Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Politik och samfund > Diskussion

GMR
Skapat i går kl. 20:13 av GMR, man, 55 år, Uppsala län.
Jurholt
"JAG MÖTTE JUHOLT I MÖRKRET EFTER TULLBRON

Det var sent, en blåsig decemberkväll i Falkenberg, dagarna efter jul 2012. Jag bodde på vandrarhemmet Falkberget efter min separation.

Staden låg tyst i en lätt dimma, som om den vilade efter år av stormar. Jag hade precis gått över Tullbron i Falkenberg, när jag såg honom komma gående - Håkan Juholt (aktuell i SVT:s Spelet).

Han hade en röd jacka - och öppnade sin famn mot mig, när jag ville ta en bild av oss.

Vi promenerade gott och väl i 20 minuter och samtalade. Båda var salongsberusade.

Vi stannade till i skymningen, där gatlyktan intill ABF lyste mot den våta stenläggningen.

Hans röst var mjuk, nästan sårbar, men bakom den fanns något hårt – en erfarenhet av svek, som fortfarande brände.

Jag sade något artigt, om hur orättvist allt hade varit.
Han nickade. Sedan kom det – som ett snabbt konstaterande, inte som ett skämt:

“Jag är glad att jag inte blev dödad av samma människor, som dödade Palme.”

Han såg mig sedan rakt in i ögonen.
Det fanns ingen ironi där, bara ett stort lugn, som hos någon som har förstått hur världen verkligen fungerar.

?

Maktens osynliga gräns:
Efteråt tänkte jag ofta på den meningen.
Hur den rymde allt – rädslan, bitterheten, men också något, som tycktes mig vara en hemlig insikt.

När Juholt började tala om att återföra Apoteket och skolan till offentlig ägo, började ett finansiellt nätverk mobilisera mot honom.

Banker och bolag är inte partipolitiska – men de är realpolitiska. Genom medieägande, PR-byråer och “opinionsbildare” kan en obekväm ledare först framställas som klantig, sedan ohederlig, till sist oduglig.

I Juholts fall gick det fort. Läckan om bostadsersättningen kom bara veckor efter att han offentligt hade kritiserat EU:s finanspakt och varnat för en “ny överstatlighet, där marknaden styr politiken”.

Efter det följde en serie “samordnade missförstånd”:

• Anonyma källor inom partiet.
• Medier som citerade varandra.
• Partikamrater som “förlorade förtroendet”.

Juholt hade rört vid samma osynliga gränser, som Palme hade gjort före honom: Den mellan politikens yta och finansens skuggstrukturer."

Svar på inlägg

GMR
#1. Publicerat i går kl. 20:29 av GMR
Det är inte lätt att vara politiker, i grundlagen står det att all ofentlig makt utgår från folket. Verligheten är något annat. Finns det någon som kan stå emot deras krafter?

Jurholt blev inte skjuten, däremot utbytt och förflyttad.
Väldigt fint att Bobbo och Jurholt fick ett fint möte den där kvällen.

En person som stod Jurholt väldigt nära inom socialdemokraterna slutade med politiken när han såg vad som hände och hur ruttet det var, väldigt förståeligt. På senare tid så fick den mannen en tro på Gud. För ca 1 år sedan sade han upp sig ifån sitt jobb, sålde huset och började resa.
GMR
#2. Publicerat i går kl. 20:33 av GMR
Såg att klockan var mycket här, 1.30 AM...Jag är också ute och reser. Ha en skön kväll :)
Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen
annonsKristna Dejtingpodden