MrKarlsson säger: Om du känner dig trött så kom ihåg att det inte är du som ska bära Jesus utan låt Honom bära dig. Han Älskar dig och Hans Nåd består för evigt! ??
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

GMR
Skapat 2025-01-09 av GMR, man, 54 år, Uppsala län.
Vem/vad är Lucifer?
Ty det var inte genom att följa lärda fabler som vi förkunnade för er vår Herre Jesu Kristi kraft och närvaro, utan vi var spioner för denna storhet. För att ha tagit emot ära och ära från Gud Fadern föll en röst till honom från denna storslagna härlighet: Detta är min älskade Son, i vilken jag har välbehag, hör honom. Och vi hörde denna röst från himlen när vi var med honom på det heliga berget. Och vi har ett fastare profetiskt tal: till vem du gör gott, uppmärksamma som på en lampa som lyser i mörkret, tills dagen gryr och lucifer går upp i era hjärtan: förstå detta för första gången, att varje profetia i Skriften är inte gjord av sin egen tolkning. För profetior kom ibland inte fram av mänsklig vilja, utan inspirerad av den Helige Ande talade heliga Guds män.

Jag har blivit lärd i kyrkan att satan och Lucifer är samma person. Här ser vi ju tydligt att det inte är en person. Texten är översatt ifrån en latinsk bibel och om jag förstått det rätt så är Lucifer det latinska ordet för Jupiter som ersatt ordet morgonstjärna. Uppenbarligen så är det många gånger fabler som vi får lära oss i kyrkan.

Undrar vad mer för fabler det kan vara?

Svar på inlägg

Vingen
#1. Publicerat 2025-01-10 av Vingen
Det latinska ordet lucifer (en sammansättning av orden lux och ferre, som ordagrant översatt blir "ljusbringaren") användes ursprungligen som beteckning på "morgonstjärnan", dvs Venus, som ju lyser väldigt starkt på himlen och förebådar gryningen, dvs "bringar ljus". Den hebreiska motsvarigheten är ordet heylel.

I bibeln kallas ofta änglarna för "stjärnor" (Job 38:7 och Luk 2:13), och även Kristus benämns på flera ställen "morgonstjärnan" (2 Pet 1:19 och Upp 2:28 och 22:16).

Jesaja 14:12 berättar i liknelseform om hur en av av de mest strålande ärkeänglarna satte sig upp mot Gud. På hebreiska beskrevs alltså denna ängel som en heylel, en "ljusbringare" eller "strålande morgonstjärna", och när den illyriske kyrkofadern Hieronymus (347-420) översatte Gamla testamentet till latin använde han naturligtvis det latinska ordet lucifer som översättning av heylel.

När andra översättningar tillkom användes ofta Hieronymus översättning som utgångspunkt, och medan man i vissa översättningar översatte ordet lucifer till det egna språket, behöll andra det latinska ordet som då kom att uppfattas som ett egennamn: Lucifer.

inom den kristna traditionen har det här ordet levt kvar som ett egennamn fastän det snarare är en beskrivning av vad djävulen var innan han satte sig upp mot Gud. Det gäller även benämningen "satan", som är ett hebreiskt ord som betyder "motståndare" eller "åklagare" och beskriver vad djävulen blev.

När man säger att Lucifer blev satan handlar det alltså inte om någon sorts byte av egennamn, utan om en förändring av karaktär, personlighet och beskrivning. Det handlar om att en av ärkeänglarna blev Guds motståndare, dvs han förvandlades från härligt strålande "morgonstjärna" (lucifer) till "motståndare" (satan).

Thor-Leif Strindberg
GMR
#2. Publicerat 2025-01-10 av GMR
Det latinska ordet lucifer (en sammansättning av orden lux och ferre, som ordagrant översatt blir "ljusbringaren") användes ursprungligen som beteckning på "morgonstjärnan", dvs Venus, som ju lyser väldigt starkt på himlen och förebådar gryningen, dvs "bringar ljus". Den hebreiska motsvarigheten är ordet heylel.

I bibeln kallas ofta änglarna för "stjärnor" (Job 38:7 och Luk 2:13), och även Kristus benämns på flera ställen "morgonstjärnan" (2 Pet 1:19 och Upp 2:28 och 22:16).

Jesaja 14:12 berättar i liknelseform om hur en av av de mest strålande ärkeänglarna satte sig upp mot Gud. På hebreiska beskrevs alltså denna ängel som en heylel, en "ljusbringare" eller "strålande morgonstjärna", och när den illyriske kyrkofadern Hieronymus (347-420) översatte Gamla testamentet till latin använde han naturligtvis det latinska ordet lucifer som översättning av heylel.

När andra översättningar tillkom användes ofta Hieronymus översättning som utgångspunkt, och medan man i vissa översättningar översatte ordet lucifer till det egna språket, behöll andra det latinska ordet som då kom att uppfattas som ett egennamn: Lucifer.

inom den kristna traditionen har det här ordet levt kvar som ett egennamn fastän det snarare är en beskrivning av vad djävulen var innan han satte sig upp mot Gud. Det gäller även benämningen "satan", som är ett hebreiskt ord som betyder "motståndare" eller "åklagare" och beskriver vad djävulen blev.

När man säger att Lucifer blev satan handlar det alltså inte om någon sorts byte av egennamn, utan om en förändring av karaktär, personlighet och beskrivning. Det handlar om att en av ärkeänglarna blev Guds motståndare, dvs han förvandlades från härligt strålande "morgonstjärna" (lucifer) till "motståndare" (satan).

Thor-Leif Strindberg
Intressant, nu känner jag till Jesaja 14 som egentligen talar om Babels kung och inte satan eller hans tidigare natur. Viktigt att läsa kontexten oavsett vem som gör tolkningen.
Vingen
#3. Publicerat 2025-01-10 av Vingen
Intressant, nu känner jag till Jesaja 14 som egentligen talar om Babels kung och inte satan eller hans tidigare natur. Viktigt att läsa kontexten oavsett vem som gör tolkningen.
Ok.

Hur tolkar du t.ex. verserna 12, 13, 14? Är det möjligt att texten talar om Satan, i en liknelse där Babels kung står för "Förvirringens andemakt" dvs satan.. ( babel betyder förvirring - jmf språkförbistringen babels torn))

Ur texten om babels konung:

Hur har du inte fallit från himlen,
du strålande stjärna,
du gryningens son!
Hur har du inte blivit fälld
till jorden,
du som slog ner folken till marken!
13 Du sade i ditt hjärta:
’Jag ska stiga upp till himlen,
jag ska resa min tron
ovanför Guds stjärnor.
Jag ska sätta mig på mötesberget
längst upp i norr.
14 Jag ska stiga upp
över molnens höjder,
jag ska bli som den Högste.’
GMR
#4. Publicerat 2025-01-13 av GMR
Ok.

Hur tolkar du t.ex. verserna 12, 13, 14? Är det möjligt att texten talar om Satan, i en liknelse där Babels kung står för "Förvirringens andemakt" dvs satan.. ( babel betyder förvirring - jmf språkförbistringen babels torn))

Ur texten om babels konung:

Hur har du inte fallit från himlen,
du strålande stjärna,
du gryningens son!
Hur har du inte blivit fälld
till jorden,
du som slog ner folken till marken!
13 Du sade i ditt hjärta:
’Jag ska stiga upp till himlen,
jag ska resa min tron
ovanför Guds stjärnor.
Jag ska sätta mig på mötesberget
längst upp i norr.
14 Jag ska stiga upp
över molnens höjder,
jag ska bli som den Högste.’
En liknelse kan man ju kalla det, men inte *nödvändigtvis satan:
(Även om det skulle vara en liknelse på satan så har det ju inget med lucifer att göra vilket inlägget handlade om.)

Rosie
#5. Publicerat 2025-01-13 av Rosie
Hej! Du skrev: många gånger fabler vi får lära oss i kyrkan.

Vilka är: många gånger?

Hälsn Rosie
Rosie
#6. Publicerat 2025-01-13 av Rosie
Hej igen! Ifall man tror det handlar om Satan, hur kan Satan hamna i graven? Vers 15. Det är ju en man som dödats och ej får vila i en vanlig grav utan: är likt ett förtrampat as, står det i vers 19.

Hälsn Rosie
Vingen
#7. Publicerat 2025-01-15 av Vingen
En liknelse kan man ju kalla det, men inte *nödvändigtvis satan:
(Även om det skulle vara en liknelse på satan så har det ju inget med lucifer att göra vilket inlägget handlade om.)

