Forum > Kärlek och relationer > Diskussion

Sommarsol
Skapat 2024-04-05 av Sommarsol, kvinna, 50 år, Örebro län.
Kärlekens 5 språk av Gary Chapman
Hur kan vi älska varandra mer?
Hur kan man få sin partner att känna sig som mest älskad och bekräftad?
Hur kan man skapa hållbara relationer?

Boktips om att lära sig älska varandra på det sätt som den andra behöver.
Enligt boken kan man ha några primära kärleksspråk som får en att känna sig som mest älskad.

Kärlekens 5 språk - Gary Chapman
Ur boken "Så får du kärleken att leva länge"


"Att leva tillsammans handlar om kärlek, eller hur?
Men verkar det som att du och din partner talar olika språk? Kärleken behöver inte försvinna i en relation, men för att hålla den vid liv måste de flesta lära sig sin partners kärleksspråk. Det håller inte att uttrycka den kärlek vi känner på vårt eget kärleksspråk om vår partner talar ett annat kärleksspråk.

Äktenskapsrådgivaren och den bästsäljande författaren Gary Chapman menar att det finns fem kärleksspråk:

Bekräftande ord

• Tid tillsammans

• Gåvor

• Tjänster

• Fysisk beröring"


https://www.sjobergsforlag.se/bocker/familj-relationer/karlekens-fem-sprak-gary-chapman

Svar på inlägg

Roffe
#1. Publicerat 2024-04-05 av Roffe
Har du problem i ditt äktenskap? Gary Chapman lär oss om fem sätt att visa kärlek till den andra.
https://www.himlentv7.se/play/gladje-i-vardagen/karlekens-fem-sprak_p5143/
Mondeo
#2. Publicerat 2024-04-06 av Mondeo

Sommarsol, du är någonting mycket viktigt på spåren, därför att olikheter i kärleksspråket inte är någonting att ta lätt på.

Jag har inte läst någon bok i ämnet Därför är mina inlägg i tråden endast personliga reflektioner

Upphovspersonen till begreppet "kärleksspråket" har uppenbarligen tänkt till ordentligt, analyserat, satt ord på och kommit fram till att det behövs en fungerande symbios mellan parterna baserat på respektives behov av utgivande och motagande.

Att få ta emot utgivande kärlek, men också att den utgivande kärleken blir emottagen.

Det sistnämnda kanske vi vanligtvis inte tror är lika viktigt.

Men om inte det fungerar så finns det ingen mening med att älska och den utgivande parten blir snart dränerad.

Kärleken behöver en mottagare.

Annars ingen kärleksrelation.

Om jag vill nå min partner på djupet behöver jag lära känna hennes längtan (som förhoppningsvis är densamma som min).

Inte med motivet att jag i förlängningen ska få ut något av det i form av att få något tillbaka, utan för att jag innerligt önskar att mina kärlekshandlingar ska förmå att fylla henne med utgivande kärlek och att hon så ska förstå och uppleva att jag älskar henne.

(fortsättning följer)


Mondeo
#3. Publicerat 2024-04-06 av Mondeo

(fortsättning)


I en fungerande kärlekssymbios kommer detta att bära frukt som innebär att hon av samma anledning önskar ge mig av sin kärlek. Och så vidare.

Men det här är känsligt och bygger alltså på ömsesidighet.

Blir det inga gensvar, om kärleken inte tas emot, om man inte förstår varandras kärleksspråk eller helt enkelt struntar i det, så orkar dom flesta människor inte bara ge och ge.

Till slut blir relationen som ett vaccum som så småningom imploderar och krisen är ett faktum.

Jag sticker ut hakan och påstår att även Gud önskar gensvar från oss människor.

Han skapade oss till kärleksfull gemenskap med sig.

Det är själva meningen med livet.

(fortsättning följer)


Mondeo
#4. Publicerat 2024-04-06 av Mondeo

(fortsättning)

I ljuset av detta är det inte så konstigt att även den mänskliga symbiosen i en kärleksrelation mellan kvinna och man behöver fungera.

Vi människor är skapade unika och har dessutom formats på olika sätt under våra livsdagar. Alla är vi olika.

Som pusselbitar, som kan vara omöjliga att passa ihop.

Men när rätt bitar sammanförs blir resultatet att dom kompletterar, passar varann galant och hänger mycket stadigt ihop.

