Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Politik och samfund > Diskussion

Kapten
Skapat 2025-10-11 av Kapten, man, 57 år, Skåne län.
9/11 – Den enda officiella utredningen om vad som hände motbevisad, många frågor, inga svar

Vi vet fortfarande inte sanningen om 9/11. Efter att ha sett denna dokumentär, ”Calling Out Bravo 7”, kommer du att ha kommit närmare den. Dokumentären visar 9/11 ur brandmännens perspektiv, som är experter på eld och brandförlopp. Den ifrågasätter den officiella förklaringen av bl.a. att WTC7 föll ihop av en mindre kontorsbrand.

I filmen resonerar brandmän om brandfysik, byggnaders konstruktion och förklarar varför de fortsätter att ge sig in i höghusbränder utan rädsla för att husen rasar av bränder. Vetenskap om brandbeteende och grundläggande fysik används ingående för att visa hur vanliga kontorsbränder inte kan rasera byggnader på samma sätt som vid en kontrollerad rivning eller på det sätt som WTC föll fritt den 11 september 2001. Brandmän i dokumentären förklarar utifrån sin erfarenhet och brandfysik varför den officiella berättelsen inte kan stämma rent vetenskapligt och fysikaliskt och varför det är viktigt att göra en ny granskning. De lyfter fram teknisk information om byggnadens design, brändernas omfattning och hur brandförsvaret fungerade den dagen. Dokumentären pekar också på att vissa myndigheter och personer verkade ha förhandskunskap om att byggnaden skulle kollapsa, och att det finns många obesvarade frågor kring kollapsen.

Pelare 79 i WTC7 – Nej, en enda försvagad pelare är inte tillräckligt för att rasera en byggnad med 80 pelare

Filmen visar hur WTC7 hade bara en liten kontorsbrand som slocknade själv. Byggnaden hade 47 våningar, var 190 meter hög och 100 x 47 meter i basen. Trots att den inte träffades av något flygplan och trots den begränsade branden rasade WTC7 på under sju sekunder, rakt ner, i fritt fall, vilket är omöjligt utan hjälp.

Enligt den officiella förklaringen ”försvagades” en enda pelare, pelare nr 79, av brand, en av drygt 80 strukturella pelare, vars försvagning ska ha startat den progressiva kollapsen av hela byggnaden. Men byggnaden rasade inte progressivt och snett på sidan utan hela byggnaden föll plötsligt i fritt fall helt symmetriskt ner på sin bas. – I dokumentären analyseras utförligt varför detta är omöjligt givet byggnadens konstruktion, styrka och särskilt starka brandskydd. Om en pelare av drygt 80 ”försvagas” händer helt enkelt – ingenting. Och definitivt inte att en hel byggnad rasar ihop, symmetriskt, i fritt fall, på ett sätt som är omöjligt om övriga pelare varit intakta. Byggnaden rasade trots att den bara småbrunnit på några enstaka plan med kontorsmaterial som brann klart och bränderna slocknade. – Slutsatsen i filmen är att den enda officiella versionen inte stämmer utan att raserandet av byggnaden var en kontrollerad rivning genom att alla 80 pelare skadades på en höjd av åtta våningar. Se nedan separat tillägg om WTC 1 och 2, som inte får plats här utan hamnar under #1.

Dokumentären är 1 h 42 minuter, ingående, grundlig och sevärd.

https://www.youtube.com/watch?v=ksIwSizYaGs

Calling Out Bravo 7

https://www.youtube.com/watch?v=FznyY6NVNBo

Byggnad brinner som en fackla, en minut, målades om sen och används, inget rasade.

https://www.instagram.com/reel/DM57TRux-s_/

Orio Palmer talar med kollegor

Svar på inlägg

Kapten
#1. Publicerat 2025-10-11 av Kapten

Tillägg, fick inte plats: WTC1 och 2 – tornen rasade inte heller av bränderna

Dokumentären berör även WTC 1 och 2. Slutsatserna är motsvarande här, att den enda officiella versionen inte stämmer. Ingen byggnad i stål och betong har någonsin rasat av bara en brand, utom de tre på 9/11. I filmen visas exempel på höghus som brunnit som facklor men ändå aldrig rasat utan efter reparation fortsatt användas; ovan länk till ett exempel.