Namnet Lucifer är latinska och betyder Ljusbärare, namnet på Venus, morgonstjärnan, bilden av gryningens son. Alltså satan innan han blev satan.
Termen syftar ursprungligen på planeten Venus (Morgonstjärnan) eftersom det kommer med ljus i gryningen. Något gott och positivt.
Lucifer är alltså ingen ondskefull benämning på satan utan en god bild av en Guds ängel, den ängel som blev satan (motståndaren) han som kastades ut från himlen. (Jesus: Jag såg satan falla ner från himlen som en blixt Luk 10:18)

Hes. 28:13-15 beskriver en annan Kung, Kungen i Tyrus, även där kan vi se - liksom i Jesaja-texten om Kungen i Babylon - parallellen med satan. Jag tror vi får se förvandlingen från Morgonstjärna (ljus) till Motståndaren (mörker) i texternas och kungarnas ondska. Vi får se ondskans ursprung i verksamhet,satans verk, i dessa kungar.

Namnet Lucifer i Bibeln är alltså inget namn på satan utan en beskrivning av Guds ängel innan han föll i synd.
Kan man då heta Lucifer utan att bli ansedd bära satans namn... Ja absolut eftersom Namnet Lucifer står för det goda innan det raserades och blev ondska, satan.

Märk väl att Jesus kallar sig Morgonstjärnan, Upp. 22:16 och han vill att Morgonstjärnan ska "gå upp i våra hjärtan". 2 Petr 1:19
Rosie
#8. Publicerat 2025-01-15 av Rosie
Hej igen! Varför tolka det som ej finnes i texterna? Det handlar om två kungar som är mycket mycket högmodiga. Det är gissning att det skulle vara Satan. I Hes 28 står det tydligt, ja klarare än det mesta: Ditt hjärta är högmodigt, och du säger: Jag är en gud, jag tronar på en gudatron mitt ute i havet. ÄNDÅ ÄR DU BARA EN MÄNNISKA, och inte en gud. Hur mycket du än i ditt hjärta TYCKER DIG VARA en gud. Se, du menar dig vara VISARE ÄN Daniel,

Sen säger Gud att grymma folk, främmande folk skall största honom ned i graven pga han tror han är gud. Han skall dö en våldsam död, genomborrad. Vers 6-8. Gud säger: Du skall DÖ SOM DE OOMSKURNA DÖR FÖR FRÄMLINGARS HAND.

Nej Satan skall icke dö som de oomskurna för främlingars hand. Han skall kastas i eldsjön av Gud själv.

Det är bild av kungar som tror sig vara gudaväsen. Det är utkastande ur himmelen man bygger tron det är Satan för Jesus säger han såg han kastas ut, och draken kastas ned på jorden. Det gör man tror Satan var en skön kerub som ledde lovsången i himmelen.

Ja visst han kastades ut men profetior över kungar skall ej bli undervisning om Satan som vore det självklarhet. Det finnes icke en enda hänvisning dit av Jesus el apostlarna, icke ett enda citat som vore det Satan.

Babel blev skökan Babylon, ej tvärtom. Babel BLEV symbol för ondskan. Onde kungen dödades SOM de oomskurna, ej tvärtom att de oomskurna skall dö som Satan. Babelkungen sade han ville STIGA UPP till himmelen. Satan VAR i himmelen.

Jes 14 börjar nästan med: Vilket slut förtryckaren har fått, indrivning av guld ÄR ÖVER. Hela jorden HAR FÅTT VILA, man brister ut I JUBEL.

Nej vi behöver se helheten.

Hälsn Rosie
Rosie
#9. Publicerat 2025-01-16 av Rosie
Hej igen! Jag frågar dig Vingen: Har hela jorden fått vila och ro och kan jubla, efter att babelkungen som sägs vara Satan kastats ned på jorden?

Jes 14:7-8

Sen står det: NU när du LIGGER DÄR kommer INGEN och hugger ner oss.

Hälsn Rosie
Rosie
#10. Publicerat 2025-01-16 av Rosie
Hej igen! En till fråga till Vingen: Stämmer Hes 28 på Satan nu:

Jag gjorde dig till ASKA PÅ MARKEN inför alla som såg dig. Alla som kände dig bland folken häpnade över dig. Du fick ett fasansfullt SLUT och du skall INTE MER FINNAS TILL.

Vers 18-19, som ex.

Hälsn Rosie
MrKarlsson säger: Om du känner dig trött så kom ihåg att det inte är du som ska bära Jesus utan låt Honom bära dig. Han Älskar dig och Hans Nåd består för evigt! ??
Skriv Skriv här Skriv i megafonen
annonsFörsta Dejten
annonsKristna Dejtingpodden