Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

AllanE
Skapat 2025-11-30 av AllanE, man, 84 år, Västra Götalands län.
Varför finns universum?

Har du funderat på varför Gud skapade universum?
Varför placerade Han oss inte i Himlen direkt, så som Han gjorde med änglarna?
Det är ju till Himlen vi skall!
Och universum är bara tillfälligt.
I ett enda ögonblick skall hela universum försvinna: gas, kometer, planeter, stjärnor, galaxer.
Ja till och med själva tomrummet skall försvinna!
Alltså, varför skapade Gud detta väldiga universum och lät det utvecklas under 13.7 milliarder år,
för att efter den långa tiden till slut hysa människorna en kort tid och sedan förintas?
Svaret finns förstås i Bibeln, men ingen teolog eller annan som jag har träffat tycks ha lagt märke till det.
Finns det någon här som har sett det?

Svar på inlägg

Ragnar
#1. Publicerat 2025-12-03 av Ragnar

I ett enda ögonblick skall hela universum försvinna: gas, kometer, planeter, stjärnor, galaxer.
Alltså, varför skapade Gud detta väldiga universum och lät det utvecklas under 13.7 milliarder år,
för att efter den långa tiden till slut hysa människorna en kort tid och sedan förintas?
Svaret finns förstås i Bibeln, men ingen teolog eller annna som jag har träffat tycks ha lagt märke till det.

Hur vet du att vi ska till himlen?

Hur vet du att hela universum ska försvinna i ett ögonblick?

Hur vet du att själva tomrummet ska försvinna?

Hur vet du att Gud lät universum utvecklas under 13.7 milliarder år?

Var i Bibeln finns svaret på dina frågeställningar?

Roffe
#2. Publicerat 2025-12-03 av Roffe

Första Moseboken kallas också Genesis (grekiska för ”ursprung”) och Bereshít (hebreiska för ”i begynnelsen”, 1:1). Enligt judisk och kristen tradition är de fem Moseböckerna skrivna av profeten Mose (jfr 2 Mos 17:14, 24:4, 34:27, 5 Mos 31:9, 24), som troligen levde ca 1526-1406 f Kr. Efter en inledning om världens skapelse (1:1-2:3) skildras den fortsatta historien i tio huvudavsnitt.

1 Så fullbordades himlen och jorden med hela sin härskara?

hela sin härskara Hebr. savá betecknar antingen änglarnas här (jfr t ex Ps 103:21) eller helheten av allt som blev skapat (jfr t ex Ps 33:6).

. 2 På sjunde dagen hade Gud fullbordat sitt skapelseverk, och han vilade på sjunde dagen från hela det verk som han gjort.?

Citeras i Hebr 4:4.

3 Och Gud välsignade den sjunde dagen och helgade den, för på den dagen vilade han från hela sitt verk som han hade skapat och gjort.

I. HIMLENS OCH JORDENS FORTSATTA HISTORIA 2:4-4:26

4 Detta är himlens och jordens fortsatta historia?

fortsatta historia Hebr. toledót, ett uttryck som anknyter till det föregående (här skapelsen, 1:1-2:3) och redogör för dess fortsättning. Se inledningsnoten för de tio toledót-avsnitten.sedan de skapats, när Herren?

Herren Hebr. Jhvh, det heliga gudsnamnet (se 2 Mos 3:14f med not).

Gud hade gjort jord och himmel. 1Mos. 2:-

AllanE
#3. Publicerat 2025-12-04 av AllanE
Ja Roffe, där är beskrivning av hur det gick till.
Men frågan kvarstår: Varför gjorde Gud detta?
AllanE
#4. Publicerat 2025-12-04 av AllanE
Hej Ragnar,
jag skall behandla dina frågor i tur och ordning.

1. Hur vet du att vi ska till himlen?
Svar: Det nämns på flera ställen, t.ex.
Vi vet att då det tält som är vår jordiska boning rivs ner har Gud en byggnad åt oss i himlen, en evig boning som inte är gjord av människohand (2Kor5:1)
...och uppväckt oss med honom och gett oss en plats i himlen genom Kristus Jesus. (Ef2:6)
Vårt hemland är himlen.... (Fil3:20)

2. Hur vet du att hela universum ska försvinna i ett ögonblick?
Svar: Den dagen skall himlarna försvinna med dån, himlakropparna upplösas i eld och jorden och allt som människan gjort där förgås. (2Petr3:10)
Och jag såg en stor vit tron och honom som sitter på den, och jorden och himlen flydde inför honom, och det fanns inte längre någon plats för dem. (Upp20:11)

3. Hur vet du att själva tomrummet ska försvinna?
Svar: Se föregående. Under mer än 40 år undrade jag hur det skaulle gå till. Det bästa jag kunde komma på var Big Crunch, alltså Big Bang baklänges. Men det skulle ta milliarder år, och Bibeln talar om mycket kort tid. Men sedan 2012 vet man att universum är metastabilt, och plötsligt kan försvinna.

4. Hur vet du att Gud lät universum utvecklas under 13.7 milliarder år?
Svar: När vi tittar ut i rymden kan vi se händelser som inträffade för så länge sedan. Eftersom Gud ÄR sann, måste dessa händelser verkligen ha inträffat.

