blir uppryckta för vedermödan?

Själv hoppas jag att vi inte ska vara med men jag förbereder mig som om vi ska. Men inte med konserver utan jag övar mig i andlig nykterhet, bön och kärlek till mina trossyskon
Det enda som kan rädda oss, nu och senare, är vår relation till Kristus. Vedermödan är korsets väg, och i lidandet renas vi. alltså bör vi ta emot allt lidande med tålamod.
Anonym
#5. Publicerat 2014-05-24 av Anonym
Såg ett progrm om hur många i USA förbereder sig inför den dom som måste gåöver världen. Man samlar förnödenheter av allehanda slag, gräver skydsrum osv.

Så befriande Guds ord är 1 Pet 4:7-8 "Men nu är slutet på allting nära. Var då samlade och nyktra, så att ni kan be. 8Framför allt skall ni älska varandra hängivet" En gammal Petrus har en annan strategi, var nyktra, bedjande och framför allt ska vi älska varandra. Det är så vi kristna ska gå in i det som kommer vad det nu än blir.

Hur tänker ni inför vedermödan och dess prövnningar.Skall församlingvara med hela vägen, halva eller vi blir uppryckta för vedermödan?

Själv hoppas jag att vi inte ska vara med men jag förbereder mig som om vi ska. Men inte med konserver utan jag övar mig i andlig nykterhet, bön och kärlek till mina trossyskon
Då slutet på det gamla är nära, måste vi framförallt älska vår nästa. Kristus kyrka kommer att gå igenom lidandet, för det är så vår tro luttras och blir till det renast guld.

Lidandet är den smala vägen och den trånga porten. Det är korsets väg.
ferguson
#6. Publicerat 2014-05-25 av ferguson
Då slutet på det gamla är nära, måste vi framförallt älska vår nästa. Kristus kyrka kommer att gå igenom lidandet, för det är så vår tro luttras och blir till det renast guld.

Lidandet är den smala vägen och den trånga porten. Det är korsets väg.
Den smala vägen och den trånga porten är att följa Jesus. Det är vad som frälser, lidanden frälser ingen. Hebreerbrevets författare skriver att "Det är till eder fostran som I fån utstå lidande "Heb 12:7 Alltså lidande kan lära oss vad tro och förstöstan på Jesus är. Den som tror på Honom behöver inte renas mer för Jesus blod renar från all synd och orättfärdighet.
Anonym
#7. Publicerat 2018-11-16 av Anonym
Hejsan!

Läste ditt inlägg även om det var ett tag sedan någon svarade på det.

Tror också att vi är på väg in i vedermödan, alla tidstecken tycks sammanfalla.

Många pratar om Uppryckelsen, om den är i början, i mitten eller i slutet utav vedermödan, vi har kanske alla olika syn på det, men jag delar nog JD Farag`s syn om det, att det sker snart, men vi vet inte stunden, det vet bara vår Fader i himlen, men det bästa vore att vänta Jesus från idag och framåt, oavsett när han kommer och hämtar hem sin församling bland hedningarna.

För en tid sedan ca ett halvår sedan, fick jag ett erbjudande att lyssna till en pastor i USA som varje vecka har en profetisk Updatering, JD Farag heter han. ( se på Youtube, JD Farag - Prophetic Update )

Han har sedemera också talat om Jan Markell`s "Understanding the Times 2018" som bl a tar upp en massa spännande ämnen som rör tidens avslutning, även om man får vaka och be över det samt pröva det som sägs, se om det stämmer med Guds ord osv.

De har bl a talat om Artificiell Intellegens i år, mycket intressant.

Om du skulle vara intresserad att lyssna till det, sök på Youtube:

Pastor JD Farag - Prophetic Update

Jan Markell`s Understanding the Times 2017

Jan Markell`s Understanding the Times 2018


Önskar dig en fortsatt trevlig dag med Guds frid och Välsignelser!

/ Ronnie
Anonym
#8. Publicerat 2018-11-16 av Anonym
Vi är nog redan inne i vedermödan. Men den ska bli värre. Tänk efter hur synden brett ut sig och normaliserats bara på 50-100 år. Det som folket förfasade sig över då, är det knappt någon som reagerar på idag. Det är vardagsmat, både i samhälle och hem.
Villolärorna ökar och breder ut sig. Olika religioner väntar på olika slags Kristus, och även i den kristna församlingen finns new age och andra religioner inblandade. Nya världsordningen har planerats sedan länge, en ny världsreligion formas för fullt. Naturkatastroferna, våldet, krigen, terrorismen, ondskan, ockultism, porrindustrin, barnhandeln, kvinnohandeln, drogerna, likgiltigheten, kärlekslösheten..ja, fort går det.
Vi måste vara ljus och salt, nu starkare än någonsin!
Anonym
#9. Publicerat 2018-11-16 av Anonym
Jag tror inte att vi är i vedermödan. Vi är i sista tiden, med allt som följer därav: kallnande kärlek, egoism, krig o.s.v. Vedermödan uppfattar jag som en exceptionell prövning, och det kan man inte påstå att vi går igenom nu. I vedermödan måste ju ingå att inte kunna köpa eller sälja utan vilddjurets märke på handen eller i pannan, och där är vi inte än. Förföljelse lider många av globalt, men inte vi i väst. De två vittnena i Jerusalem har inte framträtt, templet har inte återuppbyggts o.s.v.

