Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

sailias2
Skapat 2025-10-11 av sailias2, man, 61 år, Västra Götalands län.
Kan Gud inleda oss i frestelse för att vi Skall "ramla dit"?
För enkelhets skull väljer jag här en enkel ordförklaring/definition till ordet frestelse: = lockelse till synd. Och synd: = förstöring av gemenskap.

Ja Gud som person frestar ingen, men indirekt gör han det genom att låta en annan.., eller andra, eller annat göra det. Om det behövs exempel så kan Job nämnas.

Om han inleder oss i frestelse för att att vi skall "ramla dit" - av vilket motiv skulle Gud kunna tänkas göra det?

By the way, Man har ju i den moderniserade versionen av bönen som Jesus lärde lärjungarna, bytt orden "inled oss inte i frestelse" till "utsätt oss inte för prövning". Men.. det var Anden som förde Jesus ut i öknen för att frestas av djävulen. Och jag tycker ordet prövning är mer på bogen att se om någon klarar något (att pröva/testa); men det vet ju Gud redan innan, han som vet allt. Så jag tycker kanske ordet frestelse är bättre.

Men varför låter han göra det då?

Det finns en intressant vers Luk 7:47

Därför säger jag dig: Hon har fått förlåtelse för sina många synder. Det är därför hon visar så stor kärlek. Men den som fått lite förlåtet älskar lite."

---

Den är verkligen intressant.

Ja ja, jag svarar själv hur jag tänker.

Jo, när jag glömmer av att jag lever på grund av Hans Godhet och Nåd, och bara av Hans Godhet och Nåd; så att jag är duktig och klarar av saker själv... (inte behöver Honom, och inte är tacksam till Honom) Då låter han fresta mig så att jag ramlar dit och inte klarar av det.

Och jag blir arg när jag inte klarar av det. Eller när saker trilskas eller går fel ("murphy" =?..).

Så, min tanke är att jag blir frestad för att "ramla dit" för att åter förstå att jag lever av Hans Godhet och Nåd, och bli tacksam.

Idag sade jag för första gången "Din Nåd är mig nog". (Paulus, ni vet) Och det flera gånger, mitt i min ilska.., eller.. nästan mitt i.

Det var lite speciellt. Vid frukost tappade jag ett ägg från översta planet i kylskåpet, det träffade ett plan längre ned och sprack och skvätte ner byxorna, det fortsatte och föll på golvet och flöt in under kylskåpets droppskydd, det som kylskåpet står på för att synliggöra vattenläckage/droppar och förhindra vattenskador. Jag fick tvätta byxorna och tömma kylskåpet, rulla ut det och torka rent. När jag rullar tillbaka det så spricker droppskyddet..... (#"!¤.. "Din nåd är mig nog. Din nåd är mig nog.) Nu efteråt kommer jag ihåg en sång.. "O Gud Din Nåd är bättre än liv.." och ett uttalande av Jesus "den som inte hatar sitt liv här är mig inte värdig". Jo, jag är lite på humorsidan nu, men det ligger något i det. Och när jag köpt det nya droppskyddet och skulle rulla tillbaka kylskåpet så bad jag.. Och :) Och Jo.. Han fick mig att komma ihåg hans godhet och nåd.

Käre Far, Kan jag få ett permanent minne av Din Godhet och Nåd? Det är lite jobbigt att glömma... Och kan jag få bli kvitt den meningslösa vreden på samma gång?

Svar på inlägg

sailias2
#1. Publicerat 2025-10-11 av sailias2
(Jag hade hellre lagt detta i en "blog" på min sida om det funnits en sådan funktion)
Ragnar
#2. Publicerat 2025-10-11 av Ragnar
Nej! Om någon frestas är det av sitt eget begär.
sestir
#3. Publicerat 2025-10-12 av sestir
By the way, Man har ju i den moderniserade versionen av bönen som Jesus lärde lärjungarna, bytt orden "inled oss inte i frestelse" till "utsätt oss inte för prövning". Men.. det var Anden som förde Jesus ut i öknen för att frestas av djävulen. Och jag tycker ordet prövning är mer på bogen att se om någon klarar något (att pröva/testa); men det vet ju Gud redan innan, han som vet allt. Så jag tycker kanske ordet frestelse är bättre.
År 1917 betydde ordet "frestelse" det som ordet "prövning" betyder idag. Även om grekiska "peirasmos" kanske kan ha en betydelse liknande din definition av "frestelse", är det svårare att få den att stämma överens med arameiska "nisuyuna" som ganska exakt motsvarar "påfrestning/prövning".

Att idag trycka "frestelse" i mönsterbönen är kanske lite över gränsen för vad som kan kallas "översättning".

Då Lukas 4:1-13 inte fanns med i Marcions version är det troligt att texten ursprungligen skrevs på annat språk än grekiska. Motsvarande berättelse finns i Matteus 4:1-11.
Vingen
#4. Publicerat 2025-10-13 av Vingen
Jakobs brev 1 säger mycket om frestelse och prövning..
Roffe
#5. Publicerat i går kl. 07:50 av Roffe

Hur viktigt är det att lyda Gud?

Niklas Piensoho håller ett bibelstudie på temat "Hur viktigt är det att lyda Gud och vad betyder det idag?".
https://www.youtube.com/watch?v=4S_OQZWl_gk
Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen
annonsKristna Dejtingpodden