Höstlöv säger: Vill helt enkelt Tacka de som sänt mig en hälsning jag personligen inte kunnat ta del av. Att visa varandra omtanke är bland det finaste som finns.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Politik och samfund > Diskussion

Anonym
Skapat 2023-11-29 av Anonym.
And the Word became flesh and tabernacled among us.
Många kristna varnar för Halloween för att de anser att det är mörkt men vad spelar det för roll med Halloween när de ändå firar jul som är en betydligt mer mörk högtid men att det inte syns. Blir ju inte ljust för att man sätter en kristen stämpel på en mörk högtid. Annars kan man ju sätta en kristen stämpel på Halloween...

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2023-11-30 av Anonym
Julen är en kristnad högtid som förr handlade om ett hedniskt firande men som nu hyllar Jesu födelse. Sekulariserade människor missar kanske det glada budskapet, men den kristna kulturen finns där, bortom klapparna, glöggen och tomtarna.
Anonym
#2. Publicerat 2023-11-30 av Anonym
Julen är en kristnad högtid som förr handlade om ett hedniskt firande men som nu hyllar Jesu födelse. Sekulariserade människor missar kanske det glada budskapet, men den kristna kulturen finns där, bortom klapparna, glöggen och tomtarna.
Nja... beror väl på hur man ser det och om man verkligen ser ursprunget. Vi får ju göra hur vi vill och se det på vilket sätt vi vill. Vill man veta mer så kommer lite information här...

Nimrod/Babylon & The Origin Of Christmas

"Listen as the ancient pagan traditions of Christmas get exposed and learn why no believer in the true Mashiach should ever celebrate this day that glorifies satan."
Man kan tycka att Constantin som var soldyrkare var smart att sätta kristna stämplar på jul exempelvis och då går det ju såklart att sätta en kristen stämpel på Halloween också så kan kristna sluta varna för den högtiden...
Anonym
#3. Publicerat 2023-11-30 av Anonym

Går ju såklart att sätta en kristen stämpel på Halloween också så kan kristna sluta varna för den högtiden...
Ett exempel på det skulle ju kunna vara att Gud väcker upp sitt folk i en sen tid... HERRENS hand kom över mig, och genom HERRENS Ande fördes jag bort och sattes ner mitt i en dal som var full med ben. Han förde mig fram bland dem och se, de låg där i stora mängder över dalen. Och se, de var alldeles förtorkade. Han sa till mig: “Människobarn, kan de här benen få liv igen?” Jag svarade: ”Herre GUD, du vet det.”Då sa han till mig: “Profetera för dessa ben och säg till dem: Ni förtorkade ben, hör HERRENS ord: Så säger Herren GUD till dessa ben: Se, jag ska låta ande komma in i er så att ni får liv. Jag ska sätta senor på er och låta kött växa ut på er och täcka er med hud och ge er ande så att ni får liv. Och ni ska inse att jag är HERREN.”Jag profeterade som jag blivit befalld. Och när jag profeterade hördes ett ljud, det blev ett rassel, och benen kom tillsammans så att ben fogades till ben. Medan jag såg på, växte senor och kött på dem och de täcktes med hud. Men ännu fanns det ingen ande i dem.Då sa han till mig: ”Profetera till Anden, ja profetera, du människobarn, och säg till Anden: Så säger Herren GUD: Kom, du Ande, från de fyra väderstrecken och blås på dessa slagna så att de får liv.” Och jag profeterade som han hade befallt mig. Då kom Anden in i dem, och de fick liv och reste sig upp på sina fötter, en mycket stor skara.Han sa till mig: ”Människobarn, dessa ben är hela Israels hus. Se, de säger: ’Våra ben är förtorkade, vårt hopp är ute, det är slut med oss.’ Profetera därför och säg till dem: Så säger Herren GUD: Se, jag ska öppna era gravar och hämta upp er, mitt folk, ur era gravar och låta er komma till Israels land. Ni ska inse att jag är HERREN, när jag öppnar era gravar och för upp er, mitt folk, ur dem. Jag ska låta min Ande komma in i er så att ni får liv, och jag ska låta er få bo i ert land. Och ni ska inse att jag, HERREN, har sagt det, och att jag har gjort det, säger HERREN.”
Growitz
#4. Publicerat 2023-12-01 av Growitz
Många kristna varnar för Halloween för att de anser att det är mörkt men vad spelar det för roll med Halloween när de ändå firar jul som är en betydligt mer mörk högtid men att det inte syns. Blir ju inte ljust för att man sätter en kristen stämpel på en mörk högtid. Annars kan man ju sätta en kristen stämpel på Halloween...

