Höstlöv säger: Fyllde år igår & andra idag, Grattis! Hann inte kika in här pga. firande i Bokskogen Torups slottsmiljö & 1- årig förlovningsdag m man från Kd!
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Anonym
Skapat 2023-11-10 av Anonym.
Kristna värderingar o traditioner?

Funderar lite över vad exakt kristna värderingar och traditioner betyder idag?

Jag ser ju ingen större skillnad på okristna och kristna, mer än att många kristna sitter och nöter bänken i kyrkan på söndagarna. Och diskuterar och tjafsar på forumet om hur bibeln ska tolkas korrekt. Och man kan ju ha kristna värderingar utan att vara kristen..?

Kanske Carola är ansiktet utåt för moderna kristna värderingar? Och kristna traditioner är väl påsk, då folk frossar i ägg, sill och snaps..? Och Lucia är ju poppis i kyrkan.

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2023-11-10 av Anonym
Jo men Socialdemokraterna har avkristnat Sverige systematiskt. Bland annat genom att göra om teologiska utbildningar, infiltrera och ta över organisationen Svenska kyrkan, ta bort kristendomsämnet ur skolorna och undervisa i sex och evolutionslära. Bedriva ateistisk propaganda i systemmedia, med mera. Främjat Frankfurtskolans politiska korrekthet med marxistiska rötter.

Ett demonkontrollerat parti, vilket vi nu även kan säga om andra partier. Massmedia och politiker vurmar för främmande, globalistiska makthavare och satanister.

Länder som Polen och Ungern har klarat sig bättre. Den romerska katolicismen har länge slagit vakt om traditionella kristna värderingar som äktenskapet och motverkat fosterfördrivning..
Anonym
#2. Publicerat 2023-11-10 av Anonym
Omvärldens förfall och depravation borde inte påverka de kristna värderingarna. Men gränserna suddas ut.
sestir
#3. Publicerat 2023-11-10 av sestir
Länder som Polen och Ungern har klarat sig bättre. Den romerska katolicismen har länge slagit vakt om traditionella kristna värderingar som äktenskapet och motverkat fosterfördrivning..

Dock har Socialdemokraterna det mesta av sitt stöd i Svealand och Norrland, åtminstone av den infödda befolkningen. Svealand var den del av Sverige som först tog emot den papistiska läran som strax kom att bli Västkyrkan. Det är i Svealand som svensk lag och rättstradition har fastställts inklusive avskaffandet av äktenskapet i praktiken. Äktenskapsbrott betraktas inte som något brott i svensk lags mening. Det kan jämföras med Skånelagens bestämmelse att den som ertappar sin partner i samlag med någon annan har rätt att döda denne.

Sverige är katolskt i praktiken medan Polen är det till namnet. Att det går bra för Polen just nu kan rimligen bero på att de har en bra regering (tills oppositionen strax tar över) och på att Romerskkatolska Kyrkans inflytande snabbt minskar då polacker blir mer och mer ifrågasättande mot den.

Slutsatsen jag drar är att det är bättre att kalla sig "katolsk" än att vara det, åt minstone på riksnivå.
sestir
#4. Publicerat 2023-11-10 av sestir
Och man kan ju ha kristna värderingar utan att vara kristen..?

Det skulle väl i stort sett bara vara möjligt i ett samhälle där många andra vore kristna och därför svepte med en ignorant person med grupptryck? Annars har vi dessa alternativ:

A. Du har en positiv inställning till kristendom men förstår inte läran -> Du kan inte ha kristna värderingar för du vet inte vilka de är.

B. Du har en positiv inställning till kristendom och förstår läran -> Du är eller blir strax kristen.

C. Du har en negativ inställning till kristendom och förstår läran -> Du har motsatta värderingar.

D. Du har en negativ inställning till kristendom men förstår inte läran -> Du kan inte ha kristna värderingar för du vet inte vilka de är.

Jag skattar att Sveries befolkning fördelade sig jämnt mellan A, B, C och D innan massinvandringen drog igång.
Anonym
#5. Publicerat 2023-11-11 av Anonym
Sestir, intressanta vinklar men fortfarande ingen förklaring till vad exakt "kristna värderingar" innebär? Därför jag frågade om man kan ha kristna värderingar utan att vara kristen. Om ingen vet vad kristna värderingar innebär, hur vet man att man har det? Om det egentligen handlar om sunt förnuft och medmänsklighet? Och kristna traditioner? Påsk/pingst/kristi himmelsfärd men det är ju mer helgdagar. Kristna traditioner är väl dopet. Men finns fler?

Vad gäller polacker har jag fått intrycket att många är innerligt trötta på sin egen religion för den är tom och krävande. Man ger mycket men får inget tillbaka medan man lever. Man betlar för en plats i himlen typ. Och folk vill gärna ha resultat medan de lever. Mitt personliga intryck av de polacker jag talat med om saken. Man är innerligt trött på påvens maktfullkomlighet och kan inte längre blunda för allt annat som sker bakom stängda dörrar hemma hos påven...
sestir
#6. Publicerat 2023-11-11 av sestir
Sestir, intressanta vinklar men fortfarande ingen förklaring till vad exakt "kristna värderingar" innebär?