Bilden på bitarnas yta blir dessutom hel.

På grund av människors olikheter eller av andra orsaker, så varierar också kärleksspråken, man har inte samma behov, förmår inte möta upp varandra och symbiosen/relationen fungerar inte.

Inget konstigt med det, men något att ta hänsyn till när vi söker partner.

(fortsättning följer)

Mondeo
#5. Publicerat 2024-04-06 av Mondeo


(fortsättning)

Inget man kanske tänker på i ivern över att kanske hittat rätt, men heller inget man vill bli varse efter ett halvår eller i värsta fall under äktenskapet.

Olikheterna maskeras lätt under den tidiga förälskefasen.


I egenskap av den för tillfället självpåtagna titeln ”relationsrådgivare” bör jag väl tillägga att ett till stora delar gemensamt kärleksspråk möjligen är en förutsättning för en lyckad relation men inte på något sätt en garanti!

/Mondeo



Rosie
#6. Publicerat 2024-04-07 av Rosie
Hej! Jag läste boken för många år sen men minns den tydligt, den är en god hjälp för att huvudsakligen röja undan missförstånd som är ack så vanliga i relationer. Den handlar om att man ofta vill ta emot kärlek på det sätt man vill ge kärlek och tvärtom, och får man då inte kärlek på det sättet kan man känna sig oönskad och obekräftad. Går då båda och tycker dem andre inte visar sin kärlek blir det missförstånd mellan två makar som egentligen älskar varandra men tror motsatsen. Kommunikation är lösningen, men inte alla är medvetna om varför de känner sig sårade. Men det får inte bli en självömkande värderingsvåg, där man inte vill ge kärlek för man tycker sig inte få det tillbaka på det sätt man vill, att man hämnas genom att hålla inne kärleken, straffar pga millimeterrättvisan. Då blir det självcentrerat. Kärlek från självcentreringen kan dräneras, för då kommer det från köttet i egen kraft och vilja. Kärleken från Gud kan inte ta slut, för den utvärderar inte ifall det kommer något tillbaka, och behöver inte något tillbaka för att få kraften att fortsätta. Vi kan leva ett gudfruktigt välsignat Äktenskap med många olika sätt att visa kärleken på, i stället för att bara peka på ett sätt eller två. Det kan annars bli i tanken: nu har jag gett dig fysisk närhet så nu vill jag ha en gåva, eller nu har jag hjälpt dig hela dagen så nu vill jag ha fysisk närhet, eller nu har jag öst kärleksfulla ord över dig så nu får du ge mig en massa tid. Det kan vara bra att vara uppmärksam på sina egna tankar och känslor och förväntningar och samtala med varandra, men ska vi inte alla ge kärlek på så många sätt vi kan? Inte mäta, dra bort eller hoppa över? Vi borde alla försöka ge av alla sätten till den man gift sig med: ömhetsbetygelser i form av ord, kramar, hjälp och stöd, tid att umgås, gåvor i form av att visa att man älskar den andre men menar inte dyra presenter nu utan enklare ting men lika kärleksfulla. Allt tillsammans ger trygghet och tillit. Att känna att det som just jag vill ha fattas för mycket och på det bryta upp äktenskapet är inte grundat på Guds vilja utan på självcentrering. Man behöver i stället berätta att man saknar beröring, tid tillsammans osv och vad det väcker för oro och missförstånd, och då får den andre chansen att förklara att den visst älskar men inte förstått den andres saknad och oro. Boken borde leda till kommunikation, inte krav på just min egen vilja att få på speciellt sätt som en förutsättning för äktenskapet.
Mvh Rosie
Mondeo
#7. Publicerat 2024-04-07 av Mondeo

Här kommer så ett litet appendix.


Om jag hårddrar det så tror jag att symbiosen kommer att sakna spontanitet och det kan bli jobbigt och kännas konstlat om man inte har något gemensamt gällande kärleksspråket.

Men ju mera gemensamma uttryck, gemensam längtan och behov…. ja visst blir det väl lättare och spontanare.

För mig är det viktigt att det man gör för varandra är äkta och inte av plikt.

Risken finns annars att tilliten undermineras och det blir nån sorts inflation i kärleksspråket. Det tappar sitt värde och funktion.

Sommarsol
#8. Publicerat 2024-04-08 av Sommarsol
Tack för tänkvärda och intressanta tankar från er båda!