I boken som nu är nästan färdig har ett av kapitlen rubriken: Den levande bilden.
Vi kan börja med själva utseendet.
Ett foto av mig är en tvådimensionell representation av min tredimensionella kropp. Det ser olika ut beroende av från vilket håll det är taget. Framifrån, från sidan, snett uppifrån osv.
Gud är minst tolvdimensionell, så våra kroppar är tredimensionella representationer av Guds multidimensionella kropp. Vi ser olika ut, eftersom vi är avbildade från olika riktningar. Men i varje människa finns några vackra drag. Där lyser Guds väsen igenom.
Men det är mycket mer. Vi är satta till att härska över jorden. Vi har ansvar, det har inte djuren. En varg begår ingen ond handling när den dödar ett får. Men då är det vårt ansvar att döda vargen för att skydda fåren.
Vi kan planera inför framtiden, till stor del förutse resultaten av olika handlingsalternativ, och välja det vi anser vara bäst i någon mening.
Vi har också fått förmågor som vi trodde att bara Gud hade. Vi kan kalla fram ny materia ur tomma intet.
Vi kan se vad som händer på helt andra platser än dem där vi befinner oss. Vi kan färdas snabbare än några djur.
Vi kan bygga upp eller vi kan på en sekund förstöra en hel stad.
Men det viktigaste har jag inte nämnt ännu. Vi kan låta en händelse inträffa, låta en viss tid passera, och sedan utplåna den ur universums historia så att den aldrig ägde rum. Alltså ändra det som har hänt i förfluten tid. Detta är ingen science fiction. Vem som helst kan bygga en sådan anordning med sådant som kan köpas i en hobbyaffär.
Detta är kopplat till vår viktigaste (jordiska) egenskap som Guds avbilder: Kollapsa kvantfysikens vågfunktion. Alltså tvinga hela universum att välja ett enda av olika möjlga alternativ. Vi är satta till att vara Guds medskapare. Nu är sjunde skapelsedagen. Gud vilar, och har överlåtit åt människan att driva universum framåt.
Så långt det jordiska och materiella. Men det är bara att skrapa på ytan. Vår destination är Himlen. Har ni funderat över varför Gud skapade universum med jorden, och placerade oss här istället för i Himlen direkt, så som Han gjorde med änglarna?
Ja varför satt han oss inte i himlen direkt.. Tänker på Jesus som Brudgum, Gud vill kanske föda en brud till honom.. och det tar tid att födas från ett ofullgånget foster till ett färdigt barn. Kanske jordetiden är till för detta? Vem vet :-)
Har du svaret, Allan?