5. Var i Bibeln finns svaret på dina frågeställningar?
Svar: Jag vill inte ge facit genast, utan vill att så många som möjlgt skall läsa sina Biblar noga och kanske finna sanningen. Men jag kan ge en hint.
Läs framför allt Uppenbarelseboken och Pauli brev till Korint.
Ragnar
#5. Publicerat 2025-12-05 av Ragnar
Hej Ragnar,
jag skall behandla dina frågor i tur och ordning.

1. Hur vet du att vi ska till himlen?
Svar: Det nämns på flera ställen, t.ex.
Vi vet att då det tält som är vår jordiska boning rivs ner har Gud en byggnad åt oss i himlen, en evig boning som inte är gjord av människohand (2Kor5:1)
Jag bryter ner text för text och undersöker vad dessa i själva verket säger, och börjar med 2 Kor 5:1.
Grundtexten:

"Vi vet att om vårt jordiska tabernakel rivs ner så har vi en restaurering (oikodomēn) (pågående) från Gud, ett hem, som inte är gjord av människohand, evig, i himlen."

Bildspråket i (v 1-10) framställer våra (jordiska) kroppar som jordiska tabernakel under nedbrytningsprocess, och kontrasteras mot vår himmelska restaurering, evigt bestående. Kontrasten är inte rumslig eller lokal, utan kvalitativ, och står mellan det jordiska som genererats på mänsklig väg och bryts ner, och därför är temporärt, och det himmelska som restaureras av Gud och består för evigt. Notera att det inte är fråga om transformation från en plats till en annan eller från en kropp på en plats till en annan kropp på en annan plats. Uttrycket “Hemma, hos Herren” handlar alltså inte om en rumslig förflyttning från jorden till himlen, utan om ett skifte från den gamla kroppen till den nya, där “det som är dödligt uppslukas av livet” (4). Det nya hemmet är därför inte i himlen, utan i den nya kroppen, hos Herren, som för närvarande är i himlen, men kommer till jorden. Det är först vid hans ankomst förvandlingen äger rum. Man kan jämföra med skillnaden mellan nytt husköp och renovering av ett redan befintligt, det vill säga, förnyelse, med nya fasader, nytt tak etc. Svaret på den filosofiska frågan om huruvida "det nya huset" är ett nytt hus eller om det fortfarande är det gamla, beror på perspektiv. Det står dock på samma plats.

Sammanhanget avslutas i vers 10 med att vi alla måste träda fram inför Kristi domstol, för att var och en ska få igen vad han har gjort här i livet, gott eller ont. Att det sker på jorden tydliggörs av Apg 17:31 och Matt 25:31–46.

Slutsats: Det går inte att använda texten som argument för att vi ska tillbringa evigheten i himlen, med mindre himlen, under den kommande tidsåldern, är på jorden. Är du med så långt?
AllanE
#6. Publicerat 2025-12-05 av AllanE
Jag har läst och förstått det du, men håller inte alls med.
Det handlar om våra nuvarande kroppar som är tillfälliga och här på jorden.
Men att de nya kropparna finns i Himlen, och där hör de hemma.
Det handlar väldigt tydligt om lokalitet.

Lägg även märke till att de i Kristus döda befinner sig i Himlen redan nu, så som även Jesus berättade i liknelsen om Lasarus och den rike. Hemma hos Herren handlar alltså just om lokalitet - i Himlen.

En poäng i det Paulus skriver är att vi inte är våra kroppar, utan att vi bor i våra kroppar. Och att vi skall få nya kroppar som är i Himlen. Lägg märke till att de nya kropparna är härlighetskroppar. Alltså av en helt annan art än våra nuvarande kroppar.

Vad beträffar Apg17:31 resp. Matt25:31-36, så skall det mycket riktigt äga rum på jorden. Men där skall vi som tillhör Kristus inte vara inblandade.
Vi är varken får eller getter.

Domen som Paulus talar om i 2Kor5:10 handlar om den dom som dagligen uttalas över oss, då vi bekänner vår synd. När den är förlåten, så är vi rena och alltså syndfria. Då är det med oss, som med Kristus. Vi är rättfärdiga.
Vingen
#7. Publicerat 2025-12-05 av Vingen

Svaret finns förstås i Bibeln, men ingen teolog eller annan som jag har träffat tycks ha lagt märke till det.
Tänker på 1 Kor 15....t.ex från versen 46 och framåt "Den första människan kom från jorden, av jord, därefter kommer det andliga..
Detta har Gud bestämt av någon anledning, men varför
.. Adam såg Gud, men han trodde inte på det Gud sa, kanske hade Gud i sin skapartanke ett verk som leder till att tro Gud genom hans skapelse utan att se honom som Adam och Eva. Jag tänker på Jesu ord, Salig är den som tror utan att se....
Ja klurigt det här...
AllanE
#8. Publicerat 2025-12-06 av AllanE
Tack Vingen för dina funderingar.
Ja, en del av ingången till svaret ligger i det du nämner.
En annan del i mitt senaste svar till Ragnar.
Och här är ytterligare en hint:...vad inget öga sett och inget öra hört och ingen människa anat...(1Kor2:9)
När Paulus skrev det hade ingen anat. Sedan uppenbarades det längre fram i Bibeln, men få tycks ha lagt märke till det.
Nu kan vi alltså ana.
Det ormen lurade människan att försöka stjäla, men som var Guds avsikt att ge som gåva.

Under 7 år arbetade jag med min senaste bok.
När verkligheten under det arbetet uppenbarades, blev jag totalt chockad och överväldigad.
Varför ser ingen detta när det står så tydligt Bibeln.
Och hur hade jag kunnat läsa Bibeln dagligen i 65 år utan att se det, när det står så klart och tydligt?
Vingen
#9. Publicerat 2025-12-06 av Vingen
Tack Vingen för dina funderingar.
Ja, en del av ingången till svaret ligger i det du nämner.
En annan del i mitt senaste svar till Ragnar.
Och här är ytterligare en hint:...vad inget öga sett och inget öra hört och ingen människa anat...(1Kor2:9)
När Paulus skrev det hade ingen anat. Sedan uppenbarades det längre fram i Bibeln, men få tycks ha lagt märke till det.
Nu kan vi alltså ana.
Det ormen lurade människan att försöka stjäla, men som var Guds avsikt att ge som gåva.

Under 7 år arbetade jag med min senaste bok.
När verkligheten under det arbetet uppenbarades, blev jag totalt chockad och överväldigad.
Varför ser ingen detta när det står så tydligt Bibeln.
Och hur hade jag kunnat läsa Bibeln dagligen i 65 år utan att se det, när det står så klart och tydligt?
Spännande att följa dig. Jag tycker mig se att Guds ursprungsplan var evigt liv till allt skapat. Döden kom ju genom den förste Adam.
Påverkade Adams synd hela Guds skapelse? Jag tror det eftersom tom skapelsen längtar efter Guds barns befrielse..
Det eviga livet dog i Eden. I människans hand, " av jord är du kommen, jord ska du vara..
Himlens alla makter ser detta, men Gud har en plan, en hemlighet som genom Kristus och evangeliet blir uppenbar.... Att väcka det döda till. liv igen...allt skapat blir av Anden pånyttfött...
Visste Gud detta när han skapade universum, ja jag tror det eftersom lammet är slaktat från begynnelsen och människan är skriven i Livets bok från begynnelsen...
Jag tänker att Gud kunnat skapa allt som han ville från början fast då blir inte Guds vilja vår vilja eftersom vårt val att älska och lyda Gud då inte fanns..Och Gud är kärlek. Och fullkomlig kärlek finns i delad kärlek.
Tänker högt.
Ragnar
#10. Publicerat 2025-12-06 av Ragnar
Jag har läst och förstått det du, men håller inte alls med.
Det handlar om våra nuvarande kroppar som är tillfälliga och här på jorden.
Men att de nya kropparna finns i Himlen, och där hör de hemma.
Det handlar väldigt tydligt om lokalitet.

Lägg även märke till att de i Kristus döda befinner sig i Himlen redan nu, så som även Jesus berättade i liknelsen om Lasarus och den rike. Hemma hos Herren handlar alltså just om lokalitet - i Himlen.

En poäng i det Paulus skriver är att vi inte är våra kroppar, utan att vi bor i våra kroppar. Och att vi skall få nya kroppar som är i Himlen. Lägg märke till att de nya kropparna är härlighetskroppar. Alltså av en helt annan art än våra nuvarande kroppar.

Vad beträffar Apg17:31 resp. Matt25:31-36, så skall det mycket riktigt äga rum på jorden. Men där skall vi som tillhör Kristus inte vara inblandade.
Vi är varken får eller getter.

Domen som Paulus talar om i 2Kor5:10 handlar om den dom som dagligen uttalas över oss, då vi bekänner vår synd. När den är förlåten, så är vi rena och alltså syndfria. Då är det med oss, som med Kristus. Vi är rättfärdiga.
Du menar på fullt allvar att de nya kropparna redan finns i himlen.
Har du några bibelkommentatorer som påstår detsamma?
Har du några andra bibeltexter som stöder tesen?
Hur fungerar det? Det innebär, i motsats till vad Paulus påstår, att våra kroppar inte ska förvandlas (1 Kor 15:51), för enligt dig existerar redan andra kroppar i himlen. Är dess antal bestämt? Det innebär i så fall att det är bestämt vilka som ska få kroppar och därmed vilka som Gud har bestämt ska bli frälsta. Du är alltså kalvinist?

Vilka bibelstöd har du att de i Kristus döda befinner sig i Himlen redan nu?
På vilket sätt stöder liknelsen om Lasarus och den rike mannen det påståendet?

Menar du att fåren i Liknelsen i Matt 25 är icke troende som blir frälsta genom goda gärningar?

Menar du att Kristi domstol inte gäller de troende utan att vi redan fått en frikänannde dom och inte kommer att ha del i den domen?
Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen
annonsKristna Dejtingpodden