Seriös man säger: Gott nytt år till alla ha en fantastisk nyår o gud välsigne oss alla
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Anonym
Skapat 2025-11-15 av Anonym.
Kan en kristen ha en oren ande ?
Intressant att höra andra. Vad tror du?

Själv så tror jag att vi kan ha orena andar som vi kan få befrielse för sen hur vi får dom och hur vi blir av med dom är också något man kan diskutera om.
Av egna erfarenheter så har jag fått befrielse av orena andar och fått upp mina andliga ögon för detta och blivit kallad till att befria andra. ( Vi är alla kallade till att driva ut orena andar) Jag ser också att behovet av det är mycket stort idag.
Exempelvis,
Depression, ångest och stolthet är orena andar, det är något vi skall strida andligt emot i Jesus namn. Inte trycka i oss massa mediciner.
Exempel,
Vi strider med hjälp av Guds ord, har Gud sagt att vi inte skall vara rädda så ska vi förkunna det högt att om rädsla i form av tankar kommer så ska vi tala högt "Jag har en Gud som är med mig, som tar hand om mig var inte rädd säger Herren för jag är med dig, försvinn rädsla i Jesus namn amen!

Svar på inlägg

David1
#1. Publicerat 2025-11-15 av David1
Amen
Norsk
#2. Publicerat 2025-11-16 av Norsk
Ja definitivt, det er det ingen tvil om
BoazNovax
#3. Publicerat 2025-11-16 av BoazNovax
”Kan en kristen ha en oren ande? ”
Man får nog definiera vad man menar med att ”ha”
Menar man att man har en ande som utanför kroppen påverkar en,tex med depression eller ångest.
Eller menar man att man som kristen kan ha en oren ande boende inuti sin fysiska kropp?

Det skulle innebära att Guds Ande i din ande som bor i din fysiska kropp skulle samsas med en eller kanske flera onda andar.
Att icke pånyttfödda personer kan ha onda andar i sig, det är jag med på.
Men att personer med dHA i sig, samtidigt skulle kunna ha demoner i sin kropp,
det förefaller för mig som något osannolikt.

Men visst jag har också varit på möten där kristna blivit befriade från onda andar.
Men huruvida dessa demoner verkligen var inuti den personens kropp eller mer hängde sig fast på utsidan av kroppen, det är ju svårt att avgöra.

Hur upplevde du det?
Kände du som pånyttfödd kristen att du hade orena andar boende i din fysiska kropp?
Eller var det mer som de utifrån påverkade dig?

Sen kan man ju undra om man har en eller flera onda andar i sin kropp, är man besatt då?
Eller kan man fortfarande kontrollera och styra sig själv.?

Jag tror att demoner i huvudsak är utanför ens kropp och påverkar ens sinne o tankevärld.
Men eftersom dessa ’tankar” går direkt in i hjärnan, kan de upplevas som om dom kommer inifrån en själv..
Ragnar
#4. Publicerat 2025-11-16 av Ragnar
Intressant att höra andra. Vad tror du?

Själv så tror jag att vi kan ha orena andar som vi kan få befrielse för sen hur vi får dom och hur vi blir av med dom är också något man kan diskutera om.
Av egna erfarenheter så har jag fått befrielse av orena andar och fått upp mina andliga ögon för detta och blivit kallad till att befria andra. ( Vi är alla kallade till att driva ut orena andar) Jag ser också att behovet av det är mycket stort idag.
Exempelvis,
Depression, ångest och stolthet är orena andar, det är något vi skall strida andligt emot i Jesus namn. Inte trycka i oss massa mediciner.
Exempel,
Vi strider med hjälp av Guds ord, har Gud sagt att vi inte skall vara rädda så ska vi förkunna det högt att om rädsla i form av tankar kommer så ska vi tala högt "Jag har en Gud som är med mig, som tar hand om mig var inte rädd säger Herren för jag är med dig, försvinn rädsla i Jesus namn amen!
Innan jag kan svara behöver jag vet vad du menar med "ha en oren ande".
Finns det någon oficiell, allmänt erkänd eller egen definition?
Vad grundar du tron på? Bibeln, anekdoter dvs personliga erfarenheter, andras utsagor?
Finns det preskriptiva eller deskreptiva bevis för att en kristen kan "ha en oren ande", enligt din definition? Om du exempelvis skiljer mellan att vara besatt av en oren ande och att ha en oren ande, räknas inte redan kända exmpel i NT där det står eller är uppenbart att människor var besatta av orena andar.
En mer grundläggande fråga: Hur tror du att en människa får en oren ande? Om hon är kristen eller inte spelar på det här stadiet ingen roll. En kristen är ju också en människa. Mekanismen och villkoren är i så fall desamma.

