Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Kärlek och relationer > Diskussion

Ragnar
Skapat 2025-10-26 av Ragnar, man, 58 år, Stockholms län.
Kristen date och definitioner kring valet "Troende"
KDs medlemsantal på 6 285 (om jag räknat rätt) består av 4021 (˜64 %) troende, 145 (˜2 %) icke-troende, 775 (˜12 %) med religiösa värderingar och 344 (˜5 %) som inte vill säga. I praktiken kan man därför säga att medlemsantalet består av 46% icke-troende, dvs icke-kristna, beroende på hur KD definierar "troende" och "kristen".

När man väljer "troende" i profilen, vad innebär det? Är det kristen i traditionell mening eller allmänt troende på "någonting" som gäller? Dvs innefattar det alla religioner och New Age eller begränsas det till kristendomen? Hur definierar KD "Troende", och är medlemmarna medvetna om den definitionen, och i så fall hur? Om inte, är det bra eller dåligt, och i så fall, varför?

Jag har ställt dessa frågor till KD, och kommer efter hand svar inkommer, att självkorrigera vid faktafel och felaktigt dragna slutledningar. Så länge är det fritt fram att diskutera vad ovan innebär i praktiken.

Svar på inlägg

Kapten
#1. Publicerat 2025-10-26 av Kapten

Alla tror på något så alla som säger sig inte vara troende ljuger, i dag tror de flesta på miljon, eller hur, eller woke, eller... eller... Den som inte tror på något tror på allt och vad som helst, heter det ju.

Men knepigt, även om man skulle ha en lång lista där man kunde markera "denomination" skulle det inte vara en bra markör, eftersom det finns en sådan variation inom varje, förvirringen är stor, flera som kan bekänna sig till samma "inriktning" kan ha disparata tron, vissa tror på skapelsen, andra evolutionen, ytterligare andra en mix, vissa e "högerkristna" andra är "vänsterkristna", vissa skiljer på tro o politik, vissa gör det inte, andra vill etablera Guds rike politiskt genom de sju bergens erövring, and so it goes.

Jag bryr mig inte om dessa begrepp här, dvs. om nån är troende. Finns ändå inga tjejer här.

Gideon I
#2. Publicerat 2025-10-26 av Gideon I
Med troende i denna kontext, kd, avses kristet troende.

I praktiken är det dock inte så enkelt eftersom medlemmar själva definierar sig som troende, och alla har inte koll på vad som är sann bibelkristendom i avfallstider som denna. Tänker t.ex på Svenska kyrkans "regnbågsmässor" och liknande som är allt annat än kristet. Men de som går på sådana tillställningar och lyssnar på förkunnare som saknar verklig respekt för den heliga Skrift och Guds ord, de blir själva påverkade i sekulär och rent av antikristen riktning.

Kd har naturligtvis inte resurser till att hålla "husförhör" med dem som kallar sig troende, för att kontrollera deras kristendomskunskap.
Ragnar
#3. Publicerat 2025-10-26 av Ragnar

I praktiken är det dock inte så enkelt eftersom medlemmar själva definierar sig som troende, och alla har inte koll på vad som är sann bibelkristendom i avfallstider som denna. Tänker t.ex på Svenska kyrkans "regnbågsmässor" och liknande som är allt annat än kristet. Men de som går på sådana tillställningar och lyssnar på förkunnare som saknar verklig respekt för den heliga Skrift och Guds ord, de blir själva påverkade i sekulär och rent av antikristen riktning.

Kd har naturligtvis inte resurser till att hålla "husförhör" med dem som kallar sig troende, för att kontrollera deras kristendomskunskap.
Hur vet du det?
Och hur vet du att de som gjorde det valet, vet det? Dvs, hur vet du att en muslim som tror på Gud eller en buddhist som tror eller räknar sig som andlig eller religiös (synonyma begrepp), inte gjort det valet? Dvs, även om KDs intention är att syfta på "kristet troende", vilket vi inte säkert vet, spelar det ju mindre roll om de som skapar profiler inte förstår det så. Frågan är varför man inte istället har valet "Kristen" (sprcifikt) istället för "Troende" (allmänt). Argumentet skulle vara att det heter Kristen date. Men varför inbjuds då icke troende att i praktiken tillsammans med troende att utgöra (i det här fallet 46%) medlemsbasen? Tror inte du att motivet bakom är rent ekonomiskt? Att locka en kärna, dvs ett smalt segment at kristna, under förespeglingen att det ärn en sk "Kisten site", där man hade valet "Kristen" istället för troende, skulle genast innebära en förlust med ca 75% av intäkterna. Låt oss säga att samtliga medlemmar är betalande, vilket vi vet inte är fallet. det ger knappt SEK308 000. Det skulle istället ge SEK77 000 och innebära en kapitalförlust på SEK231 000. Kontexten är alltså inte ideologisk, utan pragmatiskt ekonomisk. Uteblir svar från KD (vilket kommer att presenteras här om jag får det), kan vi dra slutsatsen att det troligtvis är motivet.

