MittNyaLiv säger: Sivan: Vet du om det sänds på nätet? Jag hinner inte dit. :)
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Politik och samfund > Diskussion

sailias2
Skapat 2025-04-04 av sailias2, man, 61 år, Västra Götalands län.
Om det nu inte finns en mening..
4 februari skjutning på skola i Örebro.

25 mars: SVT: Polisen hittar inget motiv till massmordet i Örebro.

Jag tänker.. vad förväntar man sig i ett samhälle som predikar att det inte finns någon som menat något med människans liv; att det är en slump som orsakat livet och att det är upp till var och en att själv försöka komma fram till sin mening med sitt liv. (bara den stämmer med dagens mening) Ska man då bli förvånad att detta händer? Om det nu inte finns någon mening..

(nu kanske det kommer fram något motiv till massmordet senare, men det spelar inte så stor roll för det här tänket tror jag)

Att killen i Örebro också sköt sig själv hänger ihop med en bild av meningslöshet, tänker jag.

Bibeln: Syndens lön är döden. (Samhällets/folkets synd..?)

----------------------

Googlade lite och fann ett par sidor:

"Bok och filosof"-recension: "Meningen med livet - utan Gud"

(jag har inte läst författaren/filosofen som recenseras)

Några ord/begrepp där som jag "slog upp":

Transcendent = filosofisk term för sådant som överskrider gränsen för det som kan uppfattas med sinnena, översinnlig; andlig, höjd över det jordiska,

Immanent = inre, inneboende, närvarande, oskiljaktig, existerande i ngt, inseparabel (motsatsord: transcendent)

Epifani = plötslig gudomlig uppenbarelse

Själv tycker jag mig ibland känna doften av facksnobberi när man använder "fina" ord, istället för enkla ord. Jag kan ha fel. Men jag får ingen transcendent epifani direkt :)

En annan kortare rakt på frågeställning: Hur vet vi vad som är rätt och vad som är fel om moral är subjektiv?

Prima facie = vid första anblicken

Svar på inlägg

sailias2
#1. Publicerat 2025-04-04 av sailias2
Fick en annan tanke i morse. Den handlade om ord, där ett ord ibland kan översättas rakt med ett annat ord på ett annat språk, och att översättningsprogram eller AI kan det i de fallen. Men ibland är det inte så. Då behöver AI:n mer text runtomkring, den behöver sammanhang för att ge rätt betydelse. ("DeepL" är bättre på det än "Google translate")

Så är det med oss också. Vi behöver sammanhang för att förstå. Och, vi behöver sammanhang som individer för att betyda något; för att vi som ord skall bli meningsfulla i en meningsfull mening.

En mänsklighet.

Och vem är det som talar och menar något med mänskligheten?
sestir
#2. Publicerat 2025-04-04 av sestir
Att GM bytade namn till 'Andersson' några år innan dådet tyder på att han stördes av den skriande bristen på massmördare med sonnanamn.
sailias2
#3. Publicerat 2025-04-06 av sailias2
Att GM bytade namn till 'Andersson' några år innan dådet tyder på att han stördes av den skriande bristen på massmördare med sonnanamn.
Eller kanske att det visade sig inte räcka att vara Anders son.
MittNyaLiv säger: Sivan: Vet du om det sänds på nätet? Jag hinner inte dit. :)
Skriv Skriv här Skriv i megafonen
annonsFörsta Dejten
annonsKristna Dejtingpodden