Hur fick du kännedom om du att du hade orena andar och att det var dessa du befriades från?
Hur vet du att det var orena andar?
Kan dessa komma tillbaka?
Vad beror det på?
Är det därför något vi behöver kämpa mot dagligen, kanske hela tiden?

Hur vet du att du blivit kallad att befria andra från orena andar?
Om alla kristna är kallade att driva ut onda andar, innebär det att de själva först måste vara fria från dessa andar?
Kan kristna driva ut onda andar från sig själva?
Att vi ska ta andlig strid mot dessa andar, innebär det innan eller efter vi fått dessa, eller både och?
Är behovet större idag än det
Ragnar
#5. Publicerat 2025-11-16 av Ragnar
Är behovet större idag än det varit tidigare?
Gideon I
#6. Publicerat 2025-11-16 av Gideon I
Nej, inte "oren ande". Alla kristna har den helige Ande, som inte samsas med andra andar. Däremot så har vi "den gamla människan", "köttet" eller "synden" som bor i oss. Därför är vi svaga i oss själva men starka i Kristus. En kristen är därför på samma gång rättfärdiggjord i Kristus men syndare i sig själv. Anden bör dock råda över köttet.

Syndens lön är döden men Guds gåva är evigt liv i Kristus Jesus, vår Herre.
Daglig omvändelse och syndabekännelse är nödvändig för att inte komma bort från Gud, utan förbli i Kristus.

En kristen är därför inte befriad från sorg, smärta, sjukdom, tårar, besvikelser, fattigdom, arbetslöshet, krig, olyckor, trötthet eller annat sådant. Men när hon har fått Jesus och hans vishet som följeslagare finner hon på goda råd i alla situationer och är aldrig ensam. Jesus är med på vägen och ända in i döden, då den kristne befrias från syndakroppen och förs av Guds änglar till himlen.
Anonym
#7. Publicerat 2025-11-17 av Anonym
COME OUT OF AGREEMENT WITH DEMONS
Deliverance is not just about casting something out — it’s about breaking spiritual agreements with darkness.
As long as you agree with fear, lust, bitterness, pride, witchcraft, or any other demonic influence, you are giving it a legal right to stay.
Demons cannot dwell where their contract is torn apart by the blood of Jesus.
The moment you say:
“No more! I break agreement with this sin, this lie, this spirit — I belong to Jesus alone!”
you slam the door in the enemy’s face.
Jesus said:
“You will know the truth, and the truth will set you free.” (John 8:32)
Deliverance begins when you renounce the enemy’s authority in your life and fully submit to God.
“Submit yourselves, then, to God. Resist the devil, and he will flee from you.” (James 4:7)

Deliverance Is a Process
Deliverance is not a one-time event; it’s an ongoing process that will only be complete when Christ returns.
Think of it like moving into an old house. You clean it out, remove the pests, fix the roof — but you still have to keep sweeping, checking for cracks, and making sure nothing unwanted creeps back in.
The moment you stop maintaining your freedom, the enemy starts looking for a way back (Matthew 12:43–45).
Just like we guard a home against intruders, we guard our soul by continuing to reject lies and feeding on the Word until the day Jesus makes us completely whole in His presence.

Questions to Examine Your Heart
• What is stopping you from receiving deliverance?
• What lies of the enemy are you still believing about yourself or about God?
• Are you truly ready to let go, even if it means changing your habits, your relationships, and your identity?
• Have you decided in your heart that you want freedom more than you want comfort?

Declarations
• I come out of agreement with every lie of the enemy.
• I break every unholy covenant I have made knowingly or unknowingly.
• I refuse to partner with sin, darkness, or deception.
• I am in full agreement with God’s truth and God’s Word.
• The blood of Jesus has broken every chain and every contract over my life.

