Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Politik och samfund > Diskussion

Kapten
Skapat 2025-09-28 av Kapten, man, 57 år, Skåne län.
Lars Vilks död, osannolik olycka eller något annat?

Undrar vad folk på KD har för reflektioner kring den bisarra händelsen med Lars Vilks död. Utredningen har ”inte lyckats belägga annat än en olycka” och visar ”att inget brott har begåtts”, men det är otillräckligt och fortsätter att ganaga.

Det finns ljudinspelningar på mystiska smällar sekunderna innan kraschen och man kan inte på en raksträcka göra en så dramatisk sväng i sidled att man plöjer genom ett vajerräcke och kör in under en långtradare och allt brinner upp. Ok det finns otroliga sammanträffanden i världen, men ändå.

Ett vittne, som blev omkörd av bilen med Vilks i strax före kraschen berättar att Range Rovern ”skakade till”, att det började ryka och kom ”fordonsdelar farande” innan bilen först körde över i höger körfält och sedan svängde över vägbanan och kolliderade med lastbilen i mötande körfält. Vittnen uppger att bilen körde ”extremt snabbt” och uppskattar hastigheten till 170-180 km/h. Den andra Range Rovern, följebilen, låg så långt bakom Vilks-bilen att de inte såg olyckan. De kom fram till olycksplatsen en bra stund efter kraschen – när räddningstjänsten redan var på plats, och förstod inte att det var deras kollegor som kraschat förrän de såg ett däck, av samma typ som de själva hade på sin bil.

Enligt utredningen är det mest troligt att ett (punkteringsfritt!) däck har gått sönder på polisfordonet och därefter har föraren tappat kontrollen över fordonet, som kommit över på andra sidan vägen och frontalkrockat med lastbilen.

Vet inte vad som är sant, men givet statens propaganda i allehanda saker kan frågorna inte anses besvarade. Var det en osannolik olycka eller ett osannolikt attentat eller en lika osannolikt fejkad grej för att bli av med ett dyrt problem, är Vilks på säker ort idag? Säger inte att det var annat än en olycka, men ändå. Kan inte bläddra igenom tråden med över 400 sidor på flashback men några sidor innehåller insiktsfulla kommentarer, länkar nedan.

https://www.dagensjuridik.se/nyheter/mystiska-smallar-sekunderna-innan-vilks-dodskrasch/

https://www.flashback.org/t3360602p425

https://www.flashback.org/t3360602p426

https://www.flashback.org/p90218304

https://www.flashback.org/p89208452

Svar på inlägg

SweKiwi
#1. Publicerat 2025-09-28 av SweKiwi
Du skriver om "otroliga sammanträffanden i världen", angående att bilen kom igenom ett vajerräcke och sedan rakt in i en långtradare så att alla brann upp. Okej, om vi säger att det inte var en olycka, utan något planerat – hur i hela friden tajmar man en sådan grej?

Jag skulle vilja hävda att det är snudd på omöjligt att få ihop hela denna händelsekedja, med tanke på alla variabler som är inblandade.

Att någon skulle kunna sabotera bilen Vilks satt i – absolut. Det ser jag som fullt möjligt. Men att göra så att bilen kolliderar med en lastbil i mötande körfält på andra sidan ett vajerräcke? Nix. Det var i så fall en ren "bonus".

/ Kiwi
GMR
#2. Publicerat 2025-09-28 av GMR
Fanns det andra vittnen till olyckan, några andra bilar på vägen eller något vid tillfället?

Förutom det vittnet som presenteras här...
Kapten
#3. Publicerat 2025-09-28 av Kapten
Ja så är det, men det finns en del diskussion på detta just eftersom det är så osannolikt, egentligen vad som än hände. Själva anatomin i skeendet såväl som orsaken. Visst vinner folk en miljard på eurojackpott men ändå. Detta fascinerar och gör en perplex.

För att vara en olycka är det bra små odds för att detta ska hända, med hänsyn till alla faktorer. Men att just detta skulle vara effekten av ett attentat är lika osannolikt med hänsyn till samma variabler, även bortsett från att det officiellt avfärdats.