Brandmän vet detta och tvekade inte att fylla WTC1 och 2 med flera hundra brandmän. I filmen återges en isande kommunikation mellan brandmannen Orio Palmer som tog sig upp till 78:e våningen, hälften med hiss och hälften till fots, den våning där planet träffade, i det södra tvillingtornet WTC2 och därifrån rapporterade: ”Battalion Seven...Ladder 15, we've got two isolated pockets of fire. We should be able to knock it down with two lines. 78th floor numerous 10-45 Code Ones (victims)”. – Han säger det som erfaren brandman på den våning som träffades av planet. Det hade alltså räckt med två slangar för att släcka dessa bränder. Efter honom kom ett stort antal andra brandmän. På bandinspelningen hörs kollegor säga att ”We’re coming up the stairs. We’re on 77 now, be right to you”. Andra säger att de är på plan 71 och på väg upp. De talar om att man kan ta vatten på plan 76. De talar lugnt, även om Orion Palmer är andfådd efter vandringen med den tunga utrustningen. En minut senare rasar byggnaden ihop. Isande. I dokumentären finns en kortare uppspelning, den längre på instagram enligt länk, finns säkert lite varstans annars.

Det intressanta är att dessa bandinspelningar med brandmännens kommunikation hemligstämplades (!) och vägrades lämna ut och att brandkåren fick ut dem först efter domstolsprocesser. Ville man dölja att byggnaden inte var i fara och kunde räddas enligt de brandmän som nådde självaste våning 78 där planet flugit in?

Ser du denna film kommer du att veta att den officiella förklaringen inte stämmer. Men vad är den riktiga förklaringen? Vet ej än, men hela nätet svämmar över om 9/11 och det lär fortsätta.
sestir
#2. Publicerat 2025-10-11 av sestir
På den tiden jobbade jag med grafisk design och studerade Teknisk Fysik. Jag hade läst om debatten om WTCs tvillingtorn, där ena sidan ville att de skulle demoleras för att det var för ful design, medan andra sidan tyckte att arkitekturen var ok och att det vore ett hemskt slöseri med resurser att riva dem.

På kvällen 11 september fick jag ett meddelande på ICQ av en i församlingen (fritt ur minnet):

J: minns du de två skyskraporna i New York som kallas World Trade Center?

Sestir: ja

J: de finns inte mer

Sestir: Det var tråkigt att de valde att riva dem tillslut! Det behövs mer funktionell design och jag tycker lätt att de var snyggare än t ex Empire State Building.

J: Jag tror inte du fattar riktigt. Det var flygplan som störtade in i dem så de kollapsade.

---
Sen när man såg video på WTC7, så insåg man direkt att det var avsiktlig demolering. Det känns lite överdrivet att göra en nästan två timmar lång dokumentär om något så uppenbart, men det är förståeligt när så många brandmän mördades.

Det ena grundproblemet är väl att USA är så splittrat då det består av hundratals nationer.

Det andra grundproblemet är att man ska inte bygga så stora städer. Lex Babel.

Det tredje grundproblemet är att flygbranschen har svårt att diskriminera på grundval av härkomst, då det är politiskt inkorrekt.

Det var bra att få en påminnelse om detta. Jag får erkänna att jag undermedvetet tagit för givet att tvillingtornen rasade p g a flygplanens åverkan, men efter lite funderande verkar det mer troligt med detonationer där också. Det är osannolikt att två påflygningar med olika tungt lastade flygplan skulle få samma resultat, även om de nu valde ungefär samma flygplanstyp.

Alla flygplanen var Boeings och bara ca 1/3 av passagerarkapaciteten nyttjades. De som ligger bakom bedrägeriet har alltså offrat sin trovärdighet (ökat risken att bli avslöjade) för att minimera antalet dödsoffer.
SweKiwi
#3. Publicerat 2025-10-12 av SweKiwi
Avlyssnat på mötet inför 11 september:

– Då är vi klara med tvillingtornen, hur de ska sprängas och kan gå vidare till hur vi ska demolera WTC7. Några förslag?
– Vi får det hela att se ut som en vanlig brand.
– Smart!
– Och så väntar vi med demoleringen i flera timmar efter att de två tornen har rasat.
– Flera timmar? Hur många timmar då?
– Tja, det första tornet spränger vi ju vid 10-tiden. Så vi tänkte att WTC7 kunde sprängas drygt... sju timmar senare?
Sju timmar?!
– Precis. Då ser det naturligt ut. Som... en eftersläntrare. Folk är trötta då, mindre uppmärksamma.
– Men alla kameror lär ju redan stå riktade mot området vid det laget.
– Just det! Då får vi flera vinklar. Vi gillar transparens.
– Hur ska demoleringen se ut?
– Helt symmetriskt, rakt ner. Precis som tornen.
– Ja, för inget väcker ju mindre misstankar än en perfekt vertikal kollaps... Och orsaken ska alltså vara... brand?
– Japp.
– Inga flygplan?
– Nej, det vore för uppenbart! Hallå, vi vill ju inte dra uppmärksamhet till oss!
– Okej, jag är övertygad. Så krångligt och ologiskt som möjligt. Det är så vi skapar trovärdighet!