Prayer to Expose Lies & Break Agreements
Father, I humble myself before You and ask that You shine Your light into every hidden place of my heart. Holy Spirit, expose every lie I have believed — about myself, about others, and about You. Show me every place where I have agreed with fear, shame, pride, unforgiveness, lust, or rebellion.
I confess these lies as sin, and I renounce them in the name of Jesus. I break every agreement I have made with darkness — knowingly or unknowingly. I cancel every legal right the enemy has tried to claim over my life through my words, actions, or thoughts.
Lord Jesus, I come into complete agreement with Your truth. Teach me to walk in it daily. Remind me that deliverance is not just a moment — it’s a lifestyle until You return. Help me guard my freedom, fill my life with Your Word, and walk in step with Your Spirit so the enemy finds no way back.
I declare that I am Yours, I am free, and I will remain free. In Jesus’ name, Amen!
Written by Alison Garcia Cantú
Gideon I
#8. Publicerat 2025-11-17 av Gideon I
Bättre läsa Bibeln under bön än att lyssna på predikanter från Amerika. Ofta falsk lära därifrån; "framgångsteologi" och "trosförkunnelse". Bibeln förbjuder även kvinnor att undervisa.
Biblisk teologi är korsteologi. Att vandra i Jesu fotspår är att ta sitt kors och bära det (Matt 16:24).

72. Föreläsning: Härlighetsteologi & korsteologi, Magnus Persson - Församlingsfakulteten

HÄRLIGHETSTEOLOGI ELLER KORSETS TEOLOGI? – karlek till sanningen
Anonym
#9. Publicerat 2025-11-17 av Anonym
Bättre läsa Bibeln under bön än att lyssna på predikanter från Amerika. Ofta falsk lära därifrån; "framgångsteologi" och "trosförkunnelse". Bibeln förbjuder även kvinnor att undervisa.
Biblisk teologi är korsteologi. Att vandra i Jesu fotspår är att ta sitt kors och bära det (Matt 16:24).

72. Föreläsning: Härlighetsteologi & korsteologi, Magnus Persson - Församlingsfakulteten

HÄRLIGHETSTEOLOGI ELLER KORSETS TEOLOGI? – karlek till sanningen
Eller så har du orena andar och dom i sig är rädda därför känner du att du måste strida emot detta så innerligt
Men du går miste om helande och välsignelse
Jag ber att du ska öppna dina ögon och den orena ande du har ska tystas ner i Jesus namn Amen Helig Ande eld över dig I Jesus namn Amen jag ber att du ska kunna gå i din kallelse ännu starkare, att du ska kunna ha en nära relation med Gud. Jag ber att du ska känna en stark brinnande hunger för Herren Jag ber att Leviathan om det är den du har så känner du av den i din stela nacke, stoltheten som gör att du måste bära en fasad och vrida kommunikation,
Chrisse
#10. Publicerat 2025-11-18 av Chrisse
Först och främst! Guds frid önskar jag er alla bröder och systrar!
Ett aktuellt ämne idag och intressant fråga tycker jag.

Fast om det är så man resonerar så kan man ju tyvärr inte föra nån större dialog.
Den här tråden startade du med att ställa frågan: "Kan en kristen ha en oren ande?"

Personer har delat sin "syn" och förankrat den i bibeln. Du, däremot hänvisar till någon annas text och tankar istället för att med egna ord svara på var du själv står och varför.
Sen har folk bett dig att utveckla din fråga och din ställning varpå du verkar spjärna emot och beskyller de andra i dialogen för att vara besatta.

Tonen i trådens samtal blir lite märklig tycker jag. Har du funderingar på vad dina trossyskon tänker eller har du skapat en tråd för att propagera för något som du själv står för? Dina bröder har vägt in med sina tankar.

I bibeln kan vi läsa:
Ords 15:32 : Den som avvisar fostran skadar sig själv, den som lyssnar på tillrättavisning förvärvar förstånd.

Ords 3:7 säger: Håll dig inte själv för vis, frukta Herren och fly det onda.

Det bästa är att ändå vilja tro att dina syskon här har vandrat ett tag med Herren och besitter tankar som är av värde för dig och församlingen i stort. DET SKA vi utgå ifrån. Och råden ska ALLTDID vägas emot skriften. Tillämpas skriften/bibelversen på ett konskvent sätt med vad författaren avsåg etc...
Här verkar det som att istället för att lyssna och fråga så klistrar du in nån annas text och sedan anklagar den för att själv vara besatt.
Kära syster, jag menar dig inget illa och jag hoppas att du förstår att jag vill dig bara väl med mina ord och hänvisningarna till Ordet.
Seriös man säger: Gott nytt år till alla ha en fantastisk nyår o gud välsigne oss alla
Skriv Skriv här Skriv i megafonen
annonsKristna Dejtingpodden