Men visst kan mina misstankar vara helt obefogade. Kanske alla som gjort valet troende ser sig som kristna och inget annat. Men det är väl ändå märkligt att 75% av valen man kan göra handlar, på en sk kristen site om något helt annat (inte troende, religiösa värderingar, vill inte säga).
Sebastian
#4. Publicerat 2025-10-27 av Sebastian

Vad har du mot regnbågsmässor och svenska kyrkan?Mässan är viktigt för många.Du är inte där.Det är också kristna som deltar i mässan.Jag själv deltar gärna en regnbågsmässa och är troende kristen.Jag vill stötta alla htbq-personer som finns i alla religioner.Det finns muslimer och kristna som är hbtq.Jag skulle aldrig vilja besöka en pingstkyrka.Kyrkan spekulerar om onda andar och praktiserar andeutdrivning.I bibeln visste inte människor om vad som var en sjukdom eller inte.
Jag har varit i en pingstkyrka och jämför kyrkan med jehovas vittnen.Båda församlingar har sitt ursprung från USA.Båda församlingar har en uteslutningssystem.Man plockar ut det som passar församlingen.Det som blir kvar är kyrkans "tro".Jag har en bror som är pingstvän och han är en fanatisk församlingsmedlem.Där finns inget heder.När min mamma dog och jag skickade blommor till kyrkan där min mamma skulle begravas.Min bror klippte med sax bort namn från sorgbandet som inte fick vara där.Det gjorde han när blommorna hade blivit nerlagda på graven.Det var hans Gud som uppmanade honom att göra det.Jag betraktar pingstförsamling som icke-kristen församling.Vem som helst kan förstå att man inte kan förstöra och skada människor med sin tro.Absolut inte skada minnet av döda människor.Att skända en grav är sjukt.
Ragnar
#5. Publicerat 2025-10-27 av Ragnar
Svar 1 från KD

"Hej Peter,

Tack för ditt meddelande!

Vad som menas med "troende" kan variera beroende på vad varje individ själv uppfattar, det gäller även i livet i stort. Vi lägger vikt vid att alla ska känna sig hemma oavsett bakgrund och hur de definierar sin tro. Det finns inget som är "rätt" eller "fel" när det gäller tro.

Vennlig hilsen
Kundeservice"

Jag har ställt följdfrågor, men min första bedömning av svaret är att valet
"Troende" (64%) inte begränsas till kristen tro, utan omfattar alla religioner och andliga inriktningar? Även om de flesta som gör det valet säger sig bekänna en kristen tro, blir inlägg #4 ett tydligt exempel på vad det kan innebära.
sestir
#6. Publicerat 2025-10-27 av sestir
Jag kan inte låta bli...

"Du tror att Gud är en. Det gör du rätt i. Också de onda andarna tror det, och darrar." — Jakob 2:19, B2000.
Ragnar
#7. Publicerat 2025-10-27 av Ragnar
Jag kan inte låta bli...

"Du tror att Gud är en. Det gör du rätt i. Också de onda andarna tror det, och darrar." — Jakob 2:19, B2000.
Utveckla!
sestir
#8. Publicerat 2025-10-27 av sestir
Utveckla!
Det finns alltså ett "rätt" och "fel" när det gäller tro. Detta "rätt" eller "fel" visar sig ibland genom en persons bekännelse men alltid genom dess gärningar.
Sebastian
#9. Publicerat 2025-10-27 av Sebastian
Jag kan inte låta bli...

Gud är inte en.Gud är treenig.Jesus är också Gud.Muslimer och kristna har inte samma Gud.Alla som vill komma till himmelen ska gå genom Jesus.Det är också Jesus som kommer att tala om vilka han känner eller inte känner.
Ragnar
#10. Publicerat 2025-10-27 av Ragnar
Det finns alltså ett "rätt" och "fel" när det gäller tro. Detta "rätt" eller "fel" visar sig ibland genom en persons bekännelse men alltid genom dess gärningar.
Ge gärna ett exempel.
Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen
annonsKristna Dejtingpodden