Finns det något i dina "dokumentärer" som försöker förklara varför konspirationsmakarna verkar ha resonerat på det här viset?

/ Kiwi
sestir
#4. Publicerat 2025-10-12 av sestir
– Inga flygplan?
Finns det någon anledning att tänka att UA 93(Wikipedia) inte var avsedd för WTC-7?

UA 93 lättade 42 minuter efter tidtabell. Annars hade den väl suttit som en smäck i WTC-7 strax innan de där småexplosionerna som så många vittnade om?
SweKiwi
#5. Publicerat 2025-10-12 av SweKiwi
Finns det någon anledning att tänka att UA 93(Wikipedia) inte var avsedd för WTC-7?
Varför flygplan överhuvudtaget?

När jag läser tillbaka i tidningsarkiven, så var det mest fokus på att byggnaderna överhuvudtaget hade raserats. Visst, det var en extra krydda att det skett via kapade flygplan, men väldigt många rubriker hade varit likadana även om det "bara" hade handlat om sprängmedel som hade monterats i smyg – för att sedan detoneras.

AB 13 september 2001:



/ Kiwi
BoazNovax
#6. Publicerat 2025-10-12 av BoazNovax

En seriös hemsida om 9/11

https://www.ae911truth.org/


En del som är översatt till svenska, däribland en utmärkt 15 minuters video..

https://www.ae911truth.org/languages/swedish

Kapten
#7. Publicerat 2025-10-12 av Kapten
[...]
Sen när man såg video på WTC7, så insåg man direkt att det var avsiktlig demolering. Det känns lite överdrivet att göra en nästan två timmar lång dokumentär om något så uppenbart, men det är förståeligt när så många brandmän mördades.
[...]

Det tredje grundproblemet är att flygbranschen har svårt att diskriminera på grundval av härkomst, då det är politiskt inkorrekt.
[...]

Alla flygplanen var Boeings och bara ca 1/3 av passagerarkapaciteten nyttjades. De som ligger bakom bedrägeriet har alltså offrat sin trovärdighet (ökat risken att bli avslöjade) för att minimera antalet dödsoffer.
Lång dokumentär ja, 80 minuter, men problemet är att makthavare och många andra inte lyssnar utan har avfärdat det hela och anhöriga till 343 brandman som dog den dagen och alla de som dog under åren efter av sjukdomar, och givetvis tusentals andra anhöriga till alla andra offer, vill ha ett klarläggande om orsakerna. De påstår egentligen inte något om riktiga orsaker men sägs att redovisad orsak inte kan stämma. Eftersom många avfärdar det hela som "konspirationsteorier" har det framställts en ingående dokumentär, den första jag sett på detta. Själva flygkrascherna förnekas inte men var inte tillräckliga. Tucker Carlson har en del nytt material också, fem delar, bara de två första olåsta. Han påstår att djupstaten i USA visste att detta var på väg men att det spelade djupstaten i händerna i planerna på att invadera hela mellanöstern, planer som fanns redan före år 2001. Han påstår med intervjupersoner att utredningskommissionen var riggad för att dölja sanningen. Vet inte vad man ska tro. Men ser man dokumentären (hela) inser man bara detta: att hela sanningen inte är sagd och att en del av det som sagts är lögn.

Detta om flygbranschens diskriminering och om att minmera antalet dödsoffer, kan du förklara?
Kapten
#8. Publicerat 2025-10-12 av Kapten

Bra länkar. Man måste tänka i en logisk linje. Först: vad hände byggnad 7. När alla obesvarade frågor tornat upp sig är de så många att de visar på en enda logisk förklaring. Efter det kan man tänka på WTC 1 och 2. Planen flög in där, ja, men det förklarar inte rasen. Stålbyggnader rasar inte av bränder, men ändå rasade hela tre st på en och samma dag.

Allt är sevärt, fast vem orkar, men den första filmen på 14 minuter kan man sammanfattas så här: WTC7 föll i fritt fall, rakt ned, symmetriskt, på 7 sekunder, som om det inte fanns någon byggnadsstruktur i vägen. Byggnaden rasade samman som om det inte fanns något strukturellt motstånd. Även om en enda pelare skulle ha försvagats av brand är sannolikheten att den skulle ha dragit med sig hela byggnaden på ett sätt där alla andra ca 80 pelare också brustit, dessutom samtidigt, är en omöjlighet. Symmetrin är det rykande vapnet. Bara planerade rivningar med en stor del sprängämnen kan ha detta resultat. I en kontorsbrand kan det inte heller alstras tillräckligt med värme för att smälta stål. Kontoren hade begränsat brännbart material. Stålbalkarna hade dimensioner för byggnaderna och var täckta med brandskyddsmedel. Det finns belägg på syra och/eller termiskt material på stålet i byggnaderna som kunde förklara att det smälte, något som uteslutits från den officiella rapporten. Man kan tro att en officiell rapport skulle leta svar på alla frågor, men inte, en rad frågor har inte förklarats. Rapporten bygger på förutfattade meningar och avfärdar bla förevaron av sprängämnen, men medger sig inte ens ha letat, för ”eftersom det inte finns några är det inte lönt att leta”. NIST har också bla vägrat lämna ut 3370 handlingar från utredningen, varför…

Bra websida som sagt, men bla 32 filmer i en spellista, på uppåt ca 5 timmar, men den första räcker, långt….

Spellista: youtube.com/watch?list=PL0C083FE4A0FDB9EE&v=sN-7G0DeHkA&feature=youtu.be

Första filmen separat: https://www.youtube.com/watch?v=sN-7G0DeHkA&list=PL0C083FE4A0FDB9EE

Jag har alltid trott att WTC1 och 2 ”försvagades” och att den tunga överdelen rasade och tryckte sönder byggnaden uppifrån, men denna film, på bara 5 minuter, om norra tornet, tycks motbevisa detta, sevärt (nr 3 av de 32). Eller?

https://www.youtube.com/watch?v=DX81GaDw4lM&list=PL0C083FE4A0FDB9EE&index=4
SweKiwi
#9. Publicerat 2025-10-12 av SweKiwi
Man måste tänka i en logisk linje. Först: vad hände byggnad 7. När alla obesvarade frågor tornat upp sig är de så många att de visar på en enda logisk förklaring. Efter det kan man tänka på WTC 1 och 2. Planen flög in där, ja, men det förklarar inte rasen. Stålbyggnader rasar inte av bränder, men ändå rasade hela tre st på en och samma dag.
Då var byggnaderna preparerade med sprängmedel i förväg, menar du?

Vilket dels innebär att min fråga i inlägg #5, varför alls flygplan, blir aktuell. Dels innebär det att den "logiska linjen" måste fullbordas även här.

För om nu byggnaderna hade sprängmedel, kände piloterna till var de behövde träffa med respektive flygplan? Om de hamnade för långt ned, riskerade sprängmedeln att detonera i förväg och sätta igång kedjereaktionen. Om de i stället hamnade för långt upp, skulle det bli ett mellanrum mellan planets ingångspunkt och starten för explosionerna.

/ Kiwi
sestir
#10. Publicerat 2025-10-12 av sestir
Detta om flygbranschens diskriminering [..]
Det är ett stort men intressant ämne. Vi minns kanske Miraklet i Gottröra, där människoliv räddades av att en passagerare, som till yrket var pilot, förstod vad som hände med motorerna och visste hur det skulle hanteras. Han sprang in i cockpit och hjälpte piloterna.

Efter 9/11 är det omöjligt då cockpitdörren är låst och gjord för att kunna motstå mekaniskt våld i minst 30 minuter. 9/11 ledde också till Germanwings 9525 där den ene piloten låste ute den andre från cockipt och kraschade avsiktligt, just eftersom åtgärden som valdes efter 9/11 var förstärkta och låsta dörrar till cockpit, hellre än att begränsa vilka som får färdas i planet.

Det är ingen liten sak. Många flygbolag har en regel att ingen får vara ensam i cockpit, så när en pilot ska på toa går en flygvärdinna in och sätter sig. IndiGo barrikaderar också främre kabyssen med en matvagn och en flygvärdinna som försöker se farlig ut. Grrrr!!!

Relevant för den som är intresserad av religiösa traditioner är att den helighet som en gång tillmättes åsnor och kameler grundade sig i att de nyttjades för resor mellan länder och städer. Den traditionen ska egentligen ha ärfts av alla de abrahamitiska religionerna, överförd på bilar, bussar, flygplan, tåg och skepp, men verkar helt saknas hos islamister.

Existensen av säkerhetskontroller innebär att flygplan tekniskt sett är heliga. Det vore då rimligt att tillämpa samma princip som gäller för tempel, nämligen att bara den som rimligen kan antas respektera dess helighet släpps in. Detta så mycket mer som det är en fråga om liv och död för den som färdas i 200 knop några kilometer över marken att övriga passagerare vill låta dem överleva.
Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen
annonsKristna Dejtingpodden