Däcken var punkteringsfria, så att skada däcken med tex ammunition och dessutom få till just denna effekt är lika svårt. Visst kunde däcken ha skjutits på men de är gjorda för att kunna punkteras och köras vidare på, fast som påpekas på flashbacken kanske inte i 170 km/h.

Men varför såg ett vittne hur bilen ”skakade till”, började ryka och det kom ”fordonsdelar farande” innan bilen först körde över i höger körfält och sedan svängde över vägbanan och kolliderade med lastbilen i mötande körfält. Vägen är rätt rak på sträckan, normalböljande som motorvägar i landet brukar vara, och även en tung bil behöver hög vinkel mot vajerräcket för att kunna forcera det. I höga farter som i 170 km/h finns föga möjlighet att svänga höger och sedan vänster så som vittnet tycks mena, utan i den farten kör man omkull vid större sväng. Att bromsa en bil tar en viss sträcka men bilen sägs ha åkt mycket längre mellan att något hände och kollisionen.

Mycket osannolika saker händer, men lite många om man beaktar de andra händelserna som diskuteras bla på forumet.

Vissa talar om insiderjobb men lite häftigt att någon av förarna skulle ha valt detta sätt att dö på.
Kapten
#4. Publicerat 2025-09-28 av Kapten
Fanns det andra vittnen till olyckan, några andra bilar på vägen eller något vid tillfället?

Förutom det vittnet som presenteras här...
På flashback länkas till förundersökningen och jag har inte ork läsa. Det finns få nära vittnen, en lastbilsförare bakom den som kraschade är det enda nära vittnet. Följebilen kom ju långt efter och fattade inte ens vad som hänt förrän de kände igen ett av förstabilens däck på vägen. Lastbilschauffören som krockade säger sig inte ha märkt något, men han kanske bara inte minns eftersom han blev så illa skadad. Vanligen orsakar en personbil som kolliderar med en lastbil sällan större skador på lastbilen och lastbilschauffören brukar klara sig utan skador. Av diverse uppgifter framgår, inklusive foton, att lastbilen var söndertrasad och lastbilschauffören fick många jobbiga skador. "Krockvikten" för säpobilen kan utifrån vikt och hastighet beräknas till ett par hundra ton. "Skottljuden" är inspelade av en närbelägen villas bevakningskamera. Eftersom räddningstjänsten anträffade en nästan utbränd bil även om de kom snabbt vet man inte ens vem som fanns i bilen, sägs det...
BoazNovax
#5. Publicerat 2025-09-29 av BoazNovax
Har för mig att vi har diskuterat detta tidigare.

Men i din länk till Dagens Juridik i deras artikel står det så här:
”I förundersökningsmaterialet finns också två ljudfiler. I den andra av dem hörs vad som beskrivs som ”däckexplosioner” och det handlar alltså om ljud som fångats efter olyckan, när bilen stod i brand. En halv minut efter däckexplosionen hörs sirener från det första räddningsfordonet som kommer till platsen.”

Att man redan efter 30 sekunder efter ”däckexplosioner” hör sirener från räddningstjänsten. Det borde tyda på att de stod standby i närheten.
Och isåfall är hela ”olyckan ” arrangerad. Med bara ett vittne, och en lastbilschaufför som fått fejka skadad.

Det finns ju motiv till att Vilks inte vill leva med livvakter hela livet, utan kunna starta om någonstans med ny identitet.
Sen är det ju en stor kostnad för samhället också, att ha ett så omfattande personskydd.
SweKiwi
#6. Publicerat 2025-09-29 av SweKiwi
Att man redan efter 30 sekunder efter ”däckexplosioner” hör sirener från räddningstjänsten. Det borde tyda på att de stod standby i närheten.
Och isåfall är hela ”olyckan ” arrangerad. Med bara ett vittne, och en lastbilschaufför som fått fejka skadad.
Varför skulle räddningstjänsten tvunget stå standby i närheten, om man nu ville få död på Vilks? Vore det inte mer logiskt om man såg till att de var upptagna någon annanstans, så att det fanns mindre chans för RTJ att släcka/rädda?

Dessutom skulle ett sådant upplägg innebära att det fanns fler personer inblandade än nödvändigt. Och så ska lastbilschauffören ha varit med också..! Just det sistnämnda är, om jag får säga det, otroligt långsökt.

Det finns andra scenarion som är mer trovärdiga, om man nu ville få bort Vilks. Utan att behöva förlita sig på 1) många människor eller 2) att många detaljer måste fungera ihop.

/ Kiwi
BoazNovax
#7. Publicerat 2025-09-29 av BoazNovax
Varför skulle räddningstjänsten tvunget stå standby i närheten, om man nu ville få död på Vilks? Vore det inte mer logiskt om man såg till att de var upptagna någon annanstans, så att det fanns mindre chans för RTJ att släcka/rädda?
/ Kiwi

Du fattar ju inte grejen!

Man ville inte ha död på Vilks. Man ville arrangera en olycka så att det skulle se ut som om han omkommit.

Läser du inte hela ens inlägg innan du svarar?

Jag repeterar sista delen från mitt förra inlägg igen:

”Det finns ju motiv till att Vilks inte vill leva med livvakter hela livet, utan kunna starta om någonstans med ny identitet."

SweKiwi
#8. Publicerat 2025-09-29 av SweKiwi
Jo, jag förstår att "man" ville få det att se ut som en olycka.

Men om det nu inte var någon olycka utan ett mord (som skulle se ut som en olycka), så ser jag ingen poäng i att blanda in varken räddningstjänsten eller lastbilschauffören. Tvärtom gör det hela arrangemanget mycket svårare, då det ökar risken för att någonting går snett och/eller att någon tjallar i efterhand.

Sedan hade det inte alls varit konstigt om Vilks hade blivit mördad och det verkligen stod klart att han blev mördad. Att dölja det i en olycka på det här viset är många gånger svårare än andra alternativ.

/ Kiwi
BoazNovax
#9. Publicerat 2025-09-29 av BoazNovax
Jo, jag förstår att "man" ville få det att se ut som en olycka.

Men om det nu inte var någon olycka utan ett mord (som skulle se ut som en olycka), så ser jag ingen poäng i att blanda in varken räddningstjänsten eller lastbilschauffören. Tvärtom gör det hela arrangemanget mycket svårare, då det ökar risken för att någonting går snett och/eller att någon tjallar i efterhand.

Sedan hade det inte alls varit konstigt om Vilks hade blivit mördad och det verkligen stod klart att han blev mördad. Att dölja det i en olycka på det här viset är många gånger svårare än andra alternativ.

/ Kiwi
Käre nån! Du förstår fortfarande inte..
NEJ det var inget mord! (som skulle se ut som en olycka).

Det jag säger ( en teori, som jag naturligtvis inte kan bevisa), är att det var en arrangerad olycka av säkerhetstjänsten där det skulle se ut som om L.V och hans livvakter omkommit.
Ingen har dött eller skadats.
Men säkerhetstjänsten vill få det till att se ut som att Vilks inte lever längre.
1.För att ta bort hotbilden mot Vilks, samt ge honom en ny identitet.
2.För att han skall slippa leva med att ständigt ha livvakter omkring sig.
3.Att ha ständig livvaktsbevakning är ju också en kostnadsfråga för Säpo och samhället som inte är hållbar hur länge som helst.

SweKiwi
#10. Publicerat 2025-09-29 av SweKiwi
Det jag säger ( min teori, som jag naturligtvis inte kan bevisa), är att det var en arrangerad olycka av säkerhetstjänsten där det skulle se ut som om L.V och hans livvakter omkommit.
Detta är, om möjligt, ännu mer långsökt. Och något som också hade kunnat lösas både mindre dramatiskt och utan hjälp från utomstående.

/ Kiwi
Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen
annonsKristna Dejtingpodden