Jag ser främst tre perspektiv på definitioner av uttrycket "kristna värderingar".

1. Det filologiska perspektivet.
2. Enligt Wikipedia är det ett begrepp inom sociologi, så det sociologiska perspektivet, och
3. Eftersom "kristna" refererar till en grupp av människor, deras perspektiv.

De tre är ganska eniga och de mest grundläggande värderingarna utgår från definitionen av kristendom, där profeter för den enastående guden smörjer en kristusfigur till ett uppdrag. Att samarbeta med sådana profeter och de personer de smörjer är således en grundläggande kristen värdering.

Sen är det bara att studera vad olika messianska figurer genom historien har framställt för värderingar. T ex Zaleucus, i synnerhet i Frans G Bengtssons rekonstruktion. :)

Om det egentligen handlar om sunt förnuft och medmänsklighet?

Kristna tycker naturligtvis att kristna värderingar överensstämmer med sunt förnuft. Personer med annan uppfattning kan ha en annan åsikt om vad som vore sunt.

V g engelska "common sense", så var det vanligt förr att angler och saxare vore kristna. Därmed var det mer informativt att säga att Christian values agree with common sense. Idag överensstämmer de med a slightly less common sense.

En poäng med att hopalikna sunt förnuft och medmänsklighet med kristna värderingar är att sålla bort många av kristendomens belackare som vill få allmänheten att tro att kristendomen vore utflippad, hatisk eller främmande. Det är lite som att definiera Falkenberg som "en stad i Sverige". Det stämmer, men är inte tillräcklig information för att hitta dit. För att hitta dit behöver vi en karta. För att veta vad kristna värderingar innebär behöver vi heliga skrifter och för all del gärna den bättre halvan av den utomkanoniska skrivna traditionen.
Roffe
#7. Publicerat 2023-11-12 av Roffe

För de första kristna hade bönen en nyckelroll

Utdrag ur Segrande bön. Vi står i själva verket långt efter den första kristna församlingen i fråga om tro och hopp och..

.
Anonym
#8. Publicerat 2023-11-12 av Anonym

Verkar som det inte är helt enkelt att utröna vad exakt som menas med ”kristna värderingar” och tänker att sunt förnuft och medmänsklighet är ju universellt som alla människor har, mer eller mindre, så inte enbart kristet. Men det finns hjälp att få.

Det har kommit en app som hjälper kristna som brottas med värderingar och moral att ta rätt beslut. Alltså AI som vägleder genom en helig ande i mobilen.

Roffe
#9. Publicerat 2023-11-12 av Roffe

Vad säger Bibeln om Andens frukter?

Den troendes andliga utveckling liknas vid ett fruktbärande träd. När den helige Ande skapar liv i vårt inre, så påverkar det oss så mycket att det även syns utifrån, i form av goda gärningar likt frukter på träd. Genom att lämna det gamla syndiga livet och istället ta emot det eviga livet genom tron på Jesus, så förvandlas och förnyas vi långsamt men säkert till Guds avbild och vårt liv blir fyllt av andliga frukter som blir till välsignelse för andra.

Köttets gärningar och Andens frukt

16 Vad jag vill säga är detta: vandra i Anden, så gör ni inte vad köttet begär. 17 Köttet söker det som är emot Anden, och Anden söker det som är emot köttet. De två strider mot varandra så att ni inte kan göra det ni vill. 18 Men om ni leds av Anden står ni inte under lagen. 19 Köttets gärningar är uppenbara: sexuell omoral, orenhet, orgier, 20 avgudadyrkan, ockultism, fientlighet, gräl, avund, vredesutbrott, själviskhet, splittringar, irrläror, 21 illvilja, fylleri, vilda fester och annat sådant. Jag säger er i förväg vad jag redan har sagt: de som lever så ska inte ärva Guds rike.

22 Andens frukt däremot är kärlek, glädje, frid, tålamod, vänlighet, godhet, trohet, 23 mildhet, självbehärskning. Sådant är lagen inte emot.

24 De som tillhör Kristus Jesus har korsfäst sitt kött med dess lidelser och begär. 25 Om vi har liv genom Anden, låt oss då också följa Anden. 26 Låt oss inte vara fåfänga, inte utmana varandra och inte avundas varandra.

Roffe
#10. Publicerat 2023-11-12 av Roffe

Missionsbefallningen, Jesu missionsbefallning eller dop- och missionsbefallningen är avslutningen i Matteusevangeliet (Matt 28:16-20) där slutorden från Jesus lyder:

18 Då trädde Jesus fram och talade till dem och sade: "Åt mig har getts all makt i himlen och på jorden. 19 Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar! Döp dem i Faderns och Sonens och den helige Andes namn 20 och lär dem att hålla allt som jag befallt er. Och se, jag är med er alla dagar till tidens slut."

Höstlöv säger: Fyllde år igår & andra idag, Grattis! Hann inte kika in här pga. firande i Bokskogen Torups slottsmiljö & 1- årig förlovningsdag m man från Kd!
Skriv Skriv här Skriv i megafonen
annonsFörsta Dejten
annonsKristna Dejtingpodden