Din Vän säger: Läs i forumet: Kompisboende med en kvinna och kärlek med en annan kvinna?
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Qvirre
Skapat 2025-09-05 av Qvirre, man, 42 år, Östergötlands län.
Vart är den Helige Anden?

När man läser nya testamentet så finns det inte en enda vers där man kan läsa att någon tillber den helige anden och den heliga anden finns inte med när man läser om vilka som sitter på Guds tron. Den helige anden beskrivs "ALDRIG" sittande på Guds tron. Detta är fantastiskt konstigt om nu den helige är en distinkt person från Fadern och Sonen.

Och varför nämns inte den helige anden i dessa verser?

1Ko 8:6 så har vi bara en Gud, Fadern från vilken allting är och till vilken vi själva är, och en Herre, Jesus Kristus genom vilken allting är och genom vilken vi själva är.

Joh 17:3 Och detta är det eviga livet: att de känner dig, den ende sanne Guden, och den som du har sänt, Jesus Kristus.

Mat 24:36 Men den dagen eller stunden känner ingen: inte himlens änglar, inte ens Sonen, ingen utom Fadern.

1Jh 1:3 Det vi har sett och hört förkunnar vi för er, för att också ni ska ha gemenskap med oss. Och vår gemenskap är med Fadern och hans Son Jesus Kristus.

Svar på inlägg

LadyBug
#1. Publicerat 2025-09-05 av LadyBug
För "den helige anden" är ett senare påhitt...?

Har aldrig heller förstått uppdelningen av Gud i tre. Vad är vitsen?
Vilken uppgift har "helige anden" egentligen, enligt Gud? Nån som vet?

Vill gärna veta VEM är den "helige anden" egentligen? Är hen en del av Gud?
Jade2
#2. Publicerat 2025-09-05 av Jade2
I Nya testamentet
Jesu födelse och dop:?Många personer berördes av den helige Ande vid Jesu ankomst, och Anden kom över Jesus när han döptes av Johannes Döparen.?•Hjälparen:?Jesus kallar den helige Ande för en "Hjälpare" eller "Hugsvalare", som han lovar att sända till de troende efter sin himmelsfärd.?•Undervisning och tröst:?Enligt Bibeln kommer den helige Ande att lära de troende allt och påminna dem om Jesu ord, samt trösta dem i svåra stunder.?•Född av Ande:?Jesus säger att man måste födas av vatten och Ande för att komma in i Guds rike (Joh 3:5-7).?•Treenigheten:?Den helige Ande anses vara en del av treenigheten, som verkar i harmoni med Gud Fadern och Gud Sonen.
Roffe
#3. Publicerat 2025-09-05 av Roffe

Men Hjälparen, den helige Ande som Fadern ska sända i mitt namn, han ska lära er allt och påminna er om allt som jag sagt er. Joh.14:26

Men när Hjälparen kommer som jag ska sända er från Fadern, sanningens Ande som utgår från Fadern, då ska han vittna om mig. Joh. 15:26

Men jag säger er sanningen: Det är för ert bästa som jag går bort. För om jag inte går bort, kommer inte Hjälparen till er. Men när jag går bort ska jag sända honom till er. Joh.16:7

Qvirre
#4. Publicerat 2025-09-05 av Qvirre
Men är den helige anden en destinkt person från Fadern och Sonen?
Gideon I
#5. Publicerat 2025-09-05 av Gideon I
Men är den helige anden en destink person från Fadern och Sonen?
Ja, Anden kallas Hjälparen och han och är därför en person såsom Guds ord beskriver honom.

Så du behöver inte grubbla över det när Skriften så klart och tydligt förklarar frågan. Tro på Guds ord så blir du frälst.
Har du dyslexi kan du kanske lyssna när någon läser högt.
Huldah
#6. Publicerat 2025-09-05 av Huldah

När man läser nya testamentet så finns det inte en enda vers där man kan läsa att någon tillber den helige anden och den heliga anden finns inte med när man läser om vilka som sitter på Guds tron. Den helige anden beskrivs "ALDRIG" sittande på Guds tron. Detta är fantastiskt konstigt om nu den helige är en distinkt person från Fadern och Sonen.

Och varför nämns inte den helige anden i dessa verser?

1Ko 8:6 så har vi bara en Gud, Fadern från vilken allting är och till vilken vi själva är, och en Herre, Jesus Kristus genom vilken allting är och genom vilken vi själva är.

Joh 17:3 Och detta är det eviga livet: att de känner dig, den ende sanne Guden, och den som du har sänt, Jesus Kristus.

Mat 24:36 Men den dagen eller stunden känner ingen: inte himlens änglar, inte ens Sonen, ingen utom Fadern.

1Jh 1:3 Det vi har sett och hört förkunnar vi för er, för att också ni ska ha gemenskap med oss. Och vår gemenskap är med Fadern och hans Son Jesus Kristus.

Bra poäng!
Huldah
#7. Publicerat 2025-09-05 av Huldah
För "den helige anden" är ett senare påhitt...?

Har aldrig heller förstått uppdelningen av Gud i tre. Vad är vitsen?
Vilken uppgift har "helige anden" egentligen, enligt Gud? Nån som vet?

Vill gärna veta VEM är den "helige anden" egentligen? Är hen en del av Gud?
Falsk lära inspirerad av hedniska läror, där man ofta dyrkade 3 gudar i en!
Huldah
#8. Publicerat 2025-09-05 av Huldah
Men är den helige anden en destink person från Fadern och Sonen?
Nej det är en andlig verksam kraft.
Huldah
#9. Publicerat 2025-09-05 av Huldah
Ja, Anden kallas Hjälparen och han och är därför en person såsom Guds ord beskriver honom.

Så du behöver inte grubbla över det när Skriften så klart och tydligt förklarar frågan. Tro på Guds ord så blir du frälst.
En namnlös person?
LadyBug
#10. Publicerat 2025-09-05 av LadyBug

onödigt nedlåtande respons från Gideon I, säger mer om dig
Din Vän säger: Läs i forumet: Kompisboende med en kvinna och kärlek med en annan kvinna?
Skriv Skriv här Skriv i megafonen
annonsKristna Dejtingpodden