Eldsjön är inte detsamma som helvetet. Visa mig en enda bibelöversättning som översätter eldsjön med helvetet!
Dödsriket däremot översätts felaktigt med helvetet i vissa bibelöversättningar. Felaktig för att det ger en felaktig associering,jämfört med dödsriket som beskrivs som en viloplats för de döda.
Dessutom står det att dödsriket/ helvetet ska kastas i eldsjön.
Om helvetet var en brinnande plats där människor plågas i en evighet. Hur kommer det sig att det står att denna plats ska kastas i eldsjön?
Och hur kan människor bli bestraffade med denna plåga innan domens dag har varit?
Eldsjön däremot beskrivs som ”den andra döden”. Första döden måste vara vår fysiska död. Då du skiljs från din fysiska kropp och kan inte längre känna fysisk smärta. Den andra döden kan inte vara något annat än där din andliga själsliga människa brinner upp i elden och upphör att existera.
Annars skulle det inte vara en död….en död människa kan inte känna smärta/ plågas.
Uppenbarelseboken 20: 12-15
”Och jag såg de döda, både stora och små, stå inför tronen, och böcker blevo upplåtna. Och jämväl en annan bok blev upplåten; det var livets bok. Och de döda blevo dömda efter sina gärningar, på grund av det som var upptecknat i böckerna. Och havet gav igen de döda som voro däri, och döden och dödsriket gåvo igen de döda som voro i dem; och dessa blev dömda, var och en efter sina gärningar. Och döden och dödsriket blevo kastade i den brinnande sjön; detta, den brinnande sjön, är den andra döden. Och om någon icke fanns skriven i livets bok, så blev han kastad i den brinnande sjön.”
Både Jesus och Skriften gör vad jag vet klart, att det är en eld som inte slocknar utan brinner i evighet. Det är knappast frågan om en fysisk eld som när man sätter fyr på en brasa med tändstickor. Eldsjön är väl dock inte avsedd för människor utan för djävulen och demonerna. Dessa belönas för sin ondska med att straffas i evig eld, dock knappast en fysisk eld, som jag förstår det.
Det sägs också att "Vår Gud är en förtärande eld", underförstått mot all synd, ondska och orenhet. Men för den som är i Kristus finns ingen fördömelse.