Gud leder en till olika kristna sammanhang, det är min erfarenhet från när jag var ny och sökande i tron. I mitt fall fick ett par olika kristna studentgrupper stor betydelse, förutom tidigare sådd. Deltagarna hade dels olika församlingsbakgrunder i frikyrkor och dels evangelisk luthersk. Det är ju ofta så att om man kommer från ett kristet hem där föräldrarna har en församlingstillhörighet, så då har man en bakgrund. Familjen är i regel en viktig missionsstation, där Guds ord sås som frön som börjar gro.
Som ung är man påverkbar även efter att ha lämnat föräldrahemmet för att pröva vingarna. Så i den vevan gick jag runt till flera olika församlingar. Ett karismatiskt sammanhang bland annat. Jag döptes som ung vuxen i samma samfund där jag vuxit upp, ett mellanting av baptist och pingst, men min kristna tro påverkades av evangelisk lutherska kamrater, så jag lutade mer åt det hållet i teologin och bibelsynen. Samtidigt, efter en andlig upplevelse, blev jag inspirerad att läsa hela bibeln på mindre än ett år.
Det är en sak att besöka olika församlingar, en annan att gå till en särskild och kanske bli medlem. Vilken ska man välja? Några tankar. I Gudstjänsten ska Guds ord predikas rent och klart samt Jesus Kristus vara i centrum. Inte upplevelser och underhållning eller perifera frågor. Kristus uppstod på tredje dagen, som är söndagen och därför kallades Herrens dag. Den tidiga kyrkan började därför fira Gudstjänst och Nattvard denna dag.
Den kyrka som apostlarna grundade fick löftet av Jesus att han skulle vara med dem i alla dagar intill tidens slut. Ett tips är att läsa kyrkohistoria och teologins historia. Jesus och apostlarna varnade för avfall och villoläror. Trosbekännelserna, den nicenska som i år firar 1700 års jubileum, den apostoliska, den athanasianska, kom till som försvar mot falska läror. Det går därför knappast att starta ett nytt samfund eller ny kyrka, såsom har gjorts de senaste 200-300 åren efter Reformationen, utan att någon form av villolära finns med.
Man kanske tror att bara vuxna kan döpas, eller så tror man att nattvardens bröd och vin bara är symboler för Kristi kropp och blod, vilket inte är vad Jesus säger. Här är exempel på när Guds ord predikas rent och klart med Jesus i centrum:
https://www.youtube.com/watch?v=2BfmNn0Lc84&t=3s