Vad exact är det som du anser gör julen till än mörk högtid?
Anonym
#5. Publicerat 2023-12-01 av Anonym
[citat] Vad exakt är det som du anser gör julen till än mörk högtid?
Din fråga tyder på att du inte tittar, gör det och gör själv.
Vad är det som gör Halloween till en mörk högtid som kristna varnar för?
tammuz
När barnoffer var statsreligion

Att göra om en "hedninsk högtid" där blodsoffer och barnoffer ingår så känns det för mig som en mörk högtid, kan man göra om den till en "ljus högtid" så kan man göra det med Halloween också och sluta vara människor för den... OM man nu kan det?
Ibland lite skämtsamt brukar jag säga God Oden på jul... ett av hans namn är Julfader.
Menar inte att man ska vara rädd, snarare förstå vart det kommer ifrån... Sedan får ju människor göra vad de vill.
Anonym
#7. Publicerat 2023-12-02 av Anonym
Nja... beror väl på hur man ser det och om man verkligen ser ursprunget. Vi får ju göra hur vi vill och se det på vilket sätt vi vill. Vill man veta mer så kommer lite information här...
Ursprunget spelar ingen roll när kyrkan och den helige Ande har beslutat att vi firar Jesu födelse på julen. Jesu födelses fest överträffar det gamla midvinterblotet. Så varför inte istället glädjas över julens under, att Gud blev människa?
Vingen
#8. Publicerat 2023-12-03 av Vingen

............................................................................................................................

Han har förlåtit oss alla överträdelser 14 och utplånat skuldebrevet som vittnade mot oss med sina krav. Det tog han bort genom att spika fast det på korset. 15 Han avväpnade härskarna och makterna och gjorde dem till allmänt åtlöje när han triumferade över dem på korset
Låt därför ingen döma er för vad ni äter och dricker eller när det gäller högtid eller nymånad eller sabbat. 17 Allt detta är en skugga av det som skulle komma, men själva verkligheten är Kristus.

Kol2
Rosie
#9. Publicerat 2023-12-04 av Rosie
Hej! Mörkret är inte bara avsaknaden av ljus. Mörkret är Djävulens domän med avsaknaden av Jesus. Inte att förringa. Halloween hyllar Djävulen och det ockulta. Guds ord blev människa och bor bland oss varje dag. När vi samlas och sjunger att Guds ord blev människa, Guds gåva till oss, hyllar vi inte asatron och blodoffer till andra gudar. Om någon utklädd tomte kommer har det nog ett ursprung i St Nicolaus gåvor till fattiga. Granen doftar gott och har tända ljus och pysslat pynt från barn som skiner under en normalt mörk årstid. Fruktan, fruktan, fruktan ser otäckheter överallt och måste varna för allt skrämmande. Tryggheten finns i relationen med Jesus, den levande och ständigt pågående. Hjärnan är lättpåverkbar och därför ska vi i stället akta oss för vad vi sår in i huvudet. Så in välbehagliga ord från Gud så får du frid för friden kommer bara därifrån. Och ta Jesus med dig in i efterlängtade gemenskapen under den högtid som frälsta fortfarande kallar jul, Christ mass.
Mvh Rosie
Anonym
#10. Publicerat 2023-12-04 av Anonym
Hej! Mörkret är inte bara avsaknaden av ljus. Mörkret är Djävulens domän med avsaknaden av Jesus. Inte att förringa. Halloween hyllar Djävulen och det ockulta. Guds ord blev människa och bor bland oss varje dag. När vi samlas och sjunger att Guds ord blev människa, Guds gåva till oss, hyllar vi inte asatron och blodoffer till andra gudar. Om någon utklädd tomte kommer har det nog ett ursprung i St Nicolaus gåvor till fattiga. Granen doftar gott och har tända ljus och pysslat pynt från barn som skiner under en normalt mörk årstid. Fruktan, fruktan, fruktan ser otäckheter överallt och måste varna för allt skrämmande. Tryggheten finns i relationen med Jesus, den levande och ständigt pågående. Hjärnan är lättpåverkbar och därför ska vi i stället akta oss för vad vi sår in i huvudet. Så in välbehagliga ord från Gud så får du frid för friden kommer bara därifrån. Och ta Jesus med dig in i efterlängtade gemenskapen under den högtid som frälsta fortfarande kallar jul, Christ mass.
Mvh Rosie
Nu är ju visserligen Jul och julfade olika namn på Oden. Jag har tagit DNA test som visade att jag har ett ursprung från vikingarna. Så mina förfäder vikingarna firade jul långt innan man kallade det för en kristen högtid.

Klart att det det finns andemakter och demoner men inget man behöver lägga fokus på, de har 0% makt (om vi inte ger de makt förstås) och Gud har 100% makt. Vi har en fri vilja. Jag har min trygghet i Yeshua HaMashiach den du kallar Jesus. Jag firar visserligen inte Jul och alla får göra precis som de vill.

Däremot så har jag såklart gemenskap med människor, ska faktiskt på julbord kom jag på nu i veckan. Bara för att jag delar om ursprunget så är det ju såklart inget jag är rädd för och kan vara med på sådana tillställningar utan problem.

Jag är inte på något sätt rädd för varken mörker, demoner eller andemakter, har min trygghet i Yeshua, han är min klippa... om jag vandrar i dödsskuggans dal så är han med mig... ORDET som blev kött.

Den sonen gör fri blir verkligen fri...

Ha en fortsatt skön dag, nu ska jag ut i friska luften en sväng :)
Höstlöv säger: Vill helt enkelt Tacka de som sänt mig en hälsning jag personligen inte kunnat ta del av. Att visa varandra omtanke är bland det finaste som finns.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen
annonsFörsta Dejten
annonsKristna Dejtingpodden