Höstlöv säger: Jag har just njutit av att ensam i biosalongen se "Deliver me from nowhere" om Bruce Springsteen. En lugn men stark film jag gärna rekomenderar.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Politik och samfund > Diskussion

GMR
Skapat 2025-11-09 av GMR, man, 55 år, Uppsala län.
Kapitolium
Hur vanligt är det att fbi slutar att följa upp spår som i fallet med rörbombaren?

Det var kanske inte så viktigt att få tag på den personen?

* Medveten avledning från en misstänkt:
* Enligt den före detta FBI-specialagenten Kyle Seraphin placerade FBI hans team "en dörr bort" från den adress i Falls Church, Virginia, som nu misstänks ha koppling till bombaren, bara dagar efter den 6 januari 2021.
* Seraphin hävdade att hans team "avsiktligt drogs bort utan någon logisk eller utredningsmässigt logisk anledning". Han nekades också att genomföra en grundläggande "knock and talk" (dörrknackning) med en intressant person i huset bredvid, och teamet drogs bort från fallet samma kväll. Han menade att detta tyder på att FBI "var inblandade i en mörkläggning och har varit det sedan dag ett."
* Manipulerat video-material:
* En videosnapp (känd som Armitas) hävdade att det videomaterial som FBI ursprungligen släppte av den misstänkta rörbombsmannen hade "manipulerats för att nedgradera bildhastigheten". Detta gjorde en forensisk gånganalys (gait analysis) svårare. Blaze News använde senare ett klarare klipp från en annan källa i sin analys. FBI släppte därefter högre kvalitetsfilmer.
* Underlåtenhet att intervjua nyckelpersoner:
* Kongressledamoten Thomas Massie kritiserade FBI-chefen Christopher Wray i juli 2023 för att han uppenbarligen inte intervjuat den civilklädde Capitol Police kontra-övervakningstjänsteman som upptäckte rörbomben vid DNC-byggnaden.
* Wray hävdade att byrån hade "intervjuat alla logiska individer", men en annan högt uppsatt FBI-tjänsteman, Steven D’Antuono, sade senare att det skulle vara "Utredning 101" att intervjua den som upptäckte anordningen, och D’Antuono var omedveten om att den videon fanns.
* Sekretess och informationsundanhållande från kongressen:
* Både FBI-chefen Christopher Wray och ATF-chefen Steven Dettelbach kritiserades av kongressledamöter för att de vid utfrågningar upprepade gånger vägrade att diskutera detaljer om den aktiva utredningen. Massie påpekade att kongressen finansierade avdelningen och borde få tillgång till informationen, särskilt med tanke på att utredningen vid den tidpunkten hade pågått i över 900 dagar utan framgång.

Svar på inlägg

GMR
#1. Publicerat i går kl. 15:50 av GMR
Det var en märklig tid det här, stormningen av Kapitolium. Jag minns hur mycket hat mot trump det var, människor var som galna. Visar ju också hur lättpåverkade människor är. Det är ju verkligen påtiden att människor börjar förstå hur media påverkar och hur viktigt det är att mainstream inte ska vinkla nyheter genom att klippa och klistra.

Det var ju knappast ett misstag...

Höstlöv säger: Jag har just njutit av att ensam i biosalongen se "Deliver me from nowhere" om Bruce Springsteen. En lugn men stark film jag gärna rekomenderar.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen
annonsKristna Dejtingpodden