Min erfarenhet är att det i denna fråga, och framför allt i mer vardagliga frågor, är lätt att förandliga saker och ting; "Hon tog kontakt med mig när jag var ledsen och ensam - då har nog Gud utvalt henne åt mig", "Det hände när jag bad om det, därför är det nog Guds vilja" o.s.v. Så många gånger jag (och vänner) gått fel för att man i tro och förhoppning hoppats på det bästa, velat en sak, och förandligat saker i bästa "trosrörelseanda". Man skadar bara sig själv, och i värsta fall andra med. Det jag menar är, att det är helt riktigt att vi övar oss i kärlek mot varandra, liksom vår nästa, och allt annat Bibeln uppmanar oss till i denna sista tid. Men det är bara ena delen, tror jag. Den andliga delen. Jag tror att vi bör vara visa och se till att även ha olja i våra "fysiska lampor" - förbereda oss fysiskt. Vi är andliga varelser, men vi bor i en kropp. Den har behov. Bibeln är klar; att inte kunna köpa eller sälja, samt förföljelse, talar sitt tydliga språk. Det är bara att se på dem som har det liknande, eller kanske bara hälften så svårt idag; kristna i Kina, Tadzikistan och c:o. Vi kommer behöva äta, ha kläder och annat, även i framtiden. Vår kropp slutar inte existera för att det blir andligt svårt. Vi måste kunna hålla flera tankar i huvudet samtidigt. Det lär bli som förr, i jordbrukssamhället - självhushållning. Vi kommer behöva land och kunskap; bruka jorden, djurskötsel, maskiner, drivmedel, underhålla maskiner, byggnader, utrustning, förädla produkter o.s.v. Om vi inte ska dö av svält, köld och sjukdom, dock andligt utrustade. Vi behöver både och.

För hur tänker man sig annars att våra absuluta fysiska behov ska mötas? "Gud förser" är inte ett helt ok svar då Gud inte serverat allt på silverfat tidigare eller nu, även om vi har det bra. Då förandligar man det hela och undviker att ta intellektuellt ansvar i frågan, så att säga. Vi måste göra det vi kan och använda de gåvor och den intelligens Gud gett oss. Gud hjälper - absolut! Men av historien och nutiden att döma så tror jag att Gud vill att vi ska göra det vi kan själva. Sen hjälper Han oss i detta och utöver det, när vi behöver hjälp. Men låt inte religiösa och fromma fantasier få dig att glömma hur människan kämpat genom hela historien, kristna som icke-kristna. Det är inte antingen eller. Det är både och, menar jag.

Om man inte menar det - hur tänker man få mat, tak över huvudet, värme och kläder när man inte kommer kunna köpa eller sälja?
Anonym
#10. Publicerat 2018-11-16 av Anonym
Det finns två saker som många kristna feltolkar, tror jag i alla fall.

1. Ordet vedermöda.
Man gör liksom en period för först födslovärkarna, och sedan en ny period som heter vedermöda. Och då en vedermöda inträffar ska antikrist som person komma, och har han inte kommit så har vedermödan inte kommit. Det blir en vana att läsa så, eftersom det är en vanlig tolkningslära i många kyrkor.
Ordet för "vedermöda" i evangelierna är "thlipsis", och betyder lidande. Lidandena börjar tidigare och sedan ökar de, men det finns ingen isärdelning i Bibeln. Men vi kan se att det ska bli ett lidande som inte har förekommit någonsin i historien. Därför tror jag att vi redan nu är i detta lidande, men fortfarande i födslovärkarna som kommer att öka.

2. Tidstecknet Israel som fikonträdet.
Det står faktiskt ingenstans att fikonträdet är landet Israel, inte i evangelierna när Jesus talar om tidstecknen.
Tvärtom så står det helt enkelt om flera träd, och att vi ska se på dessa träd. Det läses in tecken som inte finns.
"Sedan sa han en liknelse till dem: Se på fikonträdet och på alla träd. När ni ser att de knoppas, förstår ni av er själva att sommaren redan är nära. På samma sätt kan ni också veta att Guds rike är nära, när ni ser detta ske." (Luk. 21:29-31)
Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen