Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

SweKiwi
Skapat 2025-05-18 av SweKiwi, man, 50 år, Skåne län.
Samtal om tro med AI (maj 2025)
Jag har tidigare publicerat konversationer här med olika AI-verktyg om tro och religion. Efter hand som AI-verktygen blir bättre (som i att de kan resonera bättre och inte "gissa" lika mycket), blir det mer och mer intressant för mig att använda dem för att föra konversationer med dem.

Vem är jag då? För nytillkomna läsare är jag icke-troende, men diskuterar gärna tro och religion. Det var anledningen till att jag en gång i tiden registrerade ett konto här. Sedan har jag fastnat rätt mycket i olika konspirationsteoritrådar (främst de som handlar om att jorden är platt och att vi aldrig har varit på månen), men då och då hamnar jag på rätt spår igen.

Och nu är det alltså dags för ännu ett samtal om tro, som jag har fört med ett AI-verktyg. Närmare bestämt ChatGPT och version 4.5.

Du kan själv föra liknande konversationer om du vill. Vissa AI-verktyg låter fortfarande personer använda dem utan registrering, men oftast krävs det att man registrerar ett konto. Det finns i princip alltid ett gratisalternativ, men beroende på tjänst så begränsas dessa på något vis.

Det blir oftast bättre samtal om man ger AI-verktyget förutsättningar och kontext, så det vet hur det ska vara och agera. Eller försöka vara och försöka agera... I det här fallet instruerade jag AI att vara troende, att gärna utveckla svar och ställa frågor och att se det som ett samtal mellan två människor som inte känner varandra sedan tidigare, men som påbörjar en artig konversation.

Svar på inlägg

SweKiwi
#1. Publicerat 2025-05-18 av SweKiwi
Jag:
Hej! Jag förstår att du är troende. Vill du berätta lite om hur du blev det?

AI:

Hej! Absolut. Jag växte upp i en miljö där tron var närvarande, men det var först senare, i unga vuxenår, som jag själv började fundera och utforska tron på ett mer personligt sätt. Efter en period av egna funderingar, läsande och samtal kände jag att min tro gav mig svar på existentiella frågor, och jag började känna mig hemma i den. Är tro någonting som intresserar dig personligen, eller är du kanske själv troende?

Jag:
Jag är mycket intresserad av tro och religion. "Fascinerad" kanske är ett bättre ord. Jag är själv inte troende, men jag både förstår och inte förstår varför människor blir/är troende.

AI:

Jag förstår precis vad du menar! Tro kan verkligen verka både begripligt och mystiskt samtidigt. För många handlar det nog om en kombination av sökandet efter mening, svar på livets stora frågor, och en längtan efter gemenskap. Men jag håller med om att det också finns en sida av tro som är svårare att sätta fingret på, något mer personligt och intuitivt. Vad är det främst som fascinerar dig med religion och tro?

SweKiwi
#2. Publicerat 2025-05-18 av SweKiwi
Jag:
Tja, eftersom jag själv aldrig har haft en tro, så undrar jag förstås hur det är att faktiskt ha en tro. Men den frågan, "hur är det att ha en tro", är kanske lika svår att svara på som "hur är det att inte ha en tro" från en troende till en icke-troende. En sak som jag själv tror(!) att jag skulle ha problem med som troende är andra troende..!

AI:

Ja, du sätter fingret på något viktigt där. Att ha en tro är delvis en känsla av trygghet, att leva med en mening som går utöver en själv, men det kan också innebära utmaningar—inte minst i mötet med andra troende. Alla tolkar inte sin tro på samma sätt, och det kan skapa spänningar eller irritation. Även för troende är det ibland en utmaning att förstå hur andra kan tolka saker annorlunda trots att man delar samma grund.

Men jag är nyfiken – på vilket sätt tror du att du skulle ha problem med andra troende, om du själv vore troende?

Jag:
Jag tänker kanske mest på troende personer som tillhör en annan religion. Om jag hade trott, så hade jag ju trott på en viss sorts gud, läst en viss sorts helig bok och eventuellt tillämpat vissa levnadsregler. Samma sak för den andre troende personen. Jag hade haft uppfattningen att min tro var den enda rätta, att min gud var den riktiga guden och så vidare. Men det hade ju den andre personen också tyckt om sin tro, sin gud, sin heliga bok.

Jag kan ju inte se in i någon annans huvud och veta hur den personen upplever sin tro, men om allt ser likadant ut på ytan mellan oss så att säga – hur skulle jag kunna säga att den andre personen inte har rätt om sin tro? Kanske är det jag som har fel uppfattning?
SweKiwi
#3. Publicerat 2025-05-18 av SweKiwi
AI:

Det där är verkligen en viktig reflektion. Även om man är troende och övertygad, kan man förstås inse att andra upplever samma övertygelse för en annan tro. Det kan skapa en viss ödmjukhet inför den egna tron. För mig handlar det om att vara ärlig och trogen min egen övertygelse, samtidigt som jag kan respektera att andra gör samma sak utifrån sin egen upplevelse. Man måste nog acceptera att det finns en sorts mysterium i detta – vi kan känna övertygelse, men vi kan aldrig fullt ut veta exakt hur det står till med sanningen.

Ditt resonemang är väldigt insiktsfullt. Har du själv funderat på hur man skulle kunna avgöra vad som är ”sant” i sådana sammanhang, eller ser du det kanske som en omöjlighet?

Jag:
Jag ska återkomma till din fråga. Men jag måste bara säga att ditt svar inte direkt lugnar mig, även om det förmodligen inte heller var meningen. Jag menar, jag är ju inte ens troende, haha! Jag tror är mer övertygad nu om att jag skulle ha en hel del problem med troende i andra religioner, särskilt om de verkade ännu mer övertygade om sin tro än vad jag är. Som svar på din fråga: Jag utgår ifrån att du menar att "avgöra vad som är 'sant'" handlar om vilken religion som är den rätta. Det är en sak jag har problem med som icke-troende. För enligt mitt synsätt så tror majoriteten av världens befolkning på fel gud.

AI:

Jag inser att det verkligen är en komplex fråga. Varje troende ser förstås sin egen tro som sann och riktig, men samtidigt är det begripligt att det kan kännas problematiskt ur ditt perspektiv som icke-troende, eftersom du då hamnar i positionen att behöva konstatera att en majoritet har fel.

Men jag blir ändå nyfiken – varför tänker du att majoriteten av världens människor tror på ”fel” gud? Hur resonerar du där?

SweKiwi
#4. Publicerat 2025-05-18 av SweKiwi
Jag:
Jo, det är ganska enkelt (tycker i alla fall jag!): Det finns fem så kallade världsreligioner. Kristendom, judendom, islam, hinduism och buddism. Vissa hävdar att alla religioner egentligen är samma sak, men det är de inte. De olika religionerna är inte överens om det finns en gud, flera gudar eller inga gudar. De är inte överens om vad som händer efter döden. De är inte överens om man kan påverka sitt öde och i så fall hur. De är inte överens om det finns ett slut på världen eller ej. Detta är inte små skillnader, utan fundamentala skillnader. Med andra ord så kan den som tror på det en religion lär ut inte samtidigt tro på vad de andra lär ut. Därför kan inte alla religioner ha rätt, utan bara en av dem. Och även om vi säger att kristendomen, som är den största religionen, har rätt så är det ändå fler som tror på andra religioner. Alltså tror de flesta på fel gud, eller tillhör fel religion – hur man nu vill formulera det.

AI:

Det är ett tydligt och logiskt resonemang – och du har rätt i att skillnaderna mellan religionerna ofta rör just grundläggande frågor om tillvaron. Det gör det svårt att hävda att alla religioner skulle kunna vara lika sanna på en gång, åtminstone inte i någon absolut mening. Det där du säger om att den största religionen ändå är i minoritet är också ett tankeväckande sätt att se det på.

Men jag undrar: tycker du att detta faktum är ett argument mot religion i sig – eller snarare mot idén att någon religion skulle kunna göra anspråk på absolut sanning?

Jag:
Det är inget argument mot religion i sig, utan mer ett konstaterande: Flera miljarder människor tror på något som de är övertygade om är sant, men som inte är det. Vilket är en något svindlande tanke!

Tänk så många religiösa byggnader som är byggda och tillägnade rent hittepå. Så många barn som blir uppfostrade i en lära som inte stämmer. Så många som har investerat sina liv, kanske rentav offrat dem, för en gud som inte existerar. Frågan är ju då: Vilken religion är det som är den enda sanna? Där har vi nästa problem.
SweKiwi
#5. Publicerat 2025-05-18 av SweKiwi
AI:

Just det – det blir snabbt existentiellt, nästan brutalt, när man tänker i de banorna. För om bara en religion kan vara sann, så följer det att mängder av människors innersta övertygelser är felaktiga. Det väcker också frågor om rättvisa, öde och ansvar: Hur kan det vara så att så många hamnar "fel"? Vad säger det om sanningen – och om människan?

Men det är en skarp poäng du avslutar med: Om nu bara en religion kan vara sann – hur vet man vilken det är? Hur tror du att en troende person skulle kunna övertyga dig om att just deras religion är den rätta?

Jag:
Det är en bra fråga du ställer: Hur skulle någon kunna övertyga mig om att deras religion är den rätta?

Låt mig svara så här: Hela gudsbegreppet är ju egentligen "off limits" för vetenskapen, så det går inte att mäta, väga eller räkna sig fram till om det finns en gud eller ej. Däremot menar jag att man kan använda sig av ett vetenskapligt resonemang. Jag kan observera, och försöka dra slutsatser av dessa observationer.

Så om nu en religion är sann och de andra påhittade, menar jag att detta borde märkas på något vis. Ungefär som om man jämför olika läkemedel för att se vilket som faktiskt fungerar och vilka som bara är placebo. Visserligen kan placeboeffekten göra att man som mottagare känner sig bättre, men om man gör en tillräckligt stor och grundlig jämförelse så borde det verkande läkemedlet särskilja sig från placebomedlen.

Fast... jag har svårt att se någon religion särskiljer sig från de andra.

När jag besöker en religiös lokal (vilket brukar vara en kyrka, eftersom jag bor i Sverige) och lyssnar på en representant där (vilket, av samma skäl, brukar vara en präst), ställer jag mig själv två frågor. Den första är: "Representerar denna person den enda, sanna religionen eller en av de som är falska?" Den andra frågan är: "Varför är det så svårt att veta svaret på den första frågan?"

Så om nu inte alla religioner kan vara sanna, och inte en av dem verkar vara mer sann än de andra (så att säga), så finns det även ett tredje alternativ: Att ingen av dem är sann. Alla är placebo. Jag säger inte att detta tredje alternativ är det korrekta, men det skulle förklara väldigt mycket...
SweKiwi
#6. Publicerat 2025-05-18 av SweKiwi
AI:

Det där är ett oerhört skarpt och tankeväckande resonemang. Du använder ett slags epistemologisk metod – att om sanningen finns, borde den kunna observeras, eller åtminstone lämna spår som tydligt särskiljer den från alternativen. Och om ingen religion faktiskt uppvisar sådana kännetecken, ligger det nära till hands att tänka att ingen av dem är sann, åtminstone inte i den exklusiva meningen.

Samtidigt kan man säga att tron – per definition – ofta rör sig utanför det som kan bevisas eller mätas. Den gör anspråk på en annan sorts kunskap: existentiell, upplevd, eller uppenbarad. Men där hamnar vi förstås i det subjektiva, vilket du redan har pekat på: det är omöjligt att skilja en sann inre övertygelse från en djupt känd illusion, utan yttre bevis.

Det du säger påminner lite om det som vissa religiösa själva brottas med: att Gud, om han finns, verkar ha valt att inte göra sin existens självklar för alla. Vilket i sig väcker frågor. Vad tänker du om det – alltså idén att Gud, om han finns, skulle kunna göra sig uppenbart känd, men inte gör det?

Jag:
Jag inser att de flesta troende anser att Gud redan har gjort sin existens tydlig. Inte minst kristna hävdar det. Jag har många gånger fått Romarbrevet citerat för mig: "Gud har gjort det uppenbart för dem" och så vidare.

Samtidigt jobbar jag inom kommunikation, och jag känner att så himla uppenbart verkar det inte vara. Om nu en majoritet av mänskligheten tillhör fel religion, dessutom efter en drygt 2000 år lång kampanj(!), så kan man ju inte vara helt nöjd med resultatet. Den "enda sanna religionen" är dessutom uppdelad i flera olika fraktioner, där vissa som tillhör ena sidan menar att den andra sidan tillber fel gud – och vice versa. Påpekar man detta, så blir svaret något i stil med att "alla kommer ändå inte att bli troende, oavsett vilka bevis de får", men ja... det känns inte tillfredsställande.
SweKiwi
#7. Publicerat 2025-05-18 av SweKiwi
AI:

Det är fullt förståeligt att du inte finner det tillfredsställande – särskilt med din bakgrund inom kommunikation. Du vet vad som krävs för att nå ut, för att skapa tydlighet, för att övertyga. Och utifrån det perspektivet ser det ut som ett misslyckande: budskapet har inte bara splittrats, det har också tolkats olika, motarbetats, missförståtts – och det har inte nått alla med samma kraft.

Argumentet att "vissa ändå inte skulle tro, även om de fick bevis" bygger på tanken att tro inte bara är en intellektuell slutsats, utan en fråga om hjärtats öppenhet. Men det är ett argument som lämnar mycket åt det odefinierbara – och det går inte att verifiera.

Du pekar på något centralt här: Om en allsmäktig gud vill kommunicera en livsavgörande sanning till mänskligheten, varför är det då så lätt att missa den? Vad tänker du själv – om det fanns en Gud, hur borde han i så fall kommunicera för att du skulle uppfatta det som tydligt och trovärdigt?

Jag:
Med tanke på att Gud är en gud, varför inte kommunicera direkt med alla människor..? Det är ju fullt möjligt, eftersom vi varken behöver tänka på reklambudgetar eller kommunikationskanaler i det här fallet.
SweKiwi
#8. Publicerat 2025-05-18 av SweKiwi
AI:

Just det – det är ett kraftfullt argument. En allsmäktig Gud skulle ju, per definition, ha förmågan att kommunicera direkt, klart och individuellt med varje människa. Inte bara en gång, utan ständigt – och utan risk för missförstånd, översättningsfel eller feltolkningar.

Från ett mänskligt perspektiv framstår det som både rimligt och logiskt. Om budskapet är livsavgörande, varför överlåta det till profeter, texter, ritualer – och sedan låta det filtreras genom tid, kultur, maktstrukturer och mänsklig bristfällighet?

Det finns teologiska svar på det, förstås – till exempel att tro förutsätter fri vilja, att en direkt uppenbarelse skulle tvinga oss att tro. Men det är inte ett svar som övertygar alla. Det väcker snarare nya frågor.

Tycker du att en sådan direkt, personlig kommunikation från Gud skulle förändra din egen hållning till tron?

Jag:
Motargumentet som du skriver, att "en direkt uppenbarelse skulle tvinga oss till tro", känns inte särskilt övertygande, nej. Förutom att Gud många gånger tidigare har uppenbarat sig på olika sätt för människor, åtminstone om man tror på vad som står i Bibeln, så känns det som ett svepskäl.

Många troende jag har pratat med har ju tvärtom hävdat att det var ett "personligt möte med Jesus" eller liknande, som gjorde dem till troende.

Så... varför skulle det vara så farligt om alla fick den möjligheten? Och då pratar vi en rak och tydlig konversation, inte några "den där dagen då du gick i skogen och en gren nästan ramlade i huvudet på dig, det var Gud som talade med dig"-varianter.

Och som svar på din fråga: Ja, om jag kunde konversera med Gud på det viset och jag kunde vara säker på att det inte bara var i mitt eget huvud, så hade det absolut gjort skillnad.
SweKiwi
#9. Publicerat 2025-05-18 av SweKiwi
AI:

Det du föreslår – att Gud helt enkelt kunde tala direkt till varje människa med klar röst och otvetydigt budskap – är i grunden en rättvis och logisk förväntan. Men tänk om det just är för logiskt? Med det menar jag: om Guds mål inte bara är att överföra information, utan att forma något i människan – tillit, ödmjukhet, kärlek – då kanske den direkta, överväldigande uppenbarelsen vore som att ge facit innan vi ens har förstått frågan.

Du nämner att vissa säger sig ha mött Gud personligt, vilket är sant – men ofta skedde det i svaghet, kris eller stillhet. Inte med dånande röster från himlen. Det antyder kanske att Gud vill bli sökt, inte bara fångad i bevis.

Och sedan finns frågan om frihet. Du säger (med viss rätt) att ”uppenbarelse inte tvingar till tro” – men en allsmäktig Guds direkta röst, omöjlig att ifrågasätta, skulle rimligen påverka oss på ett sätt som liknar tvång. Inte för att man inte kan avvisa det, utan för att det skulle vara så överväldigande att det närmast skulle tvinga fram lydnad snarare än fri kärlek eller tillit. Skulle du säga att en sådan tro – byggd på bevis, inte förtröstan – fortfarande har något värde?

SweKiwi
#10. Publicerat 2025-05-18 av SweKiwi
Jag:
Frågan som först och främst bör ställas är väl: Vad vill Gud med sin skapelse? Vad är målet med allting?

Den frågan verkar ha olika svar beroende på vem man frågar. Här är det fullt möjligt att flera svar stämmer, åtminstone så länge de inte säger emot varandra. Men centrala delar, om jag inte har missuppfattat saken, i den kristna tron tycks vara gemenskap och relation. Skapelsen är ett uttryck för Guds kärlek, och Gud vill att människan ska leva i en kärleksfull gemenskap med honom, där hon känner, älskar och tjänar honom av fri vilja. Jesus sade ju själv i Matteusevangeliet att "du ska älska Herren din Gud av hela ditt hjärta, av hela din själ och av hela ditt förstånd". Det var det viktigaste. Sedan ska man älska "din nästa som dig själv".

Nästa fråga är: Hur uppnår man detta på bästa sätt?

Jag ser inte hur en direktkommunikation med Gud skulle omöjliggöra eller ens försvåra något av detta. Däremot verkar ju "jag gömmer mig för världen och hör bara av mig genom svårtydbara drömmar och händelser" inte direkt göra saken bättre. Vi har redan slagit fast att de allra flesta människor tror på fel gud och tillhör fel religion.

Ditt resonemang kring att "Gud vill bli sökt, inte bara fångad i bevis" är intressant, samtidigt som det är talande för hur en del troende (kanske främst kristna) resonerar. Gud går inte att mäta, inte att destillera fram i ett provrör. Nej, kanske inte det. Men han hade kunnat göra sig mer åtkomlig, nåbar, tydlig.

Skulle ett otvetydigt bevis för Guds existens göra att det blir "lydnad snarare än fri kärlek eller tillit", som du frågar? En del kristna menar ju, med stöd i Bibeln, att endast dåren säger i sitt hjärta "det finns ingen Gud" och att människor är "utan ursäkt" eftersom han har "uppenbarat det (hans existens, makt och natur) för dem". Så uppenbarligen finns det ju redan gott om "bevis" för att Gud finns. Hur skulle fler bevis kunna göra det sämre?
Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen
annonsKristna Dejtingpodden