AI:
Just det – det är ett kraftfullt argument. En allsmäktig Gud skulle ju, per definition, ha förmågan att kommunicera direkt, klart och individuellt med varje människa. Inte bara en gång, utan ständigt – och utan risk för missförstånd, översättningsfel eller feltolkningar.
Från ett mänskligt perspektiv framstår det som både rimligt och logiskt. Om budskapet är livsavgörande, varför överlåta det till profeter, texter, ritualer – och sedan låta det filtreras genom tid, kultur, maktstrukturer och mänsklig bristfällighet?
Det finns teologiska svar på det, förstås – till exempel att tro förutsätter fri vilja, att en direkt uppenbarelse skulle tvinga oss att tro. Men det är inte ett svar som övertygar alla. Det väcker snarare nya frågor.
Tycker du att en sådan direkt, personlig kommunikation från Gud skulle förändra din egen hållning till tron?
Jag:
Motargumentet som du skriver, att "en direkt uppenbarelse skulle tvinga oss till tro", känns inte särskilt övertygande, nej. Förutom att Gud många gånger tidigare har uppenbarat sig på olika sätt för människor, åtminstone om man tror på vad som står i Bibeln, så känns det som ett svepskäl.
Många troende jag har pratat med har ju tvärtom hävdat att det var ett "personligt möte med Jesus" eller liknande, som gjorde dem till troende.
Så... varför skulle det vara så farligt om alla fick den möjligheten? Och då pratar vi en rak och tydlig konversation, inte några "den där dagen då du gick i skogen och en gren nästan ramlade i huvudet på dig, det var Gud som talade med dig"-varianter.
Och som svar på din fråga: Ja, om jag kunde konversera med Gud på det viset och jag kunde vara säker på att det inte bara var i mitt eget huvud, så hade det absolut